businessfocus Γιατί τα αποτελέσματα επιτρέπουν αισιοδοξία για το 2019 και ποιες είναι οι πρώτες δειλές επενδύσεις Γράφει ο Δημήτρης Μαρκόπουλος Η εικόνα που έχει δημιουργηθεί ως προς την πορεία των μεγάλων ελληνικών πολυεθνικών επιχειρήσεων είναι απογοητευτική. Όταν η Folli Follie έχει τα γνωστά προβλήματα και παρακολουθούμε ένα περισσότερο δικαστικό παρά παραγωγικά ουσιαστικό παιχνίδι να εξελίσσεται και τηστιγμήπου ο όμιλος Τιτάν αναγκάζεται ναφεύγει εκτός συνόρων, τότε δεν μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι. Παρά ταύτα, κάποια ελαφρά σημάδια ανάκαμψης διαφαίνονται πλέον από την πλευρά των πολυεθνικών εν Ελλάδι εξελίξεων, κυρίως από το χώρο των διεθνών επενδυτών, που κάπως κινούνται και δημιουργούν μια αχτίδα αισιοδοξίας σε μια σύνθετη και δύσκολη αγορά, που δεν επιτρέπει όμως πανηγυρισμούς. Νέοι διεθνείς παίκτες στη λιανική Αν και τα νέα από το εγχώριο επιχειρείν δεν είναι θετικά, αλυσίδες όπως η Spar, που αναπτύσσει το δίκτυό της σε συνδυασμό με τη θετική πορεία των Σκλαβενίτης και Μασούτης, που επεκτείνονται, αφήνουν να σχηματιστεί ένα πρώτο χαμόγελο. Στην υλοποίηση, λοιπόν, του πλάνου ανάπτυξης των καταστημάτων της στην Ελλάδα προχωρά η Spar, το οποίο προβλέπει 80 καταστήματα για το 2018, με περισσότερα από συνολικά 300 καταστήματα σε ολόκληρη τη χώρα σε βάθος τετραετίας. Σήμερα λειτουργούν πλέον τα πρώτα 18 καταστήματα, με τη Spar να λειτουργεί καταστήματα στηΝάξο, στη Σκιάθο, στην Κρήτη, στην Κω, στην Κεφαλλονιά, στην Αθήνα, στη Ρόδο, στην Κύθνο, στη Λάρισα και στο Αγρίνιο. Η Spar διαθέτει ήδη στη συλλογή της περισσότερα από 550 προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και η εκτίμηση είναι πως με την έναρξη πολλών συνεργασιών με την τοπική βιομηχανία, η συνολική συλλογή προϊόντων Spar own label θα ξεπεράσει τα 900προϊόντα μέχρι το τέλος του 2018. Μια άλλη επένδυση των τελευταίων ημερών είναι και η επίσημη είσοδος της γαλλικής αλυσίδας αθλητικών ειδών Decathlon στη χώρα μας. Το πρώτο κατάστημα της αλυσίδας βρίσκεται στο εμπορικό κέντρο MareWest της Viohalco S.A. Η είσοδος της Decathlon στην ελληνική αγορά σχεδιαζόταν από το καλοκαίρι του 2016. Η Decathlon αποτελεί μια από τις σημαντικότερες λιανεμπορικές αλυσίδες αθλητικών ειδών σε παγκόσμιο επίπεδο. Σήμερα αριθμεί 1.414 καταστήματα σε 45 διαφορετικές χώρες. Ο συνολικός κύκλος εργασιών της το 2011 άγγιξε τα 11 δισ. ευρώ, ενώ απασχολεί συνολικά περίπου 82.000 εργαζομένους από 80 διαφορετικές εθνικότητες. Το 2017 έκανε την είσοδό της στην Κολομβία, στις Φιλιππίνες και στην Αυστραλία, ενώ μέσα στο 2018 εγκαινίασε την παρουσία της στην αγορά του Καναδά. Στο πρώτο εξάμηνο του 2019 έχει ανακοινώσει πως θα ανοίξει το πρώτο της σημείο στην αγορά της Σερβίας και συγκεκριμένα στο Βελιγράδι, ενώ το πλάνο της προβλέπει την ίδια περίοδο είσοδο και στην Ουκρανία και το Κίεβο. Πρόκειται για μια γαλλική επένδυση στο εγχώριο λιανεμπόριο μετά από μια μακρά περίοδο αποεπενδύσεων όπως αυτών της Carrefour ή της επίσης γαλλικής Fnac - αποεπενδύσεων που κόστισαν. Κινήσεις στα καπνικά H British American Tobacco επέλεξε την Ελλάδα να είναι στο πρώτο κύμα λανσαρίσματος του glo, ενός συστήματος θερμαινόμενου καπνού με ξεχωριστά χαρακτηριστικά, και έτσι κάνει τη χώρα μας μια από τις πρώτες παγκοσμίως που θα διαθέτει ολόκληρη την γκάμα προϊόντων του ομίλου, παραδοσιακών και νέας γενιάς. Το πρώτο λανσάρισμα του glo έγινε με μεγάλη επιτυχία στην Ιαπωνία. Έκτοτε, το glo έχει επεκταθεί σε διάφορες αγορές, μεταξύ άλλων στον Καναδά, στηΝότια Κορέα, στη Ρουμανία, στη Ρωσία και στην Ιταλία. Η Ελλάδα είναι μια σημαντική αγορά για την British American Tobacco (BAT), μια και όπως αναφέρθηκε, σαν καταναλωτές δοκιμάζουμε νέα προϊόντα και τάσεις, ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με το κάπνισμα. Το λανσάρισμα του glo θα ενισχύσει με 150 εκατομμύρια ευρώ την ελληνική οικονομία τα επόμενα δύο χρόνια, δημιουργώντας παράλληλα 250 νέες θέσεις εργασίας μέχρι τα τέλη του 2019. Το 2017 υπήρξε μια χρονιά-σταθμός για την Παπαστράτος, η οποία επενδύει και φέτος μεγάλα ποσά στην Ελλάδα.Μετά την ανακοίνωση της επένδυσης των 300 εκατ. ευρώ για τη μετατροπή του εργοστασίου της στον Ασπρόπυργο σε μονάδα παραγωγής θερμαινόμενων ράβδων καπνού για το IQOS, πέρασε σε μια περίοδο πλήρους μετασχηματισμού στην εταιρεία.Μέσα σε αυτό το διάστημα, αντικαταστάθηκαν σταδιακά όλες οι γραμμές παραγωγής συμβατικών τσιγάρων με νέες, οι οποίες τέθηκαν σε λειτουργία τους πρώτους μήνες του 2018. Ησταδιακή απόσυρση των παλαιών τσιγαροποιητικών μηχανών και η αντικατάστασή τους από τις νέες μηχανές παραγωγής των ράβδων καπνού, είχε ως αποτέλεσμα τη μειωμένη παραγωγική ικανότητα το δεύτερο εξάμηνο του 2017, κάτι που οδήγησε στην ελαφρά μείωση του κύκλου εργασιών της εταιρείας. Ταυτόχρονα, η αύξηση των καθαρών προφόρων κερδών οφείλεται στην πώληση ποσοστού από τη συμμετοχή της Παπαστράτος στη ρωσική εταιρεία Philip Morris Sales & Marketing έναντι τιμήματος 240.37 εκατ. ευρώ σε συνδεδεμένη εταιρεία. Το κέρδος από τη συγκεκριμένη πώληση ανήλθε σε 206.37 εκατ. ευρώ. Επενδύσεις σε καταστήματα Μια διαφορετική προσέγγιση, η οποία δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην εμπειρία που έχει ο καταναλωτής, ξεκινά να υλοποιεί στα καταστήματά της η γνωστή αλυσίδα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών Κωτσόβολος, με νέες επενδύσεις. Η αρχή γίνεται με το κατάστημα στο εμπορικό κέντρο TheMall Athens, το οποίο ανακαινίσθηκε πλήρως και θα αποτελέσει τη βάση για τις υπόλοιπες ενέργειες που θα γίνουν στο υπόλοιπο δίκτυο. Το κατάστημα εδώ θα αποτελέσει τη βάση για τις ανακαινίσεις που θα γίνουν μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια, σημείωσε ο Γιάννης Βασιλάκος, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Κωτσόβολος, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης που έγινε. Ο επικεφαλής της Κωτσόβολος ανέφερε ακόμη ότι η διαδικασία των ανακαινίσεων θα συνεχιστεί και ο στόχος είναι μέσα στα επόμενα χρόνια και τα 95 καταστήματα της αλυσίδας να έχουν φθάσει στο επιθυμητό σημείο. Η εικόνα Τη μουδιασμένη μεν, υπαρκτή δε, αλλαγή κλίματος ως προς την παρουσία των πολυεθνικών επιχειρήσεων στη χώρα μας δείχνουν κι άλλα σημάδια. Πρόκειται για αχτίδες ήλιου που επιτρέπουν μια αισιοδοξία. Με ενίσχυση των οικονομικών της μεγεθών έκλεισε το 2017 για την Jacobs Douwe Egberts Εμπορία Καφέ GR ΕΠΕ, καταγράφοντας αύξηση τζίρου και κερδών. Πιο συγκεκριμένα, ο κύκλος εργασιών της εταιρείας ανήλθε στα 50,5 εκατ. ευρώ έναντι 38 εκατ. ευρώ το 2016, ενισχυμένος κατά 32,73%. Τα αποτελέσματα προ τόκων και φόρων ενισχύθηκαν επίσης σημαντικά, φτάνοντας τα 1,58 εκατ. ευρώ από 993.972 ευρώ το 2016, επιβεβαιώνοντας μια άκρως θετική πορεία. Ομοίως και τα αποτελέσματα προ φόρων σημείωσαν αύξηση και ανήλθαν στα 1,52 εκατ. ευρώ από 912.430 ευρώ το 2016. Για την τρέχουσα χρήση, ηδιοίκηση της εταιρείας εκτιμά ότι θα συνεχίσει την ανοδική της πορεία, με κύριο στόχο την ανάπτυξη της ποικιλίας των νέων προϊόντων της. Ενίσχυση των οικονομικών της μεγεθών πέτυχε η Electrolux Ελλάς το 2017, παρά την κάμψη που παρουσίασε στο σύνολό της η αγορά των ηλεκτρικών ειδών. Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία, που εμπορεύεται τις εμπορικές επωνυμίες Electrolux, AEGElectrolux και Zanussi, παρουσίασε αύξηση τζίρουσε σχέσημε το 2017, φτάνοντας τα 27 εκατ. ευρώ από 24,5 εκατ. ευρώ το 2016. Τα αποτελέσματα προ τόκων και φόρων αυξήθηκαν στα 369.567 ευρώ από 287.187 εκατ. ευρώ το 2016 και τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 387.268 ευρώ από 307.501 ευρώτο 2016. Τέλος, εντυπωσιακή άνοδο σημείωσαν τα κέρδη μετά φόρων, τα οποία από 13.509 ευρώ το 2016 αυξήθηκαν στα 317.288 ευρώ το 2017. Στόχος της εταιρείας είναι η προσφορά στο κοινό εμπορευμάτων καλής ποιότητας σε λογικές τιμές. Για το σκοπό αυτό η εταιρεία θα δραστηριοποιηθεί στην έρευνα νέων πηγών και αγορών εμπορευμάτων, πουθα συνδυάζουν τις δύοπαραπάνω ιδιότητες. Βελτίωση των βασικών της οικονομικών μεγεθών παρουσίασε και η Arla Foods ΑΕΒΕΕ το 2017. Πιο συγκεκριμένα, ο κύκλος εργασιών (καθαρός) της εταιρείας ανήλθε σε 41,19 εκατ. ευρώέναντι 39,7 εκατ. ευρώ το 2016, αυξημένος κατά 3,6%. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, το Lurpak αναπτύχθηκε κατά 2,6% περίπου, ενώ οι διακυμάνσεις στην τιμή του ευρωπαϊκού γάλακτος και η μεταβολή της τιμής πώλησης στην κατηγορία των τυριών στα μέσα του έτους είχε αρνητική επίδραση στις πωλήσεις των τυριών κατά -21,3%. Τα κέρδη προ τόκων και φόρων αυξήθηκαν στα 532.084 ευρώ από 211.303 ευρώ, ενώ ανοδικά κινήθηκαν και τα αποτελέσματα προφόρων, ταοποίαανήλθαν στα 517.634 ευρώ έναντι 191.879 ευρώ το 2016. Όπως επισημαίνεται, η διοίκηση θα συνεχίσει την επιτυχημένη προωθητική υποστήριξη για το προϊόν Lurpak, τα τυριά Arla, τα Starbucks και τα προϊόντα Protein. Στόχος είναι να παραμείνει η εταιρεία κερδοφόρα και το 2018. Θετική ήταν και η πορεία της Huawei Τεχνολογίες, της οποίας οι μεγάλες επενδύσεις στα κινητά ωριμάζουν. Οι πωλήσεις ανέρχονται σε 128,1 εκατ. ευρώ και η εταιρεία μελετά κι άλλες επενδύσεις άμεσα. Η «άνοιξη» των πολυεθνικών Kάποια ελαφρά σημάδια ανάκαμψης διαφαίνονται πλέον από την πλευρά των πολυεθνικών εν Ελλάδι εξελίξεων, κυρίως από το χώρο των διεθνών επενδυτών 8 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2018
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=