Business News Magazine #5

interview Αποτελεί έναν από τους πλέον έμπειρους Έλληνες μάνατζερ, με σημαντική πορεία και διεθνείς παραστάσεις στην αγορά τροφίμων. Στη διάρκεια της καριέρας του έχει διατηρήσει την ευθύνη για επιχειρηματικές δραστηριότητες σε 45 διαφορετικές χώρες σε 3 ηπείρους. Στο Business News Magazine o Γρηγόρης Σκλήκας μιλάει για τις προκλήσεις της σημερινής εποχής, τα στοιχεία που πρέπει να χαρακτηρίζουν τους μάνατζερ αλλά και για την αγάπη του για την Ελλάδα. Συνέντευξη στον Δημήτρη Τσουκαλά Πρόσφατα αναλάβατε τη θέση του CEO Europe στην εταιρεία κατεψυγμένων προϊόντων αρτοποιίας Αryzta. Μπορείτε να μας δώσετε κάποια παραπάνω στοιχεία για την Aryzta και τα μεγέθη της αλλά για και τις αρμοδιότητες και τις ευθύνες που περιλαμβάνει ο ρόλος σας; Από ένα αρτοποιείο στην Ιρλανδία στη δεκαετία του ’80, σε μια παγκόσμια εταιρεία που οδηγεί την καινοτομία στο χώρο των κατεψυγμένων προϊόντων αρτοποιίας, η Aryzta απολαμβάνει αμείωτο ρυθμό ανάπτυξης για τριάντα και πλέον χρόνια και είναι παγκόσμια ηγέτιδα στο χώρο της. Μέσα από διαρκείς εξαγορές και συνενώσεις, σήμερα λειτουργεί με τζίρο περίπου στα 3,7 δισ. και έχει δυνατή παρουσία στην Ευρώπη και Βόρεια Αμερική, ενώ επεκτείνεται ταχύτατα στη Νοτιοανατολική Ασία, Αυστραλία και Λατινική Αμερική. Το portfolio προϊόντων επικεντρώνεται σε έτοιμα ή ημι-έτοιμα προψημένα ή μη, προϊόντα αρτοποιίας. Με δυνατές δικές της μάρκες για αλυσίδες γρήγορης εστίασης και λιανεμπόριο, αλλά και έχοντας το μεγαλύτερο μερίδιο στα προϊόντα αρτοποιίας για τους μεγαλύτερους ομίλους γρήγορης εστίασης σε παγκόσμια κλίμακα, έχει χτίσει ένα εξαιρετικό πελατολόγιο στο business2business πεδίο δράσης, όπου κατεξοχήν δραστηριοποιείται. Στην Ευρώπη, με άμεση παρουσία σε 13 χώρες και 26 διαφορετικές παραγωγικές μονάδες, 10.000 χιλιάδες συνάδελφοι φροντίζουν για την εξυπηρέτηση πελατών, τη συνεχή διαμόρφωση προϊόντων σύμφωνα με τις ανάγκες τους, την παραγωγή, την ποιότητα, τη διανομή σε 24ωρη βάση, 7 ημέρες την εβδομάδα. Το ψωμί είναι ένα βασικό αγαθό! Ανέλαβα CEO Europe στα μέσα Μαΐου και έτσι, μετά από έξι εξαιρετικά χρόνια στην Ολλανδία, έχουμε μεταφερθεί με την οικογένειά μου και ζούμε πλέον στο Δουβλίνο. Αρχικά θέλω να κατανοήσω το πλήρες φάσμα λειτουργιών και πελατών και ταυτόχρονα να εστιάσω στην επιτάχυνση της ανάπτυξης, στην περαιτέρω εστίαση στην κατηγορία κατεψυγμένων προϊόντων αρτοποιίας και στη βελτίωση της λειτουργίας και του κόστους, έτσι ώστε να συνεχίζουμε να επενδύουμε δυναμικά στις στρατηγικές επιλογές της εταιρείας. Ποια παρουσία έχει στην ελληνική αγορά η Aryzta; Υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα σχέδια για τη χώρα μας; Στην Ελλάδα η εταιρεία ξεκίνησε μόλις πριν από δύο χρόνια και είμαστε πολύ χαρούμενοι με τον εξαιρετικό ρυθμό ανάπτυξης, πάνω από το αρχικό business plan. Γνωρίζω ότι ένα φιλόδοξο πλάνο έχει μπει και για την επόμενη χρονιά, και ανυπομονώ να δω την ελληνική ομάδα να μας εκπλήξει, όπως άλλωστε είμαι συνηθισμένος από την ποιότητα και τις αξίες των Ελλήνων μάνατζερ σε όλους τους χώρους που έχω βρεθεί. Έχετε εργαστεί για πολλά χρόνια στο εξωτερικό, τόσο με τη Royal Friesland Campina όσο και με τη Unilever, διατηρώντας επιτελικές θέσεις ευθύνης για πολλές αγορές. Ποιες είναι οι προκλήσεις που κρύβουν αυτοί οι ρόλοι που σημαίνουν ευθύνη για χιλιάδες εργαζομένους, πολλές εταιρείες, διαφορετικές -σε πολλά επίπεδα- χώρες και αρκετές παραγωγικές μονάδες; Αλήθεια, ημεγαλύτερη πρόκληση είναι να κατανοείς και να γεφυρώνεις διαφορετικές καταβολές και κίνητρα με έναν τρόπο που δεν το αντιλαμβάνονται τα μέρη σαν συμβιβασμό ή υποχωρήσεις, αλλά σαν τις αναγκαίες συμβάσεις για να κερδίσουν όλοι κάτι από τον επόμενο κύκλο δραστηριότητας ή την επόμενη λειτουργία. Είναι το ακριβώς αντίστροφο από την προσφιλή τακτική κατοχύρωσης θέσεων και εγκλωβισμού σε «κόκκινες γραμμές», είναι σαν να οδηγείς και αντί να κοιτάς μπροστά, να είσαι μόνιμα κολλημένος στα φώτα του πίσωοχήματος στο καθρεφτάκι. Είναι σημαντικό να κατανοείς την προσωπικότητα και τη σχετικότητα των θέσεων και των επιχειρημάτων, ίσως ακόμα και τη σχετικότητα της προσέγγισης της ηγεσίας. Το management και οι επιχειρήσεις είναι η τέχνη του εφικτού σε έναν κόσμο που αλλάζει συνέχεια, και άρα καταβολές και προηγούμενες εμπειρίες έχουν μικρή σημασία. Αυτό που μετράει είναι να μπορείς να προσαρμόζεις όλα αυτά στην περίσταση, στο κοινό που απευθύνεσαι. Κατά τα άλλα, οι business είναι απλή πρακτική αριθμητική: 1+1 κάνει πάντα 2. Το βασικό είναι να μπορείς να παρουσιάσεις και να φροντίσεις το κοινό σου να μπορεί να δει και αποδεχθεί το 1 και το άλλο 1 - μετά θα κάνουν μόνοι τους τις πράξεις. Ποιες θα λέγατε πως είναι οι δεξιότητες που πρέπει να διαθέτει ένας CEO σήμερα, ειδικά όταν πρόκειται για τον επικεφαλής μιας πολυεθνικής εταιρείας, με παρουσία σε πολλές αγορές; Έχωκαταλήξει σε μια τριάδα που μουφαίνεται ότι είναι τα βασικά στοιχεία για να μπορέσεις να προχωρήσεις μέσα από τις προκλήσεις, να διαλέξεις τις ευκαιρίες και να αντιμετωπίσεις τις αντιξοότητες: Τύχη, Γνώση και Ικανότητα Επαφής. Και αφού την Τύχη δεν την επηρεάζεις, απόλυτη Γνώση δεν μπορείς να έχεις, η Ικανότητα Επαφής είναι ο μόνος πραγματικός μοχλός που μπορείς να επηρεάσεις. Κάποια ακόμα στοιχεία που θα προσέθετα, είναι η ανοιχτή πόρτα και η δυνατότητα αποδοχής κακών νέων, η δυνατότητα να δουλεύεις με τους ανθρώπους που έχεις και όχι αυτούς που θα ήθελες, να μαθαίνεις από τους γύρω σου και έτσι σταδιακά να χτίζεται αμοιβαία εμπιστοσύνη, που δημιουργεί σταθερό βηματισμό και συνέπεια. Εξωστρέφεια, πελατοκεντρική νοοτροπία, αγάπη για τα νούμερα (μόνο ό,τι μετράς βελτιώνεται), είναι αυτά που συγκρατούν την καθημερινότητα και τον ιστό της ομάδας, όμως τελικά, όπως είπα και πριν, το συνεχές σμίλευμα του προφίλ και της ικανότητας επαφής είναι αυτά που έχουν βοηθήσει εμένα να λειτουργήσω και να πάρωαξία από ομάδες σε 45 διαφορετικές χώρες σε 3 ηπείρους. Τα τελευταία χρόνια έχουμε παρατηρήσει πως έχει αυξηθεί η εμπιστοσύνη που δείχνουν πολυεθνικοί οργανισμοί σε Έλληνες μάνατζερ και όλο και περισσότεροι αναλαμβάνουν σημαντικούς ρόλους σε αγορές του εξωτερικού. Θεωρείτε πως υπάρχουν κάποια κοινά στοιχεία μεταξύ τους, κάποια χαρακτηριστικά που μοιράζονται και τους κάνουν να ξεχωρίζουν; Οι επιχειρήσεις δεν είναι κάτι απρόσωπο, είναι ένα σύνολο ανθρώπων με κατά τεκμήριο κοινές επιδιώξεις. Αυτό που αναζητούν είναι ταλέντο, ικανότητα συνεργασίας, εφευρετικότητα, αναλυτική σκέψη. Σχεδόν το τυπικό προφίλ του πολυπράγμονα Έλληνα επιχειρηματία, μάνατζερ, μηχανικού, τεχνικού ή ό,τι άλλο. Η ζήτηση υπήρχε πάντα γι’ αυτά τα χαρακτηριστικά και από την εμπειρία μου, σωρεία προτάσεων απορρίπτονταν από ικανότατους Έλληνες μάνατζερ μέχρι το 2009, και λόγω της σχετικής άνεσης στην αγορά εργασίας αλλά ιδιαίτερα λόγω του Γρηγόρης Σκλήκας CEO EUROPE, ΑRYZTA Τοmanagement είναι η τέχνη του εφικτού Τοmanagement και οι επιχειρήσεις είναι η τέχνη του εφικτού σε έναν κόσμο που αλλάζει συνέχεια, και άρα καταβολές και προηγούμενες εμπειρίες έχουν μικρή σημασία. Αυτό που μετράει είναι να μπορείς να προσαρμόζεις όλα αυτά στην περίσταση, στο κοινό που απευθύνεσαι 32 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2018

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=