businessfiles Ποιες οι προτεραιότητες, προς τα πού πηγαίνουν τα πράγματα - Η ενέργεια δίνει το στίγμα υπό τις πιέσεις των συνδικάτων, ενώ ΔΕΗ, ΕΛΠΕ, ΔΕΣΦΑ, ΔΕΠΑ και Ελληνικό παραμένουν σε… αναμονή. Γράφει ο Δημήτρης Μαρκόπουλος Ξεκίνησε η νέα σεζόν και μαζί της ξεκινούν και οι υποχρεώσεις της κυβέρνησης για να προωθήσει με μεγαλύτερο δυναμισμό τις συμφωνηθείσες αποκρατικοποιήσεις. Πρόκειται για έναν κρίσιμο μήνα, που θα δώσει τον τόνο για τις εξελίξεις που έρχονται, και αυτό σε μια χρονιά εξόχως πολιτική και συγκεκριμένα προεκλογική, όπως όλα δείχνουν. Εξελίξεις όμως που καλούν την κυβέρνηση να υπερβεί τον ίδιο της τον ιδεολογικό εαυτό, καθώς τα συνδικάτα αντιδρούν, όμως η πραγματικότητα για έσοδα στο κράτος πιέζει. Σε κάθε περίπτωση, τον τόνο των επόμενων ημερών δίνει ο κλάδος της ενέργειας. Ενός τομέα κρίσιμου για κάθε χώρα, ο οποίος όμως βαίνει πλήρως προς την ιδιωτικοποίηση. Εκεί θα παιχτούν η τύχη των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, η διαδικασία πώλησης της πλειοψηφίας των μετοχών των ΕΛΠΕ (50,1%) και αυτής της ΔΕΠΑ. Παράλληλα, κρίσιμο θέμα εξακολουθεί και παραμένει αυτό του Ελληνικού, η ιδιωτικοποίηση του οποίου έχει πλέον σπάσει κάθε αρνητικό ρεκόρ, με τις μπουλντόζες όλο να τις ακούμε κι όλο να μην τις βλέπουμε. Η ώρα των συνδικάτων Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η πώληση των τριών λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, παρά τις εκπεφρασμένες αντιρρήσεις των συνδικάτων και τις απειλές για κινητοποιήσεις, βρίσκεται στο επίκεντρο. Οι χρόνοι στους οποίους θα πρέπει να προχωρήσει η συγκεκριμένη υπόθεση είναι πολύ στενοί, ενώ ήδη έχουν υπάρξει αντιδράσεις κατά τις επισκέψεις επενδυτών. Θα πρέπει να πούμε ότι ηημερομηνία κατάθεσης προσφορών είναι η 17η Οκτώβρη, ενώπροχωρά και due diligence. Ζητούμενο είναι να προκύψει ένα εύλογο τίμημα, ώστε να μην υπάρξουν διαφωνίες και προβλήματα, αν και πολλοί είναι εκείνοι που μιλούν για πρόβλημα λόγων των τιμών ρύπων που οδηγούν το τελικό ποσό που η κυβέρνηση θέλει να επιτύχει προς τα κάτω. Σε κάθε περίπτωση, η πώληση πρέπει να ολοκληρωθεί εντός του 2018 και το οικονομικό κλείσιμο στις αρχές του 2019. Κι αυτό γιατί ως στόχος έχει τεθεί να προχωρήσει η πώληση για να υπάρξουν τα αντίστοιχα έσοδα στον κρατικό προϋπολογισμό. Βέβαια, τα παραπάνω τελούν υπό την αίρεση του κατά πόσο η κυβέρνηση της αριστεράς θα αντέξει τις κοινωνικές πιέσεις, πολύ περισσότερο όταν στο παρελθόν είχε ταχθεί αναφανδόν κατά αυτής της προοπτικής πώλησης. Πρόκειται για μια αναμέτρηση με τον πολιτικό εαυτό του ΣΥΡΙΖΑ, που έχει μεγάλο ενδιαφέρον. Και η υπόθεση των ΕΛΠΕ, όμως, φαίνεται να περνά από τις συνδικαλιστικές συμπληγάδες. Η αρχική δέσμευση μιλούσε για προώθηση της υπόθεσης εντός του Σεπτεμβρίου. Ωστόσο, και στη συγκεκριμένη περίπτωση, οι συνδικαλιστές εμπόδισαν τους επενδυτές από την επιθεώρηση που θέλησαν να κάνουν, ενώ διάβημα υπήρξε και προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Μέσω του διαγωνισμού παραχωρείται το 50,1% των μετοχών, με το Δημόσιο (ΤΑΙΠΕΔ) να παραχωρεί το 20% από το 35,48%που κατέχει σήμερα και την πλευράΛάτση το 30,1%από 45,47%που κατέχει σήμερα. Ενδιαφέρον εξέφρασαν γκρουπ όπως τα Glencore, Vitol, η Carbon Asset Management από τα ΗΑΕ, η Alrai Group από το Ιράκ και η GFC Alliance, με τους δύο πρώτους μόνο να προχωρούν. Κυβερνητικοί κύκλοι πάντως θεωρούν πως θα υπάρξει προσέλκυση ενός αξιόλογου τιμήματος, που θα διασφαλίσει την πορεία της εταιρείας. Κυβερνητικοί παράγοντες πάντως εμφανίζονται αισιόδοξοι πως τα προβλήματα θα ξεπεραστούν και πως πολύ σύντομα θα προκύψει κινητικότητα. ΔΕΠΑ στα δύο Σε ό,τι αφορά την πώληση της ΔΕΠΑ, αυτή θα ολοκληρωθεί σε δύο φάσεις. Η πρώτη αφορά την εμπορίαφυσικού αερίου και η δεύτερη τα δίκτυα, με την πρώτη περίπτωση να έχει να κάνει με τη διάθεση πλειοψηφικού πακέτου και τη δεύτερη της μειοψηφίας. Καλά ενημερωμένες πηγές του Business News μιλούν πάντως για καθυστερήσεις που προκύπτουν και για διαδικασία που πολύ δύσκολα θα προωθηθεί πριν το τέλος του 2018. Πάντως, η εμπορία της ΔΕΠΑ δείχνει περισσότερο ελκυστική κι από εκεί θα πρέπει να περιμένουμε τα νέα γρηγορότερα. Ως προς την πορεία της αποκρατικοποίησης του ΔΕΣΦΑ, όλες οι ενέργειες έχουν επισπευστεί ώστε τα πάντα να ολοκληρωθούν εντός του έτους, για να μπορέσει λογιστικά να αποτυπωθεί στο 2018 κι όχι στην επόμενη χρονιά, όπου και υπάρχουν άλλου είδους απαιτήσεις. Για το 2018, εξάλλου, ο οικονομικός στόχος που έχει τεθεί, δείχνει εφικτός και φθάνει στα 2 δισ. ευρώ έσοδα από πωλήσεις κρατικών assets. Αυτό όμως υπό τον όρο ότι θα κλείσει το deal για την 20ετή παράταση του δικαιώματος εκμετάλλευσης του αερολιμένα των Σπάτων όπως ορίζεται και από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι αποκρατικοποιήσεις τουφθινοπώρου Οπαράγοντας «Ελληνικό» Μεγάλο αγκάθι στην πορεία των αποκρατικοποιήσεων αλλά και της αξιοπιστίας της χώρας αποτελεί η υπόθεση του Ελληνικού που, παρά τις υποσχέσεις, χρονίζει και δημιουργεί μια στρεβλή εικόνα για την πρόθεση της Ελλάδας να κάνει αξιόπιστες ιδιωτικοποιήσεις. Ηεπένδυση όλο ολοκληρώνεται κι όλο βολοδέρνει, τόσο λόγω διαφωνιών όσο και της ανυπέρβλητης γραφειοκρατίας, που εμποδίζει όχι μόνο τους επενδυτές αλλά και κάθε προσπάθεια διευκόλυνσης των τελευταίων. Πρόβλημα αποτελεί η διαδικασία απομάκρυνσης φορέων και υπηρεσιών από το χώρο, που έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό και την οποία επιβλέπει προσωπικά ο υπουργός Επικρατείας, ΑλέκοςΦλαμπουράρης, ενώμπουλντόζες δεν έχουν μπει κι ούτε προβλέπεται κάτι τέτοιο να γίνει πριν από την άνοιξη - ενδεχομένως κι αργότερα. Επίσης, εκκρεμότητα υπάρχει και ως προς το θέμα της άδειας καζίνο. Όπως και να έχει, θα είναι πραγματικά ευχής έργον να ξεκινήσει η όλη διαδικασία, καθώς πολιτικά θα δοθεί ένα μήνυμα πως η χώρα μας είναι απόλυτα αφοσιωμένη στην πολιτική της σμίκρυνσης του Κράτους και του περάσματος στη νέα εποχή. Πάντως, πρέπει να ομολογήσουμε ότι η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, υπό τους Άρη Ξενοφό και Ριχ. Λαμπίρη, επιδιώκει να θέσει ένα τέλος στις συνεχείς παρατάσεις διαγωνισμών. Κάτι τέτοιο δεν είναι πάντα εύκολο, όπως για παράδειγμα στην περίπτωση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, όπου οι δεσμευτικές προσφορές δεν αναμένονται πριν τις αρχές του 2019. Σε εξέλιξη βρίσκονται και άλλοι διαγωνισμοί για αξιόλογα περιουσιακά στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ, όπως οι μαρίνες Αλίμου και Χίου, η πώληση μειοψηφικών ποσοστών που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔσε ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, ενώσύντομα θα ξεκινήσουν και οι προσπάθειες παραχώρησης δραστηριοτήτων (π.χ. εμπορευματικός σταθμός, σταθμός κρουαζιέρας κ.λπ.) σε τέσσερις από τους δέκα οργανισμούς περιφερειακών λιμανιών. H εμπορία της ΔΕΠΑ δείχνει περισσότερο ελκυστική κι από εκεί θα πρέπει να περιμένουμε τα νέα γρηγορότερα Οι ενέργειες της αποκρατικοποίησης του ΔΕΣΦΑ έχουν επισπευστεί ώστε τα πάντα να ολοκληρωθούν εντός του έτους 38 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2018
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=