Μάρκος Βερέμης Upstream-ΣΕΝ/JA Mε το βλέμμα πάντα στο μέλλον businessfocus Κάποια πράγματαφαίνονται όντως από μακριά, ωστόσο από κοντά η επιρροή τους είναι ακόμα πιο εντυπωσιακή. Για παράδειγμα, όταν κάθεσαι να συνομιλήσεις με τον Μάρκο Βερέμη, καταλαβαίνεις αμέσως πως έχει ζήσει απίστευτα πολλά πράγματα, που στη συντριπτική πλειοψηφία τους τα προκάλεσε ο ίδιος, γιατί απλά δεν είναι ο τύπος του ανθρώπου που περιμένει τη δράση, αλλά τη δημιουργεί. Και η ήρεμη δύναμη που αποπνέει, σου δίνει τη σιγουριά πως αντιδρούσε με περίσσια ψυχραιμία ακόμα και στις μεγαλύτερες δοκιμασίες. Όπως, για παράδειγμα, όταν οι συνεργάτες της Upstream, της εταιρείας τεχνολογίας που έφερε επανάσταση στο mobile marketing παγκοσμίως, ήταν εγκλωβισμένοι στο Κάιρο στη φάση του απόλυτου χάους, τις μέρες του Arab Spring… Ο τότε εικοσάρης, που ξεκίνησε με το όραμα να δημιουργήσει, μαζί με τον Αλέξη Βρατσκίδη («είχα την τύχη να έχω έναν εξαιρετικό συνέταιρο») μία από τις καλύτερες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο, θα μπορούσε να είναι σήμερα ένας «δύσκολος», στριφνός chairman (χρέη εκτελεστικού διευθυντή έχει αναλάβει πλέον ο Guy Krief, από τα παλιά στελέχη της Upstream). Πράγμα απίθανο όμως, όταν αυτός που έχεις απέναντί σου διακρίνεται από σεμνότητα, ενώ τονίζει τη σημασία του sharing καθ’ όλην τη διάρκεια της συζήτησης. «Πιο πολύ και από την Upstream εμένα μου δίνει μεγαλύτερη ικανοποίηση το πόσες εταιρείες γεννήθηκαν. Οι εταιρείες έχουν κύκλους ζωής. Θα πετύχουν, θα αποτύχουν, θα επανακάμψουν κ.λπ. Ειδικά στο χώρο της τεχνολογίας δεν μπορείς να έχεις την αλαζονεία να πεις πως πέτυχα. Το Yahoo. όταν ξεκινούσαμε. ήταν ήρωας και τώρα δεν υπάρχει. Αυτό που μένει είναι τα άτομα που εμπλέκονται σ’ αυτές τις προσπάθειες και τα φυτώρια. Η Upstream ήταν εξαίρεση, εταιρεία τεχνολογίας με βάση παραγωγής στην Ελλάδα και πωλήσεις σε όλο τον πλανήτη. Αισθανόμασταν πολίτες του κόσμου, σίγουροι για τον εαυτό μας και φτάσαμε από 4 άτομα στα 350. Μπαίναμε στο αεροπλάνο και πουλάγαμε σε διάφορες χώρες. Εποχές χωρίς venture capital. Το πιο σημαντικό για μένα είναι πως φτιάξαμε στελέχη που μετά έστησαν εταιρείες στις οποίες επενδύσαμε κι εμείς, όπως η Workable και η Persado. Το να είσαι μέσα σε μια γυάλα και να ταυτίζεσαι με την εταιρεία σου έχει αξία μέχρι ενός σημείου. Η Upstream γέννησε 6 εταιρείες, η καθεμιά γέννησε άλλες τόσες. Είναι ένα οικοσύστημα, που γεννάει έναν ολόκληρο νέο τομέα. Αυτός ο τομέας έχει αρχίσει να δημιουργείται στην Ελλάδα». Και δεν μιλάμε για ένα παράρτημα στο τέλος του διαδρόμου… «Εάν ενώσει κανείς τα έσοδα απ’ όλες τις νέες εταιρείες τεχνολογίας, είναι περισσότερα από το ελαιόλαδο, που είναι το εθνικό μας προϊόν. Αυτό έχει περάσει απαρατήρητο, αλλά σιωπηλά έχει γίνει μια πολύ σοβαρή δουλειά, που ξεκίνησε από εταιρείες που είχαν ένα διαφορετικό ήθος και φιλοσοφία. Το ζητούμενο είναι να είσαι σε μια κατάσταση που ο κύκλος συνεχίζεται. Όπως συμβαίνει σε πετυχημένα οικοσυστήματα, όπως του Silicon Valley, του Ισραήλ, του Βερολίνου, της Σκανδιναβίας». Στην κεφαλή του ΣΕΝ/JA Greece Αναδυόμενες αγορές, start-ups (τότε δεν τις αποκαλούσε έτσι, ενώ ούτε σήμερα πολυχρησιμοποιεί τον όρο), venture capital, και ένα βραβείο του επιχειρηματία της χρονιάς για το 2013 να βρίσκεται κάπου. Ωστόσο, οΜάρκος Βερέμης γνωρίζει καλά πως το μέγα λάθος είναι να παραμένεις στάσιμος. Γι’ αυτό πλέον αφήνει (λίγο) πίσω του μια εταιρεία με δραστηριότητα σε περισσότερες από 45 χώρες, που παρέχει προϊόντα και υπηρεσίες σε 100 εκατομμύρια συνδρομητές κινητής σε αναπτυσσόμενες ικανά στελέχη με φιλοδοξία να συνεισφέρουν στην ανάπτυξη εταιρειών τεχνολογίας, ωστόσο η κρίσιμη μάζα λείπει στη χώρα. Μιλώντας με τους καθηγητές στα πανεπιστήμια, όλοι σου λένε πως παραλαμβάνουμε μέτριο υλικό από τα σχολεία. Και είναι ακριβώς αυτός ο χώρος που είχα στο μυαλό μου. Εκεί που πρέπει τα παιδιά να εξοικειώνονται από νωρίς όχι μόνο με συγκεκριμένες δεξιότητες, προγραμματισμός κ.λπ., αλλά και με αξίες που καθορίζουν την επιτυχία μιας επιχείρησης και των στελεχών». Η δράση του ΣΕΝ/JA Greece βασίζεται αγορές που έχουν smartphones αλλά όχι και τραπεζικούς λογαριασμούς και τρόπους πληρωμής, και έχει κύκλο εργασιών 212 εκατ. δολαρίων, για να ασχοληθεί με τα… παιδιά. Τι παραπάνωπεριμένει πως θα «κερδίσει» ο Μάρκος Βερέμης της πολυεθνικής των 5 ηπείρων από την ενασχόλησή του με το Σύνδεσμο Επιχειρηματικότητας Νέων, του οποίου εξελέγη πρόεδρος; Μα, το ίδιο το μέλλον. Το ελληνικό. «Όλοι στην ομάδα μου διαπιστώσαμε πως το πρόβλημα στην Ελλάδα ξεκινάει αρκετά πριν το πανεπιστήμιο. Πάντα θα βρίσκεις ΟΜάρκος Βερέμης κοιτάζει μέσα από το «βαρύ» επιχειρηματικό του παρελθόν, το μέλλον της «κρίσιμης μάζας» της Ελλάδας που, όπως τονίζει, έχει σταματήσει να παράγει. Γράφει ο Πέτρος Αντωνάκης 54 ΜΑΪΟΣ 2018
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=