Who is who O John Farnell είναι παγκοσμίου φήμης strategist, ομιλητής και συγγραφέας. Έχει ιδρύσει καινοτόμους συμβουλευτικές επιχειρήσεις τόσο στην Αθήνα όσο και στο Λονδίνο και συνεργάζεται με κορυφαίους οργανισμούς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. stops there’...). Θέλω να τονίσω πως σε γενικές γραμμές στο συγκεκριμένο ζήτημα δεν παραχωρείται αρκετός χρόνος στο υψηλότερο επίπεδο. Είναι κάτι που δεν συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα αλλά σε ολόκληρο τον κόσμο. Θεωρείτε πως η νέα εποχή που δείχνει να ξεκινά στην Ελλάδα μετά την οικονομική κρίση και τη γενικευμένη ύφεση των τελευταίων δέκα ετών θα οδηγήσει σε αλλαγές όσον αφορά το corporate positioning των επιχειρήσεων στη χώρα; Το ελπίζω, γιατί θεωρώπως είναι απαραίτητο. Kατά πολλούς, βγαίνουμε από την περίοδο της λιτότητας και του αγώνα για επιχειρηματική επιβίωση και προχωράμε σε μια περίοδο κατά την οποία οι οργανισμοί μπορούν να στρέψουν το βλέμμα τους στο πιο μακροπρόθεσμο μέλλον. Η πραγματικότητα αυτή θα πρέπει να σημαίνει πως οι οργανισμοί θα ξεκινήσουν να κάνουν ερωτήσεις αναφορικά με τη μελλοντική τους κατεύθυνση. Για παράδειγμα: ποιοι θέλουν να είναι, γιατί υπάρχουν και για ποιους υπάρχουν. Οι c-suite διοικητικές ομάδες στην Ελλάδα πρέπει να είναι έτοιμες και με την κατάλληλη στρατηγική διαμορφωμένη, ούτως ώστε να μπορέσουν να αξιοποιήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο κάθε θετική τροπή στο περιβάλλον εντός του οποίου δραστηριοποιούνται. Πρέπει να έχουν μια ξεκάθαρη στρατηγική αναφορικά με τα στοιχεία για τα οποία θέλουν να είναι γνωστοί οι οργανισμοί τους και να έχουν αποφασίσει πώς θέλουν ο κόσμος να τους αντιλαμβάνεται. Αν λάβουμε, επίσης, υπόψη την ολοένα μεγαλύτερη ανάγκη υιοθέτησης εξωστρεφούς προσανατολισμού και φιλοσοφίας εξαγωγών που παρατηρείται στους περισσότερους ελληνικούς οργανισμούς, μπορούμε να δούμε πόσο σημαντικό είναι να είσαι ξεκάθαρος και συνεπής σε σχέση με όσα επικοινωνείς στους stakeholders. Επίσης, θεωρώ πως πρέπει να λάβουμε υπόψη πως το Corporate Positioning για οποιονδήποτε οργανισμό επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από την εικόνα και τη φήμη της χώρας από την οποία προέρχεται. Ελπίζω, λοιπόν, πως και σε επίπεδο χώρας, αυτοί που έχουν αναλάβει επικεφαλής, θα εξετάσουν τον τρόπο με τον οποίο θέλουν να τοποθετήσουν την Ελλάδα, καθώς εισερχόμαστε σε αυτή την πιο θετική περίοδο. Πολύ μεγάλη ζημιά έγινε στην εικόνα και στη φήμη της Ελλάδας τα τελευταία δέκα χρόνια και θα πρέπει να εργαστούμε σκληρά για να βελτιώσουμε την κατάσταση. Μια στρατηγική «country positioning» θα ήταν καλό να υιοθετηθεί. Ελπίζωπως κάποιος που διαθέτει τη δύναμη και την επιρροή να κάνει κάτι γι’ αυτό, θα ενδιαφερθεί και θα αναλάβει σύντομα δράση. Ποια περίπτωση «κρύβει» τις μεγαλύτερες προκλήσεις; Η δημιουργία του σκοπού και του οράματος για έναν νέο οργανισμό ή η αλλαγή του corporate positioning ενός εδραιωμένου οργανισμού, τον οποίο αντιλαμβάνονται με έναν συγκεκριμένο τρόπο οι stakeholders; Πολύ καλή ερώτηση! Και στις δύο περιπτώσεις υπάρχουν σημαντικές δυσκολίες και προκλήσεις. Ποτέ δεν είναι εύκολο να παρουσιάσεις κάτι φρέσκο. Σπάνια οι start-ups διαθέτουν επαρκείς πόρους και budget για προσπάθειες positioning με έντονη παρουσία στα media. Συνεπώς, πρέπει να είναι πολύ έξυπνες όσον αφορά την προσέγγιση. Το θετικό όμως είναι πως οι start-ups ξεκινούν από την αρχήμε μια λευκή σελίδα. Ηστρατηγική μπορεί να δομηθεί ή να αποφασιστεί από την πρώτη στιγμή. Από την άλλη, θεωρώπως η προσπάθεια να αλλάξεις κάτι που ήδη υπάρχει, είναι -σε γενικές γραμμές- μια πιοφορτισμένη συναισθηματικά διαδικασία. Σε εσωτερικό επίπεδο, οι οργανισμοί που υπάρχουν εδώκαι καιρό διαθέτουν άκρως καθορισμένους τρόπους για να λειτουργούν. Μερικές φορές αποτελεί τεράστια πρόκληση να αλλάξεις εδραιωμένες νοοτροπίες και αντιλήψεις. Σε εξωτερικό επίπεδο, οι οργανισμοί με εδραιωμένη εικόνα και φήμη, οι οποίες πρέπει να αλλάξουν, θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες στην προσπάθεια να μεταβάλλουν τις εντυπώσεις που διατηρεί -πολλές φορές επί μακρόν- ο κόσμος. Όπως σημείωσα, και οι δύο περιπτώσεις «κρύβουν» προκλήσεις για διαφορετικούς κάθε φορά λόγους. Πάντα, όμως, ο μετασχηματισμός και οι πρωτοβουλίες διοικητικών αλλαγών απαιτούν πολύ προσεκτικούς χειρισμούς. interview Όλοι οι stakeholders είναι σημαντικοί, αλλά εάν με πιέζατε, θα σας έλεγα πως η διοικητική ομάδα, οι εργαζόμενοι και οι πελάτες θα πρέπει να τίθενται στο επίκεντρο κατά τη διαδικασία ανάπτυξης του corporate positioning 50 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2019
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=