Business News Magazine #1

training Media training «Αντίδοτο» στις κρίσεις και τα Fakenews Γράφει η Σόνια Χαϊμαντά* Σήμερα, περισσότερο από ποτέ στα χρόνια της κρίσης, η ανάγκη για σωστή αντιμετώπιση των ΜΜΕ φαντάζει πιο επιτακτική και επείγουσα σε επίπεδο πρόληψης. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι τα τελευταία χρόνια της κρίσης, αξιόπιστες έρευνες αναφορικά με την ιεράρχηση των επικοινωνιακών αναγκών μιας εταιρείας, ενός οργανισμού και των υψηλόβαθμων στελεχών τους παράγουν σταθερά το ίδιο αποτέλεσμα: Η εκπαίδευση για την αντιμετώπιση των ΜΜΕ, η ανάγκη για την ιχνηλάτηση του media lansdscape και η διαχείριση κρίσεων δεσπόζουν στην κορυφή της πυραμίδας, αφήνοντας στις υπόλοιπες βαθμίδες άλλες ανάγκες επικοινωνίας και προβολής όπως τα events και άλλες ενέργειες του PR που γνώρισαν δόξες τη δεκαετία του ’90 και μετά. Τι ακριβώς συνετέλεσε στη στροφή 180 μοιρών που πήρε η ανάγκη για εκπαίδευση των στελεχών στην επαφήμε ταΜΜΕ, είναι περίπου προφανές…. Το media training παρέχεται από εξειδικευμένα στελέχη δημοσίων σχέσεων και ειδικά καταρτισμένους και πιστοποιημένους δημοσιογράφους ως ένα ευεργετικό εργαστήριο / εκπαιδευτικό πρόγραμμα, που βοηθά τους συμμετέχοντες να κατανοήσουν τη «μεγάλη εικόνα», να δουν από απόσταση τη θέση στην οποία βρίσκονται και να αναζητήσουν μέσα σε ένα τόσο θολό όσο και σύνθετο τοπίο τα εργαλεία εκείνα που θα τους βγάλουν από την απομόνωση, θα τους αναδείξουν τα σωστά μηνύματα, παραμερίζοντας τα εμπόδια της οικονομικής, μιντιακής ή και της δικής τους κρίσης. Η προσομοίωση αυτήμε εκπαίδευση τόσο σε συνθήκες «ειρήνης» (π.χ. λανσάρισμα νέου προϊόντος) όσο και πραγματικού ή υποτιθέμενου «πολέμου» (με ρεαλιστικά σενάρια κρίσης) Είτε γράφονται κακόβουλα είτε παραπλανητικά είτε από αμέλεια, σε κάθε περίπτωση τα fakenews του WEB αποτελούν με μαθηματική ακρίβεια έναν σοβαρό κίνδυνο για τη φήμη, καθώς για λίγα clicks πολυάριθμα sites και blogs ναρκοθετούν το πεδίο στο οποίο οι εταιρείες έστρωναν επί σειρά ετών θετικούς σπόρους προπονεί τα στελέχη σε σκληρές συνθήκες μιντιακής αλληλοδιάδρασης, διαμορφώνει και λειαίνει τα μηνύματα, αντιστοιχώντας τα στις κατάλληλες ειδικότητες, μοιράζει ρόλους, αναδεικνύει τον αρμόδιο εκπρόσωπο αναλόγως της θεματολογίας, εντρυφεί σε ασκήσεις ύφους και επικεντρώνει σε ζητήματα συμπεριφορών, στάσης σώματος, συναισθηματικής φόρτισης, εκφοράς δημόσιου λόγου και ομαδικού πνεύματος. Στο τέλος ενός media training και αναλόγως του αριθμού των σεμιναριακών κύκλων στους οποίους θα μπουν τα στελέχη, της προετοιμασίας και του followup, θα πρέπει να έχουν μάθει τεχνικές συνέντευξης για όλα τα Μέσα, εκφράσεις προσώπου, αναπνοές, χροιά φωνής, ενδυματολογικά tips, κανόνες μακιγιάζ, χειρονομίες, κοινή μηνυματολογία, κατάλληλες δεξιότητες επικοινωνίας και ομιλίας, πλήρη γνώση του σύνθετου μιντιακού τοπίου, όλα τα μυστικά της συνέντευξης και της συνέντευξης Τύπου, αναλυτική τεχνογνωσία για τον τρόπο λειτουργίας του διαδικτύου και των social media. Ειδικά τα τελευταία, όσο βοηθητικά και ενισχυτικά της εικόνας των εταιρειών και αν είναι, μπορεί να γυρίσουν μπούμερανγκ, καθώς δεν είναι δυνατόν να ελεγχθεί και να περιοριστεί η αρνητική τους όψη, τα fakenews. Είτε γράφονται κακόβουλα είτε παραπλανητικά είτε από αμέλεια, σε κάθε περίπτωση τα fakenews του WEB αποτελούν με μαθηματική ακρίβεια έναν σοβαρό κίνδυνο για τη φήμη, καθώς για λίγα clicks πολυάριθμα sites και blogs ναρκοθετούν το πεδίο στο οποίο οι εταιρείες έστρωναν επί σειρά ετών θετικούς σπόρους. Ένα εξειδικευμένο media training στην κρίση που προκαλούν τα fakenews αποτελεί αναμφίβολα το αντίδοτο, το εμβόλιο για την «αποφράδα στιγμή» που θα προκληθεί ο κίνδυνος της απώλειας της καλής φήμης, που μπορεί να κοστίσει τόσο την κερδοφορία όσο και τις θέσεις των στελεχών που όφειλαν να είχαν προβλέψει τα απρόβλεπτα… Ένας καλός μπούσουλας για την αντιμετώπιση των κρίσεων στην εποχή των fakenews είναι η πρόληψη. Παλαιότερα ήταν οι μηνύσεις, οι αγωγές και οι δικαστικές διαμάχες μεταξύ θιγόμενων και ΜΜΕ, ωστόσο σήμερα το περιβάλλον απαιτεί διαφορετικούς και πιο λεπτούς -σχεδόν χειρουργικούς- χειρισμούς. Ησύνταξη ενός manual και η εμπέδωσή του από τα στελέχη αποτελεί ένα πρωτόλειο υλικό, εξαιρετικά χρήσιμοως οδηγός στον σκοτεινό λαβύρινθο στον οποίο θέτουν οι ψεύτικες ειδήσεις κάθε οργανισμό. Μια καλή εκπαίδευση και εξατομικευμένα μαθήματα σε κάθε στέλεχος χωριστά αποτελεί το δεύτερο βήμα για την τελική παράδοση του κλειδιού της επιτυχημένης επικοινωνίας με όλο των φάσμα των ακροατηρίων, (κοινό, ΜΜΕ, εργαζομένους, διοίκηση, stakeholders κ.λπ.). Συνήθως οι εταιρείες θυμούνται τοmedia training πάνω στην κρίση, αλλά τότε ίσως να είναι πολύ αργά. Μόνο η σωστή προετοιμασία, η διάπραξη λαθών, η σκληρή εκπαίδευση on και off camera, η επανάληψη του «τελετουργικού» της συνέντευξης μπορούν να εγγυηθούν ότι ο εκπρόσωπος μιας εταιρείας, ο πολιτικός, ο spokesperson έχει 100% τον έλεγχο των όσων λέει, εκπέμπει ή κάνει τη στιγμή που επικοινωνεί με το κοινό μέσω… των Μέσων. Διαφορετικά είναι σαν να μαθαίνει ένας στρατιώτης το χειρισμό του όπλου του… στο πεδίο της μάχης. Το σύγχρονοmedia training και τα σεμινάρια διαχείρισης κρίσεων οφείλουν να προσαρμόζουν τόσο το θεωρητικό όσο και το πρακτικό τους μέρος στοDNA και τηφιλοσοφία του εκπαιδευόμενου, προκειμένου να του παράσχουν δικλίδες ασφαλείας για την πραγματική ζωή. Το συγκριτικό πλεονέκτημα της σωστής εκπαίδευσης είναι η τακτική του tailormade και όχι του prêt-àporter. Ιδανικά ο trainer πρέπει να γνωρίζει όσα ακριβώς και οι εκπαιδευόμενοι και να έχει προετοιμαστεί τουλάχιστον έναν μήνα πριν από τη διεξαγωγή του σεμιναρίου. Οφείλει να είναι εχέμυθος, σαφής, αξιόπιστος, καταρτισμένος και φυσικά να παραδίδει ένα χρήσιμο booklet για το «πώς να αντιμετωπίζετε ταΜΜΕ», έναmanual για τη διαχείριση κρίσεων και μια χωρίς φόβο και πάθος αξιολόγηση για τα στελέχη εν είδει follow up. * media trainer & σύμβουλος διαχείρισης κρίσεων 18

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=