Business News Magazine #11

που είναι πια απαραίτητη, και ο ψηφιακός μετασχηματισμός, τόσο των ίδιων των ελεγκτικών εταιρειών όσο και των πελατών τους. Επίσης, μεγάλη πρόκληση αποτελεί πλέον η παροχή υπηρεσιών σε ξένα επενδυτικά σχήματα, στους γρήγορους ρυθμούς που απαιτούνται, με το κατάλληλο κράμα εξειδικευμένης αλλά συνάμα συνδυαστικής γνώσης και την απαιτούμενη προσαρμοστικότητα, ώστε να μειώνεται στο ελάχιστο το επενδυτικό τους ρίσκο». Σχετικά με τη στρατηγική και τη φιλοσοφία της εταιρείας της οποίας ηγείται, ο κ. Καλογερόπουλος τόνισε πως η «ΒDO είναι και σκοπεύει στην ουσία της να παραμείνει μια ελεγκτική εταιρεία, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι δεν θα συνεχίσει να δραστηριοποιείται δυναμικά στην παροχή συμβουλευτικών και λογιστικών υπηρεσιών. Εξάλλου, η BDO, πέμπτη στον κόσμο, ακριβώς μετά τους τέσσερις μεγαλύτερούς της ανταγωνιστές και με μεγάλη διαφορά από τους υπόλοιπους, έχει όλα τα εχέγγυα προκειμένου να πρωταγωνιστήσει στην επερχόμενη εναλλαγή των ελεγκτικών εταιρειών, όπως επιτάσσεται από την κοινοτική οδηγία. Σε επίρρωση αυτού, συμμετέχουμε ενεργά στα fora και συνέδρια που διοργανώνονται σε κλειστό κύκλο από τις Εποπτεύουσες Αρχές, για τη βελτίωση της ποιότητας των ελέγχων, την προώθηση της συνέπειας στην εκτέλεση του ελεγκτικού έργου, καθώς επίσης και για θέματα νέων τεχνολογιών και ανάλυσης δεδομένων». Τέλος, στο ερώτημα σχετικά με τη δρομολογημένη δυνατότητα συμμετοχής των ελεγκτικών εταιρειών στη διαδικασία αδειοδότησης επιχειρηματικών επενδύσεων και τη σημασία της εξέλιξης αυτής για τον κλάδο, τόνισε πως «σημαίνει αύξηση των εργασιών των ελεγκτών, αλλά παράλληλα και της ευθύνης έναντι της Εθνικής Οικονομίας. Θεωρώ ότι έτσι αξιοποιείται η γνώση και η εμπειρία που συσσωρεύεται στο λειτούργημά μας σε καλό του κοινωνικού συνόλου». Ο κλάδος αλλάζει διεθνώς Επίσης από τη δική του μεριά, ο Ηλίας Ζαφειρόπουλος, Partner (Audit & Advisory Services) και Διευθύνων Σύμβουλος της Mazars Ελλάδας, υπογράμμισε πως «ο ελεγκτικός και συμβουλευτικός κλάδος έχουν αλλάξει ουσιαστικά τις τελευταίες τρεις δεκαετίες. Αρχικά, ξεκινώντας με μία σειρά συγχωνεύσεων στη δεκαετία του ’90, στη συνέχεια με τον αυστηρό διαχωρισμό των ελεγκτικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών με τη νομοθεσία Sarbanes-Oxley και πρόσφατα με τις καινούργιες ευρωπαϊκές απαιτήσεις. Ειδικά στη Γαλλία έχει εφαρμοσθεί ένα εξαιρετικά επιτυχημένο μοντέλο, όπου για Public Interest Entities, απαιτείται ο έλεγχος από δύο ελεγκτικές εταιρείες. Η προσέγγιση αυτή βελτιώνει την αξιοπιστία του ελέγχου, την ανεξαρτησία του ελεγκτή και της ελεγκτικής εταιρείας και δίνει περισσότερη αξία στην ελεγχόμενη εταιρεία. HMazars έχει υιοθετήσει αυτό το μοντέλο, τόσο στην προσέγγισή της στην αγορά όσο και για τις δικές της οικονομικές καταστάσεις. Είναι ίσως από τις ελάχιστες εξαιρέσεις, αν όχι η μόνη, όπου δημοσιεύει η ίδια τις οικονομικές της καταστάσεις σε παγκόσμιο επίπεδο, υποστηρίζοντας έμπρακτα ότι η διαφάνεια των οικονομικών στοιχείων δεν αφορά μόνο τους ελεγχόμενος πελάτες αλλά και τους ίδιους τους ελεγκτικούς οίκους». Ακόμη επισήμανε πως «ένα νέο σημείο διαλόγου, αυτό της αποτελεσματικότητας του ελέγχου, έρχεται στην επιφάνεια μετά την κατάρρευση πολλών εταιρειών, οι οποίες παρότι ελέγχονταν από αξιόπιστους ελεγκτικούς οίκους, στο τέλος δεν απέφυγαν μια απροσδόκητη κατάρρευση, όπως η περίπτωση της Carillion στη Μεγάλη Βρετανία. Δεδομένου ότι οι περιπτώσεις αυτές αρχίζουν και πληθαίνουν, οι ρυθμιστικές αρχές ήδη εξετάζουν το ενδεχόμενο να ζητηθεί από τους ελεγκτικούς οίκους να διαχωρίσουν τελείως τα τμήματα ελέγχου από αυτά των συμβουλευτικών υπηρεσιών και να τα ανεξαρτητοποιήσουν σε διαφορετικές εταιρείες με διαφορετικούς μετόχους, για να αποφύγουν συγκρούσεις συμφερόντων, οι οποίες οφείλονται στην εξαιρετική ενίσχυση της σημασίας των συμβουλευτικών υπηρεσιών σε βάρος των ελεγκτικών. Οι συμβουλευτικές υπηρεσίες παράγουν ένα όλο και μεγαλύτερο μέρος των εσόδων των ελεγκτικών οίκων και, ως εκ τούτου, φέρουν όλο και μεγαλύτερη βαρύτητα στη λήψη αποφάσεων εντός των οίκων αυτών». Τέλος, σε ό,τι αφορά τον συμβουλευτικό κλάδο, σημείωσε πως «το πεδίο είναι ιδιαίτερα αισιόδοξο σε κάθε είδους συμβουλευτικό αντικείμενο, ιδιαίτερα στους μεσαίου μεγέθους, ταχέως αναπτυσσόμενους ελεγκτικούς και συμβουλευτικούς οίκους. Οι οίκοι αυτοί, με τη Mazars να ξεχωρίζει ανάμεσά τους, έχουν το κατάλληλο μέγεθος, δίκτυο και υποδομή να αναπτύξουν γρήγορα και αποτελεσματικά τον συμβουλευτικό τους κλάδο. Ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, αναφέρουμε τις υπηρεσίες Πληροφορικής με έμφαση στο Digital Transformation, την υποστήριξη startup εταιρειών, Procurement και Project Management». Eταιρική Διακυβέρνηση και επενδύσεις Αναφορά στο συμβουλευτικό κομμάτι κάνει και ο Παναγιώτης Χ. Αλαμάνος, Διευθύνων Συμβούλος της ΣΟΛ Crowe, ο οποίος αναφέρει πως οι βασικές προκλήσεις για μια ελεγκτική επιχείρηση σήμερα στην Ελλάδα είναι τρεις: «α) η προσέλκυση ταλέντου σε συνδυασμό με τις αυξημένες ανάγκες στον αριθμό των Ορκωτών Ελεγκτών, β) η εξέλιξη της τεχνολογίας και η προσαρμογή στον ραγδαίο ρυθμό των αλλαγών, και γ) η μετάβαση στις συμβουλευτικές υπηρεσίες». Σχετικά με την εικόνα -αυτήν τη στιγμή- στην ελληνική αγορά ελεγκτικών υπηρεσιών και τις κύριες τάσεις που παρατηρούνται, σημείωσε πως «η πορεία της ελληνικής αγοράς ελεγκτικών υπηρεσιών έχει παραδοσιακά υψηλό συντελεστή συσχέτισης με την πορεία της ευρύτερης οικονομίας. Τα τελευταία χρόνια υπήρξε αρχικά σταθεροποίηση και ύστερα μικρή αύξηση του συνολικού κύκλου εργασιών του κλάδου, τάση που φαίνεται ότι θα συνεχιστεί. Η περαιτέρω ομαλοποίηση της οικονομίας και βελτίωση του κλίματος θα μπορούσε να διευρύνει τις αυξητικές τάσεις σε συνδυασμό με τις νέες ανάγκες που έχουν οι επιχειρήσεις», για να προσθέσει πως η ΣΟΛ Crowe εστιάζει «ιδιαίτερα στο κομμάτι της Εταιρικής Διακυβέρνησης. Η έννοια της διακυβέρνησης όμως είναι πολυσύνθετη και ξεφεύγει από τις επιταγές του ρυθμιστικού πλαισίου για τις οντότητες δημοσίου ενδιαφέροντος (π.χ. εισηγμένες εταιρείες, ασφαλιστικές κ.λπ.). Ησωστή διακυβέρνηση αφορά ακόμα και τις μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις, καθώς σε βάθος χρόνου εκτός της εύρυθμης λειτουργίας τους, θα αποτελέσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τη χρηματοδότησή τους». Τέλος, όσον αφορά τη δυνατότητα συμμετοχής των ελεγκτικών εταιρειών στη διαδικασία αδειοδότησης επιχειρηματικών επενδύσεων τόνισε τα εξής: «Ο βασικός στόχος του νέου πολυνομοσχεδίου είναι η προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων, μέσα από τη δημιουργία ή τη βελτίωση των συστατικών που διέπουν το σχεδιασμό και την υλοποίησή τους. Ο έλεγχος επενδυτικών σχεδίων και η πιστοποίηση ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας, είναι μια από τις ενέργειες που στοχεύουν προς αυτή την κατεύθυνση. Είναι προφανές ότι η συγκεκριμένη διάταξη ανοίγει το δρόμο για σημαντική επιτάχυνση και απλούστευση της αδειοδότησης, κάτι που στο παρελθόν αποτέλεσε σημαντικό πεδίο εμποδίων και αποτροπής υλοποίησης στρατηγικών επενδύσεων. Είναι όμως εξίσου σημαντικό η διαδικασία πιστοποίησης να έχει ικανό αριθμό ασφαλιστικών δικλίδων, ώστε να εξασφαλισθεί η διαφάνεια κι η ακρίβεια στις πιστοποιήσεις, κάτι που διαφαίνεται να έχει προβλεφθεί στο πολυνομοσχέδιο. Το τρέχον οικονομικό περιβάλλον είναι απαιτητικό και οι εξελίξεις "τρέχουν" ραγδαία τόσο σε οικονομικό όσο και σε τεχνολογικό επίπεδο. Απαιτείται λοιπόν η διασφάλιση ποιότητας της παρεχόμενης πιστοποίησης. Η επιλογή ορκωτού ελεγκτή αποκτά ιδιαίτερη σημασία σε επίπεδο εμπειρίας, γνώσης κι αξιοπιστίας. Ως εκ τούτου, οι ελεγκτικές και εποπτικές αρχές θα πρέπει να θέσουν αυστηρά κριτήρια στις προϋποθέσεις για τις εταιρείες/ελεγκτές των επενδυτικών σχεδίων και της παροχής πιστοποίησης». Oι 10 μεγαλύτερες ελεγκτικές εταιρείες έχουν στο πελατολόγιό τους το 82,7% του top 1.000 της ελληνικής αγοράς businessfiles 24 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2019

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=