Business News Magazine #1

startupfocus Robin Schuil Ο ιπτάμενος Ολλανδός του start-up Απογείωσε το e-commerce στη χώρα του, έκανε ουτοπικά deal πραγματικότητα και τώρα λανσάρει νέα projects στην Ελλάδα, δίνοντας συμβουλές στις ντόπιες start-ups. Ο Robin Schuil είναι ο αληθινός entrepreneur που θα ήθελες να συναντήσεις. Γράφει ο Πέτρος Αντωνάκης «Στις start-ups υπάρχει λίγο παραπάνω ο φόβος της αποτυχίας. Στην αρχή είναι σημαντικό να κάνεις τον εαυτό σου ευάλωτο τοποθετώντας ένα ατελές προϊόν στα χέρια των πελατών, έτσι ώστε να μαθαίνεις να βελτιώνεσαι. Η έμφαση πρέπει να δίνεται στη μάθηση». Ο Robin Schuil γνωρίζει απ’ έξω κι ανακατωτά το start-up οικοσύστημα. Στα 16 του έφτιαξε την πλατφόρμα αγγελιών Markplaats. Πέντε χρόνια μετά, το Ebay προσέφερε 290 εκατ. δολάρια για την εξαγορά της. Και εκεί να είχε σταματήσει, σίγουρα θα κέρδιζε για πάντα την προσοχή του κοινού. Εκείνος, ωστόσο, συνέχισε να προκαλεί τον εαυτό του και κυρίως να μαθαίνει. Η 16χρονη θητεία του στο Ebay ήταν μια διαρκής γνώση. «Η ευτυχία και η ευκαιρία που προσφέρει μια πλατφόρμα όπως αυτή στην κοινότητα, ήταν αυτό που με έκανε να ξυπνάω ενθουσιασμένος και να πηγαίνω στη δουλειά κάθε μέρα για πάνω από μιάμιση δεκαετία. Εκεί έμαθα πως λίγοι τύποι σε ένα δωμάτιο με έναν φορητό υπολογιστή μπορούν να κάνουν θετική διαφορά σε εκατομμύρια ανθρώπους». Σήμερα, ο35χρονοςSchuil, ανάμεσασεόλα τα άλλα, είναι ιδρυτής του Vendora.gr, της ελληνικής εκδοχής του Marktplaats και Entrepreneur In Residence στον γνωστό πλέον θεσμό τηςΟλλανδικήςΠρεσβείας, Orange Grove, εκεί όπου δίνει πολύτιμες συμβουλές στους startuppers. Και του αρέσει να ξεκινάει από τα βασικά. «Διατηρήστε μια υγιή ισορροπία εργασίας-ζωής. Η άνοδος στην κορυφή είναι μια μεγάλη περιπέτεια, αλλά μπορεί εύκολα να καταναλώνει κάθε κομμάτι της ζωής σας. Πρόκειται για μια άγρια βόλτα με rollercoaster όπου πρόκειται για το ταξίδι, όχι για τον προορισμό. Είναι πολύ σημαντικό να κρατήσετε λίγο χρόνο για τον εαυτό σας, τους φίλους και την οικογένειά σας, ειδικά όταν αρχίζεις τόσο νέος». Η Ελλάδα και η Orange Grove Στα 8 ξεκίνησε να ασχολείται με τον προγραμματισμό και στα 21 είδε τις κάμερες να στήνονται έξω από το μικρό γραφείο τηςMarkplaats. Έχει ζήσει πολλά και θέλει να δει ακόμα περισσότερα. Όπως τους μη συνηθισμένους στην αγορά μεταχειρισμένων Έλληνες να αλλάζουν συνήθειες και να εμπιστεύονται το Vendora. «Οι Έλληνες καταναλωτές εκτιμούν την ποιότητα. Αγοράζοντας δεύτερο χέρι είναι πιο εύκολο να εντοπίσεις την ποιότητα και είναι πιο οικονομικό. Θα προτιμούσατε να έχετε ένα φτηνό τραπέζι σε flat-pack συσκευασία από τo Ikea ή να αγοράσετε ένα γερό ξύλινο από δεύτερο χέρι; Έχει διαρκέσει ήδη μια ζωή και θα συνεχίσει να το κάνει κι άλλο. Επίσης, οι αγορές από δεύτερο χέρι ωφελούν επίσης την τοπική οικονομία. Οι Millennials είναι πιο ανοικτοί στη second hand αγορά, όπως αποδεικνύεται από τον αυξανόμενο αριθμό των μεταχειρισμένων και vintage καταστημάτων σε γειτονιές όπως το Κολωνάκι». ΗOrange Grove τον προσκάλεσε για πρώτη φορά το 2016 και πλέον περνάει μία εβδομάδα κάθε μήνα στην Ελλάδα, δηλώνοντας «ενθουσιασμένος για τις ευκαιρίες που θα αναπτυχθούν τα επόμενα χρόνια». Δεν επέλεξε να μείνει τυχαία και να ξεκινήσει εδώ το νέο του εγχείρημα. «Παρά την κρίση, ο αριθμός των online αγοραστών στην Ελλάδα υπερδιπλασιάστηκε τα τελευταία 5 χρόνια. Αναμένω πως θα υπάρξει ταχεία ανάπτυξη του e-commerce στην Ελλάδα. Στην Ολλανδία πολλά από τα ηλεκτρονικά καταστήματα που υπάρχουν σήμερα ξεκίνησαν ως μεμονωμένοι έμποροι σταMarktplaats. Προσεγγίζουμε το τέλος αυτού που ονομάζω “ηλεκτρονικό εμπόριο 1.0”, όπου κάναμε focus στο να είναι τα πάντα εύκολα διαθέσιμα στο διαδίκτυο. Μεταβαίνουμε στη φάση “ηλεκτρονικό εμπόριο 2.0”, όπου όλα θα έχουν να κάνουν με την end-to-end εμπειρία του καταναλωτή και την αφήγηση ιστοριών μέσω άρθρων και βίντεο». Ο Schuil πιστεύει πολύ στην προοπτική του blockchain, αφού θα μας επιτρέψει να φτιάξουμε μια αποκεντρωμένη αγορά χωρίς μεσάζοντα («σκεφτείτε Amazon Prime χωρίς Amazon ή online δημοπρασίες χωρίς eBay»), αλλά δεν είναι τόσο σίγουρος αν χρειαζόμαστε κρυπτοσυστήματα όπως το Bitcoin. Ωστόσο, το γεγονός πως «οποιοσδήποτε θα μπορούσε να πραγματοποιήσει συναλλαγές με οποιονδήποτε άλλον στον κόσμο με μηδενικό κόστος συναλλαγής» παραμένει μια μεγάλη πρόκληση. Μόνο αυτή, άλλωστε, μπορεί να σε κάνει καλύτερο. Συγκρίνει τη διαδρομή μιας start-up με αναρρίχηση, όπου πρέπει να θέτεις όσο πιο ψηλά τολμάς το στόχο από την αρχή, να ξεκινάς με ένα μικρό βήμα και να μην ξανακάνεις άλλο εάν δεν είσαι σίγουρος πού θα πατήσεις στη συνέχεια. Και όπως τονίζει, ένα προϊόν μπορεί να θεωρηθεί τέλειο μόνο όταν επιλύει ένα πραγματικό πρόβλημα για πραγματικούς πελάτες. Γιατί μπορεί ναφαίνεται «τέλειο» στο δημιουργό του, αλλά δεν θα είναι μέχρι να το βάλει στα χέρια τους. «Η κατασκευή του προϊόντος δεν είναι το δύσκολο μέρος της οικοδόμησης μιας επιτυχημένης εκκίνησης. Οι πωλήσεις είναι η πραγματική πρόκληση». Ο Robin Schuil αναμένει πως θα υπάρξει ταχεία ανάπτυξη του e-commerce στην Ελλάδα «Μεταβαίνουμε στηφάση “ηλεκτρονικό εμπόριο 2.0”, όπου όλα θα έχουν να κάνουν με την end-to-end εμπειρία του καταναλωτή και την αφήγηση ιστοριών μέσωάρθρων και βίντεο» 10

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=