Business News Magazine #10

Aντώνης Μπαρούνας, VP Mobile Business Group Lenovo Τοmanagement χρειάζεται υψηλούς στόχους και πάθος! CEO OUTLOOK 2019 Στο µυαλό των CEOs RAJA RAJAMANNAR RICK PITINO Oµύθος του µπάσκετ εξηγεί τι σηµαίνει Ηγέτης NATHALIE ROOS «Η L’Oréal είναι πραγµατικά παθιασµένη µε την οµορφιά» Oπρόεδρος τηςWFA και Global Marketer 2018 για το µέλλον τουmarketing DIRECTION BUSINESS NETWORK T Ο Π Ε Ρ Ι Ο Δ Ι Κ Ο Τ Ω Ν B U S I N E S S L E A D E R S • Ι Ο Υ Ν Ι Ο Σ 2 0 1 9 • # 1 0

ΕΚΔΟΤΗΣ-ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΛΙΝΑ ΤΣΑΓΚΑΡΑΚΗ-ΞΕΝΟΥ ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΥΛΗΣ ΛΙΛΗ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΠΕΤΡΟΣ ΑΝΤΩΝΑΚΗΣ MΑΡΙΑ ΓΚΟΥΡΤΣΙΛΙΔΟΥ MΕΛΙΝΑ ΚΑΤΣΑΛΟΥΛΗ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ ΜΑΡΙΑ ΜΠΑΖΙΓΟΥ ΑΝΕΣΤΗΣ ΝΤΟΚΑΣ ΑΘ. Χ. ΠΑΠΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ ΒUSINESS DEVELOPMENT MANAGER KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΒUSINESS UNIT MANAGER ΜΕΜΑ ΚΑΤΩΠΟΔΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ ΥΠΟΔΟΧΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΜΑΡΙΑ ΤΣΩΝΟΥ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΥΛΗΣ ΓΙΩΤΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΘΥΜΙΑΝΟΣ CREATIVE DIRECTOR ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ART DIRECTOR ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΟΥΛΗ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ - ΣΚΙΤΣΑ ΦΩΤΗΣ ΦΩΤΙΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟΥ ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Ετήσια συνδρομή: 200 ευρώ (περιλαμβάνεται ΦΠΑ 6%) ISSN 2585-3929 PRESS POST ΚΩΔΙΚΟΣ: 210153 Μικράς Ασίας 43 152 33 | Χαλάνδρι T: 210.77.12.400 | F: 210.77.13.343 e-mail: info@direction.gr www.direction.gr editorial Tο πάθος εξελίσσεται στο πιο απαραίτητο συστατικό για την επιτυχία, ειδικά στον σημερινό κόσμο του επιχειρείν, όπου οι συνεχείς αλλαγές αποτελούν πλέον τη νόρμα… Το πάθος είναι αναγκαίο… PHD. Όπως μας εξηγεί στη συνέντευξή του σε αυτό το τεύχος ο εμβληματικός προπονητής του μπάσκετ και μέλος του Hall of Fame του αθλήματος, Rick Pitino, αυτή είναι η συνταγή της επιτυχίας: Πάθος (Passion), «Πείνα» (Ηunger), Ενέργεια/Κίνητρο (Drive). Μαζί του φαίνεται πως συμφωνεί και ο Αντώνης Μπαρούνας, Vice President & General Manager, Europe and Global Αccounts της Lenovo, που φιλοξενείται αυτήν τη φορά στο εξώφυλλο και μας τονίζει πως «χρειάζεται να θέτεις στόχους και να δείχνεις πάθος, όποιον επαγγελματικό δρόμο και αν αποφασίσεις να ακολουθήσεις». H δε πρόεδρος της L’Oréal Professional Products Division, Nathalie Roos, την οποία συναντήσαμε πρόσφατα στην Πορτογαλία, ήταν επίσης ξεκάθαρη όταν τη ρωτήσαμε ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας του πολυεθνικού κολοσσού. «Η L’Oréal είναι πραγματικά παθιασμένη με την ομορφιά, και αυτό μας κάνει μοναδικούς», ήταν η απάντησή της, χωρίς να αφήνει περιθώρια παρερμηνειών. Αυτή η «πείνα» να προχωρήσεις μπροστά και να ξεχωρίσεις είναι πλέον πιο δυσεύρετη από ποτέ στον κόσμο των επιχειρήσεων. Στη σημερινή εποχή του burnout, των παγκόσμιων -απρόσωπων- δικτύων, των πολύπλοκων διαδικασιών και των δαιδαλωδών δομών, το πάθος δείχνει να εκλείπει. Γι’ αυτό και είναι πιο αναγκαίο από ποτέ. Χωρίς «πάθος» η (επιτυχημένη) προσαρμογή στις διαρκείς αλλαγές που συντελούνται σε κάθε επίπεδο, φαντάζει -αν όχι αδύνατη- εξαιρετικά απίθανη. Καθώς ο κόσμος γύρω μας, αδιαμφισβήτητα, αλλάζει, το επιχειρείν καλείται να συμβαδίσει με τις εξελίξεις και να μην αφήσει να χαθεί έδαφος. Οι αλλαγές είναι ραγδαίες και καταιγιστικές και το τεύχος που κρατάτε στα χέρια σας είναι αφιερωμένο σε μεγάλο βαθμό στην προσπάθεια αποκωδικοποίησής τους. O Raja Rajamannar, πρόεδρος της WFA (World Federation of Advertisers), CMO της Mastercard και βραβευμένοςως Global Μarketer of the Year 2018, στην αποκλειστική συνέντευξη που μας παραχώρησε, στο πλαίσιο της πρόσφατης επίσκεψής του στην Ελλάδα, μας μιλά για τον νέο ρόλο του marketing και τις νέες προκλήσεις για brands και διαφημιζόμενους. Επίσης, ο καθηγητής τουLondonΒusiness School, Μιχαήλ Γ. Ιακωβίδης, μας αναλύει τις νέες στρατηγικές προκλήσεις που αναδύονται για το επιχειρείν σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ ο Δρ. Νικόλαος Δημητριάδης, CEOτηςNeuromarketing Trizma Neuro, μας εξηγεί πώς οι νευροεπιστήμες και το neuromarketing μπορούν να ωφελήσουν τις επιχειρήσεις αλλά και τους ηγέτες τους ίδιους. Ακόμη, δεν μπορούμε να μην αναφέρουμε τα πολύ ενδιαφέροντα ευρήματα της πέμπτης έρευνας CEOOutlook της KPMG, που παρουσιάζονται στις σελίδες που ακολουθούν, με ειδική εστίαση στα ελληνικά στοιχεία και στις απόψεις 50 Ελλήνων Διευθυνόντων Συμβούλων (CEOs). Όπως, μάλιστα, χαρακτηριστικά σημειώνει ο Νίκος Βουνισέας, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της KPMG στην Ελλάδα, «οι Έλληνες CEOs αφουγκράζονται την ανάγκη να αλλάξουν, ωστόσο κινούνται σε συντηρητικά επίπεδα ως προς τις προθέσεις τους για να το καταφέρουν. Πιστεύω όμως ακράδαντα πως διαθέτουν εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό, “καλά μυαλά” και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες και προϊόντα, και ευελπιστώ τα εφόδια αυτά να αποτελέσουν την επιστροφή τους στην κερδοφορία και ανάπτυξη». Αν υπάρξει και το -αναγκαίο- «πάθος», η επιτυχία είναι μάλλον εξασφαλισμένη... Βαγγέλης Παπαλιός ΙΟΥΝΙΟΣ 2019 HΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα

06news: Εξελίξεις από την Ελλάδα και το εξωτερικό 44business files: Πώς υποδέχθηκε προεκλογικά η αγορά τα νέα -θετικά- μέτρα; 47interview: Ο Γιώργος Μπρούλιας για τη θητεία του στο Δήμο Αθηναίων 48business stories: H άνοδος αλλά και η πτώση του Jamie Oliver 50tourism: Airbnb - «Φούσκα» ή φλέβα χρυσού; 52infographic: Πόσα data «γεννιούνται» κάθε μέρα στο διαδίκτυο; 54business leaders: Οι νέοι που θα γίνουν ηγέτες της επόμενης γενιάς 57events: Τα 40 χρόνια προσφοράς της Αλίκης Περρωτή στο Κωνσταντοπούλειο 58auto: Ώρα για διακοπές 64business insider: Ό,τι γίνεται και ό,τι ακούγεται στην ελληνική αγορά 66άποψη: Ο Αθανάσιος Χ. Παπανδρόπουλος για την αγένεια στην εργασία Ο νέος ρόλος του marketing RAJA RAJAMANNAR 26 business leaders: Tα ευρήματα της 5ης έρευνας CEOOutlook, που πραγματοποίησε η KPMG 32 start up focus: ΗΜelapus φέρνει τον πολίτη πιο κοντά από ποτέ στην ψυχική υγεία 12 interview: Ο Vincent Teekens της Interamerican καταθέτει τις απόψεις του για θέματα οργάνωσης και διοίκησης 19 Business unusual: Ο Rick Pitino μας αναλύει τα χαρακτηριστικά των σπουδαίων ηγετών 08 interview: Ο Δρ. Νικόλαος Δημητριάδης για τις νευροεπιστήμες και την ηγεσία 40 interview: Η Nathalie Roos και το μυστικό επιτυχίας της L’Oréal 42 business files: Tο μοναδικό περιβάλλον εργασίας της Amuse Concept Events 30 the list: Οι 10 υψηλότερα αμειβόμενοι αθλητές στον κόσμο σήμερα 13 interview: OΜιχαήλ Γ. Ιακωβίδης για τις αλλαγές στο επιχειρείν 34 green business: To περιβάλλον παραμένει ο μεγάλος ασθενής 36 20 cover story: Ο Αντώνης Μπαρούνας της Lenovo τονίζει πως το management χρειάζεται υψηλούς στόχους και πάθος ΙΟΥΝΙΟΣ 2019 H ΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα index

news InBrief Πλαίσιο: Κινήσεις ανάπτυξης στο ορόσημο των 50 ετών Την είσοδο σε μια νέα προϊοντική κατηγορία, αυτή των λευκών ηλεκτρικών συσκευών, ανακοίνωσε ο αντιπρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Πλαίσιο Computers, Κωνσταντίνος Γεράρδος, μιλώντας την Πέμπτη 23Μαΐου, στη γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρείας. «Το κομμάτι της επέκτασής μας στα ηλεκτρικά είναι ένα μεγάλο στοίχημα. Στόχος μας είναι να παρουσιάσουμε μία σοβαρή πρόταση, η οποία θα περιλαμβάνει και ένα νέο κατάστημα», δήλωσε ο Κ. Γεράρδος, επισημαίνοντας ότι οι λευκές ηλεκτρικές συσκευές αποτελούν μια πολύ μεγάλη αγορά. Αξίζει να αναφερθεί πως η φετινή χρονιά σηματοδοτεί όχι μόνο τα πενήντα χρόνια από την ίδρυση της Πλαίσιο, το 1969, αλλά και τα είκοσι χρόνια από την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο Αθηνών, το 1999. Τα σχέδια της Πλαίσιο για το 2019 περιλαμβάνουν επενδύσεις ύψους 10 εκατ. ευρώ για το έτος, επιπλέον των 7,5 εκατ. ευρώ που επενδύθηκαν το 2018. ΟΚωνσταντίνος Γεράρδος παρουσίασε, επίσης, τους βασικούς πυλώνες της στρατηγικής του 2019, η οποία ήδη ξεκίνησε δυναμικά, λανσάροντας το «Μήνα-Μήνα», τρόπο πληρωμής που δίνει τη δυνατότητα αποπληρωμής με δόσεις χωρίς κάρτα. Επίσης, εκτός από την είσοδο στις λευκές συσκευές, η προσαρμογή του καταστήματος Πλαίσιο στο TheMall Athens στη νέα ταυτότητα καταστήματος και η υλοποίηση της νέας τεχνολογικής πλατφόρμας στο plaisio.gr, με στόχο την αναβάθμιση του ηλεκτρονικού καταστήματος και τη διενέργεια προσωποποιημένου ψηφιακού marketing εντάσσονται στο ίδιο πλάνο ανάπτυξης. Σημειώνεται ότι ο κύκλος εργασιών του ομίλου το 2018 αυξήθηκε κατά 8% και διαμορφώθηκε στα 309 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων άγγιξαν τα 9,5 εκατ. ευρώ. To american dreamγια την Παπαστράτος Την έγκριση του Οργανισμού Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ (Food and Drug Administration-FDA) για την πώληση του ΙQOS στιςΗνωμένες Πολιτείες της Αμερικής εξασφάλισε η Philip Morris. Πρόκειται για μια απόφαση-ορόσημο για την καπνοβιομηχανία, που έχει στραφεί προς τα εναλλακτικά προϊόντα καπνού, ενώείναι αποτέλεσμα της ενδελεχούς αξιολόγησης της αίτησης της PMI προς τον Οργανισμό, που υποβλήθηκε το 2017, για την έγκριση της κυκλοφορίας του προϊόντος. Η απόφαση είναι σημαντική και για την ελληνική θυγατρική του ομίλου, καθώς η Philip Morris εχει προχωρήσει σε επένδυση ύψους 300 εκατ. ευρώ για τη μεταστροφή του εργοστασίου της Παπαστράτος στον Ασπρόπυργο σε μονάδα με αντικείμενο την αποκλειστική παραγωγή heets για το θερμαινόμενο τσιγάρο IQOS. Σημειώνεται ότι το εργοστάσιο στον Ασπρόπυργο είναι ένα από τα δύο εργοστάσια της PhilipMorris International στον κόσμο που παράγουν θερμαινόμενους ράβδους καπνού (heets) για το IQOS. Το 80% της παραγωγής από το εργοστάσιο στην Ελλάδα ταξιδεύει ήδη σε πολλές αγορές του κόσμου, μέχρι και την Ιαπωνία, ενώ το «άνοιγμα» της τεράστιας αγοράς των ΗΠΑ αποτελεί σαφώς θετική εξέλιξη. Υπενθυμίζεται, μάλιστα, πως στα τέλη Μαρτίου, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Παπαστράτος, Χρήστος Χαρπαντίδης, είχε επαναδιατυπώσει τη δέσμευση της εταιρείας Παπαστράτος, θυγατρικής της PhilipMorris International, να συνεχίσει τις επενδύσεις στην ελληνική αγορά. «Προσπαθούμε να πείσουμε τη μητρική να κάνει και νέες επενδύσεις στην Ελλάδα», είχε αναφέρει σημειώνοντας, επίσης, πως η πορεία του IQOS θα αποτελέσει το κριτήριο με βάση το οποίο θα αποφασιστούν οι επόμενες επενδύσεις που θα υλοποιήσει η εταιρεία. Η PMI θα διαθέσει το IQOS στην αγορά τωνΗΠΑμέσωαποκλειστικής άδειας με την Altria Group. H Stoiximan (και) στην Πορτογαλία Μετά τις αγορές της Γερμανίας, της Αυστρίας και της Ρουμανίας, ο όμιλος Stoiximan, μέσω του διεθνούς Brand Betano, πήρε άδεια και θα αρχίσει να δραστηριοποιείται και στην Πορτογαλία. Μετά από αρκετούς μήνες, οι αρμόδιες υπηρεσίες της χώρας αδειοδότησαν την Betano, ώστε να προσφέρει τις υπηρεσίες στην αγορά των διαδικτυακών παιχνιδιών. Country manager της Betano Portugal τοποθετήθηκε ο Ricardo Branquinho, ενώ σε σχετική ανακοίνωση για την πορτογαλική αγορά, ο CEO του Ομίλου Stoiximan, Γιώργος Δασκαλάκης, έκανε λόγο για συνεχή βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών στη χώρα, που περιλαμβάνουν online sports betting και online casino. Η Betano αποτελεί έναν από τους τρεις άξονες ανάπτυξης της TCB Holdings, η οποία δραστηριοποιείται στην Ελλάδα και την Κύπρο μέσω του Stoiximan, ενώ διεθνώς ο όμιλος χρησιμοποιεί την Betano στο χώρο του στοιχήματος. Υπενθυμίζεται ότι ο ΟΠΑΠ διατηρεί το 36,7% της TCB Holdings και το 51% της Stoiximan, που δραστηριοποιείται μόνο στην Ελλάδα και την Κύπρο, υπό της GML Interactive Ltd, θυγατρική της TCB. Οι νέες δραστηριότητες της Σκλαβενίτης Νέες δραστηριότητες πρόσθεσε στον σκοπό της η Σκλαβενίτης, μετά την έκτακτη γενική συνέλευση, που πραγματοποιήθηκε στις 2 Μαΐου. Υπενθυμίζεται πως η σχετική πρόσκληση είχε αναρτηθεί στο ΓΕΜΗστις 10Απρίλιου και ανέφερε πως «οι μέτοχοι της εταιρείας Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης ΑΕΕ, μετά από σχετική απόφαση του Διοικητικού της Συμβουλίου, καλούνται στην έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της, στις 2 Μαΐου, για να συζητήσουν και να λάβουν απόφαση μεταξύ των άλλων την τροποποίηση του άρθρου 2 του καταστατικού (προσθήκη δραστηριοτήτων) και την ανασυγκρότηση σε σώμα του Διοικητικού Συμβουλίου». Η τροποποίηση, λοιπόν, του άρθρου 2, του καταστατικού της ανώνυμης εταιρείας εγκρίθηκε από τη γενική συνέλευση της Πέμπτης 2 Μαΐου και στο σκοπό της Σκλαβενίτης προστέθηκαν οι παρακάτω δραστηριότητες: u Η ίδρυση, οργάνωση και λειτουργία Σχολών και Κέντρων Διά Βίου Μάθησης (επιπέδου ένα και δύο) επαγγελμάτων σχετιζομένων με το Λιανικό Εμπόριο. u Η έκδοση, διακίνηση και εμπορία βιβλίων, φυλλαδίων, περιοδικών και εκπαιδευτικών βοηθημάτων. u Η διοργάνωση πάσης φύσεως εκπαιδευτικών σεμιναρίων, ημερίδων, συνεδρίων καθώς και ο σχεδιασμός, η υλοποίηση και η διαχείριση εκπαιδευτικών προγραμμάτων που απευθύνονται σε εργοδότες, αυτοαπασχολούμενους, εργαζομένους ή ανέργους. H πορεία του IQOS θα αποτελέσει το κριτήριο με βάση το οποίο θα αποφασιστούν οι επόμενες επενδύσεις που θα υλοποιήσει η εταιρεία ΙΟΥΝΙΟΣ 2019

Up & down ΚαθήκονταΠροέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου στην British American Tobacco Hellas ανέλαβε ο Θάνος Αυγερινός, ο οποίος κατείχε τη θέση τουΟικονομικού Διευθυντή για τον εμπορικό μετασχηματισμό του ομίλου στα κεντρικά γραφεία στο Λονδίνο. Στον νέο ρόλο του, θα έχει την ευθύνη, εκτός από την Ελλάδα που αποτελεί στρατηγική αγορά για τον όμιλο και για τις αγορές της Κύπρου, τηςΜάλτας και του Ισραήλ. To «χάσμα» ανάμεσα στους αδελφούς Δομαζάκη φαντάζει αδύνατον να γεφυρωθεί και η Creta Farms βρίσκεται στην πιο κρίσιμη καμπή της ιστορίας της, με τις εξελίξεις να είναι συνεχείς, ραγδαίες και καταιγιστικές… Καθήκοντα CEO του Ομίλου Παλίρροια ανέλαβε ο Δημήτρης Βιδάκης, μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας στρατηγικής συνεργασίας με τη VNK Capital. Μέχρι πρόσφατα αποτελούσε CEO του Ομίλου Κορρές από το 2011, ενώ μέχρι τότε υπήρξε στέλεχος της Coca-Cola Hellenic, όπου από το 2006 είχε τη θέση του Γενικού Διευθυντή της Coca-Cola Τρία Έψιλον. Η Mazda ανακοίνωσε ότι, μαζί με το συνεργάτη της, τον Όμιλο Συγγελίδη, θα ξεκινήσει τις πωλήσεις νέων οχημάτων στην Ελλάδα. Ξεκινώντας με τα εγκαίνια ενός καταστήματος-ναυαρχίδα στα νότια προάστια της Αθήνας αυτό το καλοκαίρι, η ιαπωνική κατασκευάστρια εταιρεία προσφέρει στην Ελλάδα την τελευταία ευρωπαϊκή σειρά μοντέλων της, που συμπεριλαμβάνει το Mazda2, το ολοκαίνουργιο Mazda3, το Mazda6, το εμβληματικό Mazda MX-5 καθώς και τα SUV μοντέλα της, το zda CX-5 και το Mazda CX-3. Όλα τα αυτοκίνητα χαρακτηρίζονται από τη σχεδιαστική γλώσσα ΚODO: Soul of Motion, τεχνολογίες SKYACTIV και πλήρη γκάμα συστημάτων ασφαλείας i-Activsense safety. Στη σχετική εκδήλωση παρουσίασης και απευθυνόμενος στους δημοσιογράφους, ο David McGonigle, Regional Director Mazda Central & South East Europe, δήλωσε: «Φιλοδοξία του brand τηςMazda είναι να τοποθετηθούμε ξεκάθαρα και να διαφοροποιηθούμε από τον ανταγωνισμό, δημιουργώντας μοναδική αξία για τους πελάτες. Το brand μας έχει εξελιχθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια και η φιλοδοξία μας είναι να αναπτυχθούμε ακόμα περισσότερο. Προσφέροντας στους πελάτες μας εντυπωσιακά μοντέλα που παρέχουν μια μοναδική ευχαρίστηση οδήγησης, μαζί με after-sales εξυπηρέτηση υψηλής ποιότητας και μια συνολικά μοναδική αγοραστική εμπειρία, ευελπιστούμε να χτίσουμε μια μακροχρόνια σχέση εμπιστοσύνης με το ελληνικό κοινό». Με τη σειρά του ο Πολυχρόνης Συγγελίδης, Πρόεδρος και Γενικός Διευθυντής τουΟμίλου Συγγελίδη, δήλωσε: «Ευχαριστούμε τηMazda για την εμπιστοσύνη της. Έχουμε δημιουργήσει ένα κατάστημα-ναυαρχίδα, το οποίο θα φέρει την αυτοκινητιστική εμπειρία του πελάτη σε νέο επίπεδο, παραδίδοντας τόσο αυτοκίνητα, όσο και υπηρεσίες, εξέχουσας ποιότητας. Είμαστε δεσμευμένοι προς την εδραίωση μιας μακροχρόνιας σχέσης συνεργασίας με τη Mazda και την επίτευξη της επιτυχίας που το brand αξίζει στην αγορά μας». NewEntry Ημεγάλη επιστροφή τηςMazda #Νumbers Τη σημασία του τουρισμού για την ελληνική οικονομία επιβεβαίωσε για ακόμη μιαφορά η σχετική μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) για το 2018 411 χιλιάδες άνθρωποι εργάστηκαν πέρυσι στα καταλύματα και στην εστίαση στην αιχμή της τουριστικής περιόδου. 21,6 δισ. ευρώ ή το 11,7% του ΑΕΠ της χώρας προσέφερε άμεσα ο τουρισμός το 2018. 25,7% (έως και 30,9%) υπολογίζεται η συνδυασμένη άμεση και έμμεση συνεισφορά του τουρισμού στο ΑΕΠ. 5 δισ. ευρώ επενδυτικής δραστηριότητας καταγράφηκαν το 2018 στον τομέα του τουρισμού, εκ των οποίων τα 1,9 δισ. ευρώ σε εγχώρια προστιθέμενη αξία. Το 72,5% των εσόδων καταγράφεται την περίοδο αιχμής μεταξύ Ιουνίου και Σεπτεμβρίου. 18,2 δισ. ευρώ ήταν τα τουριστικά έσοδα του 2018, συμπεριλαμβανομένων των εισπράξεων από κρουαζιέρα, αερομεταφορές και θαλάσσιες μεταφορές, Η Mazda ξεκινά τις λιανικές πωλήσεις οχημάτων της στην Ελλάδα, μαζί με το συνεργάτη της τον Όμιλο Συγγελίδη ΙΟΥΝΙΟΣ 2019

businessunusual Ο Rick Pitino είναι ένας πραγματικός μύθος του μπάσκετ από την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού, που η μοίρα τον έφερε φέτος να υπηρετεί την «πορτοκαλί θεά» στην Ελλάδα και να κοσμεί με την παρουσία του τα γήπεδα τόσο της χώρας μας όσο και γενικά της Ευρώπης. Στο Business News Magazine ο προπονητής του Παναθηναϊκού παραχώρησε μια διαφορετική συνέντευξη σε σχέση με εκείνες που έχει δώσει μέχρι στιγμής στην Ελλάδα και μίλησε για θέματα που γνωρίζει πολύ καλά: Ηγεσία, Μanagement, Επιτυχία και φυσικά… μπάσκετ. Συνέντευξη στον Δημήτρη Τσουκαλά Rick Pitino Οι σπουδαίοι ηγέτες κάνουν και τους υπόλοιπους καλύτερους 8 ΙΟΥΝΙΟΣ 2019

Ποιες θα λέγατε πως είναι οι ομοιότητες που υφίστανται μεταξύ της προπονητικής του αθλήματος του μπάσκετ (basketball coaching) και του business management; Yπάρχουν και διαφορές; Εξαρτάται, φυσικά, από το χώρο του επιχειρείν στον οποίο δραστηριοποιείται κανείς. Αν κινείσαι στο χώρο των πωλήσεων, υπάρχουν ομοιότητες με το coaching. Aν εξετάζεις αριθμούς και διάφορες άλλες παραμέτρους με αναλυτικό τρόπο, επίσης παρατηρούνται κάποια κοινά στοιχεία. Αν, όμως, καταπιάνεσαι με κάτι που απαιτεί πιο μηχανιστική προσέγγιση, αν εστιάζεις σε αυτό με μια οπτική μηχανικού (engineering), τότε δεν υφίστανται ιδιαίτερες ομοιότητες. Το coaching διαδραματίζει κυρίαρχο ρόλο σε ό,τι έχει να κάνει με τη δημιουργία κινήτρου (motivation), με πωλήσεις και analytics - και σε αυτούς τους τομείς καταγράφονται και ομοιότητες με τις επιχειρήσεις. Έχετε μελετήσει εκτενώς, έχετε γνωρίσει, έχετε συναναστραφεί και προπονήσει ηγέτες. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που κατά τη γνώμη σας θα πρέπει να διαθέτει ένας ηγέτης; Έχετε εντοπίσει κάποια κοινά στοιχεία μεταξύ ηγετών; Πρώτος και κύριος κανόνας είναι πως ο ηγέτης πάντα βάζει τους ανθρώπους των οποίων ηγείται πάνωαπό τον εαυτό του. Τους κάνει πάντοτε προτεραιότητά του. Δεύτερον, ένας ηγέτης είναι πάντα άκρως οργανωμένος και προετοιμασμένος, ακόμη και για πράγματα που οι άλλοι δεν παρατηρούν. Πρέπει να είναι έτοιμος για το αναπάντεχο, για το απροσδόκητο. Ένα ακόμη βασικό γνώρισμα του ηγέτη είναι πως επιβραβεύει τους ανθρώπους των οποίων ηγείται όταν καταγράφουν επιτυχίες. Ακόμη, ένας ηγέτης οφείλει να χαρακτηρίζεται από επίπεδο πειθαρχίας ανάλογο με εκείνο που ζητάει να επιδεικνύουν οι άνθρωποί του. Τέλος, ένα πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό που κατέχουν οι μεγάλοι ηγέτες, είναι πως γνωρίζουν τον τρόπο να βελτιώνουν -τόσο σε ατομική όσο και σε ομαδική βάση- το επίπεδο όλων εκείνων που «εργάζονται» για αυτούς. Ξέρουν πώς να τους οδηγούν σε υψηλότερο επίπεδο, εφαρμόζοντας τακτικές που τους δίνουν κίνητρο. Μπορεί κάποιος να διδαχθεί τον τρόπο να γίνει ηγέτης ή πρόκειται για κάτι με το οποίο θα πρέπει να έχεις γεννηθεί; Οπωσδήποτε δεν γεννιέσαι με αυτό. Μερικές φορές, είναι πολύ σημαντικό να διαθέτεις έναν μέντορα ή να παρατηρείς κάποιον που αποτελεί σπουδαίο ηγέτη. Αν παρατηρήσεις τα χαρακτηριστικά κάποιας σπουδαίας ηγετικής φυσιογνωμίας, μπορείς και να τα αφομοιώσεις, εάν ταιριάζουν με την προσωπικότητά σου. Μπορεί να πρόκειται για κάποιον με τον οποίο εργάζεσαι μαζί, κάποιον που πρόσεξες και εστίασες σε αυτόν, κάποιον μέντορά σου ή ακόμη και κάποια προσωπικότητα από παλαιότερη ή και την τρέχουσα ιστορική περίοδο που σέβεσαι και σε εμπνέει να ακολουθήσεις το ηγετικό παράδειγμά της. Έχετε υποστηρίξει σε συνεντεύξεις και βιβλία σας πως «η ταπεινότητα (humility) αποτελεί το πραγματικό κλειδί για την επιτυχία». Τι σας κάνει να το πιστεύετε; Η ταπεινότητα σε κρατάει «πεινασμένο». Αυτή είναι που κάνει το μυαλό σου να παραμένει δημιουργικό. Όταν χάνεις την ταπεινότητά σου, νομίζεις πως πλέον «έχεις φτάσει». Πιστεύεις πως κατέχεις όλες τις απαντήσεις. Για να γίνεις, όμως, σπουδαίος ηγέτης, θα πρέπει να έχεις την ικανότητα να ακούς. Πρέπει να ακούς τους ανθρώπους σου, εκείνους που βρίσκονται γύρω σου. Θα πρέπει να ακούς τι σου λένε για τα προβλήματα και τις λύσεις τους. Εάν προσπαθείς να περιστοιχίζεσαι από ανθρώπους που δεν είναι τόσο έξυπνοι όσο εσύ, τότε δεν διαθέτεις χαρακτηριστικά σπουδαίου ηγέτη. Πάντα προσπαθούσα να προσλαμβάνω ανθρώπους που γνωρίζουν περισσότερα από εμένα σε συγκεκριμένους τομείς, όπως για παράδειγμα την άμυνα ζώνης ή την επίθεση απέναντι σε άμυνα ζώνης. Πρέπει πάντα να προσλαμβάνεις ανθρώπους χωρίς να σε φοβίζουν οι γνώσεις τους. Εάν προσλάβεις ανθρώπους με λιγότερες ικανότητες και δεν μπορούν να προχωρήσουν μπροστά, τότε προφανώς δεν διαθέτεις την ταπεινότητα που απαιτείται. Η φιλοσοφία μου αυτή είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους πάνω από 30 βοηθοί αυτά είναι αναγκαίο να χαρακτηρίζουν τους πάντες, από την κορυφή ως το χαμηλότερο επίπεδο. Εσύ δε ως ηγέτης θα πρέπει να αντιμετωπίζεις όλους με τον ίδιο τρόπο. Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να παραχωρείς προνόμια σε ανθρώπους χωρίς να τα έχουν κερδίσει. Όλοι οφείλουν να κερδίζουν τα όποια προνόμια απολαμβάνουν. Πόσο δύσκολο είναι να κινητοποιήσεις ανθρώπους να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους σε δύσκολες περιόδους, όπως για παράδειγμα ένα σερί συνεχόμενων ηττών στον αθλητισμό ή περιπτώσεις οικονομικής ύφεσης εάν μιλάμε για επιχειρήσεις; Πρέπει να χρησιμοποιείς παραδείγματα. Μπορεί να είναι παραδείγματα από την ιστορία σχετικά με πολιτισμούς που αντιμετώπισαν δυσκολίες, αλλά βρήκαν τον τρόπο να τις ξεπεράσουν και τελικά να γίνουν καλύτεροι και ισχυρότεροι. Μπορεί να είναι παραδείγματα και από το χώρο του αθλητισμού. Υπάρχουν ομάδες που αντιμετώπισαν τη δυσκολία των συνεχόμενων ηττών, αλλά κατόρθωσαν στο τέλος να κερδίσουν πρωταθλήματα. Πρέπει να τους δείξεις, όμως, με υπαρκτά παραδείγματα πώς μπορεί να γίνει. Δεν μπορείς απλά να τους μιλήσεις γενικά. Πρέπει να τους δείξεις πως υπήρξαν πολιτισμοί, επιχειρήσεις, αθλητικές ομάδες που κατόρθωσαν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες και να βγουν από τις δύσκολες περιόδους που βίωσαν σε καλύτερη κατάσταση από ποτέ. Ποιο θα λέγατε πως ήταν το σπουδαιότερο μάθημα περί ηγεσίας που λάβατε σε όλα αυτά τα χρόνια της σπουδαίας προπονητικής σας καριέρας; Θα μπορούσατε να μοιραστείτε μια ιστορία μαζί μας; Φυσικά. Ο τίτλος της είναι «Να είσαι ο αγγελιαφόρος του εαυτού σου» (Βe your own messenger). Ήμουν προπονητής στους New York Knicks και «τρέχαμε» ένα καταπληκτικό σερί νικηφόρων εμφανίσεων, το μεγαλύτερο στην ιστορία της ομάδας. Ετοιμαζόμασταν να αντιμετωπίσουμε τους Los Angels Lakers και εάν κατορθώναμε να νικήσουμε και αυτή την αναμέτρηση, θα καταρρίπταμε το ρεκόρ που διατηρούσαν οι Boston Celtics για τις περισσότερες -31 νομίζω- συνεχόμενες εντός έδρας νίκες. Σημειώνω πως στη Νέα Υόρκη έπρεπε να διανύσουμε αρκετά μεγάλη απόσταση για να φτάσουμε στο γήπεδο για προπόνηση από τις περιοχές που μέναμε, ενώ υπήρχε και έντονη κίνηση στους δρόμους. O Bill Cartwright, o αναπληρωματικός μας center, αρρώστησε και είχε στομαχικές διαταραχές. Ενημέρωσε, λοιπόν, το γυμναστή μας πως ήθελε να μείνει στο κρεβάτι και να ξεκουραστεί και πως δεν ήταν σίγουρος εάν θα κατάφερνε να αγωνιστεί στο παιχνίδι. Τον χρειαζόμασταν, όμως. Γι’ αυτό είπα στο γυμναστή: «Φέρε τον Bill εδώ, για να τον εξετάσει ο γιατρός της ομάδας». Σκέφτηκα πως ίσως να έβρισκε τον τρόπο να θεραπεύσει το Ο Rick Pitino γεννήθηκε στις 18 Σεπτεμβρίου το 1952, στη Νέα Υόρκη. Ασκεί την προπονητική από το 1974 και από το 2013 είναι μέλος του Basketball Hall Of Fame! Έπειτα από μια σύντομη καριέρα στο Πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης ως παίκτης, αποφάσισε να στραφεί στην προπονητική. Ξεκίνησε την καριέρα του αρχικά από τη θέση του βοηθού προπονητή στο Hawaii (1974-1976), ενώ ακολούθησε το Syracuse (1976-1978). Το 1978, σε ηλικία 25 ετών, χρίστηκε head coach στο Boston University (1978-1983) . Η εξαιρετική του δουλειά άνοιξε για εκείνον τις πύλες του ΝΒΑ. Οι New York Knicks τον προσέλαβαν στο τεχνικό τους επιτελείο (1983-1985), πριν επιστρέψει στο Providence (1985-1987) για δύο χρόνια. Το 1987, ο κ. Pitino ανέλαβε την ομάδα της Νέας Υόρκης μέχρι το 1989 με εξαιρετική πορεία. Οι Knicks έφτασαν σε τίτλο στην περιφέρειά τους για πρώτη φορά μετά από περίπου είκοσι χρόνια. Από το 1989 ως το 1997, βρέθηκε στο «τιμόνι» του Πανεπιστημίου του Kentucky, με το οποίο διέγραψε εξαιρετική πορεία, που είχε ως αποκορύφωμα την κατάκτηση του πρωταθλήματος του NCAA το 1996 με ρεκόρ νικών 34-2! Η δεύτερη ομάδα του στον μαγικό κόσμο του NBA ήταν οι Boston Celtics, όπου και παρέμεινε για τέσσερα χρόνια (1997-2001). Ο Rick Pitino έφτασε ξανά στη κορυφή του NCAA (2013) με το Louisville και έγινε έτσι ο μόνος τεχνικός προπονητής με δύο τίτλους σε δύο διαφορετικά πανεπιστήμια. Έχοντας ως ρεκόρ 647 νικών σε σύνολο 1.039 αγώνων στο NCAA, αποτελεί εξαιρετικό επίτευγμα και ήταν αυτό που τον οδήγησε στην ύψιστη τιμή του Hall Of Fame, το 2013. Στις 26 Δεκεμβρίου 2018, η ΚΑΕ Παναθηναϊκός ΟΠΑΠ ανακοίνωσε την έναρξη της συνεργασίας της με τον πολυνίκη προπονητή μέχρι το τέλος της αγωνιστικής περιόδου 2018-2019. Μέσα στους μήνες της παρουσίας του στην ομάδα, οδήγησε τον Παναθηναϊκό μέχρι το top8 της Εuroleague, ενώ κατέκτησε και το Κύπελλο Ελλάδας. Διεκδικεί, επίσης, σαν βασικό φαβορί τον τίτλο του πρωταθλητή στην ελληνική Basket League, με τη διοργάνωση να μην έχει ολοκληρωθεί ακόμη. Who is who προπονητές που εργάστηκαν στο επιτελείο μου εξελίχθηκαν στη συνέχεια της καριέρας τους σε πρώτους προπονητές. Πάντα προσλαμβάνω ιδιαίτερα ταλαντούχους ανθρώπους, από τους οποίους μπορώνα πάρω το μέγιστο. Όταν χάνεις την ταπεινότητά σου, χάνεις την «πείνα» σου. Χάνεις το κίνητρο, τη δύναμη που σε οδηγεί. Νομίζεις πως πια είσαι «εκεί». Συνήθως, όμως, κινείσαι προς την αντίθετη κατεύθυνση. Πώς μπορείς να χτίσεις μια κουλτούρα νικητή, τόσο στον αθλητισμό όσο και στο επιχειρείν; Πού θα πρέπει να εστιάσεις; Πρώτα από όλα, θα πρέπει να δημιουργήσεις μια στερεή βάση, που θα λειτουργήσει σαν θεμέλιο. Το θεμέλιο αυτό θα πρέπει να χτιστεί πάνω σε ένα εξαιρετικά υψηλό εργασιακό ήθος (work ethic) και σε ανθρώπους με την απαραίτητη «πείνα» και το πάθος να βοηθήσουν τον οργανισμό σου να νικήσει. Τα στοιχεία Για να γίνεις σπουδαίος ηγέτης, θα πρέπει να έχεις την ικανότητα να ακούς. Πρέπει να ακούς τους ανθρώπους σου, εκείνους που βρίσκονται γύρωσου 9 ΙΟΥΝΙΟΣ 2019

businessunusual πρόβλημα και ο Bill θα κατάφερνε να παίξει στον αγώνα εκείνης της βραδιάς. Χρησιμοποίησα, όμως, το γυμναστή για να μεταφέρω το μήνυμα. Αυτός, λοιπόν, είπε στον Cartwright: «Ο coach σε θέλει αμέσως εδώ, για να δεις το γιατρό».Μόνο αυτό. Αυτό ήταν όλο. Δεν του μετέφερε πως τον χρειαζόμουν για τον αγώνα εκείνης της ημέρας. Δεν του είπε: «Ο coach σε χρειάζεται για το παιχνίδι. Δεν μπορούμε να νικήσουμε τους Lakers χωρίς εσένα. Θα προσπαθήσουμε να βρούμε με το γιατρό μια λύση, για να μπορέσεις να παίξεις». Του είπε μόνο πως θέλω να πάει να τον δει άμεσα ο γιατρός. Ο Bill, λοιπόν, με τον οποίο παρεμπιπτόντως ήμασταν πολύ κοντά, σκέφτηκε πως δεν πιστεύω πως είναι άρρωστος. Θεώρησε ότι νομίζωότι προσποιείται, για να χάσει την πρωινή προπόνηση. Ήρθε, λοιπόν, εκνευρισμένος, έπαιξε τελικά στο παιχνίδι, αλλά ήταν πολύ κακός, χάσαμε από τους Lakers και για τις επόμενες 10 ημέρες, σχεδόν δεν μου μιλούσε. Τελικά, σε κάποια προπόνηση τον ρώτησα τι συμβαίνει: «Τι τρέχει, Big Bill; Γιατί κρατάς απόμακρη στάση; Γιατί δεν επικοινωνείς μαζί μου;». Μου απάντησε, όπως καταλαβαίνετε, πως ήταν εκνευρισμένος, επειδή δεν πίστεψα πως ήταν άρρωστος και τον έκανα να διανύσει όλη αυτή την απόσταση μέσα στην κίνηση για να πάει στο γιατρό της ομάδας, ενώ ήταν καταβεβλημένος και έκανε εμετούς. Του εξήγησα πως είπα στο γυμναστή ότι δεν θα μπορούσαμε να κερδίσουμε χωρίς αυτόν και πως αν δεν τον κάναμε καλά, δεν θα είχαμε καμία ελπίδα απέναντι στους Lakers. «Αυτός, πάντως, δεν είπε αυτό», ήταν η απάντησή του, τονίζοντας πως το μόνο που έφτασε σε αυτόν ήταν πως «ο coach είπε να πας αμέσως στο γιατρό». Το ηθικό δίδαγμα, λοιπόν, αυτής της ιστορίας είναι πως πρέπει «να είσαι ο αγγελιαφόρος του εαυτού σου». Πρέπει εσύ να μεταφέρεις το μήνυμά σου στον ενδιαφερόμενο και να εκφράζεις τα σχετικά συναισθήματά σου. Εάν είχα κάνει εγώ εκείνο το τηλεφώνημα, θα του είχα πεί: «Big Bill, δεν μπορούμε να κερδίσουμε χωρίς εσένα. Σε χρειαζόμαστε απεγνωσμένα. Ο γιατρός μπορεί να σου δώσει φαρμακευτική αγωγή για να νιώσεις καλύτερα απόψε». Αν το είχα κάνει, δεν θα είχε εκνευριστεί, θα είχε παίξει καλύτερα και θα είχαμε σπάσει το ρεκόρ των Celtics για τις περισσότερες συνεχόμενες εντός έδρας νίκες. Βe your ownmessenger! Μη χρησιμοποιείτε κάποιον τρίτο, που μπορεί να «μεταφράσει» διαφορετικά το μήνυμά σας. Τα όσα συνέβησαν στο Louisville και οδήγησαν στον τερματισμό της συνεργασίας σας με το κολέγιο πώς τα αντιμετωπίσατε; Μπορέσατε να αποκομίσετε κάτι θετικό, κάποια διδακτική εμπειρία μέσα από αυτήν τη δύσκολη κατάσταση; Έχει αποδειχθεί πως δεν γνώριζα τίποτα σχετικά με τα παραπτώματα ανθρώπων που ιεραρχικά βρίσκονταν χαμηλότερα από μένα. Ακόμη, όμως, και αν αυτό είναι αλήθεια και έχει αποδειχθεί, εγώ παραμένω ο καπετάνιος στο καράβι και είμαι υπεύθυνος για τους ανθρώπους που προσλαμβάνω. Όταν, λοιπόν, οι υφιστάμενοί σου κάνουν λάθη, ακολουθούν και οι σχετικές συνέπειες. Εάν υποπέσουν σε παραπτώματα, ακόμη και αν τα κρύβουν, εσύ παραμένεις υπεύθυνος. Η εμπειρία αυτή πραγματικά μου έδωσε ένα πολύτιμο μάθημα. Όπως σας ανέφερα, περισσότεροι από 30 βοηθοί προπονητές που εργάστηκαν κάποια στιγμή στο επιτελείο μου εξελίχθηκαν στη συνέχεια σε πρώτους προπονητές. Πρόκειται για ένα τεράστιο ρεκόρ. Είναι οι διπλάσιοι σε σχέση με όσους προέκυψαν από το staff οποιουδήποτε άλλου κολεγιακού προπονητή στην Αμερική. Οι τελευταίες δύο προσλήψεις, όμως, που έκανα αποδείχθηκαν δύο πολύ μεγάλα λάθη και μου κόστισαν τη δουλειά μου. Αυτό, λοιπόν, που έμαθα περισσότερο από οτιδήποτε άλλο είναι πως πρέπει να ελέγχωσυγκεκριμένα πράγματα, να έχω checkpoints. Κατάλαβα πως δεν πρέπει να λαμβάνω σαν δεδομένο πως όλοι όσοι προσλαμβάνω είναι άξιοι εμπιστοσύνης. Αυτό δεν σημαίνει πως πρέπει να καταφεύγεις σε πρακτικές micromanagement. Σημαίνει πως πρέπει να ελέγχεις συγκεκριμένα πράγματα, προκειμένου να διασφαλίζεις πως όλοι κάνουν αυτό που πρέπει. Πώς σας φαίνεται η ζωή αλλά και η προπονητική στην Ελλάδα; Πώς είναι, μέχρι στιγμής, η εμπειρία σας από τη χώρα μας; Στην αρχή δυσκολεύτηκα, γιατί οι συνθήκες όσον αφορά τη δουλειά μου, το coaching, ήταν διαφορετικές σε σχέση με όσα είχα ποτέ γνωρίσει στην καριέρα μου. Δεν λέωπως ήταν καλύτερες ή χειρότερες, απλά λέωπως ήταν διαφορετικές. Χρειάστηκα, λοιπόν, ένα διάστημα για να προσαρμοστώ. Αυτό, όμως, που κάνει εύκολη τη ζωή μου στην Ελλάδα είναι πως, αντίθετα με ό,τι συμβαίνει σε άλλες χώρες, οι περισσότεροι μιλούν και καταλαβαίνουν -έστω σε κάποιο επίπεδο- την αγγλική γλώσσα. Υπάρχουν δε τρία πράγματα που αγαπώ ιδιαίτερα στην Ελλάδα και σε αυτά δεν συμπεριλαμβάνονται τα νησιά της, όπως μπορεί κάποιος να περίμενε, καθώς δεν τα επισκέπτομαι τόσο συχνά όσο άλλοι. Και τα τρία στοιχεία στα οποία αναφέρομαι έχουν να κάνουν με τους ανθρώπους της. Πρώτα από όλα, είναι πολύ παθιασμένοι με το μπάσκετ και τον αθλητισμό γενικότερα. Επίσης, είναι εξαιρετικά φιλικοί και καλοσυνάτοι. Τέλος, νομίζω πως μοιάζουν πολύ με τους Ιταλούς και σαν και αυτούς βάζουν την οικογένεια πιο πάνω από οτιδήποτε άλλο. Αυτά είναι τρία χαρακτηριστικά που εκτιμώ ιδιαίτερα στους ανθρώπους και επειδή οι Έλληνες τα διαθέτουν, η προσαρμογή μου στη χώρα ήταν εύκολη και μπορώ να πωπως πραγματικά απολαμβάνω την εμπειρία. Υπάρχουν, βέβαια, και κάποια συγκεκριμένα πράγματα που εύχομαι να μπορούσα να αλλάξω. Μακάρι να μπορούσα να αλλάξω αυτή την «ανοησία» (nonsense), που επικρατεί μεταξύ Παναθηναϊκού και Ολυμπιακού. Μακάρι αυτή η εχθρότητα, αυτό το μίσος που υπάρχει, να περιοριζόταν μονάχα μέσα στις τέσσερες γραμμές του γηπέδου. Θέλουμε να τους «πατήσουμε», θέλουν να μας «πατήσουν», αλλά μόνο μέσα στο παρκέ. Εύχομαι να μπορούσε να σταματήσει αυτή η «ανοησία» εκτός των γραμμών των γηπέδων. Το δεύτερο πράγμα που θα ήθελα να αλλάξω είναι να μην καπνίζει κανείς στο γήπεδο, στα εστιατόρια ή σε οποιονδήποτε άλλο δημόσιο χώρο. Το παθητικό κάπνισμα είναι χειρότερο από το ενεργητικό. Είναι ιδιαίτερα ανθυγιεινό για τα παιδιά αλλά και για τους αθλητές. Κι εγώ καπνίζω και, μάλιστα, πούρα. Αλλά αν θέλω να το κάνω, θα πάω σε έναν ειδικό χώρο (cigar room) ή στο σπίτι μου. Δεν λέω σε κανέναν τι να κάνει. Θεωρώ, όμως, πως πρέπει να ακολουθούμε κάποιους κανόνες, προκειμένου να υπάρχει μια ισχυρή κουλτούρα για την υγεία. Τι θα συμβουλεύατε τους ανθρώπους του επιχειρείν στην Ελλάδα που, όπως είναι και ο τίτλος ενός από τα βιβλία σας, θέλουν να «ηγηθούν για να επιτύχουν» (Lead to Succeed); Πρέπει να χτίσουν έναν ισχυρό οργανισμό. Πρέπει, επίσης, να καταλάβουν πως για να έχεις μια καταπληκτική ομάδα ή μια επιτυχημένη επιχείρηση, θα πρέπει να επιλέξεις όχι απαραίτητα τους ανθρώπους με τον υψηλότερο δείκτη νοημοσύνης αλλά εκείνους με το ισχυρότερο PHD. Αναφέρομαι στο Πάθος (Passion), την «Πείνα» (Ηunger) και την Ενέργεια/ Κίνητρο (Drive). Αν μπορείς να βρεις ανθρώπους με αυτά τα χαρακτηριστικά, σίγουραθα χτίσεις έναν ισχυρόοργανισμό. Βe your own messenger! Μη χρησιμοποιείτε κάποιον τρίτο, που μπορεί να «μεταφράσει» διαφορετικά το μήνυμά σας. Rick Pitino Στην αρχή δυσκολεύτηκα, γιατί οι συνθήκες όσον αφορά τη δουλειά μου, το coaching, ήταν διαφορετικές σε σχέση με όσα είχα ποτέ γνωρίσει στην καριέρα μου 10 ΙΟΥΝΙΟΣ 2019

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=