πολύ σημαντικό ότι η Optima Bank δεν κατέχει κόκκινα δάνεια και το στελεχικό της δυναμικό είναι ένα από τα πιο έμπειρα στον τραπεζικό χώρο. Είναι πολύ σημαντική η είσοδος της τράπεζας στην αγορά, όπου -σημειωτέον- σε διάστημα 10 ετών, οι καταθέσεις μειώθηκαν από 225 δισ. στα 135 δισ. ευρώ, τα δάνεια από 250δισ. στα 170δισ. ευρώκαι ο αριθμός εργαζομένων από 68.000σε 39.000. Τα καταστήματα μειώθηκαν από 4.100 σε 1.900, ο αριθμός των ΑΤΜαπό 7.500 σε 5.700 και ο αριθμός των τραπεζών που κάποτε ξεπερνούσε τις εξήντα, πλέον είναι μικρότερος από δέκα. Τα πρώτα δείγματα και η ανταπόκριση της αγοράς κρίνονται εξαιρετικά θετικά. Υπήρξατε Ειδικός Γραμματέας ΔΕΚΟ, στο πλαίσιο της τότε προσπάθειας για τον εκσυγχρονισμό του ευρύτερου δημόσιου τομέα και την εξυγίανση των δημοσίων επιχειρήσεων. Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες προκλήσεις που συναντήσατε σε αυτό το εγχείρημα και ποιες παθογένειες σχετικά με το δημόσιο θεωρείτε πως ακόμη μας ταλανίζουν σαν χώρα; Πράγματι, το 2010-2012 υπήρξα Γραμματέας ΔΕΚΟ και Αποκρατικοποιήσεων στο Υπουργείο Οικονομικών. Στην ευθύνη μου είχα περίπου 180 εταιρείες και 90.000 εργαζόμενους. Η μεγαλύτερη πρόκληση που συνάντησα ήταν η συνεχής ζημιογόνα δραστηριότητα σχεδόν όλων των ΔΕΚΟ. Υπήρχε σαφής έλλειψη προσανατολισμού στη δημιουργία υπεραξίας και συνακόλουθα και έλλειψη στόχευσης προς την κατεύθυνση της αύξησης εσόδων και της μείωση κόστους. Μέσα από μια συστηματική προσπάθεια, επικεντρωμένη τόσο στην αύξηση εσόδων όσο και στον εξορθολογισμό του κόστους, είμαι περήφανος που η ομάδα μου και εγώ βελτιώσαμε το οικονομικό αποτέλεσμα των ΔΕΚΟ κατά 1,2 δισ. ευρώ. Οι μεγαλύτερες δυσκολίες που συνάντησα ήταν η έλλειψη μιας σωστής αξιολόγησης των εργαζομένων, η έλλειψη συνεργασιών μεταξύ των ΔΕΚΟ, καθώς και η έλλειψη προσέλκυσης στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα, που θα μπορούσαν να συνεισφέρουν τα μέγιστα. Οφείλω να διευκρινίσω -γιατί υπάρχει συχνή παρεξήγηση- ότι στον δημόσιο τομέα υπάρχουν στελέχη που τίποτα δεν έχουν να ζηλέψουν από τον ιδιωτικό τομέα. Τέλος, η έλλειψη συνέχειας τόσο στη διοίκηση των ΔΕΚΟόσο και στις νευραλγικές θέσεις των υπουργείων, αναμφίβολα δυσκολεύουν την αποτελεσματικότητα και τον μακροχρόνιο σχεδιασμό. Θεωρείτε πως μπορούμε να μιλάμε για σταδιακή επιστροφή της χώρας και της οικονομίας στην ανάκαμψη ή υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος που πρέπει να καλυφθεί; Τα πρώτα δείγματα είναι εξαιρετικά θετικά και απεικονίζονται σε όλους τους οικονομικούς δείκτες. Η εμπιστοσύνη των αγορών ξανακερδίζεται μέρα μέρα, και τώρα είναι επιτακτικήη προσέλκυση ξένων επενδύσεων που θα στηρίζονται σε ένα -σταθερό για τουλάχιστον μία δεκαετία- ανταγωνιστικό φορολογικό σύστημα, στη μείωση της γραφειοκρατίας μέσα από τη χρήση της τεχνολογίας και στη δημιουργία κινήτρων για επενδύσεις. Τέλος, η γρήγορη επίλυση δικαστικών υποθέσεων θα ενθαρρύνει τους ξένους να επενδύσουν. Ποιες πιστεύετε πως αποτελούν αυτήν τη στιγμή τις μεγαλύτερες ανησυχίες για έναν business leader στην Ελλάδα; Πού θα πρέπει να δίνει ιδιέδρασαν γρήγορα. Οι ευκαιρίες που δημιουργούνται σήμερα είναι μοναδικές. Το έργο του business leader στην Ελλάδα σήμερα είναι ιδιαίτερα δύσκολο αλλά και ιδιαίτερα συναρπαστικό. Πρέπει να ελέγχει πλήρως τα οικονομικά της επιχείρησης και το cash flow, να τηρεί αυστηρά τις αρχές της εταιρικής διακυβέρνησης, να κοιτάζει πλέον πολύ σοβαρά τις αγορές του εξωτερικού, να στελεχώνει την εταιρεία του με ικανά στελέχη, να έχει και βραχυπρόθεσμο αλλά και μακροπρόθεσμο πλάνο, να μπορεί να αφουγκράζεται τις ανάγκες του καταναλωτή, να δημιουργεί στρατηγικές συμμαχίες και, βέβαια, να είναι ανοιχτός σε νέες ιδέες. Τόσο το μάνατζμεντ όσο και το επιχειρείν γίνονται από ανθρώπους με ανθρώπους. Η τεχνολογία βοηθάει, αλλά δεν υποκαθιστά τον άνθρωπο. Ηομάδα είναι πολύ σημαντική, αλλά και ο ρόλος της ηγεσίας είναι εξαιρετικός. Ηδιαδικασία (processmanagement) είναι πολύ σημαντική και ο σεβασμός και η συνέπεια προς τον πελάτη καθοριστικοί παράγοντες επιτυχίας αίτερη προσοχή και να εστιάζει τις δυνάμεις του; Ένας business leader στην Ελλάδα σήμερα οφείλει να κάνει τον ακροβάτη, ενώ μπροστά του «ανοίγεται» ένα ιδιαίτερα αβέβαιο μέλλον. Προερχόμαστε από μία δεκαετία όπου ο πρώτος στόχος μιας επιχείρησης στην Ελλάδα ήταν η επιβίωση. Σήμερα, οι ελληνικές αγορές έχουν μικρύνει σε μεγάλο βαθμό. Ενδεικτικά, ηΕλληνικήΧρηματιστηριακήΑγορά έχει χάσει 150δισ. ευρώ σε αξία, ηδιαφημιστικήαγοράπάνωαπό 70%σε τζίρο, ηοικοδομή 80%. Ιστορικά μεγάλες εταιρείες δίνουν τη θέση τους και τα μερίδιά τους σε εταιρείες που interview 56 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2019
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=