Ταπρώταμηνύματα Θα πρέπει να πούμε πως ήδη από τον Μάιο και παρά τις θετικές εκτιμήσεις της κυβέρνησης, διαφάνηκε ότι η ελληνική πλευρά θα πρέπει να αναθεωρήσει προς τα κάτω την πρόβλεψή της για την πορεία της ιδιωτικής κατανάλωσης τόσο για τη φετινή χρονιά όσο και για το 2019. Η αγοραστική δύναμη, ειδικά των νοικοκυριών, αναδεικνύεται μέχρι τώρα σε «βαρίδι» για τοΑκαθάριστο ΕγχώριοΠροϊόν, συγκρατώντας το ρυθμό ανάπτυξης σε χαμηλότερα επίπεδα από αυτά που είχαν προϋπολογιστεί προ 12μήνου. Σημαντικό ρόλο στην πορεία αυτή παίζει το γεγονός πως η ακολουθούμενη φορολογική πολιτική, η συνεχιζόμενη μείωση του μέσου μισθού στον ιδιωτικό τομέα που υποδηλώνει ότι η μείωση της ανεργίας οφείλεται στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας με χαμηλές αποδοχές (ο λεγόμενος τεμαχισμός της μίας θέσης εργασίας σε δύο), αλλά και οι πιέσεις -τόσο από την πλευρά των τραπεζών όσο και από την πλευρά του Δημοσίου για την αποπληρωμή ή έστω την τακτοποίηση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων- αποτυπώνονται έντονα στην πορεία της ιδιωτικής κατανάλωσης. businessretail Γιατί η αγορά παρουσίασε κάμψη εντός του Σεπτεμβρίου και πώς η οκταετής κόπωση αρχίζει να περνάει στον καταναλωτή. Μείωση -20% έως -25% στις πωλήσεις και φόβοι για χειρότερο φθινόπωρο Γράφει ο Δημήτρης Μαρκόπουλος Για έναν δύσκολο ή τουλάχιστον «σύνθετο» από εμπορικής απόψεως χειμώνα προετοιμάζεται η αγορά, καθώς οι αρχές του φετινού φθινοπώρου δεν ήταν ιδανικές. Δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός πως ο Σεπτέμβρης, όπως μετρήθηκε από την εγχώρια επιχειρηματικότητα και κυρίως από τις μεγάλες αλυσίδες λιανικής, δεν κύλησε στο αντίστοιχα αισιόδοξο κλίμα που η κυβέρνηση καλλιέργησε μετά και τους πανηγυρισμούς για την έξοδο από ταΜνημόνια. Συγκεκριμένα, κατά τον Σεπτέμβρη, η αγοράφέρεται να παρουσίασε κάμψη τζίρων της τάξης του 20% - 25% που οδηγεί σε φόβους για το τι θα ακολουθήσει στο άμεσο μέλλον. Ο λόγος για μια νέα συνθήκη της αγοράς, μια δύσκολη κατάσταση που δείχνει συγκεκριμένα σημάδια. Πώς, δηλαδή, μπορεί πολιτικά η κρίση να ξεπεράστηκε, όμως ο Έλληνας παραμένει κουμπωμένος και ενδεχομένως εξουθενωμένος. Υπόδηση και ένδυση, ο κλάδος των οικιακών ειδών, τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη κι αυτά της πληροφορικής και συνολικά οτιδήποτε κινήθηκε εκτός των ραφιών του σούπερ μάρκετ, είδαν κάθετη πτώση πωλήσεωνως αποτέλεσμα μιας μακράς υφεσιακής διαδικασίας. Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), Αντώνη Ζαΐρη, «η κάμψη των πωλήσεων ήταν σημαντική και άγγιξε ανά κλάδους ακόμα και το 25%. Φαίνεται πως η κρίση δημιουργεί νέα δεδομένα παρά το αφήγημα περί εξόδου της χώρας από την κρίση και τις προσδοκίες που προέκυψαν». Μπορεί συνολικά η κατανάλωση να παρουσιάζεται μειωμένη μόλις κατά 0,1% στο συγκεκριμένο διάστημα, όμως επιμέρους έχει συντελεστεί ένα μίνι Βατερλό. Μια απροσδόκητη εξέλιξη, για την οποία η αγορά δείχνει να μην έχει πλήρως προετοιμαστεί. «Ο Έλληνας, μετά τις καλοκαιρινές διακοπές και κατόπιν μιας σειράς πιέσεων που δέχθηκε στο εισόδημά του, δείχνει να χάνει τις αντοχές του και να κόβει έξοδα. Λογικά, λοιπόν, αυτή η κρίση περνάει σε νέα φάση, καθώς τα… έτοιμα δείχνουν να σώνονται», αναφέρει ο κ. Ζαΐρης. Την ίδια στιγμή που οι λιανικές πωλήσεις παρουσίασαν κάμψη, τον Σεπτέμβριο, όπως τονίζουν εκπρόσωποι της αγοράς, επιβράδυνση δείχνει να καταγράφεται στο ρυθμό αύξησης πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ, παρά τις περί του αντιθέτου πληροφορίες, που έφερναν τον κλάδο να εκτοξεύεται. Βέβαια, η κατάσταση δεν είναι τόσο άσχημη όσο στο υπόλοιπο λιανεμπόριο, όμως κανονικά θα περίμενε κανείς μια εκτόξευση. Δηλαδή, ενώκανείς θα ανέμενε η πορεία της Σκλαβενίτης να παρασύρει την αγορά σε τόνωσημε διψήφια νούμερα (η Σκλαβενίτης, σύμφωνα με πηγές, περνάει μάλιστα και σε κερδοφορία) και παρά την υγιή πορεία μεγάλων γκρουπ, οι πωλήσεις σε αξία στο διάστημα Ιανουαρίου 2018 - Αυγούστου 2018 μόλις που «τσίμπησαν» ένα +3,4%με παράλληλη αύξηση του τζίρου κατά 2,1%σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2017. Θα πει βέβαια κανείς πως πρόκειται για αύξηση, άρα κάτι θετικό συμβαίνει. Όμως όλοι γνωρίζουν πως το 2017 ήταν ένα προβληματικό έτος, επειδή έλειψαν τα μαγαζιά της Μαρινόπουλος από την αγορά, άρα οι συγκρίσεις είναι εντελώς λάθος. Σε επίπεδο όγκου πωλήσεων, πρόβλημα υπήρξε εντός του Αυγούστου, με την ανάπτυξη του όγκου πωλήσεων να κινείται συγκριτικά με πέρυσι στο αναιμικό + 1,7%. Hκατανάλωση δεν βγήκε ακόμη από τα μνημόνια… Kατά τον Σεπτέμβρη, η αγοράφέρεται να παρουσίασε κάμψη τζίρων της τάξης του 20% - 25%που οδηγεί σεφόβους για το τι θα ακολουθήσει στο άμεσο μέλλον 16 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2018
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=