Business News Magazine #2

Tζώρτζης Κουτσολιούτσος Sky is the limit To πιο γνωστό ελληνικό brand Υλοποίησε νέα επένδυση €8,7εκατ. της Coca-Cola HBC στην Ελλάδα OMIΛΟΣ ΟΤΕ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ Κερδίζουν εμπιστοσύνη και μερίδια αγοράς Απαιτείται αλλαγήκουλτούρας ως προς την επιχειρηματικότητα ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΠΙΤΣΙΟΡΛΑΣ DIRECTION BUSINESS NETWORK Μ Η Ν Ι Α Ι Ο Ε Π Ι Χ Ε Ι Ρ Η Μ Α Τ Ι Κ Ο Π Ε Ρ Ι Ο Δ Ι Κ Ο • Α Π Ρ Ι Λ Ι Ο Σ 2 0 1 8 • # 0 2

editorial Λένε πως όλοι οι αναντικατάστατοι βρίσκονται σε κάποιο νεκροταφείο. Η σχετική φράση αποδίδεται στο στρατηγό Σαρλ Ντε Γκωλ και ίσως να μην απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Ηδιαχείριση της αλλαγής Υπάρχουν όμως και κάποια κενά, που είναι πολύ δύσκολο να αναπληρωθούν. Σχεδόν ακατόρθωτο. H περίπτωση του Στέλιου Σκλαβενίτη είναι χαρακτηριστική. Εξαιρετικά ικανός, αγαπητός από συνεργάτες, προμηθευτές και εργαζομένους, με πλούσιες ιδέες και διάθεση προσφοράς, οδήγησε μαζί με τα αδέλφια του,Μαρία και Γεράσιμο, πολύ ψηλά την επιχείρηση, στης οποίας την ίδρυση πρωτοστάτησε ο πατέρας τους. Το κενό που αφήνει σαν μέλος της ηγετικής τριάδας του Ομίλου Σκλαβενίτη τυπικά θα καλυφθεί, αλλά για ορισμένα πράγματα ο Στέλιος θα είναι αναντικατάστατος. Ακόμη και όταν η διαδοχή κάποιου υψηλόβαθμου στελέχους δεν επιβάλλεται από ένα τραγικό γεγονός όπως στην προκειμένη περίπτωση, πρόκειται για μια άκρως επίπονη και απαιτητική διαδικασία για κάθε επιχείρηση. Απαιτεί αρκετό χρόνο και πρέπει να αντιμετωπίζεται με σοβαρότητα και επαγγελματισμό. Στη συνέντευξη που μας παραχωρεί ο καθηγητής Alfredo De Μassis σε αυτό το τεύχος αναφέρεται εκτενώς στο θέμα και αν και βασίζεται στην έρευνά του για τις οικογενειακές επιχειρήσεις, τα όσα σημειώνει (μπορούν να) έχουν εφαρμογή σε κάθε οργανισμό, οποιουδήποτε μεγέθους και δραστηριότητας. Άλλωστε, όπως θα διαβάσετε σε άλλες σελίδες του τεύχους, όταν μιλάμε για οικογενειακές επιχειρήσεις, όπως μάλλον γνωρίζετε, δεν θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας μόνο κάποιες μικρού ή μεσαίου διαμετρήματος εταιρείες. Υπάρχουν και οικογενειακές επιχειρήσεις-κολοσσοί, που πρωταγωνιστούν σε αγορές του εξωτερικού, έχουν εισαχθεί στο χρηματιστήριο και απασχολούν πολύ μεγάλο αριθμό ανθρώπων, συνεισφέροντας στην οικονομία και την απασχόληση. Ο Όμιλος FF Group και ο Τζώρτζης Κουτσολιούτσος, που φιλοξενείται αυτήν τηφορά στο εξώφυλλό μας, αποτελούν παράδειγμα αφενός επιτυχημένης οικογενειακής επιχείρησης, αφετέρου αποτελεσματικής ηγεσίας και διαδοχής. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί πως ο Tζώρτζης Κουτσολιούτσος, πριν από κάποιους μήνες, αναδείχθηκε Retailer Manager της Χρονιάς, ακριβώς δέκα χρόνια μετά τη βράβευση του πατέρα του, Δημήτρη, με την ίδια διάκριση. Ο Όμιλος FF Group αποτελεί και μια σαφή ένδειξη πως success stories και εκπρόσωποι της υγιούς επιχειρηματικότητας μπορούν να εντοπιστούν και στη δοκιμαζόμενη ελληνική επιχειρηματική σκηνή. Στο ίδιο συμπέρασμα συνηγορούν και οι επιδόσεις των εξωστρεφών επιχειρήσεων, η θετική πορεία της ιδιωτικής ασφάλισης, η αναθέρμανση του επενδυτικού ενδιαφέροντος στο Χρηματιστήριο Αθηνών και οι προσπάθειες που καταγράφονται για ανάπτυξη και καινοτομία σε κάθε επιμέρους πτυχή του επιχειρείν. Δεν είναι τυχαίο πως, όπως μας σημειώνει ο υφυπουργός Στέργιος Πιτσιόρλας, ανάμεσα στα καθήκοντα του οποίου συμπεριλαμβάνεται και η προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων στη χώρα, η εικόνα για την Ελλάδα αρχίζει να μεταμορφώνεται προς το καλύτερο. Οι δυσκολίες θα υπάρχουν πάντα στο δρόμο μας. Σημασία έχει όμως πώς διαχειριζόμαστε τόσο αυτές όσο και τη διαδικασία της αλλαγής στην οποία μας υποβάλλουν. Ακόμη και αν η αλλαγή έχει θετικό πρόσημο, πρέπει να αντιμετωπιστεί με σοβαρότητα και στοχοπροσήλωση. ΟΓιάννης Αντετοκούνμπο, που από μικροπωλητής στην Αθήνα έχει φτάσει να αποτελεί το πλέον αναγνωρίσιμο ελληνικό brand διεθνώς, αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα… Καλή ανάγνωση Βαγγέλης Παπαλιός ΕΚΔΟΤΗΣ-ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΛΙΝΑ ΤΣΑΓΚΑΡΑΚΗ-ΞΕΝΟΥ ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΥΛΗΣ ΛΙΛΗ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΠΕΤΡΟΣ ΑΝΤΩΝΑΚΗΣ MΑΡΙΑ ΓΚΟΥΡΤΣΙΛΙΔΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ ΜΑΡΙΑ ΜΠΑΖΙΓΟΥ ΑΝΕΣΤΗΣ ΝΤΟΚΑΣ ΑΘ. Χ. ΠΑΠΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΡΛΙΑΡΟΣ ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ ΒUSINESS DEVELOPMENT MANAGER KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΒUSINESS UNIT MANAGER ΜΕΜΑ ΚΑΤΩΠΟΔΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ ΥΠΟΔΟΧΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΜΑΡΙΑ ΤΣΩΝΟΥ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΥΛΗΣ ΓΙΩΤΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΘΥΜΙΑΝΟΣ CREATIVE DIRECTOR ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ART DIRECTOR ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΟΥΛΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΗΣΗ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ IΜΑGEPRO/ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΕΥΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟΥ ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Ετήσια συνδρομή: 200 ευρώ (περιλαμβάνεται ΦΠΑ 6%) ISSN 2585-3929 Μικράς Ασίας 43 152 33 | Χαλάνδρι T: 210.77.12.400 | F: 210.77.13.343 e-mail: info@direction.gr www.direction.gr ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2018 HΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα

H ΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα index 07 numbers: Επενδύσεις, deals και ποσά που… ζαλίζουν 10new face: ΟΘοδωρής Αναγνωστόπουλος είναι ο πρώτος Έλληνας Ashoka fellow 36business file: Κινδυνεύει το επιχειρηματικό φλερτ Αθήνας-Κωνσταντινούπολης; 44business focus: Όταν το επιχειρείν γίνεται οικογενειακή υπόθεση… 47business person: Σάμπυ Μιωνής, o άνθρωπος που φέρνει πιο κοντά Αθήνα-Τελ Αβίβ 48business law: GDPR - Ένα ακόμη βάρος ή μια ευκαιρία; 54business & stocks: Οι εισαγωγές εταιρειών (επιτέλους) ξανάρχονται στο Χρηματιστήριο Αθηνών 56business books: H «δεύτερη»… πρώτης τάξεως ευκαιρία που υπόσχεται να δώσει το βιβλίο της Ξένιας Κούρτογλου 57 media: «Τopos» vs. Fake News 62business&style: Καθημερινή… πολυτέλεια 64business insider: Ό,τι γίνεται και ό,τι ακούγεται στην εγχώρια επιχειρηματική σκηνή 66άποψη: Ο Αθανάσιος Χ. Παπανδρόπουλος μας θυμίζει πως... «είμαστε αυτό που σκεπτόμαστε» Το πιο δημοφιλές ελληνικό brand ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΝΤΕΤΟΚΟΥΝΜΠΟ 38 business travel: Oι καλύτερες αεροπορικές εταιρείες για επαγγελματικά ταξίδια 40 business file: To ιστορικό ρεκόρ εξωστρέφειας και οι… αστερίσκοι 22 interview: Ο Στέργιος Πιτσιόρλας σημειώνει πως το ειδικό βάρος της χώρας στο παγκόσμιο οικονομικό στερέωμα έχει ενισχυθεί 28 start up focus: O Αντώνης Σαμοθράκης για τη ζωή και το start up περιβάλλον στην Τεχεράνη 08 interview: Η Αθηνά Νικολαΐδου για τους στόχους του Coty Professional Beauty στην Ελλάδα 52 auto: To μεγάλο ραντεβού της Γενεύης 58 business file: Οι ασφαλιστικές εταιρείες κερδίζουν συνεχώς έδαφος 32 the list: Οι καλύτερες γυναίκες CEOs στη διεθνή επιχειρηματική σκηνή 11 interview: O Alfredro De Massis υπογραμμίζει πως οι οικογενειακές επιχειρήσεις αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας 42 retro story: ΒVLGARI - Από την Ήπειρο στην κορυφή του κόσμου 50 18 cover story: O Τζώρτζης Κουτσολιούτσος του Ομίλου FF Group τονίζει πως τα όρια υπάρχουν για να διευρύνονται ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2018

Ο πιο σύγχρονος τρόπος συναλλαγών είναι εδώ. Οι εισπράξεις της επιχείρησής σας πιο άμεσα από ποτέ.

news InBrief Η Coca-Cola Τρία Έψιλον αναζητεί την επόμενη γενιά στελεχών Το Πρόγραμμα Rise Management Trainee παρουσιάζει η Coca-Cola Τρία Έψιλον, θέλοντας να δώσει την ευκαιρία σε νέους με ταλέντο και διάθεση να εργαστούν για δύο χρόνια στηνκαρδιά της εταιρείας, σε Ελλάδα και Κύπρο, και να εξελιχθούν. Για δύο -πλούσια σε γνώση, προκλήσεις και επαγγελματικές εμπειρίες- χρόνια, θα γνωρίσουν από κοντά τη δραστηριότητα και τη συνολική λειτουργία της εταιρείας και θα έχουν ένα ατομικό πλάνο ανάπτυξης, που περιλαμβάνει ευκαιρίες εκπαίδευσης και άμεση ανάθεση projects, με στόχο την απόκτηση επαγγελματικής εμπειρίας σε πρακτικό επίπεδο, καθώς και αξιολόγηση της απόδοσης, ώστε να αναλάβουν μια θέση εργασίας. ΣτοRiseManagement TraineeΠρόγραμμα μπορεί να συμμετάσχει κανείς αν είναι απόφοιτος πανεπιστημίου με μέχρι 2 έτη εργασιακή εμπειρία, αν έχει άριστες γνώσεις ελληνικής και αγγλικής γλώσσας, δεξιότητες χρήσης ηλεκτρονικού υπολογιστή (Windows, MS Office) και φυσικά εάν έχει διάθεση για διαρκή μάθηση δίπλα σε αναγνωρισμένα στελέχη, να ξεχωρίζει σε ό,τι κάνει, να γίνεται συνεχώς καλύτερος και να εξελίσσεται σε ένα περιβάλλον «απαιτητικό» με γρήγορους ρυθμούς. Kαλό Ταξίδι, Στέλιο Το δυσάρεστο νέο που κυκλοφόρησε το πρωί της Κυριακής 1η Απριλίου, δυστυχώς δεν ήταν κάποια πρωταπριλιάτικη χοντροκομμένη φάρσα. Ήταν η σκληρή αλήθεια και βύθισε στο πένθος την ελληνική αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων. O Στέλιος Σκλαβενίτης, ένα από τα τέσσερα παιδιά του Σπύρου Σκλαβενίτη, ο οποίος μαζί με τα αδέλφια του, τη Μαρία και τον Γεράσιμο, ασκούσαν τη διοίκηση του φερώνυμου λιανεμπορικού ομίλου, έχοντας κατορθώσει να τον αναδείξουν στον μεγαλύτερο retailer στη χώρα, έφυγε απροσδόκητα από τη ζωή, σε ηλικία 52 ετών. Αξίζει να σημειωθεί πως υπό τη διοίκηση του Στέλιου Σκλαβενίτη και των αδελφών του ο Όμιλος Σκλαβενίτης έχει φτάσει αυτήν τη στιγμή να λειτουργεί περισσότερα από 480 καταστήματα και να απασχολεί πάνω από 25.500 εργαζομένους, μετά και την απόκτηση του δικτύου της πρώην Μαρινόπουλος. Την περίοδο των σχετικών διαπραγματεύσεων ο ίδιος, μάλιστα, είχε αναλάβει σε μεγάλο βαθμό τις επαφές με τους προμηθευτές, προκειμένου να διασαφηνιστεί το business plan και να δοθούν οι απαραίτητες διαβεβαιώσεις. Όσοι τον γνώριζαν μιλούν για έναν εξαιρετικά ικανό επιχειρηματία, με αγάπη για τη δουλειά και τους εργαζομένους στην επιχείρησή του, ο οποίος ήταν ιδιαίτερα δεμένος με τα αδέλφια του, με τα οποία πορεύονταν πάντα μαζί. Μια προσωπικότητα άξια θαυμασμού, με κύρια γνωρίσματα το ήθος, την καλοσύνη, την αίσθηση δικαίου και τη διάθεση προσφοράς. AπόΑττική και Καρδίτσα οι νικητές του YoungBusiness Talents 2017-2018 Το Young Business Talents 2017-18, το μεγαλύτερο Διεθνές Πρόγραμμα Διοίκησης και Επιχειρηματικότητας για μαθητές Λυκείου, ολοκληρώθηκε στις 13 Απριλίου 2018, με τον Εθνικό Τελικό της διοργάνωσης για 5η χρονιά στην Ελλάδα, για την ανάδειξη των κορυφαίων μαθητικών επιχειρήσεων της χρονιάς. Την πρώτη θέση βάσει συνολικής «εταιρικής» κερδοφορίας, κατέλαβε η ομάδα Bellatrix από το Pierce Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος, ενώ την κορυφαία πεντάδα του Τελικού, συμπλήρωσαν οι ομάδες: 2η Spartacus: από το 2ο Γενικό Λύκειο Γέρακα Αττικής, 3η Girlmanager: από το Επαγγελματικό Λύκειο Παλαμά Καρδίτσας, 4η SOSTIS_INC: από την Ελληνογαλλική Σχολή Αγίας Παρασκευής Αττικής, 5η Bulls: από το Επαγγελματικό Λύκειο Παλαμά Καρδίτσας. Ήταν μια συναρπαστική εμπειρία, που έζησαν οι 260 μαθητές Λυκείων από όλη την Ελλάδα που έφτασαν στον Τελικό, αφού διοίκησαν με επιτυχία επί τέσσερις μήνες τις εικονικές επιχειρήσεις τους στο διαδίκτυο για 11 επιχειρηματικά έτη. Συναγωνίστηκαν, πήραν κρίσιμες αποφάσεις για όλους τους τομείς της επιχείρησής τους (παραγωγή, marketing, χρηματοκοικονομικά, πωλήσεις, ανθρώπινο δυναμικό), και ξεχώρισαν ανάμεσα στους 2.144 μαθητές που ξεκίνησαν το ταξίδι του Young Business Talents αυτήν τη σχολική χρονιά από τον Νοέμβριο ‘17. Τέλος η απευθείας τιμολόγηση Το ζήτημα της απευθείας τιμολόγησης των διαφημιζομένων από τα MME ήταν μια «απειλή» που κρεμόταν πάνω από το κεφάλι της αγοράς επικοινωνίας από το καλοκαίρι του 2014. Οπεριβόητος «νόμος Σταμάτη» δεν εφαρμόστηκε ποτέ, αλλά τύγχανε συνεχών αναβολών όλα αυτά τα χρόνια. Με την τροπολογία, όμως, που ψηφίστηκε στις αρχές Απριλίου στη Βουλή, ο νόμος καταργείται πλέον στην ουσία οριστικά, καθώς εγκαταλείπεται η ρύθμιση που επέβαλλε να μη μεσολαβεί διαφημιστής και υπογραμμίζεται πως αυτό μπορεί να συμβαίνει. Όταν δε συμβαίνει, η εντολή εκδίδεται βάσει προϋφιστάμενης έγγραφης εξουσιοδότησης του διαφημιζόμενου, ο οποίος ευθύνεται αλληλέγγυα και εις ολόκληρο με το διαφημιστή έναντι του μέσου για την εξόφληση του τελευταίου, εκτός αν ο διαφημιζόμενος έχει ήδη καταβάλει στο διαφημιστή το σύνολο της αξίας της συναλλαγής με αυτό (συγκεκριμένο μέσο). Επίσης, αναφέρεται ότι τυχόν εκπτώσεις κύκλου εργασιών (τζίρου) παρέχονται μόνο σύμφωνα με προηγούμενη σύμβαση μεταξύ του μέσου και του διαφημιζόμενου και αν μεσολαβεί και διαφημιστής, και του διαφημιστή. Το μόνο «αγκάθι» μέχρι στιγμής στην υπόθεση για την αγορά επικοινωνίας είναι η πρόβλεψη για μείωση της επιβράβευσης των διαφημιστών από τα μέσα στο 4% (από 9,9%), που αν προχωρήσει, θα επιφέρει σημαντικά προβλήματα σε πολλές διαφημιστικές. ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2018

Up & down Ο Μάρκος Βερέμης είναι ο νέος Πρόεδρος του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων/ Junior Achievement Greece. Ο 44χρονος αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας είναι συνιδρυτής και πρόεδρος της εταιρείας τεχνολογίας Upstream, που ειδικεύεται στον τομέαm-commerce και σήμερα δραστηριοποιείται σε 45 χώρες σε όλο τον κόσμο. Ο Sir Martin Sorrell υπήρξε για 33 χρόνια ο CEO του πολυεθνικού ομίλου επικοινωνίας WPP και ο άνθρωπος που τον εξέλιξε στο μεγαλύτερο holding group του χώρου σε παγκόσμιο επίπεδο. Στη σκιά, όμως, μιας έρευνας για τη συμπεριφορά του και τη διαχείριση συγκεκριμένων assets, αποχώρησε από τον όμιλο, αν και ανακοινώθηκε πως δεν προέκυψε κάτι σημαντικό. Ενδιαφέρον, όμως, θα έχει η συνέχεια. Είναι δυνατόν ο πιο ισχυρός άνθρωπος του χώρου της διαφήμισης διεθνώς -όπως λένε κάποιοι- να βγει απλά στη… σύνταξη; O Christian Sewing ανέλαβε σαν νέος CEO της Deutsche Bank τη δύσκολη αποστολή να βοηθήσει την τράπεζα να ξεπεράσει τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει. Mε άκρως επιθετικό τρόπο ανακοίνωσε την επίσημη είσοδό της στην ελληνική αγορά η Revοlut. Συγκεκριμένα η Fintech, με έδρα το Λονδίνο, δηλώνει πως «έχει ως στόχο να γίνει ο καθημερινός τρεχούμενος λογαριασμός για τους Έλληνες και υπόσχεται να τερματίσει το πάρτι για τις μεγάλες ελληνικές τράπεζες, να καταργήσει τα σύνορα και να εξαλείψει τα κρυφά τραπεζικά τέλη, καθώς στοχεύει σε 150.000 Έλληνες πελάτες μέχρι το τέλος του έτους». Η Revolut, που δηλώνει πως είναι η γρηγορότερα αναπτυσσόμενη Fintech στην Ευρώπη, επιτρέπει στους χρήστες να δημιουργήσουν έναν καθημερινό τρεχούμενο λογαριασμό σε 3 λεπτά και να στέλνουν δωρεάν εσωτερικές και διεθνείς μεταφορές χρημάτων, να κρατούν και να ανταλλάσσουν 25 νομίσματα μέσα στην εφαρμογή στην πραγματική συναλλαγματική ισοτιμία και να ξοδεύουν παγκοσμίως σε 150 νομίσματα χρησιμοποιώντας τη Revolut MasterCard κάρτα. Από την έναρξη λειτουργίας της, τον Ιούλιο του 2015, η εταιρεία έχει προσελκύσει πάνω από 1.700.000 χρήστες και έχει επεξεργαστεί πάνω από $10B σε συναλλαγές. Η Revolut ήδη διαθέτει πάνω από 60.000 Έλληνες πελάτες με μηδενική δαπάνη σε μάρκετινγκ και παρουσιάζεται βέβαιη ότι μπορεί να φτάσει τους 150.000 Έλληνες χρήστες μέχρι το τέλος του έτους. Country Manager της εταιρείας στην Ελλάδα είναι ο Δημήτρης Λιτσικάκης. NewEntry HRevοlut στην Ελλάδα #Νumbers Ανακοινώσεις μεγάλων deals και σημαντικών επενδυτικών κινήσεων είχαμε το προηγούμενο διάστημα στην ελληνική αγορά, με ποσά να…«ζαλίζουν». 100 εκατ. ευρώ περίπου σχεδιάζει να επενδύσει μέσα στο 2018 ηWind για τη βελτίωση των υποδομών της. 1,6 δισ. δολάρια επενδύει ο Όμιλος Εταιρειών JT για την εξαγορά των εταιρειών Donskoy Tabak του Ιβάν Σαββίδη, συμπεριλαμβανομένων και των πλειοψηφικών μεριδίων της ΣΕΚΑΠ. 300 εκατ. ευρώ επενδύθηκαν στις εγκαταστάσεις της Παπαστράτος στον Ασπρόπυργο, που αποτελεί πλέον τη δεύτερη μονάδα παγκοσμίως αποκλειστικής παραγωγής ράβδων καπνού, για το νέο καπνικό προϊόν της Philip Morris International , το IQOS. 2 δισ. ευρώ έως το 2022 σχεδιάζει να επενδύσει συνολικά ο Όμιλος ΟΤΕ για υποδομές και δίκτυα νέας γενιάς, με στόχο την ανάπτυξη δικτύου κινητής 5G, ως προϋπόθεση για την Κοινωνία του Gigabit. 5 δισ. δολάρια (σε τιμές καταλόγου) αξίζουν τα έως 42 νέα αεροσκάφη της οικογένειας Α320neo της Airbus, που ανακοίνωσε η Aegean Airlines πως πρόκειται να αγοράσει. ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2018

startupfocus Αντώνης Σαμοθράκης Ένας Έλληνας (και μία πλατφόρμα) στην Τεχεράνη Η οπτική γωνία που βλέπει κανείς τα πράγματα παίζει τον μεγαλύτερο ρόλο. Ρωτήστε και τον Αντώνη Σαμοθράκη, που αποφάσισε να δει τη δουλειά και τη ζωή μέσα από εκείνη της Μέσης Ανατολής, καθώς εδώ και κάποιους μήνες ηγείται στην Τεχεράνη της Reyhoon, της ιρανικής εκδοχής του e-food.gr Γράφει ο Πέτρος Αντωνάκης «Δύο φορές κλαις στην Τεχεράνη, μία όταν έρχεσαι και μία όταν φεύγεις»… Αυτή η φράση, η πατρότητα της οποίας ανήκει στον Έλληνα Πρέσβη στο Ιράν, Δημήτρη Αλεξανδράκη, αντικατοπτρίζει πλήρως την πραγματικότητα του Αντώνη Σαμοθράκη, του κάτι παραπάνω από CEO της Reyhoon, αφού πήρε στον ώμο του την εμπειρία από το αντίστοιχο project στην Ελλάδα και την ταξίδεψε στη μακρινή πρωτεύουσα των 12 εκατομμυρίων κατοίκων. Όπως θα συνέβαινε στους περισσότερους, απογειώθηκε μαζί με πολλές αγκυλώσεις και fake δεδομένα, ωστόσο μετά την προσγείωση τα πράγματα άρχισαν να αλλάζουν δραματικά… προς το καλύτερο. «Το μεγαλύτερο σοκ, προσωπικά, εκτός του ότι βρέθηκα ξαφνικά να ζω σε μια νέα χώρα ενώ ήμουν από τους ανθρώπους που έλεγε “σιγά μη φύγω ποτέ από την Ελλάδα”, είναι το πόσο ικανοποιημένος είμαι από τη ζωή μου εδώ. Όταν έρχεσαι, κουβαλάς τη συκοφάντηση που υπάρχει διεθνώς γύρω από το Ιράν, στη συνέχεια όμως ανακαλύπτεις ότι βρίσκεσαι σε μια χώρα με ιστορία, κουλτούρα, κοινωνικές αρχές, με όμορφα φυσικά τοπία και το σημαντικότερο, με ιδιαίτερα φιλόξενους ανθρώπους, που ξέρουν να χαίρονται τη ζωή τους. Δεν έχω vιώσει ούτε μια στιγμή ότι είμαι φιλοξενούμενος. Ίσα-ίσα έχω βιώσει το πόσο πιο κοντά είναι η κουλτούρα μας με τους Πέρσες σε σύγκριση με την πλειοψηφία λαών της Ε.Ε.». Ο πρώην ΜarketingManager του e-food κοίταξε μια ημέρα ανατολικά, εντόπισε το στόχο, ερεύνησε πολύ καλά το πεδίο και έδρασε προς σ’ αυτή την κατεύθυνση. Και εγένετο τοReyhoon, μια online πλατφόρμα παραγγελιών έτοιμου φαγητού στην Τεχεράνη, που εξυπηρετεί πλέον 5.000 παραγγελίες ημερησίως -με κόστος τα 8 ευρώ κατά μέσο όρο- με παρουσία σε 10 πόλεις και 3.000 συνεργαζόμενα εστιατόρια. Σε μια πολύ πιοmobile driven αγορά από την ελληνική, όπου άνω του 70% των παραγγελιών πραγματοποιείται από smartphones, ενώ οι πληρωμές γίνονται μόνο μέσω καρτών και δεν υπάρχει η επιλογή των μετρητών, καθώς η χρήση debit card στο Ιράν φτάνει το 92%! Εντάξει, σαφώς υπάρχουν και έντονες διαφορές… «Δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αρκετά services από το εξωτερικό, καθώς το Ιράν διαθέτει αυτόνομο τραπεζικό σύστημα, το οποίο δεν διασυνδέεται με το παγκόσμιο. Επίσης, η ομάδα του Reyhoon Μπαίνοντας στα ενδότερα της κουζίνας της Reyhoon, μαθαίνουμε πως το μενού είναι πολύ κοντά στο δυτικό, ενώ προστίθενται και οι καθαρά ανατολίτικες γεύσεις. Οι πωλήσεις βρίσκουν στην πρώτη θέση των προτιμήσεων το κεμπάπ/grill, στη δεύτερη την πίτσα και στην τρίτη τα burgers. Εάν μπορείτε να τα συνηθίσετε, βέβαια, χωρίς χοιρινό, αφού η χρήση του απαγορεύεται. Αλλιώς, μπορείτε να καταφύγετε στις περσικές γεύσεις, που έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, όπως παραδέχεται ο Αντώνης Σαμοθράκης. Όπως και το γεγονός πως η προϋπηρεσία στο e-food μόνο καλό του έκανε. «Θα έλεγα πως μέχρι σήμερα είναι το μεγαλύτερο εφόδιο στην καριέρα μου. Το να ζεις την ανάπτυξη μιας εταιρείας σχεδόν από το μηδέν μέχρι του να εξυπηρετεί εκατοντάδες χιλιάδες καταναλωτές, είναι ένα μακρύ και διδακτικό ταξίδι». Κυνηγώντας τις ευκαιρίες Ακόμα και όταν κάποιος σου λύνει επί ώρα τους γόρδιους δεσμούς του μυαλού σου, αυτό συνεχίζει να ανατρέχει σε κλισέ απορίες και προσπαθεί να κάνει εικόνα μια πλατφόρμα έτοιμουφαγητού στην Τεχεράνη. Business όμως χωρίς ψύχραιμη ματιά δεν γίνονται, οπότε τα πράγματα είναι πολύ πιο απλά από τα… παραμύθια και τους δράκους που γεννάνε μόνιμα οι σκέψεις. «Η ζωή μου κυλούσε πολύ ευχάριστα στην Ελλάδα, αλλά βλέποντας μια ευκαιρία σε μια χώρα 80.000.000 κατοίκων με Ιnternet penetration άνω του 70%δεν μπορούσα να αντισταθώ στην πρόκληση. Δεν είμαι οπαδός της συνεχούς μουρμούρας για την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα και δεν έφυγα γι’ αυτό. ΗΕλλάδα είναι μια όμορφη χώρα στην οποία υπάρχουν δυσκολίες αλλά ταυτόχρονα και πολλές ευκαιρίες, όπως συμβαίνει στις περισσότερες χώρες άλλωστε. Φυσικά, με εξαιρέσεις, ο καθένας καρπώνεται αυτό που του αναλογεί βάσει των επιλογών του». «Σε μια αγορά όπου το digital culture βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο, πρέπει να είσαι συμβιβασμένος με τα “προβλήματα” που θα αντιμετωπίσεις και να αναζητάς μόνο λύσεις» Μερικοί από τους 104 εργαζομένους της Reyhoon απαρτίζεται από 104 εργαζομένους -το efood στο ίδιο stage απασχολούσε περίπου 50- λόγω έλλειψης έμπειρου ανθρώπινου δυναμικού αλλά και έλλειψης trust από τους καταναλωτές στα digital services, το οποίο αυξάνει το headcount του customer care department μας. Και στο digital advertising υπάρχουν δυσκολίες, καθώς κάποια κοινωνικά δίκτυα και τα tools μέσω των οποίων μπορούμε να κάνουμε remarketing είναι blocked, αλλά το DNA της εταιρείας είναι digital oriented. Επενδύουμε πολύ στο content, δημιουργώντας brand experiences, στοχεύοντας στην αύξηση του customer loyalty/retantion. Σε μια αγορά όπου το digital culture βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο, πρέπει να είσαι συμβιβασμένος με τα “προβλήματα” που θα αντιμετωπίσεις και να αναζητάς μόνο λύσεις. Οπότε για το δικό μου τρόπο σκέψης είναι όλα φυσιολογικά». 8 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2018

newface Ποια είναι η SciCo, πότε ιδρύθηκε, ποιο το αντικείμενό της και ποια τα σχέδιά σας για το μέλλον; Η SciCo ιδρύθηκε το 2009. Το όνομά της προέρχεται από τις λέξεις Science και Communication. Έχει ως αντικείμενό της την προώθησηκαι κατανόηση της επιστήμης από το ευρύ κοινό. Το μότο μας είναι το εξής: «Tomake science simple and fun». Απώτερος στόχος μας είναι ηκαταπολέμηση του επιστημονικού αναλφαβητισμού στην κοινωνία. Είστε ο πρώτος Έλληνας κοινωνικός επιχειρηματίας ο οποίος εντάχθηκε στο δίκτυο της Ashoka. Πώς αισθάνεστε; Σας έδωσε ακόμα μεγαλύτερο κίνητρο για δράση αυτή η εξέλιξη; Η Ashoka είναι το παγκόσμιο δίκτυο κοινωνικών επιχειρηματιών. Είναι ο πιο έγκυρος και υψηλού κύρους οργανισμός που υπάρχει στο χώρο αυτό. Το να γίνεις «Ashoka Fellow» είναι κάτι πολύ δύσκολο. Πρέπει να αποδείξεις ότι το έργο σου αποτελεί μια πολύ καινοτόμο λύση σε ένα κοινωνικόπρόβλημα, ότι η επιχείρησήσου είναι βιώσιμη, ότι η δράση σου χαρακτηρίζεται από υψηλή ηθική και ότι έχει μετρήσιμο κοινωνικό αντίκτυπο. Σκεφτείτε ότι παγκοσμίως έχουν δοθεί μόλις 3.300 fellowships μέσα σε χρονικό διάστημα 38 χρόνων, προερχόμενααπόσυνολικά 85 χώρες. Επομένως, το να είμαι οπρώτος Έλληνας που γίνομαι Fellow είναι μεγάλη τιμή γιαμένα. Ηεξέλιξηαυτήδημιουργεί στους Fellows ευκαιρίες για διεθνείς συνεργασίες και για μεγάλα και σημαντικά projects, βοηθάει την προβολή της δουλειάς μας σε παγκόσμιο επίπεδο και μας εντάσει σε ένα δίκτυο πολύ αξιόλογων ανθρώπων οι οποίοι θέλουν να βοηθήσουν. Πόσο εύκολη είναι η επίτευξη της κοινωνικής αλλαγής; Η οικονομική κρίση αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα; Ηκοινωνικήαλλαγή είναι μιαδυναμικήδιαδικασία και πολύ χρονοβόρα. Ηοικονομική κρίση, βλέποντας εμπειρικά την κατάσταση και εκ των υστέρων, έχει συντελέσει Οπρώτος Έλληνας Ashoka fellow Θοδωρής Αναγνωστόπουλος Who is who Ο Θοδωρής Αναγνωστόπουλος είναι πρόεδρος και συνιδρυτής της Κοινωνικής Επιχείρησης «SciCo», η οποία έχει διεθνή δράση. Είναι, επίσης, ιδρυτής της εταιρείας Theta Communications, η οποία εξειδικεύεται στη βιωματική εκπαίδευση ανθρώπινου δυναμικού. Είναι συνιδρυτής των Athens, Thessaloniki, Patras και Mediterranean Science Festivals, του Mind the Lab, του διαδικτυακού εκπαιδευτικού προγράμματος «School lab», και της ΜΚΟ «Green Project». Από το 2013 έως το 2017 διετέλεσε πρόεδρος του Συνδέσμου Υποτρόφων στο Ίδρυμα Ωνάση. Ήταν κεντρικός παρουσιαστής του TEDxAthens, από το 2011 έως το 2015, και του TEDxLimassol το 2014 και το 2015. Το 2017 του απονεμήθηκε το British Council UK Alumni Social Impact Award. και θετικάως προς την κατεύθυνση αυτή, βοηθώντας την κοινωνία να αλλάξει προς το καλύτεροσε κάποιους τομείς. Γιαπαράδειγμα, αυτή η νέα τάση στην Ελλάδα να προσπαθούν οι νέοι να δράσουν επιχειρηματικά και να δημιουργήσουν δικές τους εταιρείες σε σύγκρισημε τη νοοτροπίαπου μας είχε κατακυριεύσει τις προηγούμενες δεκαετίες για τη διεκδίκηση μιας μόνιμης θέσης εργασίας στον δημόσιο τομέα, αποτελεί μια κοινωνική αλλαγή, θετικό αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η κοινωνική αλλαγή δεν έρχεται μόνο μέσω της κοινωνικής επιχειρηματικότητας αλλά και της εμπορικής. Όλα αυτά τα παραδείγματα των ηλεκτρονικών πλατφορμών εύρεσης αλλά και αξιολόγησης υπηρεσιών, από τα ταξί έως τα εστιατόρια, τους υδραυλικούς και τους γιατρούς, έχουν αλλάξει την ποιότητα των υπηρεσιών που πλέον λαμβάνουμε. Σε τι βαθμό μπορεί η κοινωνική επιχειρηματικότητα να βοηθήσει την Ελλάδα και σε ποιους τομείς; Ηκοινωνική επιχειρηματικότηταορίζει ότι καθένας από εμάς μπορεί να δώσει λύση στα προβλήματα που απασχολούν την κοινωνία. Και καθένας από εμάς μπορεί να γίνει φορέας της αλλαγής και της λύσης, χωρίς ναπεριμένει πότε το κράτος και αντίστοιχοι θεσμοί θα αναλάβουν να λύσουν δυσκαμψίες και προβλήματα στα θέματα με κοινωνικόαντίκτυπο. Το ίδιο είναι μάλιστα και τοόραμα τουοργανισμούAshoka, που αποτυπώνεται στη φράση “Everyone a changemaker”. Σε μια Ελλάδα η οποία καλείται μετά την οικονομική κρίση να ξεπεράσει και την ανθρωπιστική κρίση, που έπληξε όλες τις ομάδες και κυρίως τις πιο ευάλωτες, καθώς και άλλες προκλήσεις όπως το μεταναστευτικό, η κοινωνική επιχειρηματικότητα έρχεται να βοηθήσει και συμπληρωματικά σε όποιες πολιτικές υλοποιούνται, και αναζητά συνεργασίες μεταξύ πανεπιστημίων, φιλανθρωπικών ιδρυμάτων και οργανώσεων, μηκερδοσκοπικών επιχειρήσεων αλλά και κερδοσκοπικών επιχειρήσεων, ώστε να επιτευχθεί θετικός κοινωνικός αντίκτυπος. Ηκοινωνική επιχειρηματικότηταδεν περιορίζεται σε συγκεκριμένους τομείς και μπορεί ναβοηθήσει σε όλα τα θέματα από την ανεργία, έως τηφτώχεια, την κλιματική αλλαγή, το ρατσισμό, την ισότητα, την παιδεία κ.λπ. Ποια η θέση της έρευνας και της καινοτομίας στην Ελλάδα εν έτει 2018; Ηέρευνα και η καινοτομία είναι πάραπολύ σημαντικοί πυλώνες ανάπτυξης. ΗΕλλάδα, αν και έχει σημειώσει μιαμικρήαύξησηστο ποσοστό τουΑΕΠτης τοοποίοπροορίζεται για την έρευνα και την καινοτομία, ωστόσο εξακολουθεί να παραμένει σε χαμηλό επίπεδο σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αρκεί να αναφέρω χαρακτηριστικά ότι η χώρα μας είναι 87η στο Δείκτη της Παγκόσμιας Ανταγωνιστικότητας και 75η στο Δείκτη Καινοτομίας μεταξύ 137 χωρών. Το βασικό πρόβλημα είναι ότι το ποσό των χρημάτων που διατίθεται για την έρευνα και την καινοτομία προέρχεται κυρίως από το κράτος, ενώ για μιαυγιήανάπτυξημεγαλύτεροποσοστόθα πρέπει να προέρχεται από τις επιχειρήσεις. Επομένως, θαπρέπει να ενισχυθεί και άλλο η επιχειρηματικότηταστην Ελλάδα και κυρίως αυτή που προάγει την έρευνα και την καινοτομία. Επιπροσθέτως, υπάρχουν και άλλες αδυναμίες στην Ελλάδαστους τομείς αυτούς όπως η έλλειψηυποδομών, ηαπουσία δικτύου μεταξύ των ερευνητών κ.ά., ενώ υπάρχει πολύ μεγάλος χώρος προς βελτίωση στη σύνδεση των ερευνητικών/ ακαδημαϊκών κέντρων με τις επιχειρήσεις. Θα πρέπει να ενισχυθεί και άλλο η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα και κυρίως αυτή που προάγει την έρευνα και την καινοτομία Η ομάδα της SciCo Η επιλογή του πρώτου Έλληνα κοινωνικού επιχειρηματία στο δίκτυο της Ashoka αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την παρουσία της χώρας μας στον παγκόσμιο χάρτη της κοινωνικής επιχειρηματικότητας. ΟΘοδωρής Αναγνωστόπουλος, που είναι ο άνθρωπος που επιλέχθηκε, μας εξήγησε τα πλεονεκτήματα που συνεπάγεται μια τέτοια διάκριση. Γράφει η Μαρία Γκουρτσιλίδου 10 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2018

Οι καλύτερες γυναίκες CEOs thelist «Άρωμα» γυναίκας αποπνέει η διοίκηση πολλών μεγάλων επιχειρήσεων. Επιτυχημένες CEOs βρίσκονται στο «τιμόνι» γνωστών εταιρειών, αποδεικνύοντας ότι η εποχή που μόνο οι άνδρες τοποθετούνταν σε ανώτατες θέσεις στελεχών αποτελεί πλέον παρελθόν. Οι γυναίκες μπορούν να είναι εξίσου αποτελεσματικές, καταφέρνοντας μάλιστα να πετυχαίνουν την ιδανική ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής. Στις επόμενες σελίδες σας παρουσιάζουμε 10 από τις σημαντικότερες γυναίκες CEOs σήμερα, οι οποίες όλες είναι επικεφαλής επιχειρήσεων που συμπεριλαμβάνονται στον αμερικανικό χρηματιστηριακό δείκτη Standard & Poor’s 500. Γράφει η Μαρία Γκουρτσιλίδου 11 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2018

thelist Mary Barra Η πρώτη γυναίκα στο τιμόνι της General Motors Είναι Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της General Motors. ΕκλέχτηκεΠρόεδρος τουΔιοικητικού Συμβουλίου της GM στις 4 Ιανουαρίου 2016, ενώ έχει διατελέσει ΓενικήΔιευθύντρια της GMαπό τις 15 Ιανουαρίου του 2014. Με την Barra στο «τιμόνι», η GMονειρεύεται έναν κόσμο χωρίς τροχαία ατυχήματα στους δρόμους και με μηδενικές εκπομπές ρύπων, ώστε οι μελλοντικές γενιές να κληρονομήσουν έναν καλύτερο πλανήτη. Η Barra έχει εστιάσει στην ενίσχυση της βασικής δραστηριότητας της GM, η οποία περιλαμβάνει τα μεγάλα αυτοκίνητα, φορτηγά και crossovers, ενώ παράλληλα εργάζεται για να κάνει προσιτές προηγμένες μορφές τεχνολογίας όπως η αυτόνομη οδήγηση. Ξεκίνησε τη σταδιοδρομία της στην GM το 1980 ως φοιτήτρια του General Motors Institute (Kettering University) στο τμήμα Pontiac Motor Division. Αποφοίτησε το 1985 με πτυχίο Bachelor of Science στον τομέα της ηλεκτρολογίας. Συνέχισε με Master στο αντικείμενο της Διοίκησης Επιχειρήσεων από το Stanford Graduate School of Business (GSB) το 1990. Η Barra είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου τουΠανεπιστημίου του Stanford. Επίσης, αποτελεί μέλος τουΔιοικητικού Συμβουλίου της Walt Disney, του Οικονομικού Ομίλου του Detroit και του Διοικητικού Συμβουλίου για το Σχολείο Ημέρας του Detroit. Γεννήθηκε στις 24 Δεκεμβρίου του 1961. Είναι παντρεμένη με τον Tony Barra και έχει δύο παιδιά. Είναι Διευθύνουσα Σύμβουλος της Oracle Corporation και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας. Στο παρελθόν διετέλεσε πρόεδρος της Oracle. Ανέλαβε μία σειρά από διάφορες θέσεις στην εταιρεία, όπως ΔιευθύντριαΟικονομικού τηςOracle από το 2005 έως το 2008, ΕκτελεστικήΑντιπρόεδρος από το 1999 έως το 2004 και Ανώτερη Αντιπρόεδρος από τον Απρίλιο έως τονΟκτώβριο του 1999. «Υπηρέτησε» στο διοικητικό συμβούλιο της HSBCHoldings, μιας από τις μεγαλύτερες τράπεζες στον κόσμο, από το 2008 έως το 2015. Η Catz ταυτόχρονα είναι και στο Δ.Σ. της Walt Disney. Γεννήθηκε στο Ισραήλ από Εβραίους γονείς. Ο πατέρας της ήταν μετανάστης από τη Ρουμανία. Μετακόμισε από το Ισραήλ στο Brookline της Μασαχουσέτης σε ηλικία έξι ετών. Η Catz αποφοίτησε από το γυμνάσιο του Brookline. Πήρε πτυχίο από το Wharton School του Πανεπιστημίου της Pennsylvania το 1983 και Διδακτορικό Νομολογίας από το Πανεπιστήμιο της Pennsylvania το 1986. Είναι η πιο υψηλά αμειβόμενη γυναίκαCEOστην Αμερική από τον Απρίλιο του 2017, κερδίζοντας συνολικά 40,9 εκατομμύρια δολάρια, μετά από μια μείωση κατά 23% της συνολικής αποζημίωσής της σε σχέση με το 2016. Γεννήθηκε την 1ηΔεκεμβρίου του 1961. Είναι παντρεμένημε τον Gal Tirosh και έχει δύο γιους, τον Scott και τον Gary. Safra Catz Οδηγεί την Oracle στο μέλλον 12 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2018

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=