story Ο άνθρωπος πίσω από την (Amazing) Amazon, ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο, που συνεχίζει να γιγαντώνεται και να τρομάζει. Γράφει ο Πέτρος Αντωνάκης «Cadabra». Αυτό ήταν το πρώτο όνομα της Amazon, του brand-κολοσσού που ξεπέρασε έστω και για λίγο το ορόσημο του 1 τρισ. δολαρίων, κάτι που έχει καταφέρει μόνο η Apple. Το εμπνεύστηκε ο Jeff Bezos πριν από 24 χρόνια, στο γκαράζ του σπιτιού που νοίκιαζε στο προάστιο Bellevue, ανατολικά του Σιάτλ. To άλλαξε γρήγορα σε Amazon, γιατί πολλοί από τα «χαλασμένα» τηλέφωνα της εποχής το παράκουανως «cadaver» (πτώμα). Εκείνος ήθελε απλώς να «παίξει» με το «abracadabra». Τελικά, στην πορεία του έπιασε κάθε τρικ που δοκίμασε. Ό,τι πιάνει σήμερα γίνεται χρυσός και φαντάζει με τον μεγαλύτερο μάγο της σύγχρονης εποχής. Κατακτώντας την κορυφή Την 1η Νοεμβρίου του 1994, ο Bezos κατοχύρωσε το domain Amazon -το βρήκε ξεφυλλίζοντας το λεξικό, θεωρώντας πως ο μεγαλύτερος ποταμός του κόσμου ταίριαζε με το μεγαλύτερο βιβλιοπωλείο του κόσμου που ήθελε να στήσει. Είχε παρατήσει τη δουλειά στη Wall Street, όταν διάβασε πως το Internet είχε μεγαλώσει κατά 2.300%. Θεώρησε πως έπρεπε να ασχοληθεί με αυτό το νέο κύμα ό,τι και να γίνει. Έκανε μία λίστα από 20 πιθανά προϊόντα που θα μπορούσε να πουλήσει online και αποφάσισε πως τα βιβλία ήταν η καλύτερη επιλογή, γράφοντας το business plan σ’ ένα road trip από τη Νέα Υόρκη στο Σιάτλ. Έκτοτε ο Bezos γράφει ιστορία, βγάζοντας τα κομπιουτεράκια σε αχρηστία. Τον πρώτο μήνα η Amazon πούλησε βιβλία σε 50 πολιτείες και σε 45 διαφορετικές χώρες. Μετά από πέντε χρόνια, οι 18.000 χρήστες είχαν γίνει 17 εκατομμύρια. Στις μέρες μας η περιουσία του διπλασιάστηκε μέσα σ’ ένα χρόνο, φτάνοντας από τα 81 δισ. στα 163 δισ. δολάρια, την ώρα που «μιλάμε» 152, μπαίνοντας στο μάτι του Bill Gates, αφού εκείνος δεν έχει ξεπεράσει ακόμα καν τα 100 (95,4). Και πλέον κοιτάζει ψηλά, έτοιμος να κατακτήσει και το διάστημα. Δεν μιλάμε απλά για τον πλουσιότερο άνθρωπο στον κόσμο, αλλά γι’ αυτόν που το εγχείρημά του έχει τη μεγαλύτερη επιρροή στη λιανική αγορά στημεταπολεμική εποχή. Άλλαξε άρδην τον τρόπο που αντιμετωπίζει ο καταναλωτής το κόστος και την ευκολία να φτάσει ένα προϊόν στα χέρια του, ενώη ρευστότητα που απέκτησε το εμπορικό τοπίο είναι άνευ προηγουμένου. Φυσικά, κάθε τέτοια αυτοκρατορία συνοδεύεται και από σχόλια για «αμφιλεγόμενες» τακτικές που δεν έχουν άλλον σκοπό από το να κατατροπώσουν τον ανταγωνισμό και να δημιουργήσουν μονοπωλιακές, ασφυκτικές καταστάσεις. Η Amazon ελέγχει σχεδόν το 50% των πωλήσεων του ηλεκτρονικού εμπορίου και το 5%όλου του retail της Αμερικής.Μετράει πάνωαπό μισό εκατομμύριο υπαλλήλους και οι πόλεις της Αμερικής σκοτώνονται για το ποια θα φιλοξενήσει τα νέα κεντρικά γραφεία της εταιρείας, μία επένδυση ύψους 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων και 50.000 νέων θέσεων εργασίας. Την ίδια ώρα, παραδοσιακές εμπορικές δυνάμεις όπως οι Sears, Toys ‘R’ Us και Barnes & Noble απολύουν και υπολειτουργούν. Ας σημειωθεί κάπου πως το άλλο όνομα που είχε σκεφτεί αρχικά ο Bezos για την Amazon ήταν το “Relentless”… Sky is the limit - κυριολεκτικά Ηεταιρεία ανδρώθηκε και εκτοξεύτηκε με το Ιnternet, επιβίωσε της «σφαγής» του dot-com και πλέον κυριαρχεί και οδηγεί τον κόσμο του e-commerce. Ξεκίνησε από μία «startup» που πουλούσε βιβλία και πλέον έχει φτάσει να κυριαρχεί στο cloud computing, με την Amazon Web Services να φέρνει από το 2006 πολύ «σοβαρά» χρήματα στην εταιρεία, φιλοξενώντας στο νέφος της από τη CIA μέχρι το Netflix, ενώαναζητά διαρκώς καινούργια πεδία δράσης. Φέτος ανακοίνωσε την εξαγορά του onlineφαρμακείου PillPack, ενώ με την εξαγορά της Whole Foods, Jeff Bezos ΟΜίδας του e-commerce Στους υπαλλήλους του έχει απαγορεύσει την ευκολία του PowerPoint, και απαιτεί να τα παρουσιάζουν όλα στο χαρτί, για να ακονίζουν περισσότερο την κριτική τους σκέψη 52 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2018
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=