Business News Magazine #8

751 ευρώ σε βάθος τριετίας, 2019-2022, με παράδειγμα το «πορτογαλικό» μοντέλο ως το πιο ενδεδειγμένο. Ας μην ξεχνάμε ότι ο νέος κατώτατος μισθός των 650 ευρώ αφορά μόνο το 8% των μισθωτών, όμως η γενναιόδωρη αύξηση του 11%, από 1/2/19 θα πρέπει να συνδέεται και με την παραγωγικότητα των εργαζομένων. Αναφορικά, τέλος, με τη σχέση μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους, επιμένουμε σε μια μεταβολή υπέρ του καθαρού μισθού, ως ένα σημάδι επιστροφής στην κανονικότητα για την πραγματική οικονομία και σταθεροποίησης της κοινωνικής συνοχής…». Η στάση της ΓΣΕΒΕΕ Η ΓΣΕΒΕΕ, σε ανακοίνωσή της, δηλώνει ότι είχε ταχθεί υπέρ της αύξησης του κατώτατου μισθού, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες της κοινωνίας, των επιχειρήσεων και της εισόδου της ελληνικής οικονομίας σε έναν νέο κύκλο ανόδου, είχε ωστόσο επισημάνει, όπως προσθέτει, ότι μια αύξηση του κατώτατου μισθού χωρίς τη λήψη άλλων ελαφρυντικών μέτρων για μισθωτούς και επιχειρήσεις, δεν θα έχει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρει στη συνέχεια η ΓΣΕΒΕΕ, η εξαγγελία του πρωθυπουργού για αύξηση του κατώτατου μισθού στα 650 ευρώ θα πρέπει να συνοδευτεί με πρωτοβουλίες προς δύο κύριες κατευθύνσεις: τη διεύρυνση του αφορολογήτου ποσού για τους μισθωτούς, έτσι ώστε το διαθέσιμο εισόδημά τους να ανταποκρίνεται σε αυτή την αύξηση, και τημείωση του μημισθολογικού κόστους, όπως για παράδειγμα η άμεση κατάργηση της επιπλέον εισφοράς 1% επί των ασφαλιστικών εισφορών του άρθρου 97 του Ν. 4387/2016. Για τη ΓΣΕΒΕΕ η οποιαδήποτε αύξηση στους μισθούς των εργαζομένων δεν θα πρέπει να εξουδετερώνεται από μια επιπλέον διεύρυνση της «φορολογικής σφήνας», η οποία στη χώρα μας είναι ήδη πολύ υψηλή. Υπενθυμίζεται ότι πάγια θέση της ΓΣΕΒΕΕ είναι η αποκατάσταση των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων μέσω της επαναφοράς της αποφασιστικής συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων στον καθορισμό του κατώτατου μισθού. Σημειώνουμε ότι ο μηχανισμός καθορισμού του κατώτατου μισθού (ν.4172/2013) με τον οποίο ουσιαστικά αντικαταστάθηκε ο κοινωνικός διάλογος, θα ήταν ιδιαίτερα ωφέλιμος, υπό την προϋπόθεση ότι θα αποτελούσε εργαλείο των κοινωνικών εταίρων και όχι των κυβερνήσεων. Τέλος, ένα ακόμα ζήτημα που πρέπει να διευθετηθεί, σύμφωνα με τη συνομοσπονδία, αφορά τις ασφαλιστικές εισφορές των μημισθωτών, που υπολογίζονται με βάση τον εκάστοτε κατώτατο μισθό. Αυτό σημαίνει ότι εάν δεν υπάρξει σχετική μέριμνα, περίπου 1 εκατομμύριο μη μισθωτοί θα κληθούν να καταβάλουν αυξημένες ασφαλιστικές εισφορές το επόμενο διάστημα. Αρνητικές συνέπειες βλέπει ο ΣΒΕ Οι βιομήχανοι Βορείου Ελλάδος, μέσα από τη νεοσύστατη ονομασία ΣΒΕ (Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος) του συνδέσμου τους, αντικαθιστώντας τον ΣΒΒΕ, διαβλέπουν ότι η υιοθέτηση του ανώτατου ορίου ποσοστού αύξησης του κατώτατου μισθού από την κυβέρνηση θα δημιουργήσει αρνητικές συνέπειες, αφού δεν συνοδεύεται με παράλληλα μέτρα μείωσης των εργοδοτικών εισφορών και των φορολογικών επιβαρύνσεων, τόσο των εργαζομένων όσο και των εργοδοτών. Κατά συνέπεια, υποστηρίζουν οι εργοδότες της Βορείου Ελλάδος, η αύξηση του κατώτατου μισθού θα επηρεάσει τις μικρές επιχειρήσεις μέχρι και 20 ατόμων, μεγάλο ποσοστό ανειδίκευτων εργαζομένων και κυρίως τις παραγωγικές επιχειρήσεις εντάσεως εργασίας. Επιφυλακτικός ο ΣΕΛΠΕ Επιφυλακτικός δηλώνει ο ΣΕΛΠΕ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος) ως προς την απόφαση για αύξηση του κατώτατου μισθού, καθώς δεν έχει ληφθεί υπόψη η διασύνδεσή του με την παραγωγικότητα της εργασίας και η ανταγωνιστικότητα του κλάδου. Στην ανακοίνωσή του αναφέρει πως βασική φιλοσοφία του ΣΕΛΠΕ «είναι η εμπέδωση στο ελληνικό περιβάλλον εργασίας ορισμένων θεμελιωδών οικονομικών εννοιών: ότι οι τεχνολογικές εξελίξεις διαμορφώνουν νέες συνθήκες απασχόλησης, στο πλαίσιο της νέας ψηφιακής οικονομίας, και ότι η ανάπτυξη δεξιοτήτων και εξειδικεύσεων, η διάχυση των θετικών αντιλήψεων περί συναγωνισμού και ανταγωνισμού στην αναζήτηση της καινοτομίας και του καλύτερου (αριστεία) διαρκώς προάγουν την παραγωγικότητα της εργασίας, με βάση την οποία τεκμηριώνονται παρεμβάσεις ρύθμισης του κόστους εργασίας και εντέλει των αμοιβών των εργαζομένων. Ως εκ τούτου, οποιαδήποτε κανονιστικού τύπου απόφαση π.χ. για αύξηση του οριζόμενου «κατώτατου μισθού», μη λαμβανομένης υπόψη της διασύνδεσής του με την παραγωγικότητα της εργασίας και την ανταγωνιστικότητα του κλάδου και της οικονομίας, μας βρίσκει τουλάχιστον επιφυλακτικούς, αναφέρει η ανακοίνωση. Σε συνθήκες πολύχρονης κρίσης και διαρκούς προσπάθειας για επιβίωση των επιχειρήσεων, είναι παράδοξο να αποφασίζουν τρίτοι για λογαριασμό των επιχειρήσεων αυτών. Στις βασικές υποχρεώσεις της πολιτείας σχετικά με την οικονομία και την ανάπτυξη εντάσσονται, μεταξύ άλλων, η δημιουργία ικανών συνθηκών που ευνοούν τις επενδύσεις, την επιχειρηματική δράση και τη γένεση νέων θέσεων απασχόλησης, ο έλεγχος τήρησης της συνέπειας των φορολογικών και εισφοροδοτικών υποχρεώσεων αλλά και των κανόνων τήρησης του υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων. Σ΄ αυτές ανήκει και η άσκηση κοινωνικής πολιτικής που πρέπει να υποστηρίζεται κυρίως από τα φορολογικά έσοδα τα οποία το κράτος εισπράττει. Κοινωνική πολιτική δεν ασκείται μέσω παρεμβάσεων στις αμοιβές των εργαζομένων. Μια σημαντική μείωση του μη μισθολογικού κόστους θα ήταν ωφέλιμη και εξίσου αποτελεσματική στο διαθέσιμο εισόδημα, όσο και η αύξηση των μισθών. Δεν είναι όμως αποδεκτή η ανοχή στην αδήλωτη εργασία και στα πολλαπλά φαινόμενα εισφοροδιαφυγής, φοροδιαφυγής, φοροαποφυγής και φοροκλοπής. Επιβαλλόμενες αυξήσεις στις αμοιβές βρίσκουν πρόσκαιρη απήχηση σε ευρύτερα κοινωνικά στρώματα, αλλά «ανοίγουν τον ασκό του Αιόλου» για περαιτέρω αυξήσεις σε επίπεδο κλαδικών και ομοιοεπαγγελματικών συλλογικών συμβάσεων εργασίας, που περαιτέρω επιβαρύνουν την ανταγωνιστικότητα, κυρίως των μικρομεσαίων λιανεμπορικών επιχειρήσεων. Με τελικό αποτέλεσμα την υπονόμευση των μελλοντικών προοπτικών ανεύρεσης εργασίας και τη συντήρηση του φαύλου κύκλου μείωσης της ανταγωνιστικότητας και μάλιστα αυτής των διεθνώς εμπορεύσιμων αγαθών της ελληνικής οικονομίας». Το ύψος των μισθών που μπορεί να πληρώνει μια οικονομία και μια κοινωνία στα εργαζόμενα μέλη της δεν είναι κάτι που εξαρτάται από τις επιθυμίες ή τις καλές προθέσεις της κυβέρνησης ΣΕΒ - ΣΕΤΕ 49 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2019

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=