startupfocus Αντώνης Σαμοθράκης Ένας Έλληνας (και μία πλατφόρμα) στην Τεχεράνη Η οπτική γωνία που βλέπει κανείς τα πράγματα παίζει τον μεγαλύτερο ρόλο. Ρωτήστε και τον Αντώνη Σαμοθράκη, που αποφάσισε να δει τη δουλειά και τη ζωή μέσα από εκείνη της Μέσης Ανατολής, καθώς εδώ και κάποιους μήνες ηγείται στην Τεχεράνη της Reyhoon, της ιρανικής εκδοχής του e-food.gr Γράφει ο Πέτρος Αντωνάκης «Δύο φορές κλαις στην Τεχεράνη, μία όταν έρχεσαι και μία όταν φεύγεις»… Αυτή η φράση, η πατρότητα της οποίας ανήκει στον Έλληνα Πρέσβη στο Ιράν, Δημήτρη Αλεξανδράκη, αντικατοπτρίζει πλήρως την πραγματικότητα του Αντώνη Σαμοθράκη, του κάτι παραπάνω από CEO της Reyhoon, αφού πήρε στον ώμο του την εμπειρία από το αντίστοιχο project στην Ελλάδα και την ταξίδεψε στη μακρινή πρωτεύουσα των 12 εκατομμυρίων κατοίκων. Όπως θα συνέβαινε στους περισσότερους, απογειώθηκε μαζί με πολλές αγκυλώσεις και fake δεδομένα, ωστόσο μετά την προσγείωση τα πράγματα άρχισαν να αλλάζουν δραματικά… προς το καλύτερο. «Το μεγαλύτερο σοκ, προσωπικά, εκτός του ότι βρέθηκα ξαφνικά να ζω σε μια νέα χώρα ενώ ήμουν από τους ανθρώπους που έλεγε “σιγά μη φύγω ποτέ από την Ελλάδα”, είναι το πόσο ικανοποιημένος είμαι από τη ζωή μου εδώ. Όταν έρχεσαι, κουβαλάς τη συκοφάντηση που υπάρχει διεθνώς γύρω από το Ιράν, στη συνέχεια όμως ανακαλύπτεις ότι βρίσκεσαι σε μια χώρα με ιστορία, κουλτούρα, κοινωνικές αρχές, με όμορφα φυσικά τοπία και το σημαντικότερο, με ιδιαίτερα φιλόξενους ανθρώπους, που ξέρουν να χαίρονται τη ζωή τους. Δεν έχω vιώσει ούτε μια στιγμή ότι είμαι φιλοξενούμενος. Ίσα-ίσα έχω βιώσει το πόσο πιο κοντά είναι η κουλτούρα μας με τους Πέρσες σε σύγκριση με την πλειοψηφία λαών της Ε.Ε.». Ο πρώην ΜarketingManager του e-food κοίταξε μια ημέρα ανατολικά, εντόπισε το στόχο, ερεύνησε πολύ καλά το πεδίο και έδρασε προς σ’ αυτή την κατεύθυνση. Και εγένετο τοReyhoon, μια online πλατφόρμα παραγγελιών έτοιμου φαγητού στην Τεχεράνη, που εξυπηρετεί πλέον 5.000 παραγγελίες ημερησίως -με κόστος τα 8 ευρώ κατά μέσο όρο- με παρουσία σε 10 πόλεις και 3.000 συνεργαζόμενα εστιατόρια. Σε μια πολύ πιοmobile driven αγορά από την ελληνική, όπου άνω του 70% των παραγγελιών πραγματοποιείται από smartphones, ενώ οι πληρωμές γίνονται μόνο μέσω καρτών και δεν υπάρχει η επιλογή των μετρητών, καθώς η χρήση debit card στο Ιράν φτάνει το 92%! Εντάξει, σαφώς υπάρχουν και έντονες διαφορές… «Δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αρκετά services από το εξωτερικό, καθώς το Ιράν διαθέτει αυτόνομο τραπεζικό σύστημα, το οποίο δεν διασυνδέεται με το παγκόσμιο. Επίσης, η ομάδα του Reyhoon Μπαίνοντας στα ενδότερα της κουζίνας της Reyhoon, μαθαίνουμε πως το μενού είναι πολύ κοντά στο δυτικό, ενώ προστίθενται και οι καθαρά ανατολίτικες γεύσεις. Οι πωλήσεις βρίσκουν στην πρώτη θέση των προτιμήσεων το κεμπάπ/grill, στη δεύτερη την πίτσα και στην τρίτη τα burgers. Εάν μπορείτε να τα συνηθίσετε, βέβαια, χωρίς χοιρινό, αφού η χρήση του απαγορεύεται. Αλλιώς, μπορείτε να καταφύγετε στις περσικές γεύσεις, που έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, όπως παραδέχεται ο Αντώνης Σαμοθράκης. Όπως και το γεγονός πως η προϋπηρεσία στο e-food μόνο καλό του έκανε. «Θα έλεγα πως μέχρι σήμερα είναι το μεγαλύτερο εφόδιο στην καριέρα μου. Το να ζεις την ανάπτυξη μιας εταιρείας σχεδόν από το μηδέν μέχρι του να εξυπηρετεί εκατοντάδες χιλιάδες καταναλωτές, είναι ένα μακρύ και διδακτικό ταξίδι». Κυνηγώντας τις ευκαιρίες Ακόμα και όταν κάποιος σου λύνει επί ώρα τους γόρδιους δεσμούς του μυαλού σου, αυτό συνεχίζει να ανατρέχει σε κλισέ απορίες και προσπαθεί να κάνει εικόνα μια πλατφόρμα έτοιμουφαγητού στην Τεχεράνη. Business όμως χωρίς ψύχραιμη ματιά δεν γίνονται, οπότε τα πράγματα είναι πολύ πιο απλά από τα… παραμύθια και τους δράκους που γεννάνε μόνιμα οι σκέψεις. «Η ζωή μου κυλούσε πολύ ευχάριστα στην Ελλάδα, αλλά βλέποντας μια ευκαιρία σε μια χώρα 80.000.000 κατοίκων με Ιnternet penetration άνω του 70%δεν μπορούσα να αντισταθώ στην πρόκληση. Δεν είμαι οπαδός της συνεχούς μουρμούρας για την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα και δεν έφυγα γι’ αυτό. ΗΕλλάδα είναι μια όμορφη χώρα στην οποία υπάρχουν δυσκολίες αλλά ταυτόχρονα και πολλές ευκαιρίες, όπως συμβαίνει στις περισσότερες χώρες άλλωστε. Φυσικά, με εξαιρέσεις, ο καθένας καρπώνεται αυτό που του αναλογεί βάσει των επιλογών του». «Σε μια αγορά όπου το digital culture βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο, πρέπει να είσαι συμβιβασμένος με τα “προβλήματα” που θα αντιμετωπίσεις και να αναζητάς μόνο λύσεις» Μερικοί από τους 104 εργαζομένους της Reyhoon απαρτίζεται από 104 εργαζομένους -το efood στο ίδιο stage απασχολούσε περίπου 50- λόγω έλλειψης έμπειρου ανθρώπινου δυναμικού αλλά και έλλειψης trust από τους καταναλωτές στα digital services, το οποίο αυξάνει το headcount του customer care department μας. Και στο digital advertising υπάρχουν δυσκολίες, καθώς κάποια κοινωνικά δίκτυα και τα tools μέσω των οποίων μπορούμε να κάνουμε remarketing είναι blocked, αλλά το DNA της εταιρείας είναι digital oriented. Επενδύουμε πολύ στο content, δημιουργώντας brand experiences, στοχεύοντας στην αύξηση του customer loyalty/retantion. Σε μια αγορά όπου το digital culture βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο, πρέπει να είσαι συμβιβασμένος με τα “προβλήματα” που θα αντιμετωπίσεις και να αναζητάς μόνο λύσεις. Οπότε για το δικό μου τρόπο σκέψης είναι όλα φυσιολογικά». 8 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2018
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=