Business News Magazine #4

CASPAR VELDKAMP Οι ισχυρότεροι σε διεθνές επίπεδο ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ Σπύρος Πουλίδας - ΙΒΜ Σταθερή δέσμευση στην ελληνική αγορά future of The mobility Π. ΓΙΑΝΝΑΚΌΠΟΥΛΟΣ Τελευταίο αντίο για τον κύριο Παύλο OOλλανδός Πρέσβης που στηρίζει τις ελληνικές startups DIRECTION BUSINESS NETWORK Μ Η Ν Ι Α Ι Ο Ε Π Ι Χ Ε Ι Ρ Η Μ Α Τ Ι Κ Ο Π Ε Ρ Ι Ο Δ Ι Κ Ο • Ι Ο Υ Ν Ι Ο Σ - Ι Ο Υ Λ Ι Ο Σ 2 0 1 8 • # 0 4

editorial Το μέλλον δεν μπορεί ποτέ να προβλεφθεί με απόλυτη ακρίβεια. Μπορεί, όμως, να αναδειχθεί η διαδρομή που θα μας οδηγήσει μέχρι εκεί. Μια ματιά στο μέλλον Αν για κάτι μπορούμε να είμαστε απόλυτα σίγουροι, είναι πως η κινητικότητα, το mobility, τόσο ως έννοια όσο και ως πρακτική, πρόκειται να αλλάξει ραγδαία τα επόμενα χρόνια. Οι τεχνολογικές εξελίξεις συντελούνται με ραγδαίους ρυθμούς, η αυτόνομη οδήγηση φαντάζει πιο κοντινή από ποτέ, τα αυτοκίνητα αλλάζουν, οι κινητήρες αποκτούν διαφορετική μορφή. Παράλληλα, μεταβάλλεται σταδιακά όληηφιλοσοφία και νοοτροπία των ανθρώπων γύρωαπό την απόκτηση, τη χρήση, την ιδιοκτησία και την αξιοποίηση ενός οχήματος. Αλλάζουν οι ανάγκες και οι επιθυμίες τους όσον αφορά τη μετακίνηση και, φυσικά, το αστικό -κατά κύριο λόγο- τοπίο, εντός του οποίου κινούνται. Αυτήν τη νέα εποχή, με τις τάσεις και τις εξελίξεις που κρύβει, επιχειρούμε να αποκρυπτογραφήσουμε στο εκτενές αφιέρωμα με τίτλο «The Future of Mobility», που δημοσιεύουμε στο τεύχος που κρατάτε στα χέρια σας. Αποκωδικοποιούμε αυτήν τη νέα πραγματικότητα που έρχεται, καταγράφοντας τοποθετήσεις έμπειρων στελεχών της εγχώριας αγοράς της αυτοκινητοβιομηχανίας και της μίσθωσης αυτοκινήτων, ερευνητικά δεδομένα αλλά και insights από το Global Fleet Conference, που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Ρώμη, και το BusinessNews Magazine έδωσε το «παρών», καθώς η Direction αποτελεί τον αποκλειστικό media partner της Nexus Communication στην Ελλάδα. Το ειδικό αυτό αφιέρωμα είναι στην ουσία μια ματιά στο μέλλον. Μια εικόνα από μια εποχή που θα είναι τελείως διαφορετική από αυτήν που ζούμε σήμερα και για την οποία πρέπει ήδη να προετοιμαζόμαστε. Φυσικά, οι αλλαγές δεν θα περιοριστούν μόνο στην κινητικότητα. Δεν είναι τυχαίο πως ο Πρέσβης της Ολλανδίας στην Ελλάδα, Caspar Veldkamp, στη συνέντευξη που μας παραχώρησε, τονίζει την ανάγκη αφενός για ακόμη μεγαλύτερη υποστήριξη του start-up οικοσυστήματος στην Ελλάδα, αφετέρου για τόνωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας. Το μέλλον πλησιάζει, και για να «μην έχει πολλή ξηρασία», όπως έχει προβλέψει ο ποιητής, θα πρέπει ναφροντίσουμε από σήμερα για την επόμενη ημέρα. Να δούμε τις νέες τάσεις που καταγράφονται στον τουρισμό και έχουν να κάνουν σε μεγάλο βαθμό με την πρακτική της κρουαζιέρας, αλλά και γενικότερα της πολυτέλειας και της άνεσης. Να μάθουμε από τα capital controls, που μας συντροφεύουν ήδη εδώ και τρία χρόνια. Να παραδειγματιστούμε από επιτυχημένους ανθρώπους και επιχειρήσεις που έχουν ξεκινήσει να ανοίγουν το δρόμο για το μέλλον. Τέτοια παραδείγματα υπάρχουν αρκετά στο νέο τεύχος μας. Ο Σπύρος Πουλίδας, που φιλοξενείται και στο εξώφυλλο, εξηγεί τη φιλοσοφία και τη στάση που κρατάνε την IBM ψηλά εδώ και 80 χρόνια στην ελληνική αγορά, ενώ οι άκρως επιτυχημένοι Έλληνες εφοπλιστές που παρουσιάζουμε αναλυτικά, δείχνουν πως υπάρχει τρόπος να πρωταγωνιστεί κανείς στο διεθνές στερέωμα. Το σημαντικότερο μάθημα, όμως, ίσως να προκύπτει από τους «Πρωταγωνιστές της Ελληνικής Οικονομίας», τις επιχειρήσεις που κατόρθωσαν να διακριθούν στην τελευταία διοργάνωση των βραβείων-θεσμός για το ελληνικό επιχειρείν, με βάση τα επίσημα οικονομικά τους στοιχεία σε αυτήν τη γεμάτη προκλήσεις περίοδο. Όπως κάθε φορά, φέρνουμε τους Ηγέτες και τους Πρωταγωνιστές στο προσκήνιο… Αυτή είναι η θέση και ο ρόλος τους… Να μας οδηγούν όλους συνεχώς πιο μπροστά… Βαγγέλης Παπαλιός Υ.Γ. Ο Παύλος Γιαννακόπουλος ήταν ένας πραγματικός κύριος. Μια εμβληματική φιγούρα για την εγχώρια επιχειρηματική σκηνή και φαρμακοβιομηχανία αλλά και τον ελληνικό αθλητισμό. Ας είναι ελαφρύ το χώμα που τον σκεπάζει… ΕΚΔΟΤΗΣ-ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΛΙΝΑ ΤΣΑΓΚΑΡΑΚΗ-ΞΕΝΟΥ ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΥΛΗΣ ΛΙΛΗ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΠΕΤΡΟΣ ΑΝΤΩΝΑΚΗΣ MΑΡΙΑ ΓΚΟΥΡΤΣΙΛΙΔΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ ΜΑΡΙΑ ΜΠΑΖΙΓΟΥ ΑΝΕΣΤΗΣ ΝΤΟΚΑΣ ΑΘ. Χ. ΠΑΠΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΡΛΙΑΡΟΣ ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ ΒUSINESS DEVELOPMENT MANAGER KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΒUSINESS UNIT MANAGER ΜΕΜΑ ΚΑΤΩΠΟΔΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ ΥΠΟΔΟΧΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΜΑΡΙΑ ΤΣΩΝΟΥ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΥΛΗΣ ΓΙΩΤΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΘΥΜΙΑΝΟΣ CREATIVE DIRECTOR ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ART DIRECTOR ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΟΥΛΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΗΣΗ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ IΜΑGEPRO/ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΕΥΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟΥ ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Ετήσια συνδρομή: 200 ευρώ (περιλαμβάνεται ΦΠΑ 6%) ISSN 2585-3929 PRESS POST ΚΩΔΙΚΟΣ: 210153 Μικράς Ασίας 43 152 33 | Χαλάνδρι T: 210.77.12.400 | F: 210.77.13.343 e-mail: info@direction.gr www.direction.gr ΙΟΥΛΙΟΣ 2018 HΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα

H ΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα index 06 news: Εξελίξεις από την Ελλάδα και το εξωτερικό 34infographic: Ο δρόμος προς το 2040 36business files: Ανεβάζει ταχύτητα η ηλεκτροκίνηση 38business files: Το όραμα της Mobileye 40business focus: To πρόγραμμα ΟΠΑΠ Forward 42business files: 3 χρόνια capital controls 44events: Η εμπειρία της Spetses Classic Yacht Regatta 50business leaders: Στο μυαλό των CEOs 56business focus: Στην κορυφή του πλούτου 68tourism: Πολυτέλεια και κρουαζιέρα στο προσκήνιο 72business file: Η μάχη στην αγορά ζύθου 74auto: Η εποχή των roadsters 79 awards: Τα λαμπερά Ηair Awards 80business insider: Ό,τι γίνεται και ακούγεται στην αγορά 82άποψη: Ο Αθανάσιος Χ. Παπανδρόπουλος και ο Ηράκλειτος Ο πατριάρχης της φαρμακοβιομηχανίας και του αθλητισμού ΠΑΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ 46 business unusual: O θρύλος των μπαρ, Charles Schumann, για όλα όσα χαρακτηρίζουν τη μακρά πορεία του 12 the list: Οι πιο ισχυροί Έλληνες εφοπλιστές σε παγκόσμιο επίπεδο 13 startup focus: Η ChainProof είναι μια startup… έργο τέχνης 08 business files: Τhe Future of Mobility. Μια ματιά στο μέλλον της κινητικότητας 25 interview: ΟΟλλανδός πρέσβης Caspar Veldkamp πιστεύει πως η πίστη στην ελληνική αγορά δεν έχει χαθεί 64 interview: O Δημήτρης Μαγγιώρος προβλέπει πως Rent-a-car και leasing θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται 32 startup focus: Η giaola μας εξηγεί πώς κέρδισε την προσοχή της Εθνικής Τράπεζας και του Ομίλου ΟΤΕ 10 βραβεία: Oι «Πρωταγωνιστές της Ελληνικής Οικονομίας» ξεχώρισαν ξανά 58 20 cover story: Ο Σπύρος Πουλίδας δηλώνει τη δέσμευση της IBM στην ελληνική αγορά ΙΟΥΛΙΟΣ 2018 interview: Ο Λεωνίδας Βρεττάκος σε μια από τις τελευταίες συνεντεύξεις του ως επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος 54

news InBrief Αλλαγήφρουράς στην ΑΒΒασιλόπουλος Η συνέντευξη που θα διαβάσετε σε αυτό του τεύχος του Business News Magazine είναι μια από τις τελευταίες -αν όχι η τελευταία- του Λεωνίδα Βρεττάκου ως επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος. Ο COO της αλυσίδας αποφάσισε να ολοκληρώσει τη συνεργασία του με την εταιρεία μετά από 21 χρόνια επιτυχημένης κοινής πορείας και θα αποχωρήσει στο τέλος Σεπτεμβρίου 2018. Θα τον διαδεχθεί ο Βασίλης Σταύρου, Brand President της Mega Image στη Ρουμανία, ο οποίος θα αναλάβει Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος από την 1η Οκτωβρίου 2018. Ο Λεωνίδας Βρεττάκος, σε σχετική του δήλωση, μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Ένας κύκλος 21 χρόνων ολοκληρώθηκε, μέσα από μια πορεία συνύπαρξης με εξαιρετικούς ανθρώπους και συνεργάτες στην ΑΒ Βασιλόπουλος. Ξεκίνησα την καριέρα μου στην εταιρεία όταν μετράγαμε μόλις 31 καταστήματα και 100 δισ. δραχμές τζίρο, με την ΑΒ στην 6η θέση στην αγορά και αφήνω έναν ηγέτη στον κλάδο, με 2 δισ. ευρώ τζίρο, με υγιή και αυτόνομη ανάπτυξη, με περισσότερα από 430 καταστήματα και με ξεκάθαρη στρατηγική για το μέλλον». Δυναμώνει η μάχη στην ηλεκτρική ενέργεια Η δυναμική κίνηση της Motor Oil να αποκτήσει το πλειοψηφικό πακέτο της ΝRG του Ενεργειακού Ομίλου Χανδρή διαμορφώνει ένα νέο τοπίο στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα μας, όπου ο ανταγωνισμός ήταν ήδη αρκετά οξύς. Η εξαγορά αυτή σηματοδοτεί την είσοδο στην εν λόγω αγορά μιας από τις μεγαλύτερες ελληνικές επιχειρήσεις, η οποία θεωρείται κορυφαία στον διεθνοποιημένο κλάδο διύλισης αργού και εμπορίας προϊόντων πετρελαίου. Η εξαγορά του 90% της NRG, που το 2017 είχε κύκλο εργασιών 86 εκατ. ευρώ και ισχυρό πελατειακό χαρτοφυλάκιο, δημιουργεί νέα δεδομένα στην αγορά και αποτελεί ένα ακόμη βήμα της Motor Oil για την ενίσχυση του ενεργειακού της αποτυπώματος (foot print). Παράλληλα, η ελίν, πριν από λίγες ημέρες, προανήγγειλε την επέκταση της δραστηριοποίησής της στις αγορές του φυσικού αερίου και της ενέργειας, καθώς οι σχετικές αλλαγές στο καταστατικό της ψηφίστηκαν από την τακτική γενική συνέλευση των μετόχων. Οπωσδήποτε οι μέρες που έρχονται θα έχουν μεγάλο ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη αγορά… Το νέο εγχείρημα της οικογένειας Βασιλάκη To «πράσινο φως» έδωσε η Επιτροπή Ανταγωνισμού στο σημαντικό deal που ετοιμάζει ο Όμιλος Βασιλάκη στην αγορά του τουρισμού. Συγκεκριμένα, η Evergolf Τουριστικές Επενδύσεις, που συστάθηκε τον Μάιο με μετοχικό κεφάλαιο ύψους 30 εκατ. ευρώ, πρόκειται να εξαγοράσει το 70% της εταιρείας με την επωνυμία ΓΚΟΛΦ ΡΕΖΙΝΤΕΝΣΙΣ. Πρόκειται για την εταιρεία που αποτελεί τη νομική μορφή για το γνωστό Sbokos Hotel Group της οικογένειας Σμπώκου, στοοποίο, όπως φαίνεται και από τα επίσημα έγγραφα της εταιρείας, ανήκουν οι πολυτελείς ξενοδοχειακές μονάδες Agapi Beach , Blue Palace, a Luxury CollectionResort and Spa, Crete, Cretan Malia Park, Koutouloufari Village Holiday Club και Village Heights Golf Resort στην Κρήτη. Όπως φαίνεται, ησυμφωνίαδεν αφορά το υπόλοιπο 30%, που ανήκει στις κόρες του Γιάννη Σμπώκου, Αγάπη και Κωνστάντζα. Σημειώνεται πως η Κωνστάντζα Σμπώκου είναι παντρεμένη με τον εφοπλιστή Αχιλλέα Κωσταντακόπουλο, γιο του αείμνηστου καπετάν Βασίλη και ιδιοκτήτη του πολυτελούς resort στην Πύλο «Costa Navarino». Την οικογένειαΚωνσταντακόπουλου συνδέουν ισχυροί δεσμοί φιλίας και συνεργασίας με την οικογένεια Βασιλάκη και αρκετοί εκτιμούν πως ίσως και να εμπλέκεται και αυτή στο νέο εγχείρημα. Το Beat πάει στην Κολομβία Τo Beat, η γνωστή εφαρμογή κλήσης ταξί, που πλέον αποτελεί μέλος του Ομίλου Daimler, επεκτείνει τη δραστηριότητά του σε μία ακόμη πόλη της Νοτίου Αμερικής, την Μπογκοτά. Με περισσότερους από 2,5 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες και περίπου 100.000 εγγεγραμμένους οδηγούς αποκλειστικά στις πόλεις Λίμα (Περού) και Σαντιάγκο (Χιλή), το Beat έγινε πρόσφατα διαθέσιμο και στην πρωτεύουσα της Κολομβίας. Σημειώνεται πως το Beat έχει επιτύχει ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης άνω του 90%στηΝότιαΑμερική (β΄ τρίμηνο 2018 vs. β΄ τρίμηνο 2017), πραγματοποιώντας σήμερα σχεδόν τον διπλάσιο αριθμό διαδρομών σε σχέση με πέρυσι. ΙΟΥΛΙΟΣ 2018

Up & down Μεγάλη διάκριση για τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Τράπεζας Πειραιώς, ΧρήστοΜεγάλου, κατά την ψηφοφορία του Extel Survey. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Tράπεζας Πειραιώς ψηφίστηκε στην πρώτη πεντάδα μεταξύ των CEO των 97 μεγαλύτερων ευρωπαϊκών τραπεζικών ομίλων, ενώ αναδείχθηκε επίσης ως ο καλύτερος CEOστην Ελλάδα για το 2018 στο σύνολο των ελληνικών επιχειρήσεων και όχι μόνο των τραπεζών. Ο Φίλιππος Μπρίνκμαν μέσα σε μια πορεία 13 ετών κατόρθωσε να δημιουργήσει με σκληρό αγώνα και διορατικές επιχειρηματικές κινήσεις τον όμιλο Tripsta (travelplanet24 και airtickets.gr), που το 2017 έφτασε να έχει κύκλο εργασιών 740 εκατ. ευρώ. Σε έναν κλάδο, όμως, που τα περιθώρια κέρδους είναι εξαιρετικά περιορισμένα και οι πιέσεις ιδιαίτερα έντονες, αυτό μάλλον δεν ήταν αρκετό… Συνεχίζει τα μεγάλα deals o Δημήτρης Κοπελούζος, που πρόσφατα ανακοίνωσε συμφωνία συνεργασίας με τον κινεζικό κολοσσό CHN Energy για επενδύσεις στη συμβατική παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και τις ΑΠΕ. Αρκετές και σημαντικές συμφωνίες έκλεισαν το τελευταίο διάστημα στην ελληνική αγορά. Μεταξύ άλλων, ολοκληρώθηκε η εξαγορά της Cyta Hellas από τη Vodafone Ελλάδος, ενώ ο Όμιλος Andromeda ανακοίνωσε τη συμφωνία εξαγοράς, υπό την αίρεση της έγκρισης από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές, του πλειοψηφικού μεριδίου μετοχών των δύο ευρωπαϊκών εταιρειών ιχθυοκαλλιέργειας (που δραστηριοποιούνται κυρίως στην τσιπούρα και στο λαβράκι): Νηρέας Α.Ε. και Σελόντα Α.Ε. Η συναλλαγή περιλαμβάνει τη συμμετοχή της Mubadala Investment Company στο επενδυτικό σχήμα, μαζί με την Amerra Capital Management LLC (κύριος μέτοχος του Ομίλου Andromeda) και δημιουργεί μια νέα πολυεθνική εταιρεία που θα διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο σε παγκόσμιο επίπεδο στον κλάδο της ιχθυοκαλλιέργειας. H Γιώτης απέκτησε την αλυσίδα Στάμου, ενώ στην πρώτη συμφωνία που έγινε στο χώρο των online supermarketστηνΕλλάδα, CareMarket.gr και yoda.gr αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους. Το αμερικανικό fund HIG απέκτησε το πλειοψηφικό πακέτο της εταιρείας Τουριστικές Επιχειρήσεις Νότου Α.Ε. (Aldemar) μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου, ενώ η MIG ανακοίνωσε την υπογραφή συμφωνίας πώλησης των μετοχών του Υγεία προς το Hellenic Healthcare και CVC. Deals Κλείνουν οι συμφωνίες #Νumbers Tεράστια ποσά αλλάζουν χέρια στο εξωτερικό στο πλαίσιο συμφωνιών που δημιουργούν νέα δεδομένα 26 δισ. λίρες προσφέρει η Comcast για την εξαγορά του βρετανικού τηλεοπτικού παρόχου Sky. 71,3 δισ. δολάρια αναμένεται να καταβάλει η Walt Disney, σε μετοχές και ρευστό, για την εξαγορά της 21st Century Fox, υπερβαίνοντας την προσφορά της Comcast. 85,4 δισ. δολάρια είναι η αξία του deal απόκτησης της Time Warner από την ΑΤ&Τ, που έλαβε το πράσινο φως από το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ. 63 δισ. δολάρια δαπάνησε η Bayer για να είναι πλέον ο μοναδικός κάτοχος της εταιρείας Monsanto. 18,9 δισ. δολάρια θα λάβει η CA Technologies για να περάσει στην ιδιοκτησία της Broadcom. 22,5 δισ. δολάρια χρειάστηκε η Vodafone για την εξαγορά των δραστηριοτήτων της Liberty Global PLC σε Γερμανία, Ουγγαρία, Ρουμανία και Τσεχία. ΙΟΥΛΙΟΣ 2018

startupfocus Τέχνη και πιστοποιητικό γνησιότητας πάνε χέρι-χέρι και η Chainproof.ai έρχεται να μάθει σε ιδιοκτήτες και υποψήφιους αγοραστές μοναδικών έργων την «Τέχνη της Προέλευσης». Γράφει ο Πέτρος Αντωνάκης Σε μια εποχή που το «copy paste» κυριαρχεί και μοιάζει πιο εύκολο να βρεις νερό στον Άρη παρά κάτι 100% αυθεντικό, η ChainProof.ai έρχεται να λύσει ένα θέμα «εμπιστοσύνης». Η startup που μεγάλωσε και αναδείχθηκε μέσα από το Πρόγραμμα EGG, όπου και εδρεύει η εταιρεία, λύνει τα χέρια σε όσους θέλουν να σιγουρευτούν για την προέλευση ενός έργου και δεν πείθονται από ένα απλό πιστοποιητικό που έχουν στα χέρια τους. Το σύστημα της ChainProof.ai δίνει τη δυνατότητα στον ενδιαφερόμενο αγοραστή ενός έργου τέχνης να μπει στην εφαρμογή, να «σκανάρει» το έργο και να διαπιστώσει εάν αυτό έχει καταχωρισθεί. Ηαναζήτηση του αποτυπώματος του έργου σε διεθνείς βάσεις με κλεμμένα έργα είναι το μεγάλο ατού της πλατφόρμας. Το σύστημα τσεκάρει εάν αυτό έχει κλαπεί και -σημειωτέον- όταν λέμε βάσεις δεδομένων, δεν μιλάμε για κανένα excel αλλά για ολόκληρη Interpol. «Στόχος μας είναι να πάρουμε πρόσβαση και σε άλλες βάσεις, έτσι ώστε να είμαστε ακόμα πιο βέβαιοι για την εγκυρότητα κάθε έργου τέχνης που ανεβαίνει στην πλατφόρμα μας», μας επισημαίνει ο Κωνσταντίνος Τσιούνης, υπεύθυνοςmarketing της Chainproof.ai. Όσο για τον ιδιοκτήτη, αυτός μπορεί να καταγράψει το ιστορικό του έργου του, δημιουργώντας ένα ψηφιακό αποθετήριο και να είναι «καλυμμένος» όταν θελήσει να το πουλήσει, ακόμα και στον πιο δύσπιστο αγοραστή. Επίσης, μπορεί να περιηγηθεί στα «κανάλια» της πλατφόρμας και να πάρει τις κατάλληλες πληροφορίες για το συγκεκριμένο έργο που διαθέτει. «Έχουμε δημιουργήσει ένα “οικοσύστημα”, μέσω του οποίου ο χρήστης μπορεί να χρησιμοποιήσει υπηρεσίες για να πάρει μια εκτίμηση του έργου τέχνης του, να το ασφαλίσει ή ακόμα και να του δώσει μεγαλύτερη αξία». Αυτές θα παρέχονται από τρίτους, με την Chainproof.ai να κρατάει μια προμήθεια. Όσο για τη χρέωση στον ίδιο τον πελάτη, υπάρχει ένα συνδρομητικό μοντέλο μέσω του οποίου μπορεί να επιλέξει με βάση τον αριθμό των έργων τέχνης που σκοπεύει να ανεβάσει στην πλατφόρμα και την ανάλογη κατηγορία (πχ. φοιτητής, οργανισμός, συλλέκτης), ανάμεσα σε τέσσερα πακέτα, τα οποία πληρώνει ετησίως. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν εξτρά χρεώσεις για διάφορες κινήσεις που μπορεί να κάνει, όπως μια πώληση. Ωστόσο, η πλατφόρμα δεν μένει μόνο στα έργα τέχνης. Μπορεί να υποστηρίξει οτιδήποτε είναι σε δύο διαστάσεις όπως, για παράδειγμα, πίνακες, γραμματόσημα, έγγραφα κτλ. Κάπου εδώ κάνουν την εμφάνισή τους τα μυστικά της δουλειάς, που δίνουν σε κάθε ιδέα το ξεχωριστό της ιδίωμα. «Αυτό το καταφέρνουμε λόγω της τεχνολογίας και ειδικότερα του αλγορίθμου που χρησιμοποιούμε για την αναγνώριση. Στόχος μας είναι μελλοντικά να εξελίξουμε αυτόν τον αλγόριθμο, ώστε να μπορεί να αναγνωρίζει διάφορα αντικείμενα. Όταν ξεκινήσαμε να δουλεύουμε την ιδέα, θέλαμε μέσω της ChainProof.ai να μπορεί κάποιος να δει το ιστορικό και την προέλευση ενός ακριβού αγαθού (πχ. μια ακριβή τσάντα), κάτι που αποτελεί σημαντικό πρόβλημα στις μέρες μας με τα τόσα “μαϊμού” προϊόντα που κυκλοφορούν». Κάτι παραπάνωαπό σημαντικό, θα τόνιζε κάποιος. Πρόσφατα στοιχεία έδειξαν πως οι ετήσιες απώλειες στην Ελλάδα ανέρχονται στο 1,3 δισ. ευρώ, ενώ εκτιμάται πως έχουν χαθεί πάνω από 15.000 θέσεις εργασίας. Λογικό είναι όπου παρουσιάζουν την ιδέα τους, το feedback που παίρνουν να τους δίνει ώθηση να συνεχίσουν. «Πρόσφατα εκκινήσαμε το Alpha Stage της πλατφόρμας μας και σιγά-σιγά μπαίνουν χρήστες για να τη δοκιμάσουν. Οι πρώτες εντυπώσεις είναι θετικές, φυσικά χρειάζονται βελτιώσεις, τις οποίες κάνουμε συνεχώς έτσι ώστε σε 3-4 μήνες να έχουμε την Beta Έκδοση, που θα έχει τα περισσότερα χαρακτηριστικά». Οι ιδρυτές Δημήτρης Γερογιάννης (business development), Μανώλης Αδαμόπουλος (υπεύθυνος πωλήσεων), Αλέξης Πολύζος (υπεύθυνος ανάπτυξης της πλατφόρμας και των operations) και ο Κωνσταντίνος Τσιούνης, βασίστηκαν στο blockchain, μια τεχνολογία από πολυσυζητημένη, μέχρι παρεξηγημένη. Για κάποιους είναι το μέλλον, για άλλους είναι κάτι τρομακτικό, που θέλει προσεκτικές κινήσεις. «Είναι ακόμα δύσκολο να αντιληφθούν όλοι την αξία ύπαρξης μιας τεχνολογίας σαν το blockchain, γιατί δεν έχουμε συνηθίσει κάτι τέτοιο. Είναι σημαντικό όμως να αρχίσει να μπαίνει σε διάφορους τομείς, για να υπάρχει μεγαλύτερη διαφάνεια. Υπάρχουν πολλές εταιρείες που χρησιμοποιούν αυτή την τεχνολογία και αυτό κάνει σιγά-σιγά τον κόσμο να το συνηθίζει και να το κάνει κομμάτι της ζωής του, καθώς δεν απαιτείται από αυτούς κάποια ιδιαίτερη γνώση σχετικά με το πώς λειτουργεί», αναφέρει ο κ. Τσιούνης. Το εμπόριο τέχνης είναι κάτι που ανθεί στο εξωτερικό και όχι στα στενά ελληνικά πλαίσια, οπότε είναι αυτονόητο πως η ομάδα που κέρδισε στο διαγωνισμό HackInNow το πρώτο βραβείο των 3.000 ευρώ, να θέλει να δραστηριοποιηθεί στο εξωτερικό το συντομότερο δυνατόν. Πώς θα μπορούσε να ισχύει κάτι διαφορετικό, άλλωστε, για μια πλατφόρμα που αξιοποιεί τεχνητή νοημοσύνη, τεχνολογίες blockchain και προσφέρει υπηρεσίες που θα εκτιμήσουν κατά κύριο λόγο οίκοι δημοπρασιών έργων τέχνης… ChainProof Μια startup…έργο τέχνης Οι ιδρυτές της η ChainProof.ai: Κωνσταντίνος Τσιούνης, Αλέξης Πολύζος, Μανώλης Αδαμόπουλος και Δημήτρης Γερογιάννης Ηαναζήτηση του αποτυπώματος του έργου σε διεθνείς βάσεις με κλεμμένα έργα είναι το μεγάλο ατού της πλατφόρμας 8 ΙΟΥΛΙΟΣ 2018

P240 και P300, ενώ συνοδεύει προαιρετικά κρίνεται ασφαλής για τον οδηγό. 2 Το 1ο compact SUV της Jaguar έφτασε, για να ξεχωρίσει. Με το χαρακτηριστικό σπορ οδήγησης. Από 40.900€ www.jaguar.gr

startupfocus Δεν κερδίζεις εύκολα την προσοχή της Εθνικής Τράπεζας και του ομίλου ΟΤΕ. Η εταιρεία giaola το κατάφερε και δίνει σε κάθε νέα startup το δικαίωμα στο όνειρο. Γράφει ο Πέτρος Αντωνάκης Ο συνδυασμός της ισχύος και του κύρους ενός καταξιωμένουοργανισμούμε τη φρέσκια επιχειρηματική πνοή μπορούν να προσφέρουν προϊόντα και υπηρεσίες με προοπτική και στόχο να κάνουν την καθημερινότητα των Ελλήνων καλύτερη». Ο Θάνος Παπαδημητρίου δίνει τοστίγμα της εταιρείας giaola, ενώ την ίδιαστιγμήπροσφέρει τημεγαλύτερη τονωτική ένεση στους startuppers που ξεκινούν τώρα και ονειρεύονται μεγαλόπνοες συνεργασίες. «Είναι πράγματι πολύ ενθαρρυντικό και ελπιδοφόρο γι’ αυτούς», τονίζει. Και πώς να μην είναι… Το πρώτο ορόσημο Αλλά ας γυρίσουμε λίγο πίσω το χρόνο. Καλοκαίρι του 2015, και οι ουρές στα ΑΤΜ στρίβουν τις γωνίες. Η αγωνία έκδηλη, οι αναστεναγμοί μπόλικοι. Κι όμως εκείνες τις ώρες ο Θάνος Παπαδημητρίου, founder και CEO της giaola, βιώνει το πρώτο επιχειρηματικό του ορόσημο. Μία μικρή startup κάνει «κλικ» σε ένα μεγάλο όνομα. «Στο αποκορύφωμα της κρίσης στην Ελλάδα, και μάλιστα μόλις τα capital controls είχαν ξεκινήσει, η επένδυση της Εθνικής Τράπεζας επιβράβευσε τους κόπους μας και υποστήριξε το εγχείρημά μας. Παράλληλα, έδωσε το ελπιδοφόρο μήνυμα ότι υπάρχουν πρωτοβουλίες που δίνουν κίνητρα σε νέους επιχειρηματίες και συμβάλλουν στο να πάει η χώρα μας μπροστά». Η επιβράβευση της ΕΤΕ στον 5ο διαγωνισμό Καινοτομίας και Τεχνολογίας και στη συνέχεια η χρηματοδότηση της ιδέας, ήταν μόλις η αρχή του ταξιδιού για την εταιρεία giaola. Γιατί λίγο παρακάτω κοντοστάθηκε άλλος ένας κολοσσός, ο όμιλος ΟΤΕ, ο οποίος πίστεψε στο concept και επέλεξε να συνεργαστεί μαζί της. Ηανταμοιβή των προσπαθειών ήταν γεγονός. Ένα πραγματικό «success story», που ξεπλήρωσε όλους τους κόπους αυτής της διαδρομής. «Η αλήθεια είναι ότι ήταν αρκετά δύσκολη, κυρίως λόγω των δυσμενών οικονομικών συγκυριών. Δύσκολη όσον αφορά την άντληση χρηματοδότησης, την εύρεση ικανού ανθρώπινου δυναμικού και τις γραφειοκρατικές διαδικασίες. Παρ’ όλα αυτά, δεν πάψαμε ούτε στιγμή να πιστεύουμε στην επιχειρηματική μας ιδέα, επιδεικνύοντας επιμονή και υπομονή. Και σίγουρα, τέσσερα χρόνια από το ξεκίνημά μας, η συνεργασία μας με τον όμιλο ΟΤΕ μας ανταμείβει. Όλα τα παραπάνω δεν θα είχαν γίνει εφικτά εάν ο οργανισμός δεν μας είχε εμπιστευτεί. Μακάρι να ακολουθήσουν το παράδειγμά του και άλλες μεγάλες εταιρείες», μας λέει ο κ. Παπαδημητρίου. 11888 giaola: Από κορυφαίος κατάλογος πληροφοριών, απόλυτο πολυεργαλείο υπηρεσιών Το 11888 άλλαξε και έγινε 11888 giaola. Από κανάλι προβολής για τις επιχειρήσεις και κέντρο αναζήτησης πληροφοριών για τους καταναλωτές, έγινε ένα κέντρο υπηρεσιών όπου επιχειρήσεις και χρήστες μπορούν να αλληλεπιδρούν μέσα από τρία κανάλια μέσω του τηλεφωνικού κέντρου 11888, του website 11888.gr και της εφαρμογής για κινητά iOS και Android. Μια πλατφόρμα που εξυπηρετεί όλη την Ελλάδα και που πλέον έχει περάσει από την εποχή της πληροφορίας στην εποχή της υπηρεσίας, «όπου επαγγελματίες και χρήστες μπορούν επιπλέον να κλείνουν και να διαχειρίζονται τα ραντεβού τους με γρήγορη και εύκολη πρόσβαση όλο το 24ωρο». Βρισκόμαστε όμως στο σημείο που θα προσπαθούσε να πείσει τον αντίστοιχο νεαρό Θάνο Παπαδημητρίου, που έχει ζήσει πολλά χρόνια στο εξωτερικό για ακαδημαϊκούς αλλά και επιχειρηματικούς λόγους, να επιστρέψει στην Ελλάδα; «Σίγουρα θα τον προκαλούσα να το σκεφτεί σοβαρά. Και αυτό γιατί είμαι πεπεισμένος ότι παρά τις όποιες δυσκολίες, η οικονομική κρίση στην Ελλάδα έχει επιφέρει αλλαγή στην αντίληψη και συμπεριφορά της κοινωνίας και ειδικότερα της νέας γενιάς σχετικά με το επιχειρείν. Βλέπω επιτέλους νέους ανθρώπους να θέλουν να δημιουργήσουν και όχι να βολευτούν, που απαρνούνται την αδράνεια ή την πεπατημένη, που είναι εξοπλισμένοι με επιμονή και ευελιξία και επιλέγουν ενσυνείδητα να μείνουν στη χώρα ή να επιστρέψουν σε αυτήν για να φτιάξουν κάτι καινούργιο με τις δικές τους δυνάμεις». Η κρίση γέννησε ευκαιρίες που είναι καλό να τις αρπάζεις, θα γεννήσει όμως νομοτελειακά και καινούργια πράγματα. Ελληνικά, που θα είναι έτοιμα να δοκιμαστούν ξανά εκεί έξω και να βάλουν ψηλά τον πήχυ. «Πάντα υπήρχε μέσα μου η επιθυμία να κάνω κάτι και στην Ελλάδα. Πριν από την κρίση, αυτό που με απέτρεπε ήταν η αίσθηση πως η χώρα είχε χάσει το μέτρο. Με την κρίση, την υπέρμετρη αισιοδοξία ήρθε να αντικαταστήσει -όχι εντελώς άδικα- μία αντίστοιχα υπέρμετρη απαισιοδοξία. Ήταν σαν οτιδήποτε ελληνικό να θεωρείται καταδικασμένο. Όμως, η ιστορία μάς διδάσκει ότι η ζωή κάνει κύκλους και ότι πίσω από κάθε δυσκολία κρύβεται μια ευκαιρία. Κάποια στιγμή, λοιπόν, πρέπει να τολμήσεις. Ιδανικές συνθήκες δεν υπάρχουν. Μόνο η πίστη ότι τα πράγματα μπορούν και πρέπει να αλλάξουν. Και στέλνω το αισιόδοξο μήνυμα ότι αυτό αρχίζω να το βλέπω στην Ελλάδα ως “θετικό” αποτέλεσμα της κρίσης». Giaola Η ελληνική startup που στάθηκε δίπλα σε μεγάλες εταιρείες της χώρας Η επιβράβευση της ΕΤΕ στον 5ο διαγωνισμό Καινοτομίας και Τεχνολογίας και στη συνέχεια η χρηματοδότηση της ιδέας, ήταν μόλις η αρχή του ταξιδιού για την εταιρεία giaola 10 ΙΟΥΛΙΟΣ 2018

Portugieser Annual Calendar. Ref. 5035: Oι Πορτογάλοι εξερευνητές χρειάστηκαν αιώνες για να γίνουν ήρωες . Το IWC Por tugieser χρειάστηκε μόλις 75 χρόνια. Γιατί ήταν τότε που η οικογένεια ξεκίνησε μια καινούργια εποχή στην ωρολογοποιία τοποθετώντας έναν μεγάλο μηχανισμό τσέπης σε ρολόι χειρός. Αυτό το βήμα, αντανακλάται σήμερα στον μηχανισμό 52850 της IWC. Το γεγονός ότι καινοτόμες νέες τεχνολογίες δεν χρειάζονται πια μια αιωνιότητα για να αναβαθμίσουν ένα ρολόι φαίνεται στο Por tugieser Annual Calendar όπου μήνας, ημέρα και ημερομηνία μπορούν να διαβαστούν με μια ματιά. IWC. Τεχνολογία για άντρες. Μηχανικός μηχανισμός – Σύστημα αυτόματου κουρδίσματος Pellaton – Μηχανισμός 52850 κατασκευής IWC – Απόθεμα ενέργειας 7 ημερών με ένδειξη στο καντράν – Ετήσιο ημερολόγιο με ενδείξεις μήνα, ημερομηνίας και ημέρας – Αντι-ανακλαστικό κρύσταλλο από ζαφείρι – Πλάτη με κρύσταλλο από ζαφείρι – Αδιάβροχο στα 30μ. – Διάμετρος κάσας 44,2 χιλ. – Λουράκι Santoni από δέρμα αλλιγάτορα Watch the video about the Portugieser Collection ΈΝΑΣ ΘΡΎΛΟΣ ΑΝΑΜΈΣΑ ΣΈ ΈΊΔΩΛΑ. IWC SCHAFFHAUSEN, SWITZERLAND. WWW. IWC.COM - RICHEMONT ΕΛΛΆΣ Ά.Ε. 210 6471310 ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΗΜΕΝΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ: • ΑΘΗΝΑ: ORA KESSARIS - IMANOGLOU • ΑΚΡΟΠΟΛΗ: ΑTLANTIS - PATSEAS • ΜΑΡΟΥΣΙ : GOLDEN HALL KESSARIS • ΝΕΟ ΨΥΧΙΚΟ: PATSEAS • ΓΛΥΦΑΔΑ: IMANOGLOU • ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: TEMPUS - GOFAS • ΜΥΚΟΝΟΣ: ORA KESSARIS • ΚΡΗΤΗ: CROESUS - NILOS • ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ: ZOE JEWELRY • ΚΩΣ: VOLAKA JEWELLERY • ΚΥΠΡΟΣ: VE SHOP

businessunusual «The things I like, my guests have to like them too» (τα πράγματα που μου αρέσουν πρέπει να αρέσουν και στους φιλοξενούμενούς μου). Με αυτήν τηφράση ο Charles Schumann ξεκινάει τη βιογραφία του, δίνοντας την εντύπωση ενός ανθρώπου αυστηρού και απότομου στη συμπεριφορά του. Ωστόσο, όταν τον γνωρίσει κανείς, διαπιστώνει ότι τα στοιχεία αυτά αποτελούν τα χαρακτηριστικά μιας συνολικής εικόνας, η οποία διέπεται από επαγγελματισμό, γνώσεις, αμέτρητες εμπειρίες, μεγάλη πείρα και ενθουσιασμό για τη ζωή, ενώ στην προσωπική επαφή με τον κόσμο εκφράζεται με αμεσότητα, ειλικρίνεια και μοναδική ευγένεια. Ο 77χρονος θρύλος των μπαρ αναμφισβήτητα είναι ηγετική φυσιογνωμία. Το Business NewsMagazine τον συνάντησε στο «Clumsies», στην Αθήνα, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του με αφορμή την ιδιωτική προβολή της ταινίας «Bar talks by Schumann», η οποία αποτελεί ένα ενδιαφέρον «ταξίδι» στην κουλτούρα του bartending ανά τον κόσμο, των cocktails αλλά και την έννοια της φιλοξενίας, που αποτελεί βασικό στοιχείο ενός επιτυχημένου μπαρ, σύμφωνα με τον ίδιο. Η αξία της ομάδας Ο Schumann έχει αφήσει τη σφραγίδα του στο χώρο του bartending. Αποτελεί πηγή έμπνευσης για παλαιούς και νέους bartenders, ενώ με την αποδεδειγμένη πολυετή πείρα του πίσω από την μπάρα αποπνέει το σεβασμό σε κάθε γωνιά της γης και ειδικά στις πρωτεύουσες του αλκοόλ, όπου με τη συμβολή του άνοιξε το δρόμο για τη δημιουργία κορυφαίων μπαρ. Ο Charles Schumann είναι ένα απτό παράδειγμα χαρισματικού ηγέτη. Παραμένει πιστός στις αρχές του, κυνηγάει την απλότητα, προτιμά τα κλασικά cocktails, το καλό service και την υψηλή ποιότητα. Όμως, περισσότερο από οτιδήποτε του αρέσει η ειλικρίνεια και η ευθύτητα. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι στο μπαρ του στο Μόναχο, το οποίο συγκαταλέγεται στα 50 καλύτερα στον κόσμο, έχει συγκροτήσει μια ενωμένη ομάδα, πολλά από τα μέλη της οποίας συνεργάζονται μαζί του για περισσότερο από δέκα χρόνια. Ο ίδιος μπορεί να κάθεται στον κήπο του «Schumann’s bar» φορώντας μια ποδιά πάνω από το κοστούμι του και να καθαρίζει πατάτες. Είναι ο bartender ο CEO ενός μπαρ; «Είναι πολλά περισσότερα. Ένας bartender φροντίζει για τα πάντα μέσα στο μπαρ. Είτε πρόκειται για ένα μικρό ή μεγαλύτερο μπαρ, ο bartender είναι πάρα πολύ σημαντικό πρόσωπο. Είναι ο πιο υπεύθυνος άνθρωπος», επισημαίνει στο Business News Magazine. Ο ίδιος προσθέτει ότι «ένας bartender πρέπει να έχει τα προσόντα να ηγηθεί της ομάδας του. Ακόμα και αν όλα τα μέλη είναι εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι. Εξάλλου, η διαφορετικότητα είναι όπως το αλάτι στο φαγητό». Έχει γυρίσει όλο τον κόσμο, έχει απολαύσει πολλές διακρίσεις και σαφέστατα έχει ζήσει μοναδικές στιγμές. Ηαυθεντική του εμφάνιση και τα διαχρονικά χαρακτηριστικά του προσώπου του στάθηκαν αφορμή για να τον επιλέξει ως μοντέλο του o οίκος Hugo Boss. Άλλωστε, το στυλ του ξεχωρίζει. Ψηλός, με γκρίζα μαλλιά τα οποία φτάνουν στο ύψος του λαιμού του, επιλέγει πάντα κομψά κοστούμια με λευκό πουκάμισο και παπούτσια με κορδόνια χωρίς κάλτσες. Αν και θα μπορούσε πλέον να επιλέξει μια πιο ήρεμη καθημερινότητα, εκείνος παραμένει στις επάλξεις, αποτελώντας την ψυχή του μπαρ του. «Δεν μπορώ να είμαι πλέον συνέχεια πίσω από την μπάρα, αλλά πρέπει να έχω την προσοχή μου παντού: στην κουζίνα, στα τραπέζια… παντού», μας εξηγεί, ενώ σε άλλη ερώτηση για το πόσο εύκολο είναι να συνδυάσει κανείς το ρόλο του ιδιοκτήτη και του bartender, επισημαίνει ότι «όταν υπάρχει χαρισματική ομάδα, τότε όλα είναι εύκολα. Ένα αξιόλογο μπαρ χρειάζεται πάντα μια καλή ομάδα. Δεν μπορείς να καταφέρεις τίποτα μόνος σου, πρέπει να το ξέρεις αυτό εξ αρχής». ΟSchumann, ο οποίος συνδυάζει την εμφάνιση ενόςώριμου άνδρα και τον ενθουσιασμό ενός μικρού αγοριού, εστιάζει στα χαρακτηριστικά της ομάδας, λέγοντας ότι τα άτομα που την αποτελούν πρέπει να διαθέτουν δημιουργική σκέψη και διάθεση για εξέλιξη. Όταν έρχεται η κουβέντα στα δύο best sellers βιβλία του, το American Bar: The Artistry of Mixing Drinks και το Tropical Bar Book: Drinks and Stories, σημειώνει ότι «αποφάσισα να ξεκινήσω τη συγγραφή των βιβλίων μου γιατί στα χρόνια μου ήταν δύσκολο να βρει κανείς μία βίβλο για τα μπαρ. Ήθελα να γράψω ένα βιβλίο με τις θεμελιώδεις αρχές που διέπουν ένα μπαρ. Είναι γεγονός ότι τα βιβλία μου είχαν επίδραση σε πολύ κόσμο». Αναφορικά με τη χώρα μας, υπογράμμισε ότι διαπίστωσε πολύ υψηλή ποιότητα υπηρεσιών στα μπαρ. Όσο για τις χώρες που υστερούν σε αυτό τον τομέα, δεν θέλησε να αναφερθεί, διευκρινίζοντας ότι «θέλω να κοιτάζω πάντα την κορυφή». Κλείνοντας τη συζήτηση, επανέρχεται στα προσόντα ενός καλού bartender, δίνοντας παράλληλα τις πολύτιμες συμβουλές του. «Να αγαπάει τη δουλειά του, να είναι φιλόξενος, σεμνός, ταπεινός και μετριόφρων», καταλήγει. Charles Schumann Hγεσία πίσω από την μπάρα Ο Charles Schumann είναι ένας θρύλος των μπαρ, που έχει αφήσει τη σφραγίδα του στο χώρο του bartending. Πρόσφατα βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε στο Business News Magazine για όλα όσα χαρακτηρίζουν τη μακρά πορεία του. Γράφει η Μαρία Γκουρτσιλίδου «Ένας bartender πρέπει να έχει τα προσόντα να ηγηθεί της ομάδας του. Ακόμα και αν όλα τα μέλη είναι εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι. Εξάλλου, η διαφορετικότητα είναι όπως το αλάτι στοφαγητό» 12 ΙΟΥΛΙΟΣ 2018

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=