auto Ένα στα τρία οχήματα στην Ελλάδα έως το 2030 θα είναι ηλεκτρικό. Ο συγκεκριμένος αριθμός δεν είναι μόνο εκτίμηση αλλά και στόχος. Γράφει η Αθηνά Κόδρου Είναι κάτι παραπάνωαπό σίγουρο ότι το μέλλον της αυτοκίνησης είναι η ηλεκτροκίνηση, μετά μάλιστα και τις τελευταίες ανακοινώσεις της κυβέρνησης και τη δημόσια διαβούλευση του σχεδίου νόμου έως την 1η Ιουλίου από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Εξάλλου, η ηλεκτροκίνηση αναπτύσσεται παγκοσμίως με ολοένα και πιο γρήγορους ρυθμούς. Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (International Energy Agency), ο παγκόσμιος στόλος ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το έτος 2019, ξεπέρασε τα 7,2 εκατομμύρια. Σε αυτό το πλαίσιο, προβλέπεται ότι το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων ως προς τον συνολικό κυκλοφορούντα στόλο θα αυξηθεί από 0,8% το 2019 σε 13,4% το 2030 παγκοσμίως, οδηγώντας σταδιακά σε ένα περιβαλλοντικό και καθαρό σχήμα μεταφορών. Τα πλέον έντονα προβλήματα ρύπανσης εντοπίζονται στις πυκνοκατοικημένες περιοχές λόγω της αυξημένης κυκλοφορίας και του μεγάλου πληθυσμού. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση οι αστικές περιοχές συγκεντρώνουν το 72,5% του πληθυσμού. Πρόσφατημελέτη τουΠαγκόσμιουΟργανισμού Υγείας εκτιμά σε 6,5 εκατ. παγκοσμίως τους θανάτους που αποδίδονται στην ατμοσφαιρική ρύπανση ετησίως, ενώ στην Ελλάδα η εκτίμηση αφορά 8.500 θανάτους ετησίως, καθιστώντας τημετάβαση σε μη ρυπογόνες μεταφορές απαραίτητη. Έτσι, σε ό,τι αφορά την εντός συνόρων αγορά, φέτος εκτιμάται ότι οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών και επαναφορτιζόμενων αυτοκινήτων μπορούν να φθάσουν τις 2.000 έναντι 478 το 2019, και το 2021 να διπλασιαστούν, με χρήση των κινήτρων κατ’ αρχήν από τις επιχειρήσεις για τον εταιρικό τους στόλο, καθώς και τα ταξί. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), συνολικά το 2019 πωλήθηκαν στη χώρα μας 478 ηλεκτρικά αυτοκίνητα (είτε με συσσωρευτές - BEV είτε επαναφορτιζόμενα υβριδικά - PHEV), αποτελώντας μόλις το0,42% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων. Το πρώτο τετράμηνο του 2020, πάντως, καταγράφεται ήδη αύξηση των πωλήσεων της εν λόγω κατηγορίας αυτοκινήτων, καθώς έχουν πωληθεί 214 οχήματα, με το μερίδιο στο τετράμηνο να διαμορφώνεται σε 0,9%. Το Σχέδιο Νόμου Με λίγα λόγια, το σχέδιο νόμου που μπαίνει σε δημόσια διαβούλευση έως την 1η Ιουλίου, περιλαμβάνει τα εξής: 1Την οργάνωση της αγοράς της ηλεκτροκίνησης και ειδικότερα τον καθορισμό των σχέσεων μεταξύ των φορέων της αγοράς, θέματα λειτουργίας τους και υποχρεώσεων αυτών έναντι των χρηστών ηλεκτρικών οχημάτων και πρόβλεψη του μητρώου υποδομών και αγοράς ηλεκτροκίνησης. 2 Τη θέσπιση οικονομικών, αναπτυξιακών και φορολογικών κινήτρων που αφορούν την αγορά, μίσθωση και χρήσηηλεκτρικών οχημάτων και των φορτιστών τους, αλλά και την παραγωγή, που αναμένεται να βοηθήσουν στην αύξηση της διείσδυσης των οχημάτων χαμηλών ή και μηδενικών ρύπων. 3 Τις ρυθμίσεις σχετικά με τον χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό των υποδομών ηλεκτροκίνησης και ειδικότερα προβλέψεις για τη χωροθέτηση θέσεων στάθμευσης και φορτιστών σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους και κτίρια. 4 Τα θέματα τεχνικής φύσεως, όπως η απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης των εγκαταστάσεων δημόσιων υποδομών φόρτισης και ηλεκτρικής διασύνδεσης με το δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, η λειτουργία συνεργείων που αναλαμβάνουν επισκευές και συντηρήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, η εκπαίδευση τεχνητών ηλεκτρικών οχημάτων και η επέκταση του αντικειμένου της άδειάς τους. 5 Την εναρμόνιση με την Οδηγία 2019/1161/ΕΕ για την προώθηση καθαρών και ενεργειακώς αποδοτικών οχημάτων οδικών μεταφορών μέσω της θέσπισης ποσοτικών στόχων στις δημόσιες προμήθειες. Τα κίνητρα και η διαδικασία Το κόστος χρήσης και συντήρησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι έως και 80%χαμηλότερο σε σχέσημε τα συμβατικά, ενώσύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, μειώνεται σημαντικά το κόστος αγοράς τους και πλησιάζει στο επίπεδο ενός αντίστοιχου συμβατικού. Οπροϋπολογισμός 100 εκατ. ευρώ θα επιδοτήσει την αγορά 1.700 ΙΧ, 3.000 δικύκλων (εκ των οποίων 1.500ποδήλατα), 1.000 ταξί, 6.000 εταιρικών οχημάτων και η εγκατάσταση 1.000 οικιακών σημείων φόρτισης. Πέρα από τα ήδη ισχύοντα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης, μηδενικά τέλη κυκλοφορίας) προστίθεται και η επιδότηση της αγοράς τους, η οποία για τα ιδιωτικής χρήσης επιβατικά φτάνει το 15%. Στην πράξη, αυτό σημαίνει πως ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κοστίζει σήμερα π.χ. 30.000 ευρώ, θα πωλείται ενδεικτικά με την εφαρμογή της επιδότησης προς 25.500 ευρώ, που σημαίνει πως παραμένει πιο ακριβό σε σχέσημε ένα αντίστοιχο συμβατικό. Η διαφορά όμως αμβλύνεται κι άλλο, αν λάβει κανείς υπόψη του τόσο τα πολύ μειωμένα λειτουργικά έξοδα του ηλεκτρικού, όσο και τις πολύ μικρές ανάγκες συντήρησής του. Με τις επιδοτήσεις, η τελική τιμή ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου προβλέπεται να μειωθεί κατά μέσο όρο 25%, ενώ πολύ μεγαλύτερη ποσοστιαία είναι η μείωση της τιμής για τα δίτροχα (μοτοσυκλέτες, σκούτερ και ποδήλατα). Αναλυτικά: uΓια τα Ι.Χ., έκπτωση ίση με το 15% της λιανικής τιμής προ φόρων με όριο τα 5.500 ευρώ συν 500 ευρώ για όσους προχωρήσουν και στην εγκατάσταση οικιακού φορτιστή, το κόστος του οποίου κυμαίνεται στα 1.000 ευρώ. uΓια τα σκούτερ, 20% της λιανικής τιμής προ φόρων με όριο τα 800 ευρώ. uΓια τα ποδήλατα, 40% της αξίας με όριο επίσης τα 800 ευρώ. uΕπιπλέον μπόνους απόσυρσης, ύψους 1.000 ευρώ για Ι.Χ. και 400 ευρώ για μοτοσυκλέτες, αν ο αγοραστής του ηλεκτρικού οχήματος προχωρήσει σε απόσυρση του παλιού. uΑυξημένες επιδοτήσεις για επαγγελματικά οχήματα και ταξί, ειδικά κίνητρα και αποσβέσεις για εταιρικούς στόλους. Σημαντική ωφέλεια προκύπτει από το μειωμένο κόστος χρήσης και συντήρησης των ηλεκτρικών οχημάτων και συγκεκριμένα: uΤο κόστος καυσίμου για συμβατικό όχημα που διανύει 10.000 χλμ. το χρόνο είναι 1.200 ευρώ. Για ηλεκτρικό όχημα το κόστος του ρεύματος για την ίδια απόσταση είναι 420 ευρώ, ενώμε νυχτερινό τιμολόγιο το κόστος πέφτει στα 220 ευρώ, δηλαδή 80% χαμηλότερα από το συμβατικό. uΤα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας, κυκλοφορούν ελεύθερα στο δακτύλιο και δεν θα χρεώνονται για τη στάθμευση για δύο χρόνια. Επίσης, έχουν σημαντικά χαμηλότερο κόστος συντήρησης (ενδεικτικά, ένα σέρβις κοστίζει 100 ευρώ έναντι 350 ευρώ κατά μέσο όρο για τα συμβατικά). Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουν γίνει γνωστές, η διαδικασία για την εκταμίευση της επιδότησης θα γίνεται ηλεκτρονικά, μέσω εφαρμογής ανάλογης με αυτήν που ισχύει για την επιδότηση των επενδύσεων εξοικονόμησης ενέργειας στα κτίρια («Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον»). Η διαδικασία θα ολοκληρώνεται σε δέκα βήματα που έχουν ως εξής: uΕισαγωγή στοιχείων στα πεδία του συστήματος uΕπιλογή μοντέλου οχήματος από την καταχωρισμένη λίστα uΕπιλογή αγοράς/μίσθωσης uΕπιλογή δίκυκλου ή ποδηλάτου (tick choice) uΕπιλογή (ΝΑΙ/ΟΧΙ) επιδότησης φορτιστή uΕπιλογή μοντέλου φορτιστή από καταχωρισμένη λίστα Το μέλλον θα είναι ηλεκτρικό Το κόστος χρήσης και συντήρησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι έως και 80% χαμηλότερο σε σχέση με τα συμβατικά 78 ΙΟΥΛΙΟΣ 2020
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=