Business News Magazine #3

inmemoriam Μετά το σχολείο το έσκαγε, όχι για να παίξει με τους φίλους του, αλλά για να πάει να δουλέψει στα αμπέλια. Όταν οι σκοτούρες τον ταλαιπωρούσαν, έβρισκε διέξοδο στο γκολφ, καθώς πίστευε ακράδαντα πως η κίνηση είναι η απάντηση για όλα τα προβλήματα. Ο άνθρωπος που δημιούργησε την Aegean Airlines, ο Θεόδωρος Βασιλάκης, που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή σε ηλικία 78 ετών, απέδειξε πως ο μόνος τρόπος να απαντήσεις στις προκλήσεις είναι η σκληρή δουλειά… Γράφει η Λιλή Καρακώστα Θεόδωρος Βασιλάκης: Ο ιδρυτής της Aegean που πίστεψε στην Ελλάδα Λίγοι άνθρωποι «γεννιούνται» επιχειρηματίες. Ο Θεόδωρος Βασιλάκης ήταν ένας από αυτούς. Γεννήθηκε το 1940 στην Κρήτη. Από μικρός ήταν πολύ εργατικός και φιλομαθής, ενώ δεν έχανε ευκαιρία να δραστηριοποιηθεί ακόμη και μετά το σχολείο, καθώς δεν του άρεσε καθόλου η ακινησία και η νωθρότητα. Έτσι, πολλά ήταν τα μεσημέρια εκείνα που μετά το σχολείο πήγαινε στα αμπέλια για να βοηθήσει, να δει και να μάθει. Μεγαλώνοντας, φεύγει από τη χώρα και πηγαίνει στις ΗΠΑ για σπουδές το 1958 και επιστρέφει στη γενέτειρα Κρήτη, για να εργαστεί στις διανομές των καυσίμων της εταιρείας «Ρέστης» στο νομό Ηρακλείου. Εκεί, αποκτά την απαραίτητη εμπειρία και όταν αργότερα η πολυεθνική Texaco εξαγοράζει την εταιρεία Ρέστης, ο Βασιλάκης αναλαμβάνει το δικαίωμα διανομής καυσίμων σε όλη την Κρήτη, δημιουργώντας παράλληλα ιδιόκτητο δίκτυο πρατηρίων. Η αρχή είχε ήδη γίνει… Το μέλλον κρύβεται στον τουρισμό Άνθρωπος ανήσυχος και εργατικός, αντιλαμβάνεται νωρίς την πραγματική πηγή πλούτου της Ελλάδας, που δεν είναι άλλη από τον τουρισμό. Οι τουρίστες κατακλύζουν κάθε καλοκαίρι την Κρήτη και ο Βασιλάκης διαπιστώνει πως αναζητούν να νοικιάσουν αυτοκίνητα για να γυρίσουν το νησί. Έτσι, αποφασίζει να δραστηριοποιηθεί και σε αυτό τον κλάδο, συνάπτοντας συμβόλαιο αντιπροσώπευσης στην Κρήτη της εταιρείας ενοικιάσεων αυτοκινήτου Hertz Ιnternational. Τα χρόνια περνούν, ο τουρισμός ανεβαίνει και μαζί του και τα κέρδη. Ο Βασιλάκης, 12 χρόνια αργότερα, αγοράζει από τους Αμερικανούς τη Hertz Hellas και τη μετονομάζει σε Autohellas. Μια κίνηση που ούτε καν την περίμενε, όταν ξεκίνησε την εταιρεία με 6 Volkswagen Beetle και την έκανε μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου. Σήμερα, κάτω από την επιχειρηματική ομπρέλα του κ. Βασιλάκη βρίσκονται οι ΒΑΚΑΡ ΑΒΕΕ και ΤΕΧΝΟΚΑΡ ΑΒΕΕ, αποκλειστικοί αντιπρόσωποι των αυτοκινήτων Saab και Seat αντίστοιχα, η ΒΕΛΜΑΡ ΑΒΕΕ, επίσημος διανομέας των αυτοκινήτων Ford, Volvo, Seat και Opel, η Autotechnica S.A., αντιπροσωπία των εταιρειών Hertz, Audi και Seat στη Βουλγαρία, και φυσικά η εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων Hertz Autohellas ΑΤΕΕM, η οποία αποτελεί και το μεγαλύτερο εθνικό franchise του ομίλου παγκοσμίως. Μάλιστα, ο δαιμόνιος επιχειρηματίας είχε εξασφαλίσει τη μετοχική συμμετοχή σε 11 ακόμα εταιρείες, όπως η Πειραιώς Best Leasing ΑΤΕΕ και η Multifin Α.Ε., εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Η δημιουργία της Aegean… Η οικογένεια Βασιλάκη πιστεύει πως ο τουρισμός είναι το μέλλον της χώρας. Έτσι, κοιτάζει ψηλά και στρέφεται στις αεροπορικές γραμμές, θέλοντας να δημιουργήσει μια αεροπορική εταιρεία με υψηλό επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών και έμφαση στην ασφάλεια των πτήσεων. Αυτός είναι και ο λόγος που εξετάζουν την αγορά μιας ιδιωτικής αεροπορικής εταιρείας, της Aegean Aviation, που είχε δημιουργηθεί το 1987 από τα αδέρφια Αντώνιο και Νικόλαο Σιμιγδαλά. Η εταιρεία, που είχε λάβει άδεια πτήσης από την ΥΠΑ το 1992, εξαγοράστηκε από τον Όμιλο Βασιλάκη (που πλέον είχε στην κατοχή του τα εμπορικά σήματα Autohellas, Technocar, VACAR) και μετατρέπεται σε ιδιωτική αεροπορική εταιρεία που εκτελεί πτήσεις VIP σε όλο τον κόσμο. ΤονΜάρτιο του 1999, ιδρύεται η Aegean Airlines και λίγο αργότερα, τον Μάιο, η εταιρεία ξεκινά πτήσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο. Την ίδια χρονιά, δρομολογούνται και πτήσεις σε Ρόδο, Χανιά, Αλεξανδρούπολη, Καβάλα και Κέρκυρα με την παραλαβή του τρίτου αεροσκάφους της εταιρείας. Όμως η οικογένεια Βασιλάκη δεν σταματά εδώ. Τον Δεκέμβριο του 1999, η Aegean εξαγοράζει την Air Greece και αυξάνει το στόλο της στα 7 αεροσκάφη. Το 2000, εγκαινιάζει τις γραμμέςΜυτιλήνη και Σαντορίνη, ενώ προσθέτει δύο ακόμη αεροσκάφη, φθάνοντας τα 9 συνολικά. Το 2001, η Aegean υπογράφει συνεργασία με την Cronus Airlines, που προβλέπει πτήσεις κοινών κωδικών, με την Aegean να ρίχνει βάρος στις πτήσεις εσωτερικού και την Cronus στις πτήσεις εξωτερικού και τις ναυλωμένες πτήσεις (τσάρτερ). Στις 28 Οκτωβρίου 2001, η Cronus ενσωματώθηκε πλήρως στην Aegean και τα δρομολόγια εκτελούνταν πλέον με την κοινή (μεταβατική) ονομασία AEGEANCronus Airlines. ΗAegeanAirlines δεν σταματά να καινοτομεί. Το 2003, εγκαινιάζει στην ελληνική αγορά το ηλεκτρονικό εισιτήριο και την κράτηση θέσης μέσω Internet. Το 2005 προχωρά στην αγορά αεροσκαφών Airbus Α320 και Α321 και παραλαμβάνει 3 από αυτά το 2007. Ταυτόχρονα, ήδη από το 2005,συνεργάζεται με τη γερμανική Lufthansa και έτσι πολλές πτήσεις της A3 και της LH εκτελούνται με κοινούς κωδικούς, όπως και με την TAP Portugal και την Brussels Airlines. H εξαγορά της Ολυμπιακής και οι αντιδράσεις Τον Μάρτιο του 2009 υπέβαλε πρόταση για εξαγορά του πτητικού έργου της Ολυμπιακής, της τεχνικής βάσης, αλλά και της εταιρείας Πάνθεον, ύψους 90, 20 και 60 εκατομμυρίων ευρώ αντίστοιχα. Η πρόταση εξαγοράς τελικά δεν έγινε δεκτή, με την Ολυμπιακή να καταλήγει στον όμιλο MIG. Η Aegean ανακοίνωσε στις 26 Μαΐου 2009 την υπογραφή συμφωνίας για την είσοδό της στη διεθνή αεροπορική συμμαχία Star Alliance. Οι διαδικασίες ένταξης ολοκληρώθηκαν στις 30 Ιουνίου 2010 και έκτοτε η Aegean είναι πλήρες μέλος της συμμαχίας. Και ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε απορρίψει την απορρόφηση της Ολυμπιακής από την Aegean με το σκεπτικό πως θα δημιουργούνταν μια μονοπωλιακή κατάσταση στην αγορά, η κακή οικονομία της χώρας αλλά και η στασιμότητα στην πώληση τηςΟλυμπιακής, ώθησαν την Επιτροπή, το 2013, να αναθεωρήσει την απόφασή της και να ανακοινώσει την OΘεόδωρος Βασιλάκης δημιούργησε από το μηδέν μια εταιρεία-κολοσσό, την Aegean Airlines, ποντάροντας στη «βαριά βιομηχανία» της ελληνικής οικονομίας, τον τουρισμό 36 ΜΑΪΟΣ 2018

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=