Business News Magazine #6

Ο Tobias Wasmuht είναι ένας άνθρωπος που έχει συνηθίσει να ταξιδεύει. Έχει ζήσει σε διάφορα μέρη του κόσμου, ενώ έχει την ευθύνη για τις 48 χώρες όπου διαθέτει παρουσία η SPAR International. Τον Οκτώβριο, επισκέφθηκε 8 χώρες μέσα σε τέσσερις εβδομάδες και μία από αυτές ήταν η Ελλάδα για το «1st SPAR Hellas Suppliers Forum». Μία μέρα πριν, τον συναντήσαμε και μας μίλησε για την πορεία του, για τα σχέδια της SPAR στη χώρα μας αλλά και τις προκλήσεις που έρχονται μαζί με το ρόλο του επικεφαλής του μεγαλύτερου συνεταιριστικού δικτύου λιανικών πωλήσεων τροφίμων στον κόσμο. Συνέντευξη στον Δημήτρη Τσουκαλά ΗΕλλάδα είναι πολύ σημαντική για εμάς Έχουμε ισχυρή οργανική ανάπτυξη στην Ευρώπη και στις βασικές μας αγορές, ενώ την ίδιαώρα προσθέτουμε καταστήματα και νέες -αναπτυσσόμενες- χώρες στο δίκτυό μας Μπορείτε να μας δώσετε κάποια στοιχεία για την παρουσία της SPAR σε διεθνές επίπεδο; Η SPAR ιδρύθηκε το 1932 και σήμερα αποτελούμε το μεγαλύτερο συνεταιριστικό δίκτυο λιανικών πωλήσεων τροφίμων σε όλο τον κόσμο. Διαθέτουμε παρουσία σε 48 χώρες και 12.777 καταστήματα. Ξεκινήσαμε από την Ολλανδία, αλλά σήμερα αποτελούμε ένα παγκόσμιο retail brand, που μεγαλώνει με καλό ρυθμό. Οι πωλήσεις μας αγγίζουν πλέον τα 34,5 δισ. ευρώ και πέρυσι είχαμε μια ιδιαίτερα επιτυχημένη χρονιά όσον αφορά τόσο την επέκτασή μας σε νέες χώρες όσο και την ανάπτυξη των πωλήσεών μας, που ανήλθε σε 5,3%. Αυτό που με ικανοποιεί ιδιαίτερα είναι το γεγονός πως αν και σημαντική ανάπτυξη προέρχεται από τις αναπτυσσόμενες χώρες, τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε ισχυρές επιδόσεις και στην Ευρώπη. Στην Ευρωζώνη καταγράφουμε ανάπτυξη 4%, επίδοση πολύ ενθαρρυντική εάν λάβει κανείς υπόψη τις πιέσεις που έχει γνωρίσει αυτή η αγορά. Πλέον, όμως, βλέπουμε μια «αναγέννηση» στην περιοχή. Από πού προήλθε αυτή η ανάπτυξη την περασμένη χρονιά; Τι ωφέλησε την πορεία της SPAR και την οδήγησε να καταγράψει τόσο θετικές επιδόσεις; Τα τελευταία τρία χρόνια, η SPAR έχει προσθέσει περισσότερα από 500 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα επιφάνειας πωλήσεων και πάνω από 600 καταστήματα στο δίκτυό της, ενώ οι πωλήσεις μας έχουν αυξηθεί κατά 1,5 δισ. ευρώ. Αναπτυσσόμαστε, λοιπόν, με ρυθμούς κοντά στο 5%σε ετήσια βάση. Ηανοδική αυτή πορεία έχει τη βάση της σε διάφορους παράγοντες. Αρχικά, στην Ευρώπη ενισχύεται το λεγόμενο «λιανεμπόριο της γειτονιάς» (neighborhood retail). Το proximity retail αποτελεί ένα από τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα κανάλια και έχουμε σημαντική ανάπτυξη σε αυτό το κομμάτι στηΔυτική Ευρώπη. Παράλληλα, οι αναπτυσσόμενες αγορές όπως η Ρωσία, η Κίνα, η Ινδία και οι χώρες της Αφρικής συνεχίζουν να καταγράφουν διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης, με βασικό λόγο την αύξηση του αριθμού των καταστημάτων. Έχουμε, λοιπόν, ισχυρή οργανική ανάπτυξη στην Ευρώπη και στις βασικές μας αγορές, ενώ την ίδια ώρα προσθέτουμε καταστήματα και νέες -αναπτυσσόμενες- χώρες στο δίκτυό μας. Συνδυαστικά, αυτά τα στοιχεία μας έχουν οδηγήσει σε πολύ καλές επιδόσεις την τελευταία τριετία. Ποια είναι η χώρα όπου η SPAR διατηρεί την ισχυρότερη παρουσία; Όσον αφορά τα μερίδια αγοράς, είναι η Αυστρία, όπου διατηρούμε περίπου το 33% της αγοράς και ο τζίρος άγγιξει τα 6,7 δισ. ευρώ το 2017. Το 50% των καταστημάτων μας στην εν λόγωαγορά ανήκουν σε ανεξάρτητους retailers και αυτή είναι παραδοσιακά η βάση του μοντέλου της SPAR, που έχουμε κατορθώσει να επεκτείνουμε επιτυχημένα σε παγκόσμιο επίπεδο. Επίσης, διαθέτουμε πολύ ισχυρή παρουσία στη Νότιο Αφρική, όπου όλα τα καταστήματα SPAR ανήκουν σε ανεξάρτητους retailers. Tο μερίδιό μας εκεί ανέρχεται στο 27% και ο τζίρος το 2017 ήταν 4,83 δισ. ευρώ. Μάλιστα, η συγκεκριμένη χώρα έχει αποτελέσει την αφετηρία για επέκταση σε γειτονικές περιοχές και σήμερα η SPARδιαθέτει παρουσία σε 15 χώρες στην Αφρική και τη ΜέσηΑνατολή. Αυτές, λοιπόν, είναι δύο αγορές που ξεχωρίζουν για εμάς, αλλά αν επιστρέψουμε στην Ευρώπη, θα πρέπει να αναφέρωπως ισχυρή παρουσία διαθέτουμε κυρίως στην Κεντρική Ευρώπη αλλά και στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, όπου διατηρούμε περισσότερα από 3.000 καταστήματα και είμαστε leaders στην αγορά convenience και στο μικρότερο κανάλι του proximity. Γενικότερα, η SPAR διαθέτει τεχνογνωσία για διάφορα formats και διάφορες περιοχές του κόσμου και έχουμε τη δυνατότητα να βασιστούμε σε αυτή μας τη γνώση, ούτως ώστε να κατορθώσουμε να αναπτυχθούμε σε οποιαδήποτε αγορά δραστηριοποιούμαστε. Ποια είναι τα formats που αναπτύσσει η SPAR; Διαθέτουμε τέσσερα διαφορετικά formats. Πέντε, μάλλον, αν υπολογίσουμε και το online κανάλι. Με βάση το μέγεθος, το πιο μικρό format είναι τα SPAR EXPRESS και μετά ακολουθούν τα SPAR (κατάστημα γειτονιάς), EUROSPAR (μεγάλα σούπερ μάρκετ) και INTERSPAR (hypermarkets). Επίσης, αναπτύσσουμε όλο και περισσότερο την online παρουσία μας σε πολλές αγορές και γι’ αυτό χαρακτήρισα το εν λόγω κανάλι σαν το πέμπτο format μας. Tο πώς αξιοποιούμε και εφαρμόζουμε τα format αυτά σε κάθε αγορά έχει να κάνει με τις τοπικές τάσεις και ανάγκες και τα στοιχεία που «οδηγούν» την ανάπτυξη. Στη Μεγάλη Βρετανία, για παράδειγμα, το 98% των πωλήσεών μας προέρχεται από τα 21 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2018

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=