ADBUSINESS #1118

#1118 11/03/24 20 Γράφει η Σόνια Χαϊμαντά «Η ψυχή των πραγμάτων είναι τα λεφτά» (Pecunia nervus rerum) υποστήριζε ο Ρωμαίος ρήτορας και πολιτικός Κικέρων, με το νόημα να παραμένει αναλλοίωτο σε κάθε δραστηριότητα, 2.040 χρόνια μετά… Ανανεώνοντας λεκτικά το δόγμα, οι σύγχρονοι οικονομολόγοι υποστηρίζουν ότι η «έλλειψη χρημάτων… φέρνει στάση εμπορίου», μια αντίληψη που ταιριάζει γάντι και στις τηλεοπτικές παραγωγές. Της επόμενης σεζόν. Όχι, η διαφημιστική δαπάνη δεν περιορίστηκε δραματικά, το αντίθετο, και επίσης όχι, οι καναλάρχες δεν αποεπενδύουν, απλώς μπαίνουν σε ένα δρόμο λελογισμένης χρήσης οικονομικών πόρων, εξαιτίας αφενός της προωθούμενης νομοθεσίας για τη συγχώνευση ΕΚΟΜΕ-ΕΚΚ και τα νέα αυστηρότερα κριτήρια για την υπαγωγή σε χρηματοδοτήσεις και αφετέρου λόγω των περιορισμένων ταμειακών διαθέσιμων του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) που τα τελευταία χρόνια αποτέλεσε τον βασικό «αιμοδότη» για (υπερ)παραγωγές επιπέδου Χόλιγουντ που πλέον πρέπει να επιστρέψουν στο «ελληνικό μέτρο». Οι 37 σειρές που παρήλασαν από τις οθόνες των τηλεθεατών στο α΄και β΄τμήμα της τηλεοπτικής σεζόν θα αποτελέσουν σύντομα μια «χρυσή εποχή» προς ανάμνηση, ένα σημείο αναφοράς, που θα θέσει τη νέα πραγματικότητα πολύ κάτω από αυτόν τον πήχυ. Η μυθοπλασία θα μετρά τη σεζόν 2024-2025 λιγότερες σειρές και λιγότερους κύκλους και μικρότερο αριθμό επεισοδίων. Τα οποία ωστόσο θα πρέπει να είναι πολύ υψηλού επιπέδου (τεχνικά) για να πάρουν τη «βούλα» της χρηματοδότησης. Ως domino effect θα επηρεαστούν προφανώς και οι αμοιβές, τα συμβόλαια των λαμπερών πρωταγωνιστών, οι μισθοί των συντελεστών και το κόστος των σκηνικών, κοστουμιών κ.λπ. Σε βάθος χρόνου θα αναχαιτιστεί όλος αυτός ο σεναριακός «καλπασμός» σε σειρές εποχής που και ακριβότερες εκ των πραγμάτων είναι, και δυσκολότερες στην εκτέλεσή τους. Οι περισσότερες σειρές που μεταδίδονται φέτος, αναμένεται να δώσουν τη «σκυτάλη» σε νέες, λιγότερες, μικρότερου budget παραγωγές που θα αναφέρονται στο σήμερα. Ο Alpha μένει να λάβει τις τελικές αποφάσεις για την προοπτική συνέχισης του επιτυχημένου μεν, πλην αρκετά κουρασμένου -σε επίπεδο επιδόσεων- «Σασμού» (με προϋπολογισμό 5.440.000 ευρώ και επιδότηση 2.176.000 ευρώ), ο οποίος παίρνει ψήφο εμπιστοσύνης από υψηλόβαθμα στελέχη να προχωρήσει σε 4η τηλεοπτική σεζόν. Βέβαιο θεωρείται το τέλος του «Παράδεισου των κυριών» και του «Προξενιού της Ιουλίας». Στον ΑΝΤ1 υπάρχει ισχυρή πιθανότητα για μία ακόμη σεζόν της πανάκριβης «Μάγισσας» (προϋπολογισμού αρχικά 8,6 εκατ. ευρώ, που εκτινάχθηκε στα 12 εκατ. ευρώ με επιχορήγηση 3,4 εκατ. ευρώ), με τις υπόλοιπες σειρές του σταθμού του Αμαρουσίου να βαίνουν κατά πάσα πιθανότητα προς ολοκλήρωση. Στην ΕΡΤ οι σειρές που προβιβάζονται για την επόμενη σεζόν είναι, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η «Ηλέκτρα» και η « Έρημη χώρα». Ο προϋπολογισμός για το σήμερα, ο νόμος για το αύριο Την 31η Ιανουαρίου, οπότε και δημοσιεύτηκε στη Διαύγεια η πρώτη αναθεώρηση του προϋπολογισμού για το 2023, έγινε γνωστό πως τα ταμειακά διαθέσιμα του ΕΚΟΜΕ ήταν μηδενικά, την ίδια στιγμή που τα έσοδα ανέρχονταν σε 28.705.500 ευρώ. Ένα το κρατούμενο. Το οποίο απελευθερώνει στρεσογόνες ουσίες στους οργανισμούς του κλάδου της παραγωγής για ήδη κατατεθείσες ή εγκριθείσες για χρηματοδότηση σειρές. Δεύτερον, η νομοθεσία, η οποία θα θέσει νέες προϋποθέσεις για τη διεκδίκηση χρηματοδότησης των επιλέξιμων δαπανών των τηλεοπτικών σειρών της ελεύθερης και συνδρομητικής τηλεόρασης. Εισάγονται «καινά δαιμόνια» για το κόστος ανά επεισόδιο, τον αριθμό των επεισοδίων ανά κύκλο γυρισμάτων και προβολής κ.ά. Π ριμοδοτούνται ποιοτικές μίνι σειρές υψηλού κόστους. Επιδοτήσεις εγκρίνονται μόνο για σειρές στον Α’ ή Β’ κύκλο τους έως 26 επεισόδια. Ο ι low budget σειρές δεν λαμβάνουν κρατική επιχορήγηση. Α υστηροποιούνται τα κριτήρια επιδότησης σειρών περισσότερων επεισοδίων. Α υξάνεται το μίνιμουμ κόστος για καθημερινές σειρές. Μ ειώνεται το ποσοστό επιδότησης για καθημερινές σειρές. Α παιτούνται σαφείς αιτήσεις υπαγωγής στο επενδυτικό σχέδιο. Δ εν επιτρέπονται αλλαγές μετά την έγκριση της αίτησης. Α υξάνεται το μίνιμουμ εγγυημένων επεισοδίων. Π ροβλέπονται δικλίδες ασφαλείας για επαναξιολόγηση. Το budget uber alles Το «στοίχημα» είναι μεγάλο και ο «γρίφος» δύσκολος. Πώς θα διατηρηθούν οι δείκτες τηλεθέασης, τα ποιοτικά στοιχεία (δυναμικά κοινά), τα μερίδια στην «πίτα» της αγοράς αν αλλάξουν οι όροι και το προφίλ του προγράμματος των καναλιών; Αν το ταμείο ενός τηλεοπτικού οργανισμού «αντέχει» τις δραματικές αλλαγές, συνεπώς δεν δένεται απαραίτητα και απόλυτα στο «άρμα» του ΕΚΟΜΕ και μπορεί να συνεχίσει με ίδιους πόρους, δεν θα προκληθούν αρρυθμίες στον ανταγωνισμό; Δεν θα εκτοξευθεί το ποσοστό τηλεθέασης ολικώς ή μερικώς (για συγκεκριμένα χρονικά slot), δεν θα απορροφήσει περισσότερα τμήματα του διαφημιστικού budget των διαφημιζομένων; Μια πρώτη αυτόματη αντίδραση είναι να ζητηθεί από τα κανάλια ένα haircut του κόστους από τις εταιρείες παραγωγής οι απαιτήσεις των οποίων είχαν σημαντικά διογκωθεί με το άλλοθι του (τροφοδότη) ΕΚΟΜΕ. Δεν είναι απίθανο λοιπόν να υπάρξει την επόμενη σεζόν μια απόλυτη «αλλαγή παραδείγματος» με το γενικό μίγμα του προγράμματος να συντίθεται από περισσότερα ριάλιτι, σώου, τηλεπαιχνίδια Τηλεοπτικοί σταθμοί Aπό το «μικρό Χόλιγουντ»… στο «ελληνικό μέτρο» ΕΚΟΜΕ και νέα νομοθεσία «μοιράζουν το παιχνίδι» στο νέο πρόγραμμα των καναλιών της επόμενης σεζόν.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=