Ιωάννης Καλλίγερος, Mercedes-Benz Ελλάς H επιτυχία είναι δρόμος αντοχής ΕΛΕΓΚΤΙΚΕΣ Η εικόνα του κλάδου στην ελληνική αγορά JEFF BEZOS ΟΜίδας του e-commerce Ηβαριά βιομηχανία της χώρας επιστρέφει ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΣΚΛΗΚΑΣ Τomanagement είναι η τέχνη του εφικτού DIRECTION BUSINESS NETWORK Μ Η Ν Ι Α Ι Ο Ε Π Ι Χ Ε Ι Ρ Η Μ Α Τ Ι Κ Ο Π Ε Ρ Ι Ο Δ Ι Κ Ο • Σ Ε Π Τ Ε Μ Β Ρ Ι Ο Σ 2 0 1 8 • # 0 5
editorial Η ύπαρξη ποιοτικών, ανεξάρτητων και αμερόληπτων ελεγκτικών μηχανισμών αποτελεί απαραίτητη και αναγκαία συνθήκη για να μπορούμε να κάνουμε λόγο για πραγματική επιχειρηματική αριστεία. Ειδικά στη σημερινή Ελλάδα… Ηηγεσία περνάει μέσα από τον έλεγχο Ήδη από το πρώτο τεύχος του Business News Magazine διατυπώσαμε με σαφήνεια το στόχο και τον προσανατολισμό μας: να βάλουμε τους ηγέτες στην πρώτη σελίδα. Σε αυτήν τη γραμμή συνεχίζουμε και στο πέμπτο τεύχος του περιοδικού. Στις επόμενες σελίδες παρουσιάζονται άνθρωποι και επιχειρήσεις που μας κάνουν ακόμη να ελπίζουμε πως η Ελλάδα μπορεί να επιστρέψει στο δρόμο της ανάπτυξης και της ευημερίας. Άνθρωποι και επιχειρήσεις που μας δείχνουν πως υπάρχει ακόμη η Ελλάδα της δημιουργίας, της δουλειάς, της επιτυχίας. Την κεντρική συνέντευξη παραχωρεί αυτήν τη φορά ο Ιωάννης Καλλίγερος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Mercedes-Benz Ελλάς, ο οποίος φιλοξενείται και στο εξώφυλλό μας και μας εξηγεί πως η ελληνική θυγατρική έχει κατορθώσει να αποτελεί σημείο αναφοράς για όλες τις εταιρείες του δικτύου Daimler διεθνώς. Ο έμπειρος Γρηγόρης Σκλήκας, από τη θέση του CEO Europe του κολοσσού Aryzta πλέον, μας μιλά για τη φιλοσοφία του για τοmanagement και τις προκλήσεις που ενέχουν οι διεθνείς επιτελικοί ρόλοι, ενώ η επικεφαλής σε παγκόσμιο επίπεδο του διαφημιστικού δικτύου της J. Walter Thompson, Tamara Ingram, μας λέει πως το μέλλον μιας επιχείρησης είναι οι άνθρωποί της. Ακόμη, οΔημήτρης Δάφνης μάς παρουσιάζει το δυναμικό επενδυτικό σχέδιο της Cosmos Business Systems, ενώ o Γιάννης Τσεκλένης μάς ξεναγεί στους δρόμους όπου αισθητική και επιχειρείν συνενώνονται. Ηομάδα τηςOwiwi μάς βοηθά να καταλάβουμε πως οι προσλήψεις μπορούν να γίνουν…. «παιχνίδι», το παράδειγμα του Jeff Bezos τονίζει την αξία της επιμονής και της προσήλωσης, ενώ ο χαρισματικός Freek Vermaulen του London Business School υπογραμμίζει πως οι business δεν μοιάζουν -σε καμία περίπτωση- με τα sports. Aκόμη, στο τεύχος που κρατάτε στα χέρια σας μπορείτε να διαβάσετε την καταγραφή του τοπίου όσον αφορά τους επικεφαλής των ελληνικών τραπεζών κατά τη μεταμνημονιακή περίοδο της χώρας και της οικονομίας, την παρουσίαση των σημαντικότερων CEOs του χώρου της αυτοκινητοβιομηχανίας σε παγκόσμιο επίπεδο καθώς και την έρευνά μας αναφορικά με τη σημαντική επενδυτική δραστηριότητα στο χώρο του τουρισμού, που συνεχώς εξελίσσεται και αναπτύσσεται. Ο εμπορικός πόλεμος που μαίνεται στον πλανήτη, η πρόσφατη ΔΕΘ, οι εξελίξεις στην ελληνική αγορά, η πληγή του brain drain, τα προβλήματα για τις επενδύσεις στη χώρα μας, είναι επίσης θέματα που μας απασχολούν σε αυτό το τεύχος, όπως και οι αποκρατικοποιήσεις, που αναμένονται στο αμέσως επόμενο διάστημα. Αν όμως πρέπει να διαβάσετε ένα και μόνο θέμα από αυτό το τεύχος, θα σας πρότεινα να είναι η έρευνά μας για τις ελεγκτικές εταιρείες στην Ελλάδα.Μέσα από τα επίσημα στοιχεία των δημοσιευμένων ισολογισμών, καταγράφουμε και παρουσιάζουμε όχι μόνο τις οικονομικές τους επιδόσεις, αλλά και πόσες και ποιες από τις κορυφαίες ελληνικές επιχειρήσεις έχουν στο πελατολόγιό τους όσον αφορά τις ελεγκτικές υπηρεσίες. Επίσης, επικεφαλής μερικών από τις σημαντικότερες επιχειρήσεις του ελεγκτικού κλάδου μάς ενημερώνουν για τις προκλήσεις που υπάρχουν σήμερα σε αυτόν το χώρο. Στην παρούσα συγκυρία, τόσο διεθνώς όσο και σε εγχώριο επίπεδο, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί αποτελούν απαραίτητη συνθήκη για τη διασφάλιση της επιχειρηματικής αριστείας, την εδραίωση της διαφάνειας και την προάσπιση του δημόσιου συμφέροντος. Η ηγεσία πρέπει να οικοδομείται πάνω στη διαφάνεια. Μόνο μέσα από τον έλεγχο που διασφαλίζει τη διαφάνεια αποκτά ουσία… Βαγγέλης Παπαλιός ΕΚΔΟΤΗΣ-ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΛΙΝΑ ΤΣΑΓΚΑΡΑΚΗ-ΞΕΝΟΥ ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΥΛΗΣ ΛΙΛΗ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΠΕΤΡΟΣ ΑΝΤΩΝΑΚΗΣ MΑΡΙΑ ΓΚΟΥΡΤΣΙΛΙΔΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ ΜΑΡΙΑ ΜΠΑΖΙΓΟΥ ΑΝΕΣΤΗΣ ΝΤΟΚΑΣ ΑΘ. Χ. ΠΑΠΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΡΛΙΑΡΟΣ ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ ΒUSINESS DEVELOPMENT MANAGER KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΒUSINESS UNIT MANAGER ΜΕΜΑ ΚΑΤΩΠΟΔΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ ΥΠΟΔΟΧΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΜΑΡΙΑ ΤΣΩΝΟΥ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΥΛΗΣ ΓΙΩΤΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΘΥΜΙΑΝΟΣ CREATIVE DIRECTOR ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ART DIRECTOR ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΟΥΛΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΗΣΗ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ IΜΑGEPRO/ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΕΥΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟΥ ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Ετήσια συνδρομή: 200 ευρώ (περιλαμβάνεται ΦΠΑ 6%) ISSN 2585-3929 PRESS POST ΚΩΔΙΚΟΣ: 210153 Μικράς Ασίας 43 152 33 | Χαλάνδρι T: 210.77.12.400 | F: 210.77.13.343 e-mail: info@direction.gr www.direction.gr ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2018 HΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα
the list: Οι σημαντικότεροι CEOs του χώρου της αυτοκινητοβιομηχανίας σε παγκόσμιο επίπεδο 11 06news: Εξελίξεις από την Ελλάδα και το εξωτερικό 18business focus: Το American Dream της ΔΕΘ 2018 19business focus: Μετά τα μνημόνια, τι; 38business files: Oι αποκρατικοποιήσεις του φθινοπώρου 39med & health: Το ριζοσπαστικό «bewell» της Interamerican 45interview: O Δρ. Christian Langer της Lufthansa για την ψηφιακή επανάσταση στην αεροπλοΐα 46banks: Οι ηγέτες των τραπεζών στη μεταμνημονιακή εποχή 51business flles: Το brain drain συνεχίζεται και μετά το πέρας των μνημονίων 54business leaders: Τι φοβίζει τους επενδυτές στην ελληνική αγορά; 60auto: Οι ελκυστικότερες επιλογές της αγοράς όσον αφορά τα executive cars 64business insider: Ό,τι γίνεται και ό,τι ακούγεται στην ελληνική αγορά 66άποψη: Μπορούμε να ξεφύγουμε από τη δικτατορία των μικροπραγμάτων; OΜίδας του e-commerce JEFF BEZOS 52 business politics: Tι έκανες στον (εμπορικό) πόλεμο, Ελλάδα; 34 business unusual: O Γιάννης Τσεκλένης και η μακρά πορεία του στον κόσμο της μόδας και του επιχειρείν 10 business files: Οι ελεγκτικές εταιρείες, ο τρόπος που «μοιράζονται» την αγορά αλλά και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν 26 startupfocus: Η Owiwi μας αναλύει πώς κάνει τις προσλήψεις να μοιάζουν παιχνίδι 08 interview: Η Tamara Ingram της JWT υπογραμμίζει πόσο σημαντικοί είναι οι άνθρωποι μιας επιχείρησης 48 interview: Ο Freek Vermaulen του London Business School μιλά για την αξία της συνεργασίας και την αλλαγή 58 Interview: Ο Γρηγόρης Σκλήκας, ως CEO Europe της Αryzta πλέον, μας εξηγεί πώς το management είναι η τέχνη του εφικτού 32 interview: O επικεφαλής του Ομίλου Cosmos Business Systems, Δημήτρης Δάφνης, ήδη προετοιμάζει το αύριο 36 Tourism: Η βαριά βιομηχανία της χώρας επιστρέφει ακόμη πιο δυναμική 40 20 cover story: O Iωάννης Καλλίγερος μας μιλάει για την επιτυχία της Mercedes-Benz στην Ελλάδα ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2018 H ΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα index
news InBrief Στον Δημήτρη Κούτρα το 20% της Ιntrakat Η IntracomHoldings ανακοίνωσε ότι μεταξύ αυτής και του Δημητρίου Κούτρα υπεγράφη μνημόνιο συναντίληψης για την απόκτηση 6.095.431 μετοχών της Intrakat, που αντιστοιχούν σε ποσοστό 20% του μετοχικού της κεφαλαίου, έναντι τιμήματος 8 εκατ. ευρώ. Οπως αναφέρει η εταιρεία, η συναλλαγή θα υπόκειται σε όρους και αιρέσεις, όπως η διενέργεια οικονομικών και νομικών ελέγχων και η χορήγηση των απαραίτητων εταιρικών εγκρίσεων. Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Κούτρας, που αναμένεται να αναλάβει τη θέση του προέδρου της Intrakat, αποχώρησε από τον όμιλο Ελλάκτωρ έπειτα από την αλλαγή του μάνατζμεντ που πέτυχε η πρωτοβουλία Change4Ellaktor των αδελφών Καλλιτσάντση. Ο κ. Κούτρας είχε συνταχθεί με το στρατόπεδο Μπόμπολα και σχεδόν αμέσως μετά τη γενική συνέλευση της Ελλάκτωρ, που ανέδειξε νικήτρια την πλευρά Καλλιτσάντση, απέστειλε επιστολή με την οποία γνωστοποίησε ότι αποχωρεί από τον όμιλο και παραιτείται των καθηκόντων του. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι διατήρησε τημετοχική του συμμετοχή (άνω του 5%) στον όμιλο Ελλάκτωρ. Η νέα στρατηγική επένδυση τουΟΠΑΠ Σε μια νέα στρατηγική επένδυση προχώρησε ο Όμιλος ΟΠΑΠ. Συγκεκριμένα, η θυγατρική του ομίλου ΟΠΑΠ, Investment Ltd, κατέληξε σε προσυμφωνία για την απόκτησημεριδίου 36,75%στην TCBHoldings Ltd, μητρική εταιρεία του Stoiximan Group, κατόπιν ρυθμιστικών εγκρίσεων της αγοράς τυχερών παιγνίων. Επιπλέον, ο ΟΠΑΠ έχει προσυμφωνήσει να αποκτήσει επίσης τον έλεγχο, από κοινού με την TCB Holdings, των δραστηριοτήτων του StoiximanGroup στην Ελλάδα και την Κύπρο. Η επένδυση αυτή τελεί υπό την πλήρωση διάφορων προηγούμενων όρων, συμπεριλαμβανομένων της έγκρισης των αρμόδιων αρχών ανταγωνισμού και ρύθμισης της αγοράς τυχερών παιγνίων, και της διεξαγωγής έρευνας δέουσας επιμέλειας (due diligence). Σε επίπεδο ομίλου, η επένδυση δίνει επίσης στον ΟΠΑΠ παρουσία σε αρκετές ταχέως αναπτυσσόμενες διεθνείς αγορές. Μέσω των θυγατρικών της, η TCBHoldings παρέχει υπηρεσίες τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου στην Ελλάδα και την Κύπρο, υπό το εμπορικό σήμα Stoiximan, καθώς και στη Ρουμανία και τη Γερμανία, υπό το εμπορικό σήμα Betano. Το Stoiximan Group, με την ίδια διοικητική ομάδα, θα συνεχίσει να λειτουργεί ανεξάρτητα από τις διαδικτυακές δραστηριότητες του ΟΠΑΠ. Οι επενδύσεις αυτές ευθυγραμμίζονται με μία από τις βασικές στρατηγικές προτεραιότητες τουΟΠΑΠ, την αξιοποίηση των πλέον σύγχρονων ψηφιακών και τεχνολογικών δυνατοτήτων. Έπειτα από την ολοκλήρωση, το περασμένο καλοκαίρι, του μεγάλης κλίμακας προγράμματος για τον τεχνολογικό μετασχηματισμό του δικτύου του, ο ΟΠΑΠ εστιάζει στην ανάπτυξη των διαδικτυακών του δραστηριοτήτων και άμεσα θα διαθέσει στην αγορά το Pamestoixima.gr, τη νέα πλατφόρμα αθλητικού στοιχηματισμού μέσωδιαδικτυακών καναλιών και φορητών συσκευών. Σημαντική συμμαχία στην αγορά ενέργειας Τη σύναψη στρατηγικής συνεργασίας ανακοίνωσαν στις αρχές Σεπτεμβρίου ο Ήρων και η Ελινόιλ για την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου στην ελληνική αγορά. Πιο συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της συνεργασίας, o Ήρων θα προμηθεύει την Ελινόιλ με ηλεκτρική ενέργεια και φυσικό αέριο, τα οποία στη συνέχεια η Ελινόιλ θα διαθέτει στους πελάτες της. Στρατηγικοί στόχοι της συνεργασίας αυτής είναι η πρόσβαση των πελατών σε ένα μεγάλο εύρος ενεργειακών προϊόντων, η επέκταση του δικτύου πωλήσεων και η αξιοποίηση και χρήση εναλλακτικών δικτύων λιανικής. O Ήρων ιδρύθηκε από τον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο οποίος κατέχει ηγετική θέση στον τομέα της παραγωγής ενέργειας από συμβατικές και Ανανεώσιμες Πηγές (ΑΠΕ) στην Ελλάδα και διεθνώς, ενώ στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας συμμετέχει πλέον και η ΕΝGIE, ο μεγαλύτερος ανεξάρτητος παραγωγός και προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας παγκοσμίως. O Η Ελινόιλ, δραστηριοποιούμενη στους τομείς της εμπορίας υγρών καυσίμων και λιπαντικών, κατέχει σήμερα μερίδιο 10% της ελληνικής αγοράς. Διαθέτει ένα εκτεταμένο δίκτυο 620 συνεργαζόμενων και ιδιολειτουργούμενων πρατηρίων ανά την Ελλάδα. Κατέχει ηγετική θέση στην κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της ελληνικής βιομηχανίας με υγρά - στερεά καύσιμα και λιπαντικά, ενώ έχει παρουσία και στο χώρο του θαλάσσιου τουρισμού, τον οποίο τροφοδοτεί με καύσιμα και λιπαντικά μέσω ενός παράκτιου δικτύου που αριθμεί πάνω από 140 πρατήρια ελίν, αλλά και μέσω των υπεσύγχρονων σταθμών εφοδιασμού σκαφών αναψυχής που έχει κατασκευάσει και λειτουργεί σε μαρίνες της χώρας μας. Ηenkel: ο Γιώργος Τσουνάκης επικεφαλής σε Ελλάδα και Κύπρο Με νέο επικεφαλής συνεχίζει η Henkel σε Ελλάδα και Κύπρο, μετά την αποχώρηση του Φίλιππου Μηναΐδη. Πλέον Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Henkel Ελλάδος και Κύπρου έχει αναλάβει ο Γιώργος Τσουνάκης, General Manager Beauty Care Professional στον όμιλο. Υπενθυμίζεται πως ο Φίλιππος Μηναΐδης είχε αναλάβει τα καθήκοντα του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου στη Henkel Ελλάδος και Κύπρου από την 1η Απριλίου 2015. Μάλιστα η θέση αυτή αποτελούσε διεύρυνση των αρμοδιοτήτων του, καθώς επιπλέον διατηρούσε τα καθήκοντα της Γενικής Διεύθυνσης του Τομέα Beauty Care Retail (Καλλυντικών Εμπορίου), στην Ισπανία, την Ελλάδα, την Πορτογαλία και την Κύπρο, που είχε αναλάβει το 2014. Ανήκε στο δυναμικό της Henkel στην Ελλάδα από το 1996, έχοντας αναλάβει σημαντικές θέσεις ευθύνης στις Διευθύνσεις Πωλήσεων και Marketing σε όλες τις εταιρείες του ελληνικού ομίλου. Πλέον μετακινήθηκε στη Βόρειο Αμερική και στη Zotos Professional & Private Label, όπου ανέλαβε καθήκονταGeneral Manager. Σημειώνεται πως η Henkel Hellas διαθέτει παρουσία στην Ελλάδα από το 1968 και αποτελεί έναν από τους πλέον επιτυχημένους προμηθευτές επώνυμων προϊόντων, δραστηριοποιούμενη στους τρεις επιχειρηματικούς τομείς των Απορρυπαντικών και ΚαθαριστικώνΟικιακής Χρήσης, των Καλλυντικών/Προϊόντων Ομορφιάς & Προσωπικής Φροντίδας και των Συγκολλητικών Τεχνολογιών με καταναλωτικές συγκολλητικές ουσίες και βιομηχανικά προϊόντα. ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2018
Up & down Η Μαριάννα Πολιτοπούλου, Πρόεδρος Δ.Σ. & Διευθύνουσα Σύμβουλος της ΝΝ Hellas, βραβεύτηκε από το ‘’European Business Magazine’’ ως «CEO της Χρονιάς 2018 στoν Ασφαλιστικό Κλάδο». Ηψηφοφορία ήταν ηλεκτρονική και διεξήχθη από τον Ιανουάριο έως τον Απρίλιο του 2018, με συμμετοχή 28.000 από τους συνδρομητές του περιοδικού. O Μark Zuckerberg μόνο ευχαριστημένος δεν πρέπει να είναι από την αποχώρηση των συνιδρυτών του -ιδιοκτησίας Facebook από το 2012- Instagram, Kevin Systrom και Mike Krieger από το social network. Υπενθυμίζεται πως μόλις τον Απρίλιο αποχώρησε και ο Jan Koum, co-founder του WhatsApp, που επίσης έχει εξαγοραστεί από το Facebook… Ο Φίλιππος Ζαγοριανάκος, μετά από 15 χρόνια στη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου στη Leaseplan Ηellas, αναλαμβάνει καθήκοντα Senior Vice President (SVP) Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και Ιρλανδίας στον όμιλο. Σε Granarolo Hellas μετονομάζεται η εταιρεία διανομής γαλακτοκομικών προϊόντων Quality Brands International (QBI). Η μετονομασία σηματοδοτεί τη διεύρυνση της παρουσίας του ιταλικού ομίλου στην ελληνική αγορά -στην προοπτική και στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της οποίας επενδύει συστηματικά- αλλά ταυτόχρονα και τη δυναμική του είσοδο στην Κύπρο και τη Βουλγαρία. Υπενθυμίζεται ότι ο Όμιλος Granarolo απέκτησε την πλειοψηφία των μετοχών τηςQBI τον Μάιο του 2017, συγκεντρώνοντας κάτω από μία ενιαία επιχειρηματική στέγη όλες τις δραστηριότητές του στην Ελλάδα, στην οποία είναι παρών για περισσότερα από 12 χρόνια. Υπενθυμίζεται πως η QBI ιδρύθηκε από τον Μιλτιάδη Μαρουλίδη και το 2015 εξαγοράστηκε από την Όπτιμα A.E. Από τη μεριά του ο όμιλος Granarolo, ένας από τους κορυφαίους επιχειρηματικούς ομίλους στην Ιταλία, περιλαμβάνει δύο διαφορετικά και αλληλοσυμπληρούμενα μέρη: μια κοινοπραξία γαλακτοπαραγωγών, την Granlatte, που δραστηριοποιείται στον τομέα της γεωργίας και στη συλλογή της πρώτης ύλης, και μια ανώνυμη εταιρεία, την Granarolo SpA, η οποία επεξεργάζεται και πωλεί το γάλα που παράγεται σε 16 εγκαταστάσεις σε όλη την Ιταλία, 2 εγκαταστάσεις στη Γαλλία, 1 στη Χιλή, 2 στηΒραζιλία και 1 στη Νέα Ζηλανδία. Με βάση αυτά τα δεδομένα, ο όμιλος Granarolo αποτελεί τη σημαντικότερη αλυσίδα εφοδιασμού σε γάλα στην Ιταλία, με κύριους μετόχους τους παραγωγικούς συνεταιρισμούς. Συνενώνει περίπου 1.000 γαλακτοπαραγωγούς, μια οργάνωση συλλογής γάλακτος από αγροκτήματα με 70 οχήματα, 1.200 οχήματα διανομής που παραδίδουν 850.000 μετρικούς τόνους ετησίως και εξυπηρετούν καθημερινά περίπου 50.000σημεία πώλησης, απ’ όπου περίπου 11 εκατομμύρια ιταλικές οικογένειες αγοράζουν προϊόντα Granarolo. NewEntry Και επίσημα GranaroloΗellas… #Νumbers Συνεχίζονται οι εξαγορές στο εξωτερικό, ενώεπενδύσεις «ξεπαγώνουν» στην Ελλάδα 3,9 δισ. λίρες θα αλλάξουν χέρια, προκειμένου η Coca-Cola να αποκτήσει από τηWhitbread την αλυσίδα Costa Coffee. 1,5 δισ. ευρώ υπολογίζεται πως θα επενδυθούν στο τουριστικό project Atalanti Hills, που σχεδιάζεται στην περιοχή Έξαρχος του Δήμου Λοκρών Φθιώτιδας, σε τμήμα έκτασης 12,5 χιλιάδων στρεμμάτων. H σημαντική επένδυση, μετά από μάχη 12 ετών με τη γραφειοκρατία, φαίνεται πως «ξεπάγωσε»… 1,52 δισ. δολάρια δαπάνησε η Amadeus για την εξαγορά της TravelClick από την εταιρεία επενδυτικών κεφαλαίων Thoma Bravo. Η TravelClick δραστηριοποιείται στον κλάδο της φιλοξενίας και εξυπηρετεί περισσότερους από 25.000 πελάτες σε 176 χώρες. 39 δισ. δολάρια ήταν τελικά η προσφορά που αποδέχθηκε η Sky ως τίμημα για την εξαγορά της από την Comcast. 300 εκατ. ευρώ αναμένεται να επενδυθούν για τη νέα μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ισχύος 665 MWμε καύσιμο φυσικό αέριο της Μυτιληναίος. Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας άναψε το «πράσινο φως» και το έργο προχωρά… 3,2 δισ. δολάρια θα επενδύσει ο αμερικανικός κολοσσός PepsiCo για την εξαγορά της εταιρείας SodaStream. O όμιλος Granarolo είναι ένας από τους κορυφαίους επιχειρηματικούς ομίλους στην Ιταλία ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2018
startupfocus Η startup που έκανε πολύ πιο εύκολη τη ζωή HR στελεχών και συνεντευξιαζόμενων με ένα online game στρατηγικής. Γράφει ο Πέτρος Αντωνάκης «Η ραγδαία ανέλιξη των soft skills σε παγκόσμιο επίπεδο, ανάλογη με την ανάδειξη του δείκτη συναισθηματικής νοημοσύνης, έχει ως αποτέλεσμα να αναφέρονται πλέον στις αγγελίες εργασίας ξεχωριστά από τα hard skills, κάτι που παλαιότερα δεν συνέβαινε. Σαν Owiwi θα λέγαμε πως ο Έλληνας επιχειρηματίας γνωρίζει την ύπαρξή τους και αντιλαμβάνεται τη σημασία τους, αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό ώστε να πάει ένα βήμα παραπέρα. Εννοώ πως δεν γνωρίζει τη διάκριση Soft Skills και Personality ή το πώς μετρούνται τα soft skills, με ποιες μεθόδους ή με ποια εργαλεία. Καταλήγει να προσπαθεί να ψυχολογήσει τον υποψήφιο από το βιογραφικό του, παρ’ όλο που αναγνωρίζει πως υπάρχουν πολύ περισσότερα πίσω από αυτό!». Η Αθηνά Ντόβα μάς εισάγει στην ελληνική «soft skills» πραγματικότητα και κατ’ επέκταση μας ανοίγει και την πόρτα της Owiwi, της εταιρείας που έδωσε σ’ ένα ψυχομετρικό εργαλείο τελευταίας γενιάς τη μορφή ηλεκτρονικού παιχνιδιού και έγινε άμεσα talk of the town στην HR κοινότητα. Τα αρμόδια στελέχη κάθε εταιρείας βρήκαν μια πιο αξιοκρατική λύση να ξεσκαρτάρουν βιογραφικά και να ανακαλύπτουν ικανά και δημιουργικά μυαλά και οι υποψήφιοι ένα λιγότερο αγχωτικό, game friendly τρόπο να παραθέτουν τις δεξιότητές τους, αφήνοντας στην άκρη το «στεγνό» και ξεπερασμένο CV. «Tα hard skills μπορούν να είναι η βάση για την εύρεση εργασίας, αλλά από μόνα τους δεν είναι αρκετά», τονίζει ημία εκ των ιδρυτών της startup, η οποία μαζί με τον Ηλία Βαρθολομαίο και τον Χριστόφορο Λουτζάκη («Η ομάδα είναι το άλφα και το ωμέγα, αλλά όχι μόνο στη στελέχωσή της αλλά σε όλες τις εκφάνσεις της»), εμπνεύστηκαν αυτό το πολυσυζητημένο disrupt στον τομέα του HR, μια νέα εναλλακτική στην αξιολόγηση, που στηρίζεται στη χρήση νέων τεχνολογιών. Serious game… H πλατφόρμα της Owiwi που βρέθηκε στο θεματικό πάρκο Digital Greece του ΨΗΠΤΕ στην 83η ΔΕΘ, είναι εμπορικά ενεργός από το 2016, μετρά 10.000 χρήστες και δραστηριοποιείται σε Ελλάδα, Κύπρο και Τουρκία. Βρίσκει τον κάθε υποψήφιο να βιώνει μια διαδικασία αξιολόγησης η οποία έχει πάρει τη μορφή ενός “serious game”. Διαλέγει χαρακτήρα «και αμέσως μπαίνει στην περιπέτεια, εξερευνώντας αχαρτογράφητα και επικίνδυνα νησιά» (υπάρχει και η εναλλακτική να βάλουν ακουστικά και να ακούσουν την ιστορία βλέποντας το βίντεο). Σε κάποιο σημείο καλούνται να πάρουν αποφάσεις, οι οποίες έχουν και την αντίστοιχη συνέπεια. Οι παίκτες διαλέγουν τη βέλτιστη και τη χείριστη επιλογή. «Η μεθοδολογία στηρίζεται στη θεωρία των Situational Judgement Tests (Σενάρια Υποθετικών Καταστάσεων). Οι δοκιμασίες έχουν βγει μέσα από την καθημερινότητα του γραφείου και στη συνέχεια έχουν γίνει fictional σενάρια με τη βοήθεια του σεναριογράφου μας καθώς και των οργανωσιακών ψυχολόγων της ομάδας, της οποίας ηγείται ο Δρ. Ιωάννης Νικολάου. Η πλατφόρμα μετρά τέσσερις βασικές δεξιότητες: Προσαρμοστικότητα, Ευελιξία, Ανθεκτικότητα και Ικανότητα Λήψης Αποφάσεων, ενώ η νέα εξελιγμένη έκδοση που βγαίνει τον Νοέμβριο (βάσει της οποίας η Οwiwi σχεδιάζει το Scaling της εταιρείας σε νέες αγορές μέσα από στρατηγικές συνεργασίες), θα αξιολογεί την Ομαδικότητα, την Επιχειρηµατική Ηθική και Επαγγελµατική Ακεραιότητα, την Ανάληψη Ευθύνης και τη Μαθησιακή Ευελιξία». Το παιχνίδι/αξιολόγηση που διαρκεί περίπου 20 λεπτά και διατίθεται στα ελληνικά, αγγλικά, ισπανικά και τουρκικά, είναι μια διαδικασία εποικοδομητική, καθώς πάντα ο υποψήφιος λαμβάνει report -όπως φυσικά και η ενδιαφερόμενη γι’ αυτόν εταιρεία- με τις δεξιότητές του ανεξάρτητα με το εάν θα προσληφθεί ή όχι, ενώ του τονίζονται εκείνα τα σημεία που θα πρέπει να βελτιώσει. Είναι έγκυρη, τεχνολογικά καινοτόμος και καταφέρνει να κερδίσει τον υποψήφιο, αφού σχεδόν το 75% των χρηστών ρωτούν τηνOwiwi πότε θα βγάλουν επόμενες εκδόσεις ή νέα features! O παράγοντας Employer Branding «Στόχος μας δεν είναι ο υποψήφιος να "διασκεδάσει", αλλά να αποδομήσουμε το γεγονός πως τα ψυχομετρικά είναι βαρετά και κουραστικά και να αποδείξουμε πως μπορούν να είναι τόσο ευχάριστα όσο και χρήσιμα. Τέλος, αυτό που έχουμε παρατηρήσει είναι πως η χρήση του εργαλείου μας συμβάλλει στη διαμόρφωση του “Employer Branding”. Οι υποψήφιοι αξιολογούν θετικά το γεγονός πως μια εταιρεία έχει εισαγάγει τέτοιες τεχνολογίες για τη διαλογή και αξιολόγησή τους, καθώς δείχνει πως είναι ανοιχτή στην καινοτομία». Όσο για το σημαντικότερο feedback που λαμβάνει η εταιρεία από τους 30 πελάτες της (σημαντικά ονόματα όπως η Turkcell) είναι πως με την Owiwi «έχουν μειώσει σημαντικά το χρόνο που ξόδευαν σε ενέργειες που γίνονταν manually αλλά και το ότι έχουν εντοπίσει ταλέντα μέσα σε οργανισμούς που δεν “φαίνονταν” λόγω πολλών παραγόντων, ενώ είχαν τρομερές δεξιότητες». Αδιαμφισβήτητα, η βάση για πάρα πολλά επαγγέλματα είναι οι σπουδές και τα αντίστοιχα πτυχία. Αλλά δεν αρκούν μόνο αυτά… OWIWI Τα soft skills ανεβαίνουν πίστα HOwiwi έδωσε σ’ ένα ψυχομετρικό εργαλείο τελευταίας γενιάς τη μορφή ηλεκτρονικού παιχνιδιού και έγινε άμεσα talk of the town στην HR κοινότητα H πλατφόρμα της Owiwi βρέθηκε στο θεματικό πάρκο Digital Greece του ΨΗΠΤΕ στην 83η ΔΕΘ Οι δοκιμασίες έχουν βγει μέσα από την καθημερινότητα του γραφείου και στη συνέχεια έχουν γίνει fictional σενάρια με τη βοήθεια του σεναριογράφου 8 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2018
@EY_Greece EY eygreece EY Greece EY Greece
businessunusual Το όνομά του είναι γνωστό σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς ο Γιάννης Τσεκλένης είναι ένας απο τους κορυφαίους Έλληνες σχεδιαστές μόδας. Στο Business News Magazine μιλά για την προσωπική του διαδρομή, κατά την οποία αισθητική, μόδα και επιχειρείν είναι έννοιες άμεσα συνυφασμένες. Γράφει η Μαρία Γκουρτσιλίδου Το όνομά του έχει αφήσει τη σφραγίδα του στο παγκόσμιο δημιουργικό γίγνεσθαι. Ξεπέρασε τα σύνορα της χώρας μας και «ταξίδεψε» από τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες της μόδας μέχρι την Ιαπωνία, την Αλάσκα και τη Νότια Αφρική. Ο Γιάννης Τσεκλένης θεωρείται ο κορυφαίος Έλληνας σχεδιαστής μόδας του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα, ο οποίος εισήγαγε την ελληνική μόδα στον διεθνή χάρτη. Είναι ο άνθρωπος που έκανε πράξη το ακατόρθωτο, αφού ο Τύπος εκείνης της εποχής φιλοξένησε διθυραμβικές κριτικές για τη δουλειά του σε διεθνή έντυπα όπως οι New York Times. Κάτι για το οποίο αγωνίζονταν πολλοί δημιουργοί, αλλά μόνο οι καλύτεροι είχαν την τύχη να απολαύσουν! Οδρόμος προς την κορυφή άνοιξε το 1965 όταν σε μία συνεργασία του στηΝέα Υόρκημε τον Ντίμη Κρίτσα, τους ανακάλυψε ο οίκος Elizabeth Arden, ο οποίος αγόρασε όλες τις δημιουργίες τους μαζί με 5.000 μέτρα υφάσματος. Ποιο ήταν το… «μυστικό» της επιτυχίας του; Όπως αποκαλύπτει ο ίδιος στο Business News Magazine, «έκανα θεματικό design, το οποίο άλλοτε ακουμπούσε στα πολιτικά και άλλοτε στα καλλιτεχνικά γεγονότα και γινόταν επίκαιρο». Αυτό ακριβώς τόνισαν το 1966 και οι New York Times αναφέροντας ότι «... πολλά από τα ρούχα του Γιάννη Τσεκλένη ξεχώρισαν από τα σχέδια με τις αναφορές που είχαν σε αρχαίες πηγές, όπως ένα μινωικό χταπόδι και ένα κορινθιακό αγγείο...». Μπήκαν άλλωστε σε μεγάλα καταστήματα του εξωτερικού δίπλα σε εμβληματικές προσωπικότητες του χώρου όπως ο Versace, ο ChristianDior, o Yves Saint Laurent κ.ά. Φυσικά, τοπάθος του για ταυφάσματα και τη σχεδίαση ρούχων ήταν τόσο μεγάλο, που δεν τον άφηνε να εφησυχάσει. Έψαχνε, ενημερωνόταν, ταξίδευε και στο τέλος έπαιρνε τις κατάλληλες αποφάσεις, οι οποίες, όπως αποδείχτηκε, σε συνδυασμό με το επιχειρηματικό «μικρόβιο» που είχε μέσα του, τον οδήγησαν στην κορυφή, με το όνομά του να αποτελεί σύμβολο της ελληνικής βιομηχανίας μόδας και να είναι αναγνωρίσιμο στο εξωτερικό. Ο Γιάννης Τσεκλένης και η πορεία του είναι συνυφασμένημε την ιστορία της Ελλάδας και συγκεκριμένα από τη χρονική περίοδο του ’60με την οικονομική ανάταση έως τις αρχές του ’90 με τη συντριβή ουσιαστικά της βιομηχανικής εξέλιξης της κλωστοϋφαντουργίας. Συνεργάστηκε με κορυφαίες επιχειρήσεις στη «χρυσή» εποχή της ανάπτυξής τους όπως η Πειραϊκή Πατραϊκή, το Μινιόν, η Ολυμπιακή, ενώ το όνομά του έως και σήμερα είναι αναπόσπαστο κομμάτι του «μπράντι» Μεταξά. Έζησε τη μεγάλη άνθιση των κλωστοϋφαντουργιών όπως οι ΠειραϊκήΠατραϊκή, Αιγαίον Α.Ε., Ελληνική Υφαντουργία, όπως και των μεταξουργιών Χρυσαλλίς, Βόμβυξ, Αδελφοί Τζιβρέ στο Σουφλί κ.ά. Αυτή ήταν η επιχειρησιακή πραγματικότητα που βρήκε τότε ο νεαρός Γιάννης Τσεκλένης τη δεκαετία του ’50 και του ’60, ο οποίος έχοντας τα κατάλληλα εφόδια από την ενασχόληση στο κατάστημα υφασμάτων του πατέρα του με προμηθευτές κορυφαίους οίκους του εξωτερικού, είχε το κριτήριο να αντιλαμβάνεται τις μελλοντικές εξελίξεις και να βρίσκεται πάντα ένα βήμα μπροστά! Παράλληλα, στα μέσα της δεκαετίας του ’70 άρχισε να αναπτύσσεται στην Ελλάδα με γρήγορους ρυθμούς η πλεκτοβιομηχανία με αντίστοιχες μονάδες να ξεπηδούν, ειδικά στην περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας. Όλη αυτή η ανάπτυξη κατέστησε την Ελλάδα 12η εξαγωγική χώρα του κόσμου σε κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα και ενδύματα το 1988, με εξαγωγές 2,5 εκατ. δολαρίων. Δυστυχώς όμως, το 95% και πλέον αυτών των εξαγωγών αφορούσε φασόν προϊόντα, αφού το μάρκετινγκ, ο σχεδιασμός, η επιτελική εργασία αλλά και η διάθεση γίνονταν από τους ξένους οίκους, που ανέθεταν την παραγωγή στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα, μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας σύνδεσης με την Ε.Ε. το 1992, οι μονάδες αυτές να καταρρεύσουν. «ΗΕλλάδα ξαφνικά έγινε ένα υπεργολαβικό εργαστήρι της Ευρώπης. Κάποιοι που ξέραμε τότε τι θα επακολουθούσε -όπως εγώ- ωρυόμασταν. Είχα ήδη αναλάβει πρόεδρος στην Πειραϊκή Πατραϊκή και επέμενα ότι μέσα στα επόμενα χρόνια, όταν δεν θα έχουμε κανέναν προστατευτισμό για τις ελληνικές μονάδες, όλοι αυτοί θα φύγουν και δεν θα αναθέτουν δουλειά στην Ελλάδα, θα πάνε προς Ανατολάς -Τουρκία, Πακιστάν, Κίνα- γιατί ήταν στα πάνω της η Κίνα ως μεγάλος υπεργολάβος. Πράγμα το οποίο έγινε», σημειώνει χαρακτηριστικά στο Business News Magazine. Ο ίδιος προσθέτει ότι «αν σήμερα είχαμε κρατήσει μία ανοδική πορεία και είχαν διατηρηθεί οι παραγωγές αυτές στην Ελλάδα, υπό την προϋπόθεση να παίρναμε εμείς την προστιθέμενη αξία, θα μπορούσαμε να είχαμε ξεπεράσει τον τουρισμό κατά πολύ και με πολύ κέρδος. Την προστιθέμενη αξία δεν την κατάλαβαν ποτέ οι Έλληνες. Οι περισσότεροι δούλευαν μόνο για την κρατική επιδότηση. Όταν κόπηκε η επιδότηση, χάθηκαν όλα». Ποιο είναι το σχόλιό του για τη σημερινή κατάσταση στον κλάδο της μόδας; «Στην Ελλάδα δεν υπάρχει βιομηχανία μόδας πλέον. Αυτοί που προσπαθούν να κάνουν ένα όνομα και παλεύουν πολύ σκληρά με το ταλέντο τους, ψάχνουν να βρουν κάποιους κατασκευαστές, οι οποίοι όμως και αυτοί αντιμετωπίζουν προβλήματα. Και κάτι εργοστάσια που τα βλέπετε με κάποιο όνομα απ’ έξω, ράβουν ετικέτες μέσα σε κινέζικα ρούχα. Δεν υπάρχει η κάθετη ανάπτυξη εντός της χώρας στον κλάδο του υφάσματος, με εξαίρεση το Σουφλί, που παράγει ένα υπέροχο μετάξι και έχει κάνει επενδύσεις σε εκτυπωτικά συστήματα. Δεν υπάρχουν άλλες κάθετες αναπτύξεις στην Ελλάδα και το βαμβάκι ως πρωτογενής παραγωγή έχει φθίνει», επισημαίνει χαρακτηριστικά. Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 ο Γιάννης Τσεκλένης αποφάσισε να αποχωρήσει σιωπηρά από τη βιομηχανία μόδας ένδυσης και να δραστηριοποιηθεί σε άλλους τομείς της μόδας ζωής όπως στους χώρους κατοικιών και ξενοδοχείων και στο σχεδιασμό της εμφάνισης αεροσκαφών, πλοίων και άλλων μέσων μαζικής μεταφοράς. Αφήνοντας σημαντικό κενό στον χώρο της ένδυσης αλλά πάντα προχωρώντας σε δημιουργικές αναζητήσεις. Αναμφισβήτητα, η ιστορία του είναι ανεξάντλητη και περιλαμβάνει πολλές πτυχές, άλλες περισσότερο και άλλες λιγότερο γνωστές. Ένα μικρό λιθαράκι στην πορεία του έρχεται να προσθέσει η αναδρομική έκθεση-αφιέρωμα για «Τα χρόνια τηςΜόδας» του Γιάννη Τσεκλένη, η οποίαφιλοξενείται από τις 7 Οκτωβρίου έως τις 25 Νοεμβρίου, στο «Φουγάρο», στοΝαύπλιο, σε συνεργασία με το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα. Γιάννης Τσεκλένης Κατακτώντας τον κόσμο με αφετηρία την Ελλάδα H ιστορία του είναι ανεξάντλητη και περιλαμβάνει πολλές πτυχές, άλλες περισσότερο και άλλες λιγότερο γνωστές 10 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2018
Οι CEO που οδηγούν τις εξελίξεις thelist Οι παρακάτω CEO κινούν τα νήματα του αυτοκινήτου, μίας από τις λαμπρότερες βιομηχανίες, με κύκλους εργασιών που ζαλίζουν. Μπορεί να φαντάζει ως η απόλυτη “dream job”, ωστόσο πρέπει να αντιμετωπίσουν τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ένας μάνατζερ εκεί έξω. Οι επερχόμενες σαρωτικές αλλαγές της αυτόνομης οδήγησης και της ηλεκτροκίνησης πρέπει να τους βρουν επάνω στο κύμα, πανέτοιμους για τη νέα εποχή, και όχι να ακολουθούν καταϊδρωμένοι. Είναι μία πολύ δύσκολη δουλειά, και μόνο αυτοί μπορεί να τα καταφέρουν. Γράφει ο Πέτρος Αντωνάκης 11 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2018
thelist Είναι από τα παιχνίδια της μοίρας που σου έχει έτοιμη την επόμενη ημέρα χωρίς καν να το γνωρίζεις. Στα μέσα του καλοκαιριού ανατέθηκε στον Mike Manley να αντικαταστήσει τον πανούργο, ιδιόρρυθμο και συνάμα αμφιλεγόμενο Sergio Marchionne, τον Ιταλοκαναδό που έσωσε τη Fiat Chrysler από τη χρεοκοπία το 2004, αλλά που οι επιπλοκές μετά από μία εγχείρηση στον ώμο αποδείχθηκαν πολύ δυσκολότερος αντίπαλος. Ο ξαφνικός χαμός του βρήκε τον Manley να αποτελεί τηφυσική διάδοχη κατάσταση. Είχε επανειλημμένα φέρει εις πέρας πολλές αποστολές που του είχε αναθέσει ο Marchionne, ενώ την ίδια στιγμή ηγούνταν, από το 2009, της Jeep, της οποίας τις πωλήσεις κατάφερε και εκτίναξε μέσα σε έξι χρόνια, από τα 320.000 οχήματα στο 1,23 εκατομμύρια. Ο Manley σπούδασε μηχανικός και πέρασε από αντιπροσωπίες των Renault και Peugeot, πριν καταλήξει στην Lex Autosales. Εκείνη αγοράστηκε το 2000από την DaimlerChrysler και έτσι άρχισε να ξετυλίγεται το νήμα της καριέρας του, που το μέχρι πρότινος αποκορύφωμά της, όπως άλλωστε παραδέχεται, ήταν η διοίκηση της Jeep. Πλέον, ο εργασιομανής Βρετανός και ευφυής διαπραγματευτής (ακόμα και με τα πιο σκληρά συνδικάτα εργαζομένων…) πρέπει να πείσει την ιταλική κυρία πως είναι ανάγκη να περάσει στην επόμενη εποχή και παράλληλα να τα καταφέρει εξαιρετικά με τα νούμερα όπως ο δεινός στα λογιστικάMarchionne. Η δυσκολότερη αποστολή που έχει όμως είναι πως ό,τι κάνει για να γιγαντώσει ακόμα περισσότερο την 7η βιομηχανία του κόσμου, πρέπει να γίνεται πάντα μετά από συνεννόηση με την οικογένεια Ανιέλι, κάτι που από μόνο του αποτελεί τεράστια πρόκληση, ένα απαιτητικό παιχνίδι ισορροπιών. MikeManley FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES Ακολουθώντας τα βήματα του μέντορα Ξυπνάει νωρίς το πρωί και θεωρεί εκείνες τις στιγμές που μπορεί να δουλεύει με απόλυτη ησυχία, τις καλύτερες. Είναι οι ώρες που ως CEO της Renault-Nissan Alliance, γνωστός και ως “Le Cost Killer”, αφού κατάφερε να αναγεννήσει και τις δύο εταιρείες στα ‘90s και τα ‘00s, σχεδιάζει τη στρατηγική και τις επόμενες κινήσεις της εταιρείας. Καθώς πηγαινοέρχεται Παρίσι-Τόκιο, ενδιάμεσα παλεύει να ισορροπήσει ανάμεσα στην παγκοσμιοποίηση -βλέπε πωλήσεις- σε περισσότερες από 160 χώρες και στην ανάγκη να διατηρηθεί το ιαπωνικό DNA της εταιρείας (το 2016 προστέθηκε και η Mitsubishi Motors), αλλά και η κλασική γαλλική φινέτσα της Renault. Το «multicultural» το έχει έτσι κι αλλιώς στο αίμα του. Παππούς Λιβανέζος, που μετανάστευσε στη Βραζιλία, εκεί όπου γεννήθηκε ο πατέρας του (αλλά και ο ίδιος ο Ghosn) και παντρεύτηκε τη Νιγηριανή μητέρα του. Σπούδασε στη Γαλλία, στο διάσημο École Polytechnique, ενώ έχει ζήσει για πολλά χρόνια στην Αμερική. Ο Carlos Ghosn Bichara αισθάνεται Βραζιλιάνος στην καρδιά, αλλά είναι προφανές πως αποτελεί τον ορισμό του πολίτη του κόσμου. Το σκληρό πρόγραμμα που ακολουθεί ενώ πετάει στον κόσμο με το τζετ του, του έχει δώσει τον τίτλο τού πιο σκληρά εργαζόμενου του χώρου. Έχει ομολογήσει πως ζει σαν μοναχός για να αντεπεξέλθει στις πιέσεις αυτής της τόσο απαιτητικής βιομηχανίας. O«Machiavelli τουmanagement», όπως είναι επίσης γνωστός, επένδυσε νωρίς στο ηλεκτρικό μοντέλο -βλέπε κυρίαρχο σε πωλήσεις- Nissan Leaf, ενώ η εταιρεία έχει ήδη ανακοινώσει πως θα λανσάρει τα δικά της αυτοκινούμενα “robotaxi” στο Τόκιο. Και συνεχίζει ακάθεκτος… Carlos Ghosn RENAULT ALLIANCE Ένας πολίτης του κόσμου 12 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2018
direction.grRkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=