coverstory Tobias Wasmuht convenience stores, ενώ στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη ισχυρές επιδόσεις καταγράφουν και τα INTERSPAR. Στην Κίνα, το 77% του τζίρου προέρχεται από τα hypermarket και τα μεγάλα σούπερ μάρκετ, ενώ στη Νότιο Αφρική πάνω από 50% προσφέρουν τα μεγάλα σούπερ μάρκετ, που εκεί ονομάζονται SUPERSPAR. Πόσο σημαντική είναι η Ελλάδα ως αγορά για τη SPAR; ΗΕλλάδα είναι πολύσημαντική για εμάς. Όπως γνωρίζετε, διαθέταμε παρουσία στην Ελλάδα ήδη από το 1969, όταν ξεκινήσαμε τη συνεργασία μας με την οικογένεια Βερόπουλου. Ήταν μια πολύ καλήσυνεργασία, ηοποίααναπτύχθηκε με την πάροδο των χρόνων και επέτρεψε στον Όμιλο Βερόπουλου να αποκτήσει σημαντικό μερίδιο αγοράς. Βέβαια, η οικονομική κρίση επηρέασε σημαντικά την Ελλάδα και την τοπική αγορά λιανικής, όπου έχει καταγραφεί μια μεγάλη αναδιοργάνωση με σημαντικούς παίκτες και διεθνή brands όπως οι Aldi, Dia και Carrefour να αποχωρούν, ενώ η δραστηριοποίηση έγινε πιο δύσκολη και για τις ισχυρές επιχειρήσεις. Συνεπώς, στο τέλος αυτής της διαδικασίας θεωρήσαμε πως έπρεπε να χτίσουμε πάνω στο ισχυρό brand equity που διαθέτει η SPAR στην Ελλάδα και κρίναμε πως έπρεπε να επιστρέψουμε γρήγορα στη χώρα. Αποφασίσαμε να επιστρέψουμε, όμως, όχι σε συνεργασίαμε κάποια αλυσίδα, αλλά με στόχο να ενώσουμε τους ανεξάρτητους retailers στην ελληνική αγορά, αξιοποιώντας το συνεταιριστικό μοντέλο της SPAR, που ξέρουμε πως έχει αποδειχθεί επιτυχημένοσε άλλες αγορές και τοοποίοδεν έχουμε εφαρμόσει ποτέ στο παρελθόν στη χώρα. Θεωρούμε την Ελλάδα εξαιρετικάσημαντικήκαι γι’ αυτό επανατοποθετούμαστε σε αυτήν. Πρόκειται γιαμιααπό τις βασικές οικονομίες στο χώρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θέλουμε να έχουμε ισχυρή παρουσία σε αυτήν. Μέσα στο 2018 κάναμε την είσοδό μας και στην Κύπρο και τη Μάλτα και αν και παραδοσιακά η ανάπτυξή μας εστίαζε στις αναδυόμενες αγορές, είμαι περήφανος πουπροσθέσαμε στοδίκτυό μας 3 νοτιοευρωπαϊκές χώρες, που ανήκουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Θεωρώ πως θα δούμε σημαντική ανάπτυξη σε αυτές στα επόμενα χρόνια. Υπάρχουν συγκεκριμένοι στόχοι για την ελληνική αγορά; Πλέον έχουμε τη δυνατότητα μέσα από τη συνεργασία μας με τη SPAR Hellas και τον Όμιλο αγορών ΑΣΤΕΡΑ, να ενώσουμε τους ανεξάρτητους retailers αλλά, επίσης, να λειτουργήσουμε σαν καταλύτης γι’ αυτές τις ανεξάρτητες αλυσίδες, που σήμερα επιθυμούν να κάνουν το επόμενο βήμα όσον αφορά την ανάπτυξή τους, αλλά παράλληλα βιώνουν όλο και μεγαλύτερο ανταγωνισμό, είτε από διεθνείς retailers, όπως η Lidl, είτε από τοπικούς παίκτες πουμεγαλώνουν, όπως η Σκλαβενίτης. Πρόκειται για επιχειρήσεις που θέλουν να αναπτυχθούν, αλλά και να διατηρήσουν την ανεξαρτησία τους, και θέλουμε να τους βοηθήσουμε ως προς αυτό, προσφέροντάς τους τη δυνατότητα να κινηθούν ενωμένοι εντός του μοντέλου της SPAR. Παρατηρούμε μια τεράστια ευκαιρίασε αυτό το κομμάτι, καθώς η ελληνική αγορά παραμένει τμηματοποιημένη (fragmented) όσον αφορά το retail, συγκρινόμενη με άλλες χώρες. Βλέπουμε πως υπάρχει δυναμική ανάπτυξης για εμάς εδώ και προχωράμε τοπλάνομας, με στόχο ναδιαθέτουμε 72 καταστήματα στην Ελλάδα μέχρι το τέλος του χρόνου. Επιδίωξήμας είναι μέσα στην επόμενηπενταετία να έχουμε αυξήσει τον αριθμό καταστημάτων σε τέτοιο βαθμό, που να μας επιτρέπει να έχουμε κατακτήσει μερίδιο αγοράς της τάξεως του 7%, ενώνοντας τους ανεξάρτητους retailers σε μια κοινή πορεία. Σας προβληματίζει η οικονομική κρίση στην Ελλάδα; Όχι τόσο όσο στο παρελθόν. Η Ελλάδα βίωσε μια πρωτοφανή κρίση τα τελευταία 8 χρόνια. Επισκέφθηκα τη χώρα πάρα πολλές φορές μέσα σε αυτή την περίοδο και αυτόπουμου έμεινε είναι τα σημαντικάπροβλήματαπουπροέκυψαν με τημείωση τουδιαθέσιμου εισοδήματος, τηφυγήπολλών ανθρώπων στο εξωτερικό και την υποχώρηση της αγοράς τροφίμων σε πολύμεγάλοβαθμό. Καμιά άλλη αγορά διεθνώς δεν έχει γνωρίσει τέτοιες πιέσεις. Πλέον, όμως, βλέπουμε φως στο τέλος του τούνελ. Βλέπουμε πως το ΑΕΠ αυξάνεται, η ανεργία μειώνεται, η κατανάλωση «ανεβαίνει», για πρώτη φορά μετά από χρόνια. Υπάρχει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στην αγορά πλέον και θεωρώ πως η σημερινή είναι μια πολύ καλή εποχή για την SPAR. Είναι μια καλή εποχή για τους ανεξάρτητους λιανέμπορους για ναπροχωρήσουν ενωμένοι. Πρόκειται για επιχειρήσεις που κατόρθωσαν νααποδειχθούν ανθεκτικές κατά την περίοδο της κρίσης και σήμερα βλέπουν πως υπάρχει η δυνατότητα να επιταχύνουν την ανάπτυξή τους ερχόμενοι κοντά. Είμαστε βέβαιοι, λοιπόν, πως είναι μια καλή περίοδος για την Ελλάδα, ακόμη και αν είναι σχετικά νωρίς όσον αφορά την ανάκαμψη. Ποιες είναι οι τάσεις που βλέπετε να αναδύονται διεθνώς στο χώρο του λιανεμπορίου; Θεωρώ πως σε διεθνές επίπεδο καταγράφονται διάφορες αλλαγές. Τα δημογραφικά στοιχεία έχουν αλλάξει σε αρκετές περιοχές στον κόσμο, επηρεάζοντας και τις καταναλωτικές τάσεις. Επίσης, σημαντικό είναι το φαινόμενο των μικρότερων ή και ατομικών νοικοκυριών (single households), ενώκερδίζει σταθερά έδαφος το proximity retail, με τους καταναλωτές να προτιμούν όλο και περισσότερο καταστήματα γειτονιάς και μικρότερα σημεία λιανικής. Πρόκειται για μια βασική τάση, που παρατηρείται όχι μόνο στηΔυτική Ευρώπη, αλλά αναπτύσσεται και σε αγορές της Ασίας όπως η Κίνα. Ακόμη αυξάνεται το ενδιαφέρον για θέματα υγείας και ευεξίας σε επίπεδο τόσο προϊόντος όσο και κατηγορίας, με τους καταναλωτές να αναζητούν όλο και περισσότερο πιο υγιεινές προτάσεις όπως π.χ. προϊόντα χωρίς γλουτένη ή με λιγότερη ζάχαρη. Στη SPAR ανταποκριθήκαμε άμεσα σε αυτή την τάση παρουσιάζοντας νέα brands, όπως τα SPAR HΕλλάδα είναι μια από τις βασικές οικονομίες στο χώρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θέλουμε να έχουμε ισχυρή παρουσία σε αυτήν 22 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2018
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=