businessfiles Η παρέμβαση της κυβέρνησης στο χώρο της Υγείας (πρόσβαση ανασφάλιστων, επιβίωση και αναβάθμιση του ΕΣΥ, ηθικοποίηση του συστήματος υγείας, μεταρρυθμίσεις στην ΠΦΥ -φάρμακο-προμήθειες- Διοίκηση), δικαιώνουν την πολιτική επιλογή του 2015 για έντιμη και κοινωνικά δίκαιη διαχείριση της μνημονιακής συμφωνίας, με προτεραιότητα στη στήριξη των αδυνάμων και των συλλογικών αγαθών. Στο ίδιο μνημονιακό πλαίσιο, στο ίδιο περιβάλλον λιτότητας και δημοσιονομικών περιορισμών, με νεοφιλελεύθερη κυριαρχία στην Ευρώπη, αυτή η κυβέρνηση, ακριβώς επειδή εμπνέεται από το πρόταγμα της ισότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης, έθεσε άλλες κοινωνικές και πολιτικές προτεραιότητες και απέδειξε ότι ο αποκλεισμός των ανασφάλιστων και οι ανισότητες στην Υγεία δεν είναι αποδεκτές, ότι η εγκατάλειψη και απαξίωση του ΕΣΥ δεν είναι μονόδρομος την περίοδο της κρίσης και η Υγεία πρέπει να είναι δημόσια και όχι ατομική υπόθεση. Πολύ σημαντική είναι, όμως, και η εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών στην Υγεία και η πρωτοφανής δημοσιονομική εξυγίανση που έχει επιτευχθεί στο ΕΣΥ: 1 Από το 2015 σταμάτησε η περικοπή των δημόσιων δαπανών υγείας και σταδιακά αυξήθηκε τo όριο των λειτουργικών δαπανών του ΕΣΥ (δηλαδή, οι «αγορές» των νοσοκομείων και Κέντρων Υγείας σε δεδουλευμένη βάση για φάρμακα-υγειονομικό υλικό, συμπεριλαμβανομένης της πρόσληψης επικουρικού προσωπικού): με αρχικό προϋπολογισμό 1,504 δισ. ευρώ, το 2015 έκλεισε στα 1,672 δισ., το 2016 στα 1,857 δισ., το 2017 στα 1,902 δισ., ενώ και για το 2018 όλα δείχνουν ότι θα κλείσει αρκετά πιο πάνωαπό το αρχικό 1,871 δισ. ευρώ. 2 Οι πληρωμές του ΕΟΠΥΥ προς τα νοσοκομεία-Κέντρα Υγείας από 94 εκατ. ευρώ το 2014 αυξήθηκαν σε 533 εκατ. το 2016 και 588 εκατ. το 2017, δημιουργώντας την αναγκαία «συνέργεια δημόσιων πόρων» για την επαρκή χρηματοδότηση του ΕΣΥ. 3 Τα ληξιπρόθεσμα χρέη έχουν μειωθεί εντυπωσιακά (από 1,1 δισ. το 2015 έπεσαν κάτωαπό 300 εκατ. το α΄ εξάμηνο του 2018). 4Η καθαρή χρηματοοικονομική θέση του ΕΣΥ (ταμειακά διαθέσιμα-υποχρεώσεις) είναι από το 2016 για πρώτη φορά την τελευταία 20ετία θετική (-934 εκατ. το 2015, +35 εκατ. το 2016, +98 εκατ. το 2017, ενώγια το 2018 θα είναι πολύ υψηλότερη). Για το αμέσως επόμενο διάστημα σχεδιάζουμε: 1την κατάργηση του 1 ευρώ / συνταγή, που σήμερα επιβαρύνει με πάνω από 70 εκατ. ευρώ το χρόνο τους ασθενείς, ιδιαίτερα όσους έχουν χρόνια νοσήματα που απαιτούν τη λήψη πολλών φαρμακευτικών σκευασμάτων 2τη δωρεάν χορήγηση φαρμάκων σε πολίτες χαμηλών οικονομικών στρωμάτων. Η ρύθμιση αυτή ουσιαστικά υλοποιεί τη λογική των αντιμέτρων του 2019 (χωρίς τα μέτρα) και ενισχύει την πολιτική της «μεροληψίας» υπέρ των αδύναμων για την πρόσβαση σε ένα ζωτικής σημασίας κοινωνικό αγαθό όπως το φάρμακο 3τη δωρεάν οδοντιατρική φροντίδα του παιδικού πληθυσμού (πρόληψη-θεραπεία) με πρόβλεψη για πρώτη φορά στον προϋπολογισμό του 2019 του ΕΟΠΥΥ δαπάνης συνολικού κόστους 40 εκατ. ευρώ, για την αποζημίωση ελευθέρων επαγγελματιών οδοντιάτρων. Μέχρι σήμερα η περιορισμένη δημόσια οδοντιατρική φροντίδα παρέχεται μόνο από τα Κέντρα Υγείας και τα νοσοκομεία. Καλύπτουμε, δηλαδή, με πρώτο βήμα τα παιδιά, μια πολύ σοβαρή και παραμελημένη λόγωκόστους υγειονομική ανάγκη, με στόχο να επεκταθεί η κάλυψη σε όλο τον πληθυσμό σε βάθος 4ετίας 4 την ενίσχυση των Εργαστηρίων των δημόσιων δομών και των Κέντρων Φυσικής Ιατρικής-Αποκατάστασης (ΚΕΦΙΑΠ), μειώνοντας με τον τρόπο αυτό τις ιδιωτικές πληρωμές των πολιτών και την αυξημένη συμμετοχή τους στο κόστος ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης 5την προκήρυξη 1.200 θέσεων μονίμων νοσηλευτών και λοιπών εργαζομένων, την προκήρυξη των υπόλοιπων 600 περίπου θέσεων μονίμων γιατρών ΕΣΥ για τα ΚΥ και τα νοσοκομεία, καθώς και την κάλυψη ενός σημαντικού μέρους των αναγκών των νοσοκομείων-ΚΥ σε μη ιατρικό δυναμικό, μέσω του νέου συστήματος επιλογής επικουρικού προσωπικού όλων των κατηγοριών. Το πολιτικό σχέδιο στην Υγεία για τη μεταμνημονιακή περίοδο είναι: καθολική, ισότιμη και αποτελεσματική κάλυψη των σύγχρονων υγειονομικών αναγκών της κοινωνίας μέσα από ένα νέο Δημόσιο Σύστημα Υγείας, στην κατεύθυνση του νέου κοινωνικού κράτους. Το πρόταγμα της νέας φάσης είναι η υλοποίηση πολιτικών ισότητας στην Υγεία και η ενδυνάμωση της δημόσιας περίθαλψης. Ανδρέας Ξανθός Υπουργός Υγείας H Υγεία πρέπει να είναι δημόσια και όχι ατομική υπόθεση Ο υπουργός Υγείας αναλύει στο Business News Magazine την εξέλιξη των οικονομικών μεγεθών στην Υγεία και την προσπάθεια για δημοσιονομική εξυγίανση στο ΕΣΥ, ενώ παρουσιάζει το πολιτικό σχέδιο της κυβέρνησης στην Υγεία για τη μεταμνημονιακή περίοδο. H εγκατάλειψη και απαξίωση του ΕΣΥ δεν είναι μονόδρομος την περίοδο της κρίσης και η Υγεία πρέπει να είναι δημόσια και όχι ατομική υπόθεση 32 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2018 Med & Health
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=