Business News Magazine #7

MOHED ALTRAD ΜΚΟ «ΑΠΟΣΤΟΛΗ» Με πυξίδα την Αγάπη ΕΡΕΥΝΑ Οι κορυφαίες βιομηχανίες στην ελληνική αγορά ΤOP 10 Oι CEOs που ξεχώρισαν το 2018 Αλίκη Περρωτή Μια μεγάλη καρδιά προσφοράς Ο δισεκατομμυριούχος από την έρημο DIRECTION BUSINESS NETWORK Μ Η Ν Ι Α Ι Ο Ε Π Ι Χ Ε Ι Ρ Η Μ Α Τ Ι Κ Ο Π Ε Ρ Ι Ο Δ Ι Κ Ο • Δ Ε Κ Ε Μ Β Ρ Ι Ο Σ 2 0 1 8 • # 0 7

ΕΚΔΟΤΗΣ-ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΛΙΝΑ ΤΣΑΓΚΑΡΑΚΗ-ΞΕΝΟΥ ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΥΛΗΣ ΛΙΛΗ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΠΕΤΡΟΣ ΑΝΤΩΝΑΚΗΣ MΑΡΙΑ ΓΚΟΥΡΤΣΙΛΙΔΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ ΜΑΡΙΑ ΜΠΑΖΙΓΟΥ ΑΝΕΣΤΗΣ ΝΤΟΚΑΣ ΑΘ. Χ. ΠΑΠΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ ΒUSINESS DEVELOPMENT MANAGER KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΒUSINESS UNIT MANAGER ΜΕΜΑ ΚΑΤΩΠΟΔΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ ΥΠΟΔΟΧΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΜΑΡΙΑ ΤΣΩΝΟΥ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΥΛΗΣ ΓΙΩΤΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΘΥΜΙΑΝΟΣ CREATIVE DIRECTOR ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ART DIRECTOR ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΟΥΛΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟΥ ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Ετήσια συνδρομή: 200 ευρώ (περιλαμβάνεται ΦΠΑ 6%) ISSN 2585-3929 PRESS POST ΚΩΔΙΚΟΣ: 210153 Μικράς Ασίας 43 152 33 | Χαλάνδρι T: 210.77.12.400 | F: 210.77.13.343 e-mail: info@direction.gr www.direction.gr editorial Δύο εμβληματικές -σε παγκόσμιο επίπεδο- προσωπικότητες, με τις ζωές τους που μοιάζουν με παραμύθι και τη στάση τους, θυμίζουν σε όλους μας τη μεγάλη σημασία που έχει να προσφέρεις στους άλλους. Η τεράστια αξία της Προσφοράς «Αγαπάω τον τόπο μου. Θέλω να προσφέρω». Η αποστροφή αυτή της Αλίκης Περρωτή στην ερώτηση για τους λόγους που την έχουν οδηγήσει και συνεχίζουν να την οδηγούν να πραγματοποιεί τόσο σημαντικές δωρεές, αποτελεί την κοσμοθεωρία και τη λογική με την οποία έχει επιλέξει να κινείται στη μυθιστορηματικού χαρακτήρα ζωή της. Φτιαγμένη από άλλο υλικό και γεννημένη για να ξεχωρίζει, η Αλίκη Περρωτή αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση και ηγετική -με τον τρόπο της- προσωπικότητα, που αξίζει να αναδεικνύεται με κάθε ευκαιρία. Αποτελεί τεράστια τιμή για εμάς το γεγονός πως μας παραχώρησε την κεντρική συνέντευξη του τεύχους που κρατάτε στα χέρια σας καθώς και τις φωτογραφίες από το προσωπικό αρχείο της που την συνοδεύουν, ενώ μια από αυτές κοσμεί το εξώφυλλό μας. Οι ηγέτες λάμπουν και ηγούνται διά τους παραδείγματος. Χαράσσουν και ακολουθούν τη δική τους διαδρομή και δείχνουν στους υπόλοιπους την πορεία. Οι ηγέτες μιλάνε με πράξεις, και αυτό ακριβώς κάνει και η Αλίκη Περρωτή. Θυμίζει σε όλους την αξία της Προσφοράς. Δεν σταματάει να προσφέρει, ακόμη και αν έχει ζήσει παραδείγματα αγνωμοσύνης, αχαριστίας ή ακόμη και απλού και ξεκάθαρου φθόνου. Δεν την επηρέασαν ποτέ όλα αυτά. Ακόμη και αν την πλήγωσαν. Δεν την έκαναν ποτέ να παρεκκλίνει από την πορεία της. Στην πορεία του έμεινε πάντα πιστός και ο Mohed Altrad, που βρέθηκε πρόσφατα στη χώρα μας και μας μίλησε. Ο δισεκατομμυριούχος Mohed Altrad είναι ένας από τους σημαντικότερους επιχειρηματίες παγκοσμίως. Ο Όμιλος Altrad Group διαθέτει 200 θυγατρικές, κύκλο εργασιών 300 δισ. δολάρια και περισσότερους από 40.000 εργαζομένους. Πριν από 70 χρόνια όμως, το 1948, γεννήθηκε σε μια σκηνή Βεδουίνων στην έρημο. Στα επτά του χρόνια, ορφανός από μητέρα και εγκαταλειμμένος από τον πατέρα του αλλά διψασμένος για μάθηση και γνώση, διένυε ξυπόλυτος καθημερινά χιλιόμετρα μέσα στην έρημο για να πάει σχολείο. Τελικά, με πείσμα κατάφερε να φτάσει στο Montpellier, χάρη σε μια υποτροφία της συριακής κυβέρνησης για σπουδές μηχανικού και αυτή ήταν η αφετηρία για το φτωχό αγόρι που γεννήθηκε στην έρημο και κατόρθωσε να γίνει ένας από τους πιο πλούσιους ανθρώπους του πλανήτη. «Μπορεί κάποιος να ξεκινήσει από πολύ χαμηλά και να φτάσει πολύ ψηλά, αρκεί να το πιστέψει», μας λέει, ενώ -σε πλήρη ταύτιση με την Αλίκη Περρωτή- αναφέρει πως «η ζωή είναι εξ ορισμού μικρή και μπορούμε να παραμείνουμε συγκεκριμένο χρόνο πάνω στη γη. Για να τον αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο τρόπο, οφείλουμε να κάνουμε καλά πράγματα για μας, αλλά και για τους άλλους». Δύο άνθρωποι που έχουν κατορθώσει να αποτελούν συνώνυμα της επιτυχίας και, φυσικά, της δύναμης, έχουν σαν βασικό πυλώνα και θεμέλιο λίθο της φιλοσοφίας τους την Προσφορά. Δεν χρειάζεται να αναφερθεί κάτι παραπάνω… Βαγγέλης Παπαλιός ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2018 HΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα

06 news: Εξελίξεις από την Ελλάδα και το εξωτερικό 36business focus: Ελλάδα ή εξωτερικό; Το νέο δίλημμα για τις επιχειρήσεις 40tourism: Το ρεκόρ αλλά και οι ανησυχίες για τον ελληνικό τουρισμό 44retro story: 38 χρόνια από τον «μαύρο Δεκέμβρη» του εμπορίου 48business files: 10 εμπνεύσεις CEOs που έγραψαν ιστορία 50business files: Η Ερμού 15ός πιο ακριβός δρόμος στον κόσμο 52tech: Οι τεχνολογικές μονομαχίες που άφησαν εποχή 56infographic: Πώς οι εκατομμυριούχοι γίνονται δισεκατομμυριούχοι 58auto: Η σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία στην εποχή της συνδεσιμότητας 64business insider: Ό,τι γίνεται και ό,τι ακούγεται στην ελληνική αγορά 66άποψη: Ο Αθανάσιος Χ. Παπανδρόπουλος θεωρεί πως ο Πλάτωνας είναι προτιμότερος του πρόζακ O Βεδουίνος που έγινε δισεκατομμυριούχος MOHED ALTRAD 08 business focus: Το success story που δεν έρχεται στην αγορά εργασίας 34 startup focus: Η ολοκληρωμένη υποστήριξη της Τράπεζας Πειραιώς στη νεοφυή επιχειρηματικότητα 24 business files: Οι «γίγαντες» της ελληνικής βιομηχανίας 26 startup focus: H Booking Clinic κάνει την αγορά υγείας digital 10 awards: Αυτοί που ξεχώρισαν στην 24η Απονομή των Βραβείων Κούρος 46 csr: O Κωνσταντίνος Δήμτσας μιλάει για το έργο της ΜΚΟ Αποστολή 54 business files: Αυτοί που επιμένουν να επενδύουν στην Ελλάδα 32 the list: Oι 10 καλύτεροι CEOs του 2018 όπως τους ξεχώρισε το περιοδικό CEOWORLD 11 business files: H «ταμπού» φαρμακευτική κάνναβη έρχεται στην Ελλάδα 38 marketing: Ο Γιώργος Αυλωνίτης εξηγεί τι είναι αλήθεια το Μάρκετινγκ 42 18 cover story: Η ζωή σαν παραμύθι της Αλίκης Περρωτή, που δεν έχει σταματήσει ποτέ να προσφέρει ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2018 H ΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα index

news InBrief Αλλαγές στους κολοσσούς Σημαντικές ανακατατάξεις και διοικητικές αλλαγές καταγράφονται το τελευταίο διάστημα στους παγκόσμιους κολοσσούς των καταναλωτικών προϊόντων, που καταβάλλουν κάθε προσπάθεια για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της εποχής. H Unilever ανακοίνωσε πως ο CEO του ομίλου, Paul Polman, αποφάσισε να συνταξιοδοτηθεί από την εταιρεία. Τη θέση του αναμένεται να αναλάβει από την 1η Ιανουαρίου 2019 ο Alan Jope, ο οποίος σήμερα αποτελεί President, Beauty & Personal Care της Unilever. Ο Polman αναμένεται να συμβάλει στο έργο της μετάβασης στο νέο καθεστώς καθ’ όλην τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του επόμενου έτους. Ο Paul Polman αποτελεί τον CEO της Unilever για περισσότερο από 10 χρόνια, ενώανήκει στο δυναμικό του πολυεθνικού κολοσσού των καταναλωτικών αγαθών για πάνω από 4 δεκαετίες. Κατά τη διάρκεια της θητείας του στην ηγεσία του ομίλου έχει συμβάλει στη σταθερή ανάπτυξη της Unilever, η οποία έχει μεταφραστεί σε σημαντικά οφέλη για τους μετόχους της. Επίσης, μετά από 35 χρόνια στην εταιρεία, ο Chief Marketing Officer της Unilever, KeithWeed, αναμένεται και αυτός νααποχωρήσει από τον πολυεθνικό κολοσσό, τον Μάιο του 2019. Από τη μεριά της, η Procter & Gamble προχωρά σε αναδιοργάνωση του τμήματος καταναλωτικών αγαθών, σε μια προσπάθεια να απλοποιήσει τη λειτουργία της. Η ανακοίνωση έγινε στις αρχές Νοεμβρίου, στην ετήσια γενική συνέλευση της εταιρείας στις HΠΑ, με τον CEO David Taylor να δηλώνει πως πρόκειται για την πιο σημαντική οργανωτική αλλαγή για την P&G τα τελευταία 20 χρόνια. Σύμφωνα με τη νέα δομή, η εταιρεία θα διαθέτει στο εξής 6 business units, χωρισμένα με βάση το αντικείμενο. Καθένα θα διαθέτει τον δικό του επικεφαλής, που θα έχει την ευθύνη για όλες τις σημαντικές αποφάσεις, όπως αυτές που αφορούν το marketing, τα κόστη και την εφοδιαστική αλυσίδα. Τα νέα business units θα εκτείνονται στις μεγαλύτερες αγορές της P&G, όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Ιαπωνία και η Κίνα, που αντιστοιχούν σε περίπου 80% των πωλήσεων. Οι υπόλοιπες αγορές θα έχουν το δικό τους business unit. Τέλος, στην Beiersdorf από την 1η Ιανουαρίου 2019 αναμένεται να αναλάβει επίσημα καθήκοντα ο νέος CEOτης εταιρείας, Stefan De Loecker, ο οποίος έχει ήδη προχωρήσει σε «μεταγραφές» στελεχών για επιτελικές θέσεις από άλλες εταιρείες. Νέα επιχειρηματική κίνηση από Πανόπουλο-Συγγελίδη Την εταιρεία Insports έχουν δημιουργήσει οι Χρήστος Πανόπουλος και Πολυχρόνης Συγγελίδης, οι δύο μέτοχοι της ΒΙΑΜΑΡ, η οποία για 36 χρόνια, μέχρι τον Ιούνιο του 2017, αποτέλεσε, μεταξύ των άλλων εμπορικών δραστηριοτήτων της, αποκλειστική αντιπρόσωπο και εισαγωγέα της Skoda. Όπως στη ΒΙΑΜΑΡ έτσι και στην Insports, οι δύο επιχειρηματίες διαθέτουν έκαστος από 50% του μετοχικού κεφαλαίου. Η νέα εταιρεία θα ασχοληθεί κατά κύριο λόγο με την εισαγωγή και εμπορία αθλητικών ειδών ένδυσης και υπόδησης, αθλητικού εξοπλισμού κάθε είδους και για κάθε άθλημα, εξοπλισμού αθλητικών ομάδων, εγκαταστάσεων ή/και γυμναστηρίων κάθε είδους, ειδών υγιεινής διατροφής, συμπληρωμάτων διατροφής, βιταμινών κ.λπ. Επίσης, θα κινηθεί στο χώρο της παροχής επιχειρηματικών και οικονομοτεχνικών συμβουλών και συμβουλών διαχείρισης (management) σε αθλητικές εταιρείες ή/και σωματεία, ως και την ανάληψη της οικονομικής διαχείρισης Τμήματος Αμειβομένων Αθλητών, ενώ στα σχέδιά της είναι, μεταξύ άλλων, και η διοργάνωση εκθέσεων, εκδηλώσεων και δράσεων κάθε είδους και λοιπών προωθητικών ενεργειών σε σχέση με τον αθλητισμό, ως και αθλητικών αγώνων ή/και συναντήσεων. Ακόμη, στις βλέψεις της είναι και η αγοραπωλησία, διαχείριση και εν γένει εκμετάλλευση ακίνητης περιουσίας για ίδιο λογαριασμό ή για λογαριασμό τρίτων, συμπεριλαμβανομένης της ανέγερσης/κατασκευής κτιρίων και εγκαταστάσεων κάθε είδους. Ειδικά το τελευταίο κομμάτι ταιριάζει απόλυτα και με τις δραστηριότητες της Viamar ΙΙ, που ιδρύθηκε το 2016 και συνεχίζει τις εμπορικές δραστηριότητες της ΒΙΑΜΑΡ Α.Ε. στο χώρο του αυτοκινήτου, μέσω των brands Special Cars &Viagas, αλλά επιχειρεί παράλληλα να εδραιωθεί στο χώρο της εκμετάλλευσης ακινήτων και κατοικιών μέσω του brand YESTAY. Στα άμεσα επόμενα βήματα της Viamar ΙΙ Α.Ε. είναι η επέκταση των δραστηριοτήτων της και στον κλάδο του τουρισμού, με ξενοδοχειακές μονάδες και τουριστικά καταλύματα. ΗΕταιρική Διακυβέρνηση στα Διοικητικά Συμβούλια Το Non-Executive Directors’ Club in Greece, με την αιγίδα του NED Club των ‘’Financial Times’’, πραγματοποίησε την εκδήλωση «Corporate Governance in the Boardroom», που διεξήχθη στη Βρετανική Κατοικία, στις 14 Νοεμβρίου, φιλοξενώντας περισσότερους από 70 εκπροσώπους της ελληνικής επιχειρηματικότητας, καθώς και μέλη Διοικητικών Συμβουλίων. Την έναρξη της εκδήλωσης χαιρέτισε ο Δρ. Κυριάκος Σαμπατακάκης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Accenture και μέλος τoυ NED Club, ενώ βασικοί ομιλητές ήταν η Δρ. Χριστίνα Λιβαδά, επίκουρη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και δικηγόρος, η Αιμιλία Βάρφη, σύμβουλος σε θέματα εταιρικής διακυβέρνησης, και ο Βασίλης Καμινάρης, Partner της EY στην Ελλάδα. Η εκδήλωση έκλεισε με συζήτηση σε πάνελ με συμμετέχοντες τους Αριστοτέλη Παντελιάδη, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Metro ΑΕΒΕ, Γιάννη Ρέτσο, Πρόεδρο του ΣΕΤΕ και των Electra Hotels & Resorts, και Δρ. Σταμάτη Δρίτσα, Πρόεδρο της Επιτροπής Ελέγχου της ΣΟΛ Α.Ε. και Ορκωτό Ελεγκτή Λογιστή. Lidl: Eπενδύσεις 120 εκατ. ευρώ στην επέτειο των 20 χρόνων Επενδύσεις ύψους 100-120 εκατ. ευρώπρογραμματίζει για την επόμενη οικονομική της χρήση (1/3/2019 -28/2/2020) η Lidl Ελλάς. Πρόκειται για ήδη εγκεκριμένο budget, το οποίο είναι ελαφρά ενισχυμένο σε σχέσημε το επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 85-100 εκατ. ευρώ, που υλοποιεί στη χρήση που ολοκληρώνεται τον Φεβρουάριο του 2019 η αλυσίδα και, όπως ανέφερε πρόσφατα ο Πρόεδρος Διοίκησης της Lidl Ελλάς, Ιάκωβος Ανδρεανίδης, εξελίσσεται σύμφωνα με τον προγραμματισμό. Ο επικεφαλής της Lidl Hellas, στο περιθώριο επετειακής εκδήλωσης για τον εορτασμό των 20 χρόνων πορείας της αλυσίδας στην Ελλάδα, ανέφερε ακόμη πως μέχρι το τέλος της τρέχουσας χρήσης, κατά την οποία, όπως σημείωσε, η Lidl κινείται ανοδικά, αναμένεται να εγκαινιαστούν δύο νέα καταστήματα, σε Λάρισα και Θεσσαλονίκη. Επίσης, μέχρι τονΜάρτιο του 2020, που θα έχει ολοκληρωθεί και η επόμενη χρήση, σημείωσε πως προγραμματίζεται να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους άλλα δύο νέα σημεία. Στο τέλος της επόμενης χρήσης, η Lidl Ελλάς έχει στόχο να διαθέτει δίκτυο καταστημάτων με 225 σημεία (σήμερα είναι 221), 6.000 εργαζομένους (σήμερα είναι 5.446) καθώς και να έχει προσθέσει 250 νέους κωδικούς στην γκάμα των προϊόντων, που διαθέτει και την οποία σήμερα συνθέτουν 2.300 κωδικοί. Στα 20 χρόνια δραστηριότητάς της στην Ελλάδα, η Lidl Ελλάς έχει επενδύσει περισσότερα από 1,3 δισ. ευρώ. Paul Polman David Taylor ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2018

Up & down Οσημερινός οικονομικός διευθυντής Βασίλης Ψάλτης θα είναι από τις 2 Ιανουαρίου 2019 ο νέος Διευθύνων Σύμβουλος της Alpha Bank. Διαδέχεται τον ΔημήτρηΜαντζούνη, καθώς οι δύο αναπληρωτές διευθύνοντες σύμβουλοι, Γιώργος Αρώνης και Σπύρος Φιλάρετος, αμφότεροι παραιτήθηκαν της υποψηφιότητάς τους. Την πιο δύσκολη περίοδο της ζωής του βιώνει ο Carlos Ghosn, από τις 19 Νοεμβρίου, όταν και συνελήφθη στην Ιαπωνία, αντιμέτωπος με βαρύτατες κατηγορίες που αφορούν τόσο κακοδιαχείριση όσο και παραβάσεις που αφορούσαν τις αμοιβές του. To σίριαλ με τον ισχυρό άνδρα του ομίλου Renault - Nissan - Mitsubishi θα έχει αρκετά ακόμη επεισόδια… Ο Βασίλης Ντάνιας ανέλαβε καθήκοντα ΓενικούΔιευθυντή της Beat στην Ελλάδα. Πρόκειται για τηδημιουργία ενός νέου ρόλου για την εταιρεία, ο οποίος έρχεται να ενισχύσει τη διοίκησή της τοπικά και ναυποστηρίξει τηδιαρκή της ανάπτυξη. Από την ίδρυση της εταιρείας και μέχρι πρόσφατα, τα καθήκοντααυτά εκτελούσε οΔιευθύνων Σύμβουλος της Beat, Νίκος Δρανδάκης. Ένα πολύ σημαντικό deal «έκλεισε» ο Όμιλος Αntenna, που προχώρησε στην πώληση των εταιρειών του στη Σερβία και το Μαυροβούνιο έναντι του ποσού των 180 εκατ. ευρώ. Το χαρτοφυλάκιο στη Σερβία περιλαμβάνει δύο κανάλια ελεύθερης λήψης, τα PRVA και Ο2TV, έξι συνδρομητικά κανάλια, τέσσερα websites και έναν ραδιοφωνικό σταθμό, ενώ στο Μαυροβούνιο περιλαμβάνει ένα κανάλι εθνικής εμβέλειας και έναν ραδιοφωνικό σταθμό. Ο Θοδωρής Κυριακού, πρόεδρος του Ομίλου Αntenna, εξέφρασε την ικανοποίησή του, τονίζοντας σχετικά: «Είμαστε υπερήφανοι για τον τρόπο με τον οποίο αναπτύξαμε την επιχειρηματική μας δραστηριότητα στη Σερβία και τοΜαυροβούνιο. Η δυναμική παρουσία μας σε αυτές τις χώρες, όλα αυτά τα χρόνια, και η επιτυχημένη συμφωνία για την πώληση των δικτύων μας, αποδεικνύουν τη δυνατότητά μας να επενδύουμε σε ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές, εδραιώνοντας την παρουσία μας στην εγχώρια και διεθνή αγορά. Συνεχίζουμε να επενδύουμε διεθνώς σε νέες ευκαιρίες στο χώρο τωνMedia και παραγωγής περιεχομένου». Ο Όμιλος Αntenna εισήλθε στην αγορά της Σερβίας εξαγοράζοντας το κανάλι Fox Televizija Serbia του Rupert Murdoch, με μερίδιο αγοράς 4%, αναπτύσσοντάς το σε κυρίαρχο Media όμιλο της Σερβίας με ηγετικό μερίδιο αγοράς. Διακρίνοντας εγκαίρως την ευκαιρία στην αγορά της Σερβίας, επένδυσε στην παραγωγή πρωτότυπου περιεχομένου υψηλής ποιότητας και κατέστη ο αδιαμφισβήτητος πρωταγωνιστής στην τοπική αγορά με περισσότερες από 4.000 ώρες τοπικού προγράμματος. Γενικότερα, ο Όμιλος Αntenna συνεχίζει και τα τελευταία χρόνια τη στρατηγική διερεύνησης νέων ελκυστικών αγορών και επενδύσεων σε πρωτοποριακές εταιρείες στο χώρο των Media. Μάλιστα, στο πρόσφατο παρελθόν έχει ανακοινώσει ιδιαίτερα σημαντικές επενδύσεις και διεθνείς συνεργασίες με κορυφαίες εταιρείες από τους συγκεκριμένους χώρους. Σ’ αυτό το πλαίσιο επένδυσε στο Facebook, το Twitter, το Spotify και την Imagine Entertainment καθώς και σε καινοτόμους διεθνείς εταιρείες όπως η Vice, η Τhrive Global και η Cheddar. Επίσης, είναι ο στρατηγικός εταίρος και ένας από τους βασικούς μετόχους της επενδυτικής τράπεζας Raine Group. To deal Antenna Business (180 εκατ. ευρώ) στα Βαλκάνια #Νumbers Ηηλεκτροκίνηση και η αυτόνομη οδήγηση αποτελούν ό,τι πιο «hot» αυτήν τη στιγμή και αποτελούν τους λόγους για σημαντικές επενδύσεις 14 δισ. ευρώ θα επενδύσει η Audi μέχρι το 2023 σε κινήσεις που στοχεύουν στο μέλλον και αφορούν την ηλεκτροκίνηση, την ψηφιακή εποχή και την αυτόνομη οδήγηση. Μέχρι το 2025, η αυτοκινητοβιομηχανία θα παρουσιάσει συνολικά 20 ηλεκτροκίνητα μοντέλα. 150 δισ. δολάρια σχεδιάζει να επενδύσει μέσα στην επόμενη πενταετία η Volkswagen, με το 1/3 των κεφαλαίων αυτών να κατευθύνονται στην ανάπτυξη ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οχημάτων χωρίς οδηγό και ψηφιακών υπηρεσιών. 5 δισ. ευρώ και παραπάνω αναμένεται να επενδύσει η FCA στην Ιταλία την περίοδο 2019-2021. Οι επενδύσεις θα εστιάσουν στην ηλεκτροκίνηση και τα υβριδικά συστήματα. 1,4 δισ. σε μετρητά θα καταβάλει η Blackberry για την απόκτηση της Cylance, εταιρείας τεχνητής νοημοσύνης και ασφάλειας στον κυβερνοχώρο. Στόχος είναι να διευρύνει τη μονάδα QNX, που παράγει λογισμικό για αυτόνομα αυτοκίνητα επόμενης γενιάς. 10% του συνόλου των επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα θέλει η κυβέρνηση να αποτελούν τα ηλεκτρικά οχήματα μέχρι το 2030, και γι’ αυτό το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίµα (ΕΣΕΚ) προβλέπει σχετικές πολιτικές και κίνητρα. 2.400 σταθμούς φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, οι οποίοι θα βρίσκονται εντός 600 καταστήματων της Tesco, αναμένεται να αναπτύξει ο μεγαλύτερος retailer στη Μεγάλη Βρετανία, και η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2018

businessunusual ΟMohed Altrad είναι ένας από τους πιο πλούσιους ανθρώπους στον πλανήτη και ένας από τους σημαντικότερους επιχειρηματίες στον κόσμο. Γεννημένος πριν από 70 χρόνια σε μια σκηνή Βεδουίνων στην έρημο, βρέθηκε πρόσφατα στην Ελλάδα και μίλησε στο BusinessNews.gr για τη διαδρομή του, που μοιάζει με παραμύθι και εξήγησε πώς ένα φτωχό αγόρι μπορεί να φτάσει να είναι επικεφαλής ενός παγκόσμιου ομίλου επιχειρήσεων. Γράφει η Μαρία Γκουρτσιλίδου Είναι ένα από τα πιο ισχυρά ονόματα του επιχειρείν, ενώσυγκαταλέγεται στη λίστα δισεκατομμυριούχων του «Forbes». Το 2015 τιμήθηκε με το βραβείο «EYWorld Entrepreneur of the Year». Ο Mohed Altrad, ένας από τους σημαντικότερους επιχειρηματίες παγκοσμίως -ιδιοκτήτης του Altrad Group- με 200θυγατρικές, κύκλο εργασιών 300δισ. δολάρια και περισσότερους από 40.000 εργαζομένους, κουβαλάει μία ιστορία η οποία θα μπορούσε να αποτελεί το περιεχόμενο ενός παραμυθιού. Ένα φτωχό αγόρι που γεννιέται στην έρημο και καταλήγει να γίνει ένας από τους πιο πλούσιους ανθρώπους του πλανήτη. Η ιστορία του δεν αφήνει κανέναν ασυγκίνητο, ενώ τα μηνύματα που περνά είναι πάρα πολλά. Από τον καθημερινό αγώνα για επιβίωση, την επιμονή για μόρφωση και διάκριση, την ενθάρρυνση για ανάληψη ρίσκου μέχρι και την τήρηση ανθρωπιστικών αρχών στη διοίκηση των επιχειρήσεων.Με βάση τα παραπάνω, καταλαβαίνει κανείς ότι οι συγκυρίες και οι συνθήκες που διαμόρφωσαν την προσωπικότητα και το χαρακτήρα τουMohedAltrad τον διαφοροποιούν από το σύνολο, καθιστώντας τον έναν άνθρωπο που θα ήθελαν πολλοί να γνωρίσουν από κοντά, αλλά και να τον συμβουλευτούν ως προς τον τρόπο που διοικεί τον κολοσσό των επιχειρήσεών του. Γεννήθηκε το 1948, σε μια σκηνή Βεδουίνων, στην έρημο. Στα επτά του χρόνια, ορφανός από μητέρα και εγκαταλειμμένος από τον πατέρα του αλλά διψασμένος για μάθηση και γνώση, διένυε ξυπόλυτος καθημερινά χιλιόμετρα μέσα στην έρημο για να πάει σχολείο. Τελικά, με πείσμα κατάφερε να φτάσει στο Montpellier, χάρη σε μία υποτροφία της συριακής κυβέρνησης για σπουδές μηχανικού. Αφού πήρε το πτυχίο του, συνέχισε τις σπουδές του και απέκτησε διδακτορικό στην επιστήμη των υπολογιστών. Στη συνέχεια, η ζωή τού επεφύλασσε όλο και μεγαλύτερες εκπλήξεις. Το παιδί από την έρημο Ο Mohed Altrad, Γάλλος συριακής καταγωγής, επισκέφτηκε την Αθήνα με την ιδιότητα του συγγραφέα, με αφορμή την παρουσίαση της ελληνικής έκδοσης του βιβλίου του με τίτλο «Μπανταουί, ένα παιδί από την έρημο», που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Καλέντη. Αυτό που προκαλεί μεγάλη εντύπωση σε όσους συναντούν τον δισεκατομμυριούχο επιχειρηματία είναι πώς ένας άνθρωπος χαμηλών τόνων ξεκίνησε από το μηδέν και δημιούργησε έναν κολοσσό, με το όνομά του να αποτελεί πλέον συνώνυμο της δύναμης και της επιτυχίας. Μέσα από το βιβλίο του ο Mohed Altrad αγγίζει κάποια καθοριστικά ζητήματα. Το θέμα της ταυτότητας ενός ανθρώπου, της μετακίνησης από τον τόπο καταγωγής του σε μια νέα πατρίδα, την επιμονή του για συνεχήμόρφωση και την αποφασιστικότητα να λαμβάνει ρίσκα στη ζωή του, καταλήγοντας τελικά στην πεποίθηση ότι όλα είναι πιθανά στη ζωή. «Μπορεί κάποιος να ξεκινήσει από πολύ χαμηλά και να φτάσει πολύ ψηλά. Είναι πιθανό και υπάρχουν παραδείγματα, θαυμαστά παραδείγματα όπως ίσως το δικό μου», σημείωσε στην έναρξη της συνέντευξής του στο Business News Magazine ο επιτυχημένος επιχειρηματίας. «Θα ήθελα να σταθώ σε κάποια μηνύματα που προσπάθησα να περάσω μέσα από αυτό το βιβλίο. Για να στηρίξουμε τη ζωή μας, πρέπει να ρισκάρουμε, δεν πρέπει να φοβηθούμε το ρίσκο. Κι εγώ το πήρα αυτό το ρίσκο. Και άξιζε...» συμπλήρωσε ο κ. Altrad. Χαρακτηριστικός είναι ο τρόπος με τον οποίο περιγράφει τη μετάβαση από το Mohed Altrad Από την έρημο στην κορυφή του κόσμου 8 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2018

απόλυτο τίποτα στη μεγάλη επιτυχία. «Υπάρχει μία ελπίδα και ένα αμυδρό φως μέσα μας, το οποίο μερικές φορές και σε ορισμένες περιπτώσεις όποια και αν είναι η δυσκολία που αντιμετωπίζει κάποιος θα του έρθει μία ευκαιρία. Μπορεί να ξεκινήσει κάποιος αντιμέτωπος με μια υπερβολικά αντίξοη κατάσταση, ωστόσο κάπου μέσα του θα πρέπει να πιστεύει ότι υπάρχει μία στιγμή, ένα στοιχείο που μπορεί να εξερευνήσει. Και γι’ αυτό υπάρχουν πράγματα που μπορεί να συμβούν. Και δεν πρέπει να εγκαταλείψει την προσπάθεια. Απλώς να συνεχίσει. Να πιστεύει στον εαυτό του, στους ανθρώπους που τον εμπιστεύονται, και αυτοί οι άνθρωποι είναι που θα τον κάνουν να ελπίζει, θα του εμπνεύσουν την αισιοδοξία. Χωρίς ελπίδα, αισιοδοξία και πίστη δεν μπορούμε να προοδεύσουμε σημαντικά. Βλέπω μερικές φορές ένα φως - δεν είναι ένα πρόσωπο, ούτε μια μορφή, απλώς ένα φως προς το οποίο θέλω να κατευθυνθώ. Τα μέρη, λοιπόν, που συνήθως επιλέγω για να πραγματοποιήσω τις ομιλίες μου, είναι τάξεις σχολείων, επειδή τα παιδιά είναι το μέλλον, η ελπίδα της ανθρωπότητας. Και όσο κάποιος έχει μια ανάσα μέσα του, έχει ελπίδα. Το μόνο που πρέπει να κάνει είναι να αδράξει την ευκαιρία», είπε στο Business News Magazine, συνοψίζοντας. Η αξία της συνεργασίας Στην ενασχόλησή του με τις επιχειρήσεις εφάρμοσε και εφαρμόζει όλα τα… μυστικά που του δίδαξε η ίδια η ζωή. «Στις επιχειρήσεις, όπως και στη ζωή, τίποτα δεν μπορούμε να το καταφέρουμε μόνοι μας. Πρέπει να συνεργαστούμε», ανέφερε χαρακτηριστικά στο Business News Magazine. «Οι περισσότεροι επιχειρηματίες στήνουν την επιχείρησή τους με στόχο να γίνουν πλούσιοι. Όμως αν το χρήμα ήταν γνώση, όλοι θα ήμασταν πλούσιοι... Ο θεμέλιος λίθος πάνω στον οποίο οικοδόμησα την επιχείρησή μου είναι: Δεν σε γνωρίζω, δεν ξέρω τι είσαι ικανός να κάνεις, αλλά θα σε εμπιστευτώ και θα συνεργαστώ μαζί σου, απ’ όπου και αν προέρχεσαι, όποια και αν είναι η εθνικότητα, η θρησκεία, η γλώσσα, η κουλτούρα σου... Πάμε μαζί να προσπαθήσουμε να κάνουμε κάτι μεγάλο... Αν αντλήσετε διαφορετικά στοιχεία από κάθε κουλτούρα, θα φτιάξετε έναν όμιλο που θα είναι ακλόνητος...» τόνισε. Ωστόσο, επισήμανε τη δυσκολία που υπάρχει να συμβεί αυτό στις μέρες μας, εστιάζοντας στην άνοδο των εξτρεμιστών και των ακραίων τάσεων στην κοινωνία μας. Τελικά, ίσως τα λόγια του αποδειχθούν για κάποιους κάτι περισσότερο από χρήσιμα, αν λάβουμε υπόψημας ότι η εταιρεία του, που δραστηριοποιείται στον τομέα της βιομηχανίας οικοδομικών μηχανημάτων και υλικών, έχει κύκλο εργασιών πάνωαπό 300 δισ. δολάρια, 200θυγατρικές σε όλο τον κόσμο, ενώ απασχολεί 42.000 εργαζομένους από διαφορετικές χώρες καταγωγής. Η έδρα της είναι στο Montpellier στη Γαλλία. Τι είναι για εκείνον σημαντικότερο από τα χρήματα;Μπορεί να είναι επιχειρηματίας, όμως όσο και αν ακούγεται παράξενο, δεν βάζει το χρήμα πάνω απ’ όλα. «Το χρήμα δεν είναι στόχος αλλά μια συνέπεια... Υπάρχουν πιο σημαντικά πράγματα στη ζωή μας όπως η δικαιοσύνη, το ενδιαφέρον για τον άλλον, ο σεβασμός της διαφορετικότητας... Στη ζωή μου υπέφερα από την αδιαφορία... Για μένα η αδιαφορία είναι χειρότερη από την... άδικη δικαιοσύνη. Τη δικαιοσύνη όταν λανθάνει μπορείς να τη διορθώσεις, την αδιαφορία ποτέ», υπογράμμισε οMohedAltrad στη συνέντευξή του στο Business News Magazine. Η σημασία της αποδοχής Στη συνέχεια, ο κ. Altrad έκανε ειδική αναφορά στο πώς μπορεί ένας άνθρωπος να αλλάξει τημοίρα του, επισημαίνοντας ότι μέσα σε μια ζωή γεμάτη δυσκολίες υπάρχει πάντα μια ελπίδα. «Αυτή η ελπίδα είναι το σχολείο, η μάθηση…» είπε χαρακτηριστικά. Αναφερόμενος στον Μαγιούφ, τον ήρωα του βιβλίου του, υπογράμμισε: «Μιλάμε για έναν ήρωα που απεχθάνεται να του λένε τι πρέπει να καταλάβει, γιατί αυτός θέλει να καταλάβει τα πάντα μόνο με τον δικό του τρόπο… Και αυτό το παιδί ως εκ θαύματος στην ηλικία των 16-17 χρονών αφήνει τη χώρα του και πηγαίνει σε μια άλλη, με διαφορετικό πολιτισμό και κουλτούρα… Το πολιτισμικό σοκ που υφίσταται είναι πολύ ισχυρό. Πώς μπορούμε να ενταχθούμε μέσα σε μια νέα κοινωνία σε μια νέα πραγματικότητα; Εδώ αναδεικνύεται η καθοριστική σημασία της αποδοχής του άλλου, της αποδοχής του διαφορετικού…Στις μέρες μας αυτό είναι περίπλοκο. Ελπίζω όμως ότι ο άνθρωπος θα επανέλθει στη λογική. Θα καταλάβει ότι δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς τον άλλον, γιατί ό άλλος είμαι εγώ… Μπορεί να ξεκινήσουμε κάτι μόνοι μας, αλλά χωρίς τον άλλον δεν θα μπορέσουμε να κάνουμε τίποτα πολύ μεγάλο». Το καλό επιστρέφει Κλείνοντας τη συνέντευξη, ο κ. Altrad δεν παρέλειψε να σημειώσει ότι «η ζωή είναι εξ ορισμού μικρή και μπορούμε να παραμείνουμε συγκεκριμένο χρόνο πάνω στη γη. Για να τον αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο τρόπο, οφείλουμε να κάνουμε καλά πράγματα για μας, αλλά και για τους άλλους. Και όταν τα κάνουμε, κάποτε θα μας το ανταποδώσουν. Πιστεύω ότι όλοι είμαστε ικανοί για το καλό, όλοι είμαστε ικανοί για μεγάλα επιτεύγματα, επαγγελματικά, οικονομικά, προσωπικά... Μπορούμε να ξεκινήσουμε από πολύ μακριά και να φτάσουμε πολύ ψηλά. Θα ήθελα να προσφέρω σε όλα τα παιδιά της Ελλάδας αυτό το βιβλίο, για να τους μεταφέρω αυτά τα μηνύματα». Για να στηρίξουμε τη ζωή μας, πρέπει να ρισκάρουμε, δεν πρέπει να φοβηθούμε το ρίσκο. Κι εγώ το πήρα αυτό το ρίσκο. Και άξιζε... Mohed Altrad 9 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2018

startupfocus Η start up που γλυτώνει χρόνο και χρήμα στον ασθενή και ανοίγει νέα e-market κανάλια στις ελληνικές κλινικές. Γράφει ο Πέτρος Αντωνάκης Μπορεί να θεωρείται πλέον δεδομένη η γρήγορη αναζήτηση πληροφοριών, η άμεση συγκέντρωση αλλά και η σύγκρισή τους, για ένα π.χ. ζευγάρι παπούτσια που θέλουμε να αποκτήσουμε, ωστόσο αυτό δεν ισχύει για τις υπηρεσίες θεραπείας ή νοσηλείας σε κλινικές και ιατρικά κέντρα. Όταν ένας αγαπημένος συγγενής της Βασιλείας Χατζηστεργίου έπρεπε να νοσηλευτεί για μια σοβαρή και ακριβή επέμβαση, συνειδητοποίησε ότι δεν μπορούσε να βρει online πληροφορίες σχετικά με τις διαθέσιμες επιλογές τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Οι εμπειρίες, όμορφες ή δυσάρεστες, αλλάζουν τη ζωή μας. Και η Βασιλεία Χατζηστεργίου, μία εκ των συνιδρυτών της BookingClinic, αφού τη βίωσε, πήρε μία σημαντική απόφαση. Οι υπηρεσίες υγείας δεν μπορούσαν να υπολείπονται. Εντοπίζοντας αυτό το κενό της αγοράς, η start up ιδρύθηκε το 2017 και η λειτουργία της BookingClinic ξεκίνησε φέτος να λειτουργεί σε beta phase. Αυτό που προσφέρει στον ασθενή είναι ξεκάθαρο: ηλεκτρονική κράτηση της θεραπείας στην καλύτερη κλινική με την καλύτερη τιμή, εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα. «ΗBookingClinic στοχεύει να εξυπηρετήσει τον ασθενή που χρειάζεται να προχωρήσει σε μια θεραπεία, βελτιώνοντας την ποιότητα των πληροφοριών με αξιοπιστία και διαφάνεια, δίνοντάς του εύκολη απευθείας πρόσβαση 24x7 μέσα από την οθόνη του υπολογιστή του σε υψηλού επιπέδου κλινικές και ιατρικά κέντρα. Δημιουργήσαμε μια φιλική πλατφόρμα, όπου ο χρήστης διαλέγει το καταλληλότερο πακέτο θεραπείας και κάνει αίτημα για κράτηση. Η κλινική αποδέχεται την κράτηση εντός 48 ωρών και ο ασθενής την επιβεβαιώνει με μια μικρή προκαταβολή της τάξης του 10% του συνολικού κόστους της θεραπείας. Σε περίπτωση που η κλινική δεν έχει διαθεσιμότητα, προτείνει τουλάχιστον τρεις εναλλακτικές ημερομηνίες. Σε περίπτωση που ο ασθενής ακυρώσει για οποιονδήποτε λόγο την κράτησή του, τουλάχιστον 7 ημέρες πριν από την προγραμματισμένη θεραπεία, λαμβάνει πίσω το ποσό της προκαταβολής, ενώ αν ακυρώσει σε διάστημα μικρότερο των 7 ημερών, πέραν της προκαταβολής, δεν υπάρχει καμία άλλη επιβάρυνση». Νέες ευκαιρίες και για τις κλινικές Η BookingClinic.com δεν εξυπηρετεί μόνο τον ασθενή που -σημειωτέον- έχει τη δυνατότητα να επικοινωνήσει με το γιατρό του μέσω βίντεο και να λάβει όλες τις πληροφορίες που επιθυμεί πριν από την έναρξη της θεραπείας του. Εξελίσσει και ψηφιοποιεί τη σημερινή αγορά υγείας, δίνοντας στις κλινικές νέα κανάλια online προσέλκυσης ασθενών. «Αυτό που λείπει ακόμα από τις ελληνικές κλινικές είναι η δυνατότητα να απευθυνθούν με απλό και εύκολο τρόπο σε ασθενείς, εντός και εκτός συνόρων, που δεν γνωρίζουν για την ποιότητα των υπηρεσιών τους και δεν θα ήξεραν να τις αναζητήσουν. Η BookingClinic.com εντάσσει τις ελληνικές κλινικές και τα ιατρικά κέντρα στο e-market, δίνοντάς τους την ευκαιρία να επικοινωνήσουν τα ανταγωνιστικά τους πλεονεκτήματα». Καλυτέρευση των επιλογών του ασθενούς, των δομών της υγείας, και -γιατί όχι;- ένας μοχλός πίεσης στις κλινικές να προσφέρουν καλύτερες υπηρεσίες, γιατί ο ανταγωνισμός πλέον είναι ψηφιακός, άρα και πιο σκληρός. Είναι προφανές πως όλα βαίνουν προς μια θετική κατεύθυνση. «Η νέα ψηφιακή εποχή δημιουργεί απαιτητικούς χρήστες, που επιθυμούν να συγκρίνουν, να αξιολογήσουν και να κάνουν την καλύτερη δυνατή επιλογή. Πόσο μάλλον όταν αυτή η επιλογή αφορά την υγεία τους. Έτσι, επιχειρούμε να ωθήσουμε τις κλινικές να λάβουν ενεργό ρόλο στο e-market, βελτιώνοντας παράλληλα τις ψηφιακές υπηρεσίες τους, παρέχοντας καλύτερη πληροφόρηση και προωθώντας τη διαφάνεια και την αξιοπιστία. Είναι, αδιαμφισβήτητα, μία win-win διαδικασία». Τα επόμενα βήματα Ησημαντική πρόσκληση να συμμετάσχει στο Digital Greece της φετινής ΔΕΘ, στο επερχόμενο Disrpupt Greece 2018, αλλά και η πρόσφατη διάκριση να επιλεγεί από το Εuropean Institute of Innovation and Technology/EIT Health της Ε.Ε. ως μία από τις 25 καλύτερες ευρωπαϊκές start-ups του Κλάδου Υγείας, είναι τα παράσημα της start up, που ήδη μετρά 20 συνεργαζόμενες κλινικές (ανάμεσά τους ο μεγαλύτερος ιατρικός όμιλος της Ελλάδας σε αριθμό κλινών και μονάδων), 150 γιατρούς και 2.000θεραπείες, ενώβρίσκεται σε συζητήσεις για νέες συνεργασίες, καθώς το ενδιαφέρον είναι πολύ μεγάλο για επέκταση του δικτύου της εντός και εκτός συνόρων. Οσυνειρμός περί ιατρικού τουρισμού αναπόφευκτος… «Είναι μια πολύ μεγάλη και υποσχόμενη αγορά, με ιλιγγιώδη νούμερα ασθενών και τζίρων. Είναι εντυπωσιακό ότι έρευνα της Ε.Ε. δείχνει ότι ένας στους δύο Ευρωπαίους είναι διατεθειμένος να ταξιδέψει σε κάποια άλλη χώρα, με στόχο τη βέλτιστη περίθαλψη. Σήμερα, το μεγαλύτερο ποσοστό από αυτούς απευθύνεται σε facilitators, χωρίς να έχει στα χέρια του συγκεντρωμένες, συγκρίσιμες και διαφανείς πληροφορίες. Με την BookingClinic ο ασθενής, από οποιαδήποτε χώρα προέλευσης, μπορεί να έχει άμεση πρόσβαση σε όλο το εύρος πληροφοριών που χρειάζεται, να είναι βέβαιος ότι κάνει μια συνειδητή επιλογή και ότι παίρνει την απόφαση στα χέρια του. Στην Ελλάδα, η ιδιωτική υγεία έχει να επιδείξει υψηλή ποιότητα, καινοτομία και σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα σε σημαντικούς τομείς. Ωστόσο, δυστυχώς, μέχρι σήμερα η χώρα μας δεν έχει σημαντική παρουσία στο χάρτη του ιατρικού τουρισμού, δεν είναι γνωστή για τις ανταγωνιστικές της υπηρεσίες, με εξαίρεση τον τομέα της Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής, με αποτέλεσμα τα τεράστια ρεύματα ασθενών του εξωτερικού να κατευθύνονται σε άλλους προορισμούς της Ευρώπης, αναζητώντας καλύτερες ιατρικές υπηρεσίες από ό,τι στη χώρα τους ή και εκτός Ευρώπης, αναζητώντας πιο προσιτές τιμές για υψηλού κόστους υπηρεσίες. Είναι καιρός και η Ελλάδα να μπει στο χάρτη του ιατρικού τουρισμού και πιστεύουμε ότι η BookingClinic.com μπορεί να λειτουργήσει καταλυτικά προς αυτή την κατεύθυνση». Booking Clinic Hαγορά υγείας γίνεται digital Αυτό που προσφέρει στον ασθενή είναι ξεκάθαρο: ηλεκτρονική κράτηση της θεραπείας στην καλύτερη κλινική με την καλύτερη τιμή, εξοικονομώντας χρόνο και χρήμα H ομάδα της Booking Clinic 10 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2018

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=