Business News Magazine #10

άποψη Πέρα από το ότι προσωπικά δεν τους πάωκαθόλου όλους αυτούς τους βαρύθυμους και κομπλεξικούς που θεωρούν την αγένεια ένδειξη ανωτερότητας, τώρα μαθαίνω ότι αυτές οι συμπεριφορές έχουν και υψηλό κόστος για μια εταιρεία. Ο καθηγητής Μάνατζμεντ και Μηχανικής στο Stanford School of Engineering και συγγραφέας του βιβλίου The Asshole Survival Guide: How to deal with people who treat you like dirt, Robert Sutton, εκπόνησε έρευνα για πάνω από μία δεκαετία σχετικά με τις συνέπειες της αγένειας στο εργασιακό περιβάλλον. Στο διάστημα αυτό δέχτηκε χιλιάδες e-mails από ανθρώπους που ζητούσαν καθοδήγηση για το πώς πρέπει να διαχειριστούν συμπεριφορές εκφοβισμού και έλλειψης σεβασμού από προϊσταμένους-μέλη Δ.Σ., πελάτες και συναδέλφους. Σε πρόσφατο άρθρο του στο McKinsey Quarterly, o Sutton επισημαίνει τις αποδεδειγμένα αρνητικές συνέπειες ενός εκφοβιστικού, δυσλειτουργικού εργασιακού κλίματος στην υγεία του οργανισμού και την απόδοση των εργαζομένων, αλλά και τον σημαντικό ρόλο της ηγεσίας στη δημιουργία ή την ανατροπή του, δίνοντας συγκεκριμένες κατευθύνσεις. Κατά τον καθηγητήSutton, στην πραγματικότητα, το bullying της ηγεσίας κοστίζει πολλαπλά, τόσο στο ανθρώπινο δυναμικό όσο και στην επιχείρηση. Εκατοντάδες πειράματα καταδεικνύουν ότι η συναναστροφή με προσβλητικούς ανθρώπους οδηγεί στη μείωση της απόδοσης των «θυμάτων» τους, στον περιορισμό της δημιουργικότητας, της παραγωγικότητας και της ευθυκρισίας, ενώ παράλληλα μειώνει τη θέληση για μεγαλύτερη προσπάθεια και συναδελφικότητα. Για το σκοπό αυτό, στόχος κάθε ηγέτη πρέπει να είναι να διαμορφώσει ένα πολιτισμένο εργασιακό περιβάλλον, στο οποίο δεν κυριαρχούν ανάγωγες συμπεριφορές. Το βάρος πέφτει στην ηγεσία της επιχείρησης να θέσει τις αρχές και να τις εφαρμόσει προς πάσα κατεύθυνση: στις πολιτικές προσλήψεων και απολύσεων, στη συνεργασία με τους προμηθευτές, στην επικοινωνία με τους πελάτες. Ειδικά στην περίπτωση των ηγετικών στελεχών, ο κίνδυνος να αποτελούν οι ίδιοι μέρος ή και την πηγή του προβλήματος, είναι μεγαλύτερος. Όπως αναφέρει ο συγγραφέας, οι έρευνες και η εμπειρία αποδεικνύουν ότι όσο οι άνθρωποι ανελίσσονται επαγγελματικά και αποκτούν μεγαλύτερη εξουσία, τείνουν να επικεντρώνονται στις δικές τους ανάγκες και επιθυμίες και να αδιαφορούν για τις ανάγκες των άλλων. Η «μόλυνση» της εξουσίας δεν είναι αναπόφευκτη, αν την εντοπίσουν νωρίς στην καριέρα τους και προσπαθήσουν να την αποφύγουν όσο ανεβαίνουν στην κορυφή. Συχνά, το παράδειγμα ενός αναίσθητου, κακότροπου προϊσταμένου στην αρχή της δικής τους καριέρας μπορεί να λειτουργήσει ως παράδειγμα προς αποφυγήν. Η ευγένεια και ο σεβασμός απέναντι στους άλλους αποτελούν στην ουσία μια προσωπική φιλοσοφία ζωής, που ξεπερνά τον επαγγελματικό στίβο. Αν όμως οι ηγέτες θέλουν να αποτελούν μέρος της λύσης και όχι του προβλήματος, ο Sutton δίνει κάποιες κατευθυντήριες γραμμές για να το επιτύχουν. Και μια από τις κατευθύνσεις αυτές είναι ο ηγέτης να κοιταχτεί στον καθρέφτη του, αλλά στη συνέχεια να ρωτήσει και τους άλλους πώς τον βλέπουν. Και όταν λέω ηγέτης, εννοώ κάθε στέλεχος που έχει εξουσία. Όπως βέβαια και κάθε μικρός ή μεγάλος επιχειρηματίας που θέλει να πάει μπροστά. Η ανικανότητα να αναγνωρίσουμε τα ελαττώματά μας και τη σφοδρότητά τους αποτελεί πανανθρώπινο γνώρισμα. Σύμφωνα με τον νομπελίστα Daniel Kahneman, η υπερβολική αυτοπεποίθηση είναι η πιο καταστροφική από όλες τις προκαταλήψεις... Μόνον ζημιές προκαλούν σε μια επιχείρηση οι γελοίες συμπεριφορές κάποιων χιτλερίσκων. του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου Η ευγένεια και ο σεβασμός απέναντι στους άλλους αποτελούν στην ουσία μια προσωπική φιλοσοφία ζωής, που ξεπερνά τον επαγγελματικό στίβο Hαγένεια και οι συνέπειές της στην εργασία 66 ΙΟΥΝΙΟΣ 2019

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=