εξαιρετικού περιβάλλοντος ζωής στην Ελλάδα. Η κρίση άνοιξε τις πόρτες και τη ματιά πολλών στο διεθνές περιβάλλον, μια πρακτική που είναι δεδομένη για πολλές δεκαετίες σε άλλες κορεσμένες αγορές, ιδιαίτερα στις ευρωπαϊκές χώρες. Πρακτικά σήμερα πια, χωρίς να χρειάζεται κρίση, είναι αδύνατον να χτίσεις τις εμπειρίες που χρειάζονται για να αντιμετωπίσεις το περίπλοκο οικονομικό και απόλυτα παγκόσμια διασυνδεμένο περιβάλλον χωρίς παραστάσεις από άλλες αγορές. Κάποτε, πριν 40 χρόνια, ο κόσμος έφευγε από τα χωριά του για να δουλέψει στις πόλεις, σήμερα το ίδιο συμβαίνει σε επίπεδο χωρών. Συχνά ακούω για το Brain-drain, δυστυχώς σαν μια εσωστρεφή σύγχρονη ομηρική Οδύσσεια των επαγγελματιών του σήμερα. Θα αντέστρεφα τη θεώρηση και θα εστίαζα στο πόσο χρήσιμη είναι για τα άτομα και την κοινωνία μας η τριβή και η εμπειρία με άλλες αγορές και κοινωνίες. Ο πλούτος του ελληνικού πνεύματος δεν έχει να φοβηθεί τίποτα. Και όσον αφορά το εργασιακό ισοζύγιο, μπορούμε να στοχεύσουμε στο να προσφέρουμε ευέλικτο/ προνομιακό περιβάλλον επιχειρηματικότητας και εργασίας, που σε αυτό τον εκπληκτικό τόπο θα γίνει προορισμός για υψηλού επιπέδου διεθνείς επαγγελματίες και επιχειρήσεις φέρνοντας τεχνογνωσία και κυρίως επί του πρακτέου συμμαχίες και αλληλοϋποστήρξη με χώρες και επιχειρηματκούς κολοσσούς (βλ. Ιρλανδία, Ολλανδία). Σε προσωπικό επίπεδο, πώς έχετε επιλέξει να αποφορτίζεστε από τις ευθύνες και τον έντονο εργασιακό φόρτο, που έρχονται μαζί με τη θέση σας; Σε όλη μου την πορεία αντλώ δύναμη από την παραδοσιακή ελληνική οικογένειά μου, τη γυναίκα και τα παιδιά μου. Κάναμε όλα τα βήματα μαζί, ταξιδέψαμε μαζί, παίρνουμε τις εμπειρίες μαζί. Εκεί γίνεται πάντα το βασικό reboot. Λατρεύω τις μοτοσυκλέτες και τη θάλασσα και δεν χάνωευκαιρία για κάποια περιπέτεια οδηγώντας τη μηχανή μου ή για μια βαρκάδα στη θάλασσα. Σας έχει λείψει η ζωή αλλά και η εργασία στην Ελλάδα; Πώς να μη μου λείπει; Η Ελλάδα είναι πάντα πηγή έμπνευσης και ομορφιάς. Φροντίζω να είμαι σε επαφή με επαγγελματικούς κύκλους και φίλους, παρακολουθούμε ανελλιπώς τα τεκταινόμενα, γιορτάζουμε μία-δύο φορές το χρόνο α λα big-fat-greek-wedding, παίρνουμε δυνάμεις και συνεχίζουμε. Ποιο είναι το σχόλιό σας για την πορεία της ελληνικής οικονομίας αλλά και το επιχειρείν στη χώρα μας; Θεωρείτε πως μπορούμε πια να κάνουμε λόγο για σταδιακή επιστροφή στην ανάκαμψη; Η ελληνική οικονομία όπως κάθε οικονομικός οργανισμός χρειάζεται να διαμορφώσει μια πυραμίδα με το προϊόν που τη χαρακτηρίζει. Στη βάση της πυραμίδας είναι οι βασικές ίδιες δυνάμεις που δημιουργούν την προβλεψιμότητα και την υγεία του συστήματος. Στη μέση αυτό που μπορεί να δημιουργήσει πλούτο και στην κορυφή αυτό που διαμορφώνει την εικόνα. Αν αναλογιστούμε αυτά τα επίπεδα σε σχέση με την Ελλάδα, θα διαπιστώσουμε ότι στην κορυφή ιστορία και κουλτούρα κάνουν καλή δουλειά, αλλά αφού είναι μόνο η κορυφή, δεν είναι αρκετά. Στη βάση λείπει ο υγιής εντατικός αγροτικός τομέας και η βιομηχανοποίηση σε μεγάλη κλίμακα, που μπορούν να επιτευχθούν ενθαρρύνοντας συνενώσεις ή συνεταιρισμούς καθαρού επαγγελματικού σκοπού αλλά και από την εισαγωγή προνομιακών θεσμών για μεγάλους επενδυτές, που θα αντιμετωπίσουν τα ανακλαστικά της εσωστρέφειας και της έλλειψης ανταγωνιστικότητας. Στη μέση, τουρισμός, υπηρεσίες, εξαγωγές, τεχνολογία είναι πολύ υποσχόμενοι τομείς, χρειάζονται όμως κι εκεί συνενώσεις, συμμαχίες και ανταγωνιστικότητα, με γνώμονα τις διεθνείς αγορές. Η ανάκαμψη είναι ένα θέμα. Το πόσο γρήγορα, το πόσο δυνατά και πόσο διατηρήσιμα θα επιτευχθεί, είναι το μεγάλο στοίχημα. Θεωρείτε πως το λιανεμπόριο τροφίμων αλλάζει σε παγκόσμιο επίπεδο όσον αφορά τόσο τους retailers όσο και τους προμηθευτές; Ποιες τάσεις διακρίνετε να αναδύονται; Το λιανεμπόριο αλλάζει δραματικά, όπως είναι ο κανόνας του. Στο λιανεμπόριο η μεγαλύτερη πρόκληση θα είναι όχι μόνο ο μετασχηματισμός και η συνύπαρξη digital/physical αλλά κυρίως η αλλαγή από μονόδρομες επιχειρήσεις (προμηθευτής- >αίθουσα προβολής->καταναλωτής) σε αμφίδρομες, όπου συνυπάρχουν όλες οι διαστάσεις B2C, Β2Β αλλά και C2C και GroupC2B. Είναι ήδη το μοντέλοAmazon / Ali- Baba που εξασφαλίζει υπερ-εκμετάλλευση της υποδομής logistics και μάλλον ο βασικός παράγοντας right2win για το λιανεμπόριο στα επόμενα 5-10 χρόνια. Για τους ίδιους λόγους, ταχύτητας και υπεραπλούστευσης λειτουργίας, το κλασικό FMCG μοντέλο αντιμετωπίζει τεράστιες προκλήσεις, συμπιεζόμενο από ένα πολύ αποτελεσματικό B2B (που προήλθε από το outsourcing των προηγούμενων δεκαετιών) και τις πολύ δυνατές μάρκες λιανεμπορίου, ειδικά καθώς αυτά τα δύο τελευταία μέρη έρχονται ολοένα και περισσότερο σε επαφή μεταξύ τους. Ένα είναι σίγουρο, η αγορά ανήκει στους παίκτες που κοιτάζουν μπροστά και όχι στο καθρεφτάκι! Έχετε κάποιο motto; Υπάρχει κάποια φράση που μπορεί να συνοψίσει τη φιλοσοφία σας για το επιχειρείν και το management; Δεν ξέρω αν οι ανθρώπινες σχέσεις και η πολυπραγμοσύνη μπορούν να συνοψιστούν σε μία φράση, όμως η φράση που μίλαγε πάντα μέσα μου που δανείζομαι με μεγάλο σεβασμό και με έκανε να δοκιμάζω πράγματα είναι «logic takes you fromhere to there, imagination takes you everywhere» (Albert Einstein). Ο Γρηγόρης Σκλήκας αποτελεί εξαιρετικά έμπειρο στέλεχος με μακρά πορεία στη βιομηχανία τροφίμων. Ανήκε για 11 χρόνια στο δυναμικό της Royal Friesland Campina, όπου ο τελευταίος του ρόλος ήταν αυτός του μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου της γαλακτοβιομηχανίας και του Chief Operating Officer για το Business Group Consumer Products Europe, Middle East & Africa. Στη συγκεκριμένη θέση είχε την πλήρη ευθύνη για μια περιφέρεια που αντιστοιχεί σε 4 δισ. ευρώ πωλήσεις. 10.000 εργαζομένους, 14 εταιρείες, 35 χώρες και 21 εργοστάσια για τη Friesland Campina, στην οποία προηγουμένως είχε διατελέσει Executive Director of Consumer Products Europe αλλά και Διευθύνων Σύμβουλος της FrieslandCampina Hellas στην Ελλάδα. Πριν αναλάβει τα καθήκοντά του στη FrieslandCampina, είχε εργαστεί για 13 χρόνια σε διάφορες θέσεις στη Unilever στην Ελλάδα, τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Από τα τέλη Μαΐου διατηρεί τη θέση του CEO Europe στην εταιρεία καταψυγμένων προϊόντων αρτοποιίας Αryzta. Πρόκειται για την τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο στον κλάδο της αρτοποιίας, η οποία, μάλιστα, έχει προχωρήσει σε σημαντικές εξαγορές τα τελευταία χρόνια. Η έδρα της είναι στη Ζυρίχη της Ελβετίας, ενώ διαθέτει παρουσία σε Βόρεια και Νότια Αμερική, Ευρώπη, Ασία, Αυστραλία και Νέα Ζηλανδία. Είναι εισηγμένη στα χρηματιστήρια της Ελβετίας και της Ιρλανδίας. O τζίρος της στην οικονομική χρήση του 2017 (1/8/2016-31/7/2017) άγγιξε τα 3,8 δισ. ευρώ με την Ευρώπη να συνεισφέρει το 46% (1,74 δισ. ευρώ), ενώ τα EBITDA ανήλθαν σε 420 εκατ. ευρώ, με την Ευρώπη να αντιστοιχεί στο 50% (211 εκατ. ευρώ). Who is who Οι επιχειρήσεις δεν είναι κάτι απρόσωπο, είναι ένα σύνολο ανθρώπων με κατά τεκμήριο κοινές επιδιώξεις 33 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2018
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=