άρθρο Ο παγκοσμίου φήμης strategist, ομιλητής και συγγραφέας John Farnell καταθέτει στο Business News Magazine την οπτική του για το τι ισχύει στην εποχή του Covid-19 όσον αφορά το επίπεδο purpose και vision για τις επιχειρήσεις. Επιμέλεια κειμένου: Δημήτρης Τσουκαλάς Από την πρώτη στιγμή της εμφάνισης του Covid-19, έχουμε ακούσει όλο και μεγαλύτερο αριθμό ανώτερων και ανώτατων στελεχών να συζητούν περί οργανωσιακού σκοπού (purpose). Τι είναι και γιατί υπάρχει ο οργανισμός. Παράλληλα, διοικητικά συμβούλια και επιτροπές έχουν «κατακλυστεί» από τη συζήτηση περί οργανωσιακού οράματος (vision) για το μέλλον. Τι κάνει ο οργανισμός και προς τα πού κατευθύνεται. «Έχει αλλάξει το purpose μας σαν οργανισμός;». «Πώς έχει επηρεάσει η κατάσταση τον τρόπο με τον οποίο βλέπουν οι άνθρωποι τον κλάδο, την εταιρεία και τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας;» Το πρώτο βήμα για να καταλάβει κανείς εάν ο Covid-19 έχει αλλάξει οτιδήποτε σχετικά με το εταιρικό purpose και vision, είναι να αναρωτηθεί ποιο ακριβώς ήταν αυτό πριν. Συνήθως ακολουθεί μια παύση όταν διατυπώνεται αυτήη ερώτηση. Αυτό που έχουμε ανακαλύψει είναι πως πολύ λίγοι οργανισμοί είχαν ήδη ένα ξεκάθαρο purpose ή ένα λεπτομερές όραμα. Εάν, λοιπόν, ο οργανισμός σας δεν διέθετε purpose & vision πριν από τον Covid-19, γιατί να τα χρειάζεστε ξαφνικά τώρα; Επειδή το σήμερα είναι πιο δύσκολο; Επειδή έχουμε ξυπνήσει; Για να είμαστε ξεκάθαροι από την αρχή, όταν συζητάμε περί purpose και vision, δεν μιλάμε για το πώς ένας οργανισμός εύχεται να τον βλέπουν μετά την έξοδο από την κατάσταση του Covid-19. Δεν συζητάμε για «αντανακλαστικές» (knee-jerk) εταιρικές καμπάνιες που αναφέρουν πως ο οργανισμός είναι «μαζί σας» σε αυτήν τη δύσκολη περίοδο. Όταν μιλάμε για purpose, συζητάμε για τον θεμελιώδη λόγο για τον οποίο ένας οργανισμός υφίσταται. Τι κάνει. Για ποιον το κάνει. Τι θέλει να επιτύχει κάνοντάς το. Όπως συζητάμε -και αυτό ίσως είναι το πιο σημαντικό- τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνεί αυτό που κάνει σε όλες τις σχετικές ομάδες stakeholder. Το γεμάτο προκλήσεις τρέχον επιχειρηματικό κλίμα σημαίνει πως πολλοί οργανισμοί αυτήν τη στιγμή αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο της εξαφάνισης. Θα σταματήσουν να υπάρχουν για έναν από δύο βασικούς λόγους. Οπρώτος έχει να κάνει με την ασυνάφεια της εμπορικής πρότασης που προσφέρουν και την αδυναμία τους να την αλλάξουν. Ο δεύτερος σχετίζεται με την αδυναμία να προσαρμόσουν την ακόμη συναφή εμπορική τους πρόταση στη νέα πραγματικότητα όσον αφορά τα έσοδα και την κερδοφορία. Τα καλά νέα είναι πως για την τεράστια πλειονότητα των οργανισμών αυτό που κάνουν δεν έχει αλλάξει. Αυτό που έχει αλλάξει είναι ο τρόπος με τον οποίο πρέπει να το κάνουν. Αυτό σε πολλές περιπτώσεις θα πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν ευκαιρία. Το εταιρικό Purpose και το οργανωσιακό vision έχουν να κάνουν απόλυτα με τους ανθρώπους. Οι άνθρωποι σε περιόδους θεμελιωδών αλλαγών ξεκινούν να αναρωτιούνται για τον εαυτό τους και τον κόσμο γύρω τους. Αναρωτιόμαστε για το μέλλον. Για τη θέση μας σε αυτό το μέλλον. Για το πώς θα αισθανόμαστε σε αυτό το μέλλον. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών η οπτική και η αντίληψή μας περί πραγμάτων έχουν αλλάξει ριζικά. Οι προσωπικές μας στάσεις και τα κίνητρα μας έχουν μεταβληθεί ανεξίτηλα. Οι δράσεις και οι συμπεριφόρες μάλλον έχουν μετασχηματιστεί για πάντα. Σε τέτοιες περιόδους αβεβαιότητας οι άνθρωποι στρέφουν το βλέμμα τους στους οργανισμούς στους οποίους εργάζονται ή από τους οποίους αγοράζουν προϊόντα, προκειμένου να τους παράσχουν οικειότητα, ασφάλεια και επιβεβαίωση. Το να καταλαβαίνουν, λοιπόν, τι κάνει και τι θέλει να επιτύχει ένας οργανισμός -το purpose του- είναι κεφαλαιώδες σε επίπεδο παρακίνησης. Σε περιόδους κατά τις οποίους το μέλλον φαντάζει άγνωστο, οι άνθρωποι στρέφουν το βλέμμα τους σε ηγέτες οργανισμών για καθοδήγηση. Αναζητούν κάποιον για να εμπιστευτούν.Μιαφιλοσοφία για να ακολουθήσουν. Στο τέλος της ημέρας αυτός ο συλλογικός μετασχηματισμός της ατομικής και συλλογικής μας ψυχής (psyche) σημαίνει κάτι πολύ απλό. Οι οργανισμοί θα χρειαστούν ξεκάθαρο και εξαιρετικά καλά ορισμένο purpose, για να δημιουργήσουν δεσμούς με οποιονδήποτε. Εάν οι άνθρωποι κοιτάζουν προς τους ηγέτες τους για κατευθύνσεις, τότε οι ηγέτες αυτοί θα πρέπει να εκφράζουν το μέλλον του οργανισμού και το πού αυτός οδεύει. Αυτός ο ηγέτης θα πρέπει να δημιουργήσει και να επικοινωνήσει ένα vision για τον οργανισμό που να χαράσσει την κατεύθυνση. Ένα vision που εμπνέει τους ανθρώπους να εργάζονται πιο έξυπνα, να είναι πιο πιστοί καταναλωτές και να αυξάνουν την επένδυση, που πραγματοποιούν στον οργανισμό. Αυτό σημαίνει πως οι c-suite και executive ομάδες θα χρειαστούν purpose που μπορεί να ευθυγραμμίζει το σύνολο του οργανισμού πίσωαπό έναν κοινό στόχο. Θα χρειαστούν vision που παρακινεί και εμπνέει σε εξαιρετικό βαθμό. Πρέπει να αναλογιστούμε το εξής: η ουσία δεν είναι ποτέ στο πώς ορίζουμε purpose ή vision. Η ουσία είναι στην πραγματικότητα σε όσα κάνουμε με αυτά. Πώς κάνουμε purpose και vision να ζωντανέψουν στο πλαίσιο του οργανισμού. Πώς μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε για να κινητοποιήσουμε τους ανθρώπους από το εσωτερικό του οργανισμού. Πώς μπορεί το vision να αξιοποιηθεί για να εστιάσουμε στη συνολική σουίτα ενεργοποιήσεων του οργανισμού αναφορικά με όλες τις σχετικές ομάδες εξωτερικών stakeholders. Αν και η τρέχουσα συγκυρία παρουσιάζει πολλά εμπορικά διλήμματα και διοικητικές προκλήσεις για την πλειονότητα των c-suite και executive ομάδων, εντούτοις προσφέρει την ευκαιρία να δημιουργηθεί οργανωσιακό purpose και vision που να μπορούν οι άνθρωποι να ακολουθήσουν. Εάν το εγχείρημα αποδειχθεί επιτυχές, δημιουργείτε καλή πίστη, αφοσίωση για τον οργανισμό. Αυτό έχει σημασία: να κάνετε τους ανθρώπους να νιώθουν εξαιρετικά θετικά όσον αφορά την προδιάθεσή τους για αλληλεπίδρασημε τον οργανισμό σας. Χρειάζεται λοιπόν να ορίζουμε γιατί υπάρχουν. Να επικοινωνούμε για ποιους υπάρχουμε. Να παρουσιάζουμε όλα αυτά με τρόπο που παρακινεί και δημιουργεί δεσμούς. Όλα αυτά είναι πλέον πιο σημαντικά από ποτέ. Εάν νομίζετε δε πως η αξιολόγηση του purpose τους οργανισμού σας και του vision (σας) μπορεί να σας βοηθήσει, μπορούμε να προτείνουμε κάποια σημεία από μερικούς από τους πελάτες μας, για να σας βοηθήσουν στη λήψη συγκεκριμένων αποφάσεων. #1ΤΙ ΘΑ ΠΟΥΛΆΜΕ «Τι θα πουλάμε (η εμπορική μας πρόταση) στο άμεσο και βραχυπρόθεσμό μέλλον έχει αλλάξει πολύ» Πρέπει να μάθουμε πώς να καινοτομούμε, να παράγουμε και να πουλάμε προϊόντα και/η υπηρεσίες που δεν αποτελούσαν ειδικότητά μας στο παρελθόν; Σε κάποιες περιπτώσεις ίσως να μην πρόκειται για μια ριζική αλλαγή όσον αφορά τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προσφέρει ο οργανισμός, αλλά απλά μια μετακίνηση σε παράλληλες κατηγορίες ή τομείς όπου απαιτείται ανάλογο σώμα δεξιοτήτων. Φυσικά, εάν πρόκειται όντως για ριζική αλλαγή, τότε ο οργανισμός πρέπει να αλλάξει άρδην και purpose και vision. #2ΤΟ MODUS OPERANDI ΜΑΣ «Πιστεύω πως ο τρόπος με τον οποίο θα επιχειρούμε έχει αλλάξει εκ θεμελίων» Πληρωμές, φόροι, βιωσιμότητα, περιβάλλον και ΕΚΕ, νομοθεσία, υγεία και ασφάλεια, φυσικοί πόροι κ.λπ. Σε πολλές περιπτώσεις θα ανακύψουν επιπλέον μέτρα υγείας και ασφαλείς ή ρυθμιστικές οδηγίες, που θα ασκούν μεγαλύτερη πίεση στη δυνατότητα των οργανισμών να προσφέρουν την εμπορική τους πρόταση με κερδοφόρο τρόπο. Αναμφίβολα, οι οικονομικές προκλήσεις που δημιουργήθηκαν από τη σημερινή σημαντική μείωση των ροών εσόδων θα οδηγήσουν πολλές c-suite και executive ομάδες να εξετάσουν τη μείωση ανθρώπινου δυναμικού σαν μέσο επιβίωσης. Η επίπτωση που έχει μια τέτοια κίνηση στην κουλτούρα και το ηθικό ενός οργανισμού μπορεί να αποδειχθεί μεγάλη. Εάν όμως συμφωνεί με ξεκάθαρα ορισμένο purpose και vision, ίσως τουλάχιστον να θεωρείται λογικό. #3 ΔΙΑΧΕΊΡΙΣΗ ΑΝΘΡΏΠΩΝ «Θεωρώ πως ο τρόπος με τον οποίο ο οργανισμός μας διαχειρίζεται (ανάγκες και αξιοποίηση) τους ανθρώπινους πόρους έχει αλλάξει» Πόσους ανθρώπους χρειαζόμαστε. Πώς εργάζονται και πού εργάζονται. Ποιες εγκαταστάσεις και ποιον εξοπλισμό χρειαζόμαστε/χρειάζονται. Πώς διατηρείς μια «δυνατή» κουλτούρα στον οργανισμό όταν μόνο το 50% της Purpose & Vision Tαιριάζουν τα δικά σας στη Αν και η τρέχουσα συγκυρία παρουσιάζει πολλά εμπορικά διλήμματα και διοικητικές προκλήσεις για την πλειονότητα των c-suite και executive ομάδων, εντούτοις προσφέρει την ευκαιρία να δημιουργηθεί οργανωσιακό purpose και vision που να μπορούν οι άνθρωποι να ακολουθήσουν 74 ΙΟΥΛΙΟΣ 2020
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=