Business News Magazine #10

Για τις αλλαγές που συντελούνται στον κλάδο του λιανεμπορίου στην εποχή της τεχνολογίας και των οικοσυστημάτων που αναπτύσσονται γύρω από τις επιχειρήσεις, μας μίλησε o Μιχαήλ Γ. Ιακωβίδης, καθηγητής Επιχειρηματικότητας & Καινοτομίας στο London Business School, μετά την ομιλία του στο συνέδριο του ECR Hellas. Συνέντευξη στη Λιλή Καρακώστα Το λιανεμπόριο αλλάζει και μαζί του αλλάζουν και οι επιχειρήσεις αλλά και οι ιδέες, αναφέρει στη συνέντευξή του ο Μιχαήλ Ιακωβίδης, καθηγητής Επιχειρηματικότητας & Καινοτομίας στο London Business School, ο οποίος και δηλώνει περισσότερο αισιόδοξος για την ελληνική οικονομία μετά τη λαίλαπα της κρίσης. Όσο για το μέλλον του επιχειρείν, αναφέρει πως ο συνδυασμός διαδικτυακού και παραδοσιακού εμπορίου μαζί με εξωστρεφείς ιδέες διοίκησης μιας επιχείρησης είναι τα συστατικά εκείνα που την κάνουν επιτυχημένη. Ποιες είναι οι νέες στρατηγικές προκλήσεις που βλέπετε να αναδύονται για το επιχειρείν σε παγκόσμιο επίπεδο τα επόμενα χρόνια; Ποιες αλλαγές βρίσκονται σε εξέλιξη ή και κυοφορούνται και πρόκειται να επιφέρουν νέα δεδομένα; Από τις βασικότερες αλλαγές που διαπιστώνουμε είναι ο συνδυασμός ρυθμιστικών και τεχνολογικών αλλαγών για τον τρόπο με τον οποίο τόσο καταναλώνουμε όσο και παράγουμε. Αυτό το οποίο βλέπουμε είναι ότι μια οικονομία η οποία επί αιώνες είχε χτιστεί με την αρχή της αποκλειστικότητας, όπου δηλαδήμια συγκεκριμένη επαγγελματική ομάδα ασχολούνταν αποκλειστικά με ένα αντικείμενο, βλέπουμε πως αλλάζει σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά δυστυχώς όχι στην Ελλάδα, η οποία στηρίζει την αποσπασματική λειτουργία της οικονομίας, τη στιγμή που τα εμπόδια για κάτι τέτοιο καταρρίπτονται. Γιατί συμβαίνει αυτό; Διότι έχουν αλλάξει οι αντιλήψεις αυτών οι οποίοι ηγούνται αυτών των τομέων και εκεί που παλιότερα υπήρχε μια άτυπη συμφωνία, η οποία έδινε κάποια προνόμια σε συγκεκριμένες ομάδες αλλά τους άφηνε να αυτορρυθμίζονται, πλέον η αντίληψη είναι πως αυτό είναι αναποτελεσματικό, εμποδίζει την ανάπτυξη, περιορίζει την καινοτομία και δεν δίνει στους καταναλωτές τα πράγματα που θέλουν. Αρχικά, αλλάζει η τεχνολογία και δημιουργείται η φάση για τη δημιουργία νέων επιχειρηματικών μοντέλων, γιατί έτσι μπορείς να εξυπηρετείς ανάγκες με διαφορετικό τρόπο: δεν χρειάζεται να πας σε τράπεζα για κάποιες υπηρεσίες, δεν χρειάζεται να έχεις δεδομένο δίκτυο διανομής στο λιανεμπόριο και μπορείς να εκμεταλλευτείς τις δυνατότητες που σου δίνονται για να διοργανώσεις ξανά τα πράγματα. Το δεύτερο εξίσου σημαντικό ζήτημα είναι το γεγονός ότι η τεχνολογία αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να συνδεόμαστε όλοι. Με τη χρήση των «έξυπνων» κινητών αλλάζει ο τρόπος με τον οποίο διαδρούμε με το ευρύτερο περιβάλλον και ολοένα και αυξανόμενος αριθμός προϊόντων και υπηρεσιών πλέον περνούν μέσα από το κινητό. Αυτό είναι σημαντικό, γιατί ουσιαστικά σου δίνει τη δυνατότητα να ξανασχεδιάσεις πράγματα. Δηλαδή, αν έχεις τη δυνατότητα να έχεις δίπλα σου μια συσκευή που θα ελέγχει τα πάντα, όπως π.χ. να σου παίρνει την πίεση, να ελέγχει αν είσαι καλά, να σε βοηθά να επικοινωνήσεις με όλο τον κόσμο και να στέλνει στην οθόνη στοιχεία σε πραγματικό χρόνο, τότε μπορείς να καινοτομήσεις στον τρόπο με τον οποίο θα προσφέρεις τις υπηρεσίες σου, θα τις τιμολογήσεις αλλά και θα σκεφτείς τις πραγματικές ανάγκες του πελάτη. Άρα ποια αλλαγή βλέπουμε; Αντί να έχουμε δεδομένες υπηρεσίες, π.χ. στον τομέα της υγείας, υπάρχουν πλέον καινούργιοι τρόποι με τους οποίους οργανώνονται οι επιχειρήσεις και μπαίνουν καινούργια επιχειρηματικά μοντέλα, συχνά συνενώνοντας διαφορετικούς εταίρους, δημιουργώντας δηλαδή τα οικοσυστήματα, που μαζί δείχνουν νέους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να καλύπτουμε τις ανάγκες μας. Βλέπουμε το οικοσύστημα γύρωαπό την Google και την Apple, την Android, την Uber - στην Ελλάδα κάτι ανάλογο δοκίμασε να κάνει η Taxibeat. Αυτές οι αλλαγές είναι ποιοτικά διαφορετικές από αυτά που είχαμε δει στο παρελθόν. Υπάρχουν και αρκετοί άλλοι λόγοι, όπως ανέφερα και στην παρουσίασήμου, για την αλλαγή του λιανεμπορίου, που επιτείνουν τη δημιουργία των νέων μοντέλων. Σκεφθείτε ότι 7 στις 10από τις μεγαλύτερες εταιρείες από πλευράς κεφαλαιακής αξίας στον κόσμο βασίζουν την επιτυχία τους σε οικοσυστήματα και σε πλατφόρμες, εταιρείες όπως η Apple, η Google, η Microsoft, η Alibaba, οι οποίες έχουν καταφέρει να εκτοπίσουν τους παλιούς, παραδοσιακούς κολοσσούς, όπως η General Electric, η Exxon Mobil και η Citibank. Άρα μιλάμε για ένα καινούργιο επιχειρηματικό περιβάλλον με διαφορετικούς ανθρώπους, οι οποίοι κερδίζουν -είτε από πλευράς κεφαλαιακής αξίας είτε από πλευράς εσόδων- και έναν διαφορετικό τρόπο οργάνωσης, όπου οι εταιρείες σχετίζονται με τα οικοσυστήματα. Στο συνέδριο του ECR Hellas ασχοληθήκατε ειδικά με το χώρο του λιανεμπορίου και των FMCG. Ποιες αλλαγές εκτιμάτε πως αναμένονται σε αυτό το πεδίο και πώς πρόκειται αυτό να αναμορφωθεί; Αναφορικά με το λιανεμπόριο βλέπουμε ότι συμβαίνουναλλαγές, στην Ελλάδαλίγο πιο αργά από ό,τι σε άλλες χώρες, γιατί τα προηγούμενα χρόνια ήμασταν όλοι τόσο απορροφημένοι με την οικονομική κρίση, που ξεχάσαμε πως ο κόσμος γύρωμας αλλάζει. Έχουμε δει τη μεγάλη αύξηση στο διαδικτυακό λιανεμπόριο. Η Amazon έχει καταφέρει εκτός από τους παραδοσιακούς τομείς στους οποίους δραστηριοποιούνταν, να γίνει και το μεγαλύτερο «μαγαζί» πώλησης ρούχων. Υπάρχει μια δημιουργία καινούργιων μοντέλων, που δεν σημαίνει βέβαια πως αλλάζει το λιανεμπόριο και γίνεται όλο διαδικτυακό, αλλά βρίσκουμε καινούργιους τρόπους με τους οποίους ενσωματώνουμε το διαδικτυακό κομμάτι με το παραδοσιακό κομμάτι. Υπάρχει τον τελευταίο καιρό ενδιαφέρον των εταιρειών οι οποίες κυριάρχησαν από πλευράς διαδικτυακής, όπως η Amazon και ηAlibaba, στην εισδοχή τους και στον παραδοσιακό χώρο. Και η Alibaba έχει επενδύσει σε μια σειρά από προηγμένα τεχνολογικά καταστήματα, που συνδέουν την παραδοσιακή αγορά με το διαδικτυακό κομμάτι, ενώ η Amazon αγόρασε την εταιρεία Whole Foods, ώστε να έχει τη δυνατότητα να επεκταθεί στο χώρο της διανομής τροφίμων και να συνδυάσει τα δύο και ήδη έχει ξεκινήσει να δημιουργεί μια σειρά μαγαζιών που στηρίζονται στην τεχνολογία και επιτρέπει στους καταναλωτές να ψωνίσουν με διαφορετικό τρόπο. Εδώθα ήθελα να συμπληρώσωπως οι επιχειρήσεις που βλέπουμε να μεγαλώνουν είναι όχι γιατί στηρίζονται στην τεχνολογία αλλά γιατί τη χρησιμοποιούν για να σκεφτούν τι και πώς το θέλει ο καταναλωτής. Αντί να σκεφτόμαστε μονάχα για τη χρήση της τεχνολογίας, μια βασική αλλαγή είναι ότι μπορούμε να δούμε πιο προσεκτικά τι χρειάζεται ο καταναλωτής και πώς μπορούμε να την ενσωματώσουμε εμείς -ως αυτοί που παρέχουμε ως λιανεμπόριο τα αγαθά στον καταναλωτή- με διαφορετικούς και καινούργιους τρόπους. Πώς μπορούν οι επιχειρήσεις, τόσο στο χώρο του λιανεμπορίου όσο και γενικά, να αντεπεξέλθουν στις αλλαγές που επίκεινται; Πώς μπορούν να αντιμετωπίσουν επιτυχημένα τις προκλήσεις που συνδέονται με αυτές τις αλλαγές; Αντιμετωπίζουμε μια περίοδο ουσιαστικής αλλαγής. Το πλεονέκτημα της Ελλάδας είναι πως μπορεί να διδαχθεί από όσα δούλεψαν ή όχι σε άλλες χώρες, όμως Μιχαήλ Γ. Ιακωβίδης London Business School Στην Ελλάδα υπάρχουν δυνατότητες αλλά είναι στο χέρι μας να τις εκμεταλλευτούμε interview ΗΕλλάδα έχει αρχίσει να δημιουργεί ένα κέντρο νεοφυών επιχειρήσεων οι οποίες μπορούν να σταθούν σε διεθνές επίπεδο 34 ΙΟΥΝΙΟΣ 2019

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=