Business News Magazine #6

Natural, που αποτελούν την πρόσφατη καινοτομία μας και ξεκίνησαν από τις Κανάριες Νήσους. Η σχετική σειρά προϊόντων μας, που περιλαμβάνει επιλογές vegan, βιολογικές, χωρίς γλουτένη, healthy κ.ά., θα είναι διαθέσιμη και στην Ελλάδα από τον Ιανουάριο του 2019. Aυτή η σειρά είναι και ο νέος «πρωταθλητής» όσον αφορά τα προϊόντα μας. Θα πρέπει να τονίσω πως παράλληλα με τις τάσεις που ανέφερα, παρατηρούμε πως η έμφαση στην αξία είναι σήμερα πιο σημαντική από ποτέ. Γι’ αυτό και δεν πιστεύουμε στο «θάνατο του hypermarket», για τον οποίο κάνουν λόγο αρκετοί. Εμείς πιστεύουμε στην αναδιαμόρφωση του εν λόγω format. Τα hypermarkets μας συνεχίζουν να καταγράφουν θετικές επιδόσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η παρουσία μας στην Αλβανία, όπου κάναμε την είσοδό μας το 2016, επαναλανσάροντας σαν SPAR το δίκτυο hypermarkets που, μέχρι πρότινος, λειτουργούσε υπό το σήμα των Carrefour. Αλλάξαμε το προϊοντικό μείγμα που διέθεταν, με έμφαση στα τρόφιμα και στην αξία, και κατορθώσαμε όχι μόνο να αυξήσουμε τις πωλήσεις αλλά και να οδηγήσουμε την επιχείρηση ξανά στην κερδοφορία μέσα σε 18 μήνες λειτουργίας. Υπάρχουν, λοιπόν, ευκαιρίες και για τα hypermarkets. Τέλος, σημαντική τάση αποτελεί και το e-commerce, όπου ως SPAR είμαστε ενεργοί από το 2010 σε διάφορες χώρες που δραστηριοποιούμαστε στην Ευρώπη. Πρόσφατα προχωρήσαμε σε ανάλογη κίνηση και στην Ολλανδία, όπου υπάρχουν πολλές ομοιότητες όσον αφορά την παρουσία μας με την αγορά της Ελλάδας και πλέον το 1,5% του τζίρου μας προέρχεται από το online κανάλι. Το δικό μας μοντέλο βασίζεται σε μια κοινή online πλατφόρμα για τις παραγγελίες, αλλά με τα καταστήματα των ανεξάρτητων retailers να αναλαμβάνουν με όρους εγγύτητας την παράδοση των προϊόντων. Στην ουσία, γεφυρώνουμε το κατάστημα της γειτονιάς με το online retail και θεωρώ πως αυτή η πρακτική μπορεί να διαδραματίσει ρόλο και στην παρουσία μας στην Ελλάδα. Όχι, όμως, στο αρχικό στάδιο της ανάπτυξής μας. Πόσο απαιτητικός είναι ο ρόλος του επικεφαλής της SPAR International, η οποία έχει παρουσία σε 48 διαφορετικές χώρες; Ανήκωστο δυναμικό της SPAR 18 χρόνια. Όταν ξεκίνησα, είχαμε παρουσία σε 24 χώρες και σήμερα τις έχουμε διπλασιάσει, έχοντας κάνει την είσοδό μας σε μερικές πολύ ενδιαφέρουσες αγορές όπως η Κίνα, η Ρωσία και η Ινδία, αλλά και άλλες αγορές στην Ασία και την Αφρική. Το παγκόσμιο αποτύπωμά μας διευρύνθηκε πάρα πολύ. Ακόμη, το 60% του τζίρου μας προέρχεται από την Ευρώπη, αλλά γινόμαστε όλο και περισσότερο παγκόσμια επιχείρηση. Καταγράφουμε σημαντική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, τόσο σε επίπεδο πωλήσεων όσο και σε επίπεδο εισόδου σε νέες αγορές. Μέσα στους τελευταίους 24 μήνες έχουμε αυξήσει την παρουσία σε 9 νέες χώρες. Οι προκλήσεις και οι απαιτήσεις, λοιπόν, έχουν αυξηθεί. Η διαχείριση αυτής της παγκόσμιας παρουσίας μας -με τον γρήγορο ρυθμό με τον οποίο πραγματοποιείται- αποτελεί σίγουρα τεράστια πρόκληση. Την ίδια ώρα, όμως, όλη αυτή η διαδικασία μας έχει ενδυναμώσει. Τα μαθήματα και οι εμπειρίες που αποκομίσαμε από αυτήν τη διεθνή ανάπτυξη μας έχουν βοηθήσει σε όλες τις χώρες δραστηριοποίησής μας. Οι καινοτομίες, για παράδειγμα, που «εξαγάγαμε» και αναπτύξαμε σε νέες αγορές, στη συνέχεια «επέστρεψαν» και εφαρμόστηκαν στην Ευρώπη. Επίσης, μας βοηθούν ιδιαίτερα οι στενές σχέσεις συνεργασίας που έχουμε με τους τοπικούς συνεργάτες μας σε κάθε χώρα. «Ενωμένοι μπορούμε περισσότερα», όπως συνηθίζουμε να λέμε. Αυτό είναι και το βασικόmotto μου. Πλέον η SPAR έχει πολύ πιο παγκόσμιο και δυναμικό χαρακτήρα αλλά και σημαντική ισχύ στις τοπικές αγορές, μέσα από την ένωση όλων των δυνάμεων. Χάρη σε όλα αυτά «κερδίζουμε». Καταγράφουμε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και επεκτεινόμαστε συνεχώς, και αυτός είναι «ευχάριστος πονοκέφαλος». Γι’ αυτό και με ευχαριστεί ιδιαίτερα να είμαι επικεφαλής. Είστε πολίτης του κόσμου. Γεννηθήκατε στην Ολλανδία, ζήσατε στηΜεγάλη Βρετανία, εργαστήκατε για 10 χρόνια στην Κίνα, σήμερα ταξιδεύετε παντού όπου έχει παρουσία η SPAR. Πώς έχει επηρεάσει η διαδρομή σας αυτή τη φιλοσοφία σας ως ανθρώπου και ως manager; Ήμουν πολύ τυχερός στη ζωή μου. Σε πολύ μικρή ηλικία μετακινήθηκα στη Μεγάλη Βρετανία και μεγάλωσα μαθαίνοντας δύο γλώσσες, γεγονός που άνοιξε το δρόμο για τημετέπειτα πορεία. Άλλωστε και η οικογένειά μου είχε διεθνή χαρακτήρα και μέλη από άλλες χώρες. Στη συνέχεια, επέστρεψα στη Γερμανία, ξεκίνησα την επαγγελματική μου σταδιοδρομία και στην ηλικία των 31 ετών μου δόθηκε η δυνατότητα να μετακινηθώ στην Κίνα. Αυτό συνέβη το 2004 και Ο Τobias Wasmuht είναι ο CEO της SPAR International, που αποτελεί το μεγαλύτερο συνεταιριστικό δίκτυο λιανικών πωλήσεων τροφίμων σε όλο τον κόσμο, με παρουσία σε 48 χώρες, 12.777 καταστήματα και τζίρο που άγγιξε τα 34,5 δισ. ευρώ. Ο Τobias Wasmuht ανήκει στο δυναμικό της SPAR International από το 2000 ενώ ήταν ο άνθρωπος που ανέλαβε την ανάπτυξη του δικτύου στην αγορά της Κίνας ως Managing Director της SPAR στην εν λόγω αγορά. Στη δεκαετία που εργάστηκε εκεί κατόρθωσε ο τζίρος του δικτύου να ανέλθει σε 2 δισ ευρώ. Πριν ενταχθεί στη SPAR International διατηρούσε τη θέση του Marketing Manager για τη Marks & Spencer στη Γερμανία και την Ολλανδία. Έχει σπουδάσει στη Μεγάλη Βρετανία, διατηρώντας honors degree με θέμα «International Business» από το Newcastle Business School. Who is who τότε η SPAR δεν διέθετε παρουσία εκεί. Είχα, λοιπόν, τη μοναδική ευκαιρία να χτίσω το brand SPAR στη μεγαλύτερη αγορά του κόσμου. Ήταν μια εμπειρία που με άλλαξε. Ορυθμός της ανάπτυξης που καταγράφηκε στην Κίνα την περίοδο 2004-2015, όταν και ήμουν εκεί, νομίζω πως δεν θα καταγραφεί ποτέ ξανά στα χρονικά και σε καμία οικονομία του κόσμου. Στην Κίνα πραγματοποιήθηκε μια οικονομική μεταμόρφωση ανάλογη της οποίας -και μάλιστα, σε τέτοιο μέγεθος- δεν πρόκειται να δούμε ποτέ ξανά. Ο τομέας του λιανεμπορίου, για παράδειγμα, κατέγραφε ετήσιους ρυθμούς ανάπτυξης ύψους 15%και από τη στιγμή που η Κίνα επέτρεψε τις άμεσες ξένες επενδύσεις, τον Δεκέμβριο του 2014, όλοι οι μεγάλοι retailers έσπευσαν να τοποθετηθούν δυναμικά. Ο ρόλος της SPAR ήταν να βοηθήσει τους ανεξάρτητους τοπικούς λιανέμπορους να ενωθούν και να αντιμετωπίσουν επιτυχώς τις πολυεθνικές αυτές. Έμεινα δέκα χρόνια στην Κίνα και έμαθα πολλά για το πώς μπορεί μια διεθνής επιχείρηση να ωφελήσει τους τοπικούς συνεργάτες. Έμαθα, επίσης, πολλά για την κινέζικη κουλτούρα, γνώρισα τη γυναίκα μου, ενώεκεί γεννήθηκε και η κόρημου. Η Κίνα με επηρέασε σημαντικά ως άνθρωπο, καθώς με βοήθησε να αναπτύξω μια πιο παγκόσμια κοσμοθεωρία. Υπήρξε, άλλωστε, και το εφαλτήριό μας για ανάπτυξη και σε άλλες χώρες της Ασίας. Όταν επέστρεψα, το 2015, στην Ολλανδία, για να αναλάβω τη θέση του CEO της SPAR International, ο τζίρος μας στην Κίνα άγγιζε τα 2 δισ. ευρώ. Τα μεγέθη αυτά αλλά και η ταχύτητα των αλλαγών και της ανάπτυξης που βίωσα εκεί άλλαξαν το στυλ μου όσον αφορά το management. Στην Κίνα συνεχώς προσπαθούσαμε να μεγιστοποιήσουμε τις ευκαιρίες, ενώ στην Ευρώπη, θεωρώ, πως παραδοσιακά έχουμε την «ικανότητα» να αναλύουμε τις καλές ιδέες μέχρι να γίνουν κακές. Στην Κίνα, απλώς δοκιμάζουν, απλώς προχωράνε. Η αμεσότητα, η ταχύτητα, η αίσθηση του επείγοντος που χαρακτήριζαν την παρουσία μας εκεί, ήταν στοιχεία που με επηρέασαν σημαντικά. Tο 60% του τζίρου μας προέρχεται από την Ευρώπη, αλλά γινόμαστε όλο και περισσότερο παγκόσμια επιχείρηση 23 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2018

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=