Business News Magazine #14

businesssports Oι μεγάλοι ποδοσφαιρικοί σύλλογοι δεν επικρατούν μόνο εντός των 4 γραμμών των γηπέδων. Κατορθώνουν να σκοράρουν στο απαιτητικό «πρωτάθλημα» των επιχειρηματικών εσόδων. Γράφει η Αθηνά Κόδρου Ότι το ποδόσφαιρο είναι ένα μεγάλο εμπορικό προϊόν το γνωρίζουμε όλοι, άσχετα αν το ξεχνάμε καμιά φορά με κανένα απ’ ευθείας φάουλ του Μέσι, καμία κεφαλιά από τα 2.56μ. του Ρονάλντο, η καμιά τρίπλα του Σαχά. Ωστόσο, οι αριθμοί είναι πάντα εκεί, για να μας θυμίζουν τη βιομηχανία που έχει στηθεί γύρωαπό το κορυφαίο άθλημα παγκοσμίως και κυρίως ότι η ευρωπαϊκή οικονομία κινείται τόσο από το Champions League, όσο και από τα καλύτερα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα. Premier League, Primera Division, Campionato, Championnat, αλλά και άλλα πρωταθλήματα όπως το ολλανδικό, το πορτογαλικό και το τουρκικό, πρωταγωνιστούν και μονοπωλούν το ενδιαφέρον, όχι μόνο από αγωνιστικής πλευράς αλλά και από τα πολλά μηδενικά που έχουν οι προϋπολογισμοί των ομάδων που πρωταγωνιστούν. Δύο έρευνες έρχονται να επιβεβαιώσουν το τρελό επιχειρησιακό πάρτι που περιστρέφεται γύρω από τους ευρωπαϊκούς συλλόγους, με την Μπαρτσελόνα να είναι ημεγάλη πρωταγωνίστρια, ακόμα και χωρίς τίτλο Champions League! Παράλληλα, όπως σε όλες τις οικονομίες, θα δούμε τις τεράστιες ανισότητες στα έσοδα των ομάδων, με τη μερίδα του λέοντος να μοιράζεται σε πέντε ουσιαστικά ομάδες! Θα δούμε rookies όπως τον Άγιαξ αλλά και την Παρί Σεν Ζερμέν να κάνει την οικονομική αντεπίθεσή της. Σύμφωνα με την 23η έκδοση του Συλλόγου Football Money League, που συντάσσει και δημοσιεύει το Sports Business Group της Deloitte, οι 20 ποδοσφαιρικοί σύλλογοι με τα υψηλότερα κέρδη παγκοσμίως σημείωσαν συνολικά έσοδα-ρεκόρ ύψους 10,6 δισ. δολαρίων. Οι πέντε κορυφαίοι σύλλογοι, από πλευράς εσόδων, στο φετινό Money League είναι η Μπαρτσελόνα (με συνολικά έσοδα 959,3 εκατ. δολάρια), η Ρεάλ Μαδρίτης (με έσοδα 864 εκατ. δολάρια), η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ (με έσοδα 811,7 εκατ. δολάρια), η ΜπάγερνΜονάχου (με έσοδα 753,1 εκατ. δολάρια) και η Παρί Σεν Ζερμέν (με έσοδα 725,5 εκατ. δολάρια). Αθροιστικά, τα έσοδα των πέντε αυτών συλλόγων είναι υψηλότερα από τα έσοδα που παράγουν οι σύλλογοι που βρίσκονται στις θέσεις 10 έως 20 της κατάταξης. Οι ραδιοτηλεοπτικές μεταδόσεις παραμένουν η μεγαλύτερη επιμέρους ροή εσόδων, αντιπροσωπεύοντας το 44% των συνολικών εσόδων. Η ικανότητα προσέλκυσης σημαντικού εμπορικού ενδιαφέροντος είναι ένας βασικός παράγοντας που ξεχωρίζει τους συλλόγους που βρίσκονται στην κορυφή (δηλαδή εκείνους που παραδοσιακά αγωνίζονται στο UEFA Champions League σε τακτική βάση) από εκείνους στις τελευταίες θέσεις του Money League. Είναι αξιοσημείωτο ότι παρόλο που μια παρατεταμένη περίοδος απουσίας από τις διοργανώσεις των συλλόγων της UEFA, ιδίως από το Champions League, μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τα έσοδα, οι σύλλογοι στην κορυφή της κατάταξης εξαρτώνται σε μικρότερο βαθμό από τα έσοδα των ραδιοτηλεοπτικών μεταδόσεων από ό,τι οι μικρότεροι σύλλογοι. Αυτό που είναι αξιοσημείωτο στο φετινό Money League είναι η εμφανώς συνεχιζόμενη παρουσία «μίνι πρωταθλημάτων στο εσωτερικό του ίδιου τουMoney League», καθώς οι σύλλογοι με τα μεγαλύτερα έσοδα συνεχίζουν να απομακρύνονται από τους υπόλοιπους. Με τηνΜπαρτσελόνα ναφθάνει στην κορυφή τουMoney League για πρώτηφορά και ταυτόχρονα να γίνεται η πρώτη ομάδα που ξεπερνάει το όριο των 900 εκατ. δολαρίων, στις δύο πρώτες θέσεις της φετινής κατάταξης φιγουράρουν, για δεύτερη συνεχή χρονιά, δύο ισπανικές ομάδες. Οι ρόλοι, ωστόσο, έχουν αντιστραφεί, με τη ΡεάλΜαδρίτης να πέφτει στη δεύτερη θέση, ενώ η διαφορά μεταξύ της πρώτης και της δεύτερης θέσης είναι πλέον η υψηλότερη στην ιστορία του Money League (95,3 εκατ. δολάρια). Πρωταθλητές πολλών εκατομμυρίων Η αύξηση των εσόδων της Μπαρτσελόνα μπορεί να αποδοθεί σε μεγάλο βαθμό στην αλλαγή της προσέγγισης του συλλόγου όσον αφορά τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες, με την απόφαση ένταξης των εργασιών εμπορίας και αδειοδότησης σε in house επίπεδο να παίζει πρωταρχικό ρόλο. Αναγνωρίζοντας την ισχύ του εμπορικού σήματός του, ο σύλλογος απέκτησε μεγαλύτερο έλεγχο των εργασιών εμπορίας και αδειοδότησης, αντί να βασίζεται σε τρίτους για τις υπηρεσίες αυτές. Αυτό προσέφερε στο σύλλογο αυξημένο έλεγχο του τρόπου προώθησης και πώλησης των προϊόντων του, καθώς και τη δυνατότητα να καταλογίζει τα σχετικά έσοδα σε μεικτή αντί μίας καθαρής βάσης. «Μάχη» Γιουνάιτεντ με Σίτι-Λίβερπουλ Οι σύλλογοι από την Premier League εξακολουθούν να αποτελούν αριθμητική πλειοψηφία στις 20πρώτες θέσεις του Money League, με οκτώσυλλόγους να είναι παρόντες στη φετινή έκδοση. Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ παραμένει τρίτημε έσοδα 811,7 εκατ. δολαρίων, αλλά προβλέπει έσοδα 725-750 εκατ. δολαρίων για την περίοδο 2019-2020, ως αποτέλεσμα της μη πρόκρισής της στο Champions League αυτής της σεζόν. Κάτι τέτοιο ενδέχεται να οδηγήσει τους «κόκκινους διαβόΚατά την τελευταία πενταετία, τα συνολικά έσοδα από ραδιοτηλεοπτικές μεταδόσεις των 20 κορυφαίων συλλόγων αυξήθηκαν με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 11%, μεγαλύτερο από κάθε άλλη ροή εσόδων. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της «Έκθεσης Πρωταθλητών Ευρώπης 2020» (The European Champions Report 2020), που δημοσιοποιήθηκε από την ομάδα Football Benchmark της KPMG, οι κορυφαίοι ευρωπαϊκοί ποδοσφαιρικοί σύλλογοι συνεχίζουν να αυξάνουν τα λειτουργικά έσοδά τους, με την αύξηση να οφείλεται κυρίως στα υψηλότερα έσοδα από τηλεοπτικά δικαιώματα, κυρίως χάρη στο νέο, πιο αποδοτικό σύστημα διανομής του Champions League της UEFA, που εγκαινιάστηκε το 2018/19. Η Μπάγερν Μονάχου, για παράδειγμα, είχε μεγαλύτερο εισόδημα από την UEFA σε σχέση με την προηγούμενη σεζόν, παρότι είχε λιγότερους αγώνες λόγω του γεγονότος ότι αποκλείστηκε νωρίς. Η Μάντσεστερ Σίτι εισέπραξε από τηνUEFA περίπου 35 εκατ. ευρώ περισσότερα, αν και η ομάδα έφτασε στην ίδια φάση του πρωταθλήματος με την προηγούμενη σεζόν. Μόνο η εντυπωσιακή πορεία του Άγιαξ οδήγησε σε είσπραξη 78 εκατ. ευρώ έσοδα από την UEFA, που αποτέλεσε και τον κύριο παράγοντα για τον διπλασιασμό σχεδόν των λειτουργικών εσόδων του. Η μόνη εξαίρεση ήταν η Γιουβέντους: η αύξηση κατά 30% στα εμπορικά έσοδα (η υψηλότερη αύξηση μεταξύ των οκτώ πρωταθλητριών), που επηρεάστηκε κυρίως από την άφιξη του Κριστιάνο Ρονάλντο, ξεπέρασε τη μέτρια αύξηση των εσόδων από τηλεοπτικά δικαιώματα, τα οποία με τη σειρά τους επηρεάστηκαν Ο ρόλος της τηλεόρασης 1 2 3 4 5 52 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2020

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=