ΑDRIEN KOSKAS ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΡΤΙΝΟΣ Η Άμβυξ έχει μάθει να βγαίνει δυνατότερη από τις αντιξοότητες EΛΕΓΚΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ Αυξημένο αίσθημα ευθύνης σε συνθήκες υψηλού ανταγωνισμού Ηστρατηγική Green Beauty θα μεταμορφώσει την Garnier και τη βιομηχανία καλλυντικών Ιan Cooper Διευθύνων Σύμβουλος FAMAR Κάνουμε πραγματικότητα την «ευκαιρία μέσα στην κρίση» ΕΛΛΑΔΑ - ΓΑΛΛΙΑ «Συμμαχία» και στην οικονομία DIRECTION BUSINESS NETWORK T Ο Π Ε Ρ Ι Ο Δ Ι Κ Ο Τ Ω Ν B U S I N E S S L E A D E R S • Ο Κ Τ Ω Β Ρ Ι Ο Σ - Ν Ο Ε Μ Β Ρ Ι Ο Σ 2 0 2 0 • # 1 6
ΕΚΔΟΤΗΣ-ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΛΙΝΑ ΤΣΑΓΚΑΡΑΚΗ-ΞΕΝΟΥ ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΥΛΗΣ ΛΙΛΗ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΠΕΤΡΟΣ ΑΝΤΩΝΑΚΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΓΑΡΑΣ ΑΘ. Χ. ΠΑΠΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ ΒUSINESS DEVELOPMENT MANAGER KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΒUSINESS UNIT MANAGER ΜΕΜΑ ΚΑΤΩΠΟΔΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ ΥΠΟΔΟΧΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΜΑΡΙΑ ΤΣΩΝΟΥ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΥΛΗΣ ΓΙΩΤΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΘΥΜΙΑΝΟΣ CREATIVE DIRECTOR ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ART DIRECTOR ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΟΥΛΗ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ - ΣΚΙΤΣΑ ΦΩΤΗΣ ΦΩΤΙΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟΥ ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Ετήσια συνδρομή: 200 ευρώ (περιλαμβάνεται ΦΠΑ 6%) ISSN 2585-3929 PRESS POST ΚΩΔΙΚΟΣ: 210153 Μικράς Ασίας 43 152 33 | Χαλάνδρι T: 210.77.12.400 | F: 210 77.85.097 e-mail: info@direction.gr www.direction.gr editorial ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ - ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2020 H ΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα Πανδημία, lockdown, κρίση. Νέες λέξεις και όροι καθορίζουν την καθημερινότητά μας, που συνεχώς μεταβάλλεται σε σχέση με όσα γνωρίζαμε. Ευτυχώς, όμως, υπάρχουν και κάποια μηνύματα αισιοδοξίας... Προτεραιότητα η αλληλεγγύη Lockdown. Μια λέξη που μέχρι τον Μάρτιο του 2020 την είχαμε συναντήσει μόνο σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας και δράσης. Μια λέξη που μάλλον ποτέ δεν φανταζόμασταν πως θα άλλαζε και θα καθόριζε τη ζωή μας σε τόσο μεγάλο βαθμό. Το νέο τεύχος του Business News Magazine πήγε στο τυπογραφείο λίγες ημέρες προτού ανακοινωθεί το δεύτερο καθολικό lockdown στη χώρα. Αυτήν τη στιγμή το πιθανότερο είναι να το διαβάζετε ηλεκτρονικά στις οθόνες των υπολογιστών ή των κινητών σας. Η έντυπη έκδοση σας περιμένει στο γραφείο σας, αν και οπωσδήποτε κάποιοι (αρκετοί φαντάζομαι) δίνουν ακόμη το καθημερινό «παρών» στους χώρους εργασίας. Μια νέα δύσκολη περίοδος έχει ξεκινήσει για τη χώρα, την οικονομία και την αγορά και ευχή όλων πιστεύω πως είναι να αποτελέσει την τελευταία θυσία, που θα χρειαστεί να κάνουμε για να επιστρέψουμε σε μια νέας μορφής κανονικότητα. Σε μια διαφορετική, σίγουρα, ζωή από αυτή που είχαμε, αλλά σε μια καθημερινότητα απαλλαγμένη από τον εγκλεισμό, την αβεβαιότητα και αυτό τον μόνιμο φόβο για το πλέον πολύτιμο αγαθό για κάθε άνθρωπο, την υγεία μας. Βέβαια, η περίοδος που βιώνουμε αποτελεί ευκαιρία για σημαντικές αλλαγές, ενώ μπορεί, επίσης, να κρύβει σημαντικές δυνατότητες. Αρκετοί από τους ανθρώπους που μας μιλούν σε αυτό το τεύχος μάς το επιβεβαιώνουν. Ο CEO της Famar, Ιan Cooper, στην πρώτη του συνέντευξη σε ελληνικό μέσο, μας μιλάει για τη νέα εποχή της εταιρείας και πώς πραγματικά κατορθώνει να κάνει πραγματικότητα το motto «ευκαιρία μέσα στην κρίση». Ογενικός διευθυντής της Άμβυξ μάς μιλά για τις ανοδικές επιδόσεις που καταγράφει η εταιρεία και μας υπογραμμίζει πως στα 90 χρόνια της ζωής της έχει μάθει να βγαίνει δυνατότερη από τις αντιξοότητες. Ακόμη, ο Adrien Κoskas, Global Brand President της Garnier, μας αναλύει τη στρατηγική Green Beauty και μας εξηγεί γιατί είναι τόσο σημαντικό για μια μάρκα να είναι υπεύθυνη στη σημερινή εποχή της περιβαλλοντικής κρίσης και της κρίσης της πανδημίας. Ακόμη, στις επόμενες σελίδες μπορείτε να βρείτε την «ακτινογραφία» -για ακόμη μια χρονιά- του χώρου των ελεγκτικών υπηρεσιών, καθώς και θέματα σχετικά με τις διμερείς σχέσεις Ελλάδας-Γαλλίας, τις στάσεις και τις αντιλήψεις των Ελλήνων όσον αφορά τον Covid-19, τις επενδύσεις που αναμένεται -αν όλα πάνε καλά- να αλλάξουν τη χώρα, καθώς και τους κορυφαίους Ευρωπαίους CEOs, όπως τους ανέδειξε το Harvard Business Review. Παρατηρούμε επίσης την ανάπτυξη του «brand Τσιτσιπάς» και καταγράφουμε τις εμπορικές συνεργασίες του, ενώ παρουσιάζουμε τις νέες τάσεις που αναδύονται στον κόσμο όσον αφορά την ψυχαγωγία, τα media και την επιχειρηματική δραστηριότητα. Μια νέα εποχή διαμορφώνεται σε έναν πλανήτη που -δυστυχώς- κινδυνεύει πάρα πολύ από την ύφεση. Σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, η διεθνής οικονομία μπορεί τελικά να γνωρίσει ύφεση της τάξης του 5,2% το 2020, μια συρρίκνωση που είναι η βαθύτερη μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ προβλέπει ανάπτυξη 4,2% για το 2021. Αυτό μάλιστα θα συμβεί με την παγκόσμια οικονομία να έχει φτάσει το 2019 τα 87,8 τρισεκατομμύρια δολάρια, ενώ πρόσφατα η επικεφαλής του ΔΝΤ, Κρισταλίνα Γκεοργκίεβα, ανέφερε πως για πρώτηφορά το παγκόσμιο δημόσιο χρέος φέτος θα αγγίξει το 100% του ΑΕΠ. Αν συνυπολογιστούν δε ιδιωτικό και δημόσιο χρέος στον κόσμο, τότε καταλήγουμε σε ένα μέγεθος από τρεις μέχρι και επτά φορές παραπάνω από το ΑΕΠ. Το σίγουρο, πάντως, είναι πως είμαστε αρκετά πιο κοντά πλέον στη λύση αυτής της δοκιμασίας, με τα εμβόλια, το αντίδοτο και τη θεραπεία να φαίνεται πως είναι θέμα χρόνου να γίνουν διαθέσιμα στον πληθυσμό.Μπορεί να μην τα έχουμε ακόμη στα χέρια μας, αλλά σίγουρα μας βοηθούν να ετοιμαστούμε για τη συνέχεια με μεγαλύτερη αισιοδοξία! Aρκεί να μη χάσουμε την αλληλεγγύη…Αρκεί να στηρίζουμε ο ένας τον άλλον… Βαγγέλης Παπαλιός
06 news: Εξελίξεις από την Ελλάδα και το εξωτερικό 08startup focus: Το μητρώο των ελληνικών start-ups τέθηκε σε λειτουργία 22business leaders: Oι νέες ανησυχίες των CEOs 38 business focus: Ανθούν οι σχέσεις Ελλάδας - Γαλλίας 46business insights: Όλα αλλάζουν σε ψυχαγωγία και media 48business focus: Oι πιστοποιήσεις προστασίας από τον Covid-19 στο προσκήνιο 50business investments: Oι μεγάλες επενδύσεις που έρχονται για την Ελλάδα 52business trends: Oι δυνάμεις που αλλάζουν τη ζωή μας 63infographic: Πώς κατανέμονται τα 88 τρισ. του παγκόσμιου ΑΕΠ 64business insider: Ό,τι γίνεται και ό,τι ακούγεται στην ελληνική αγορά 66άποψη: Ο Αθανάσιος Χ. Παπανδρόπουλος υποστηρίζει ότι πρώτα πρέπει να μπαίνει ο στόχος Το «χρυσό παιδί» του παγκόσμιου τένις ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΤΣΙΤΣΙΠΑΣ 54 interview: Ο Laurent Thuillier για τις σχέσεις Ελλάδας - Γαλλίας 36 business files: Η «ακτινογραφία του κλάδου των ελεγκτικών εταιρειών 24 interview: Mυρτώ και Πέτρος Ιμιρζιάδης για το SPC και την BTL επικοινωνία 32 startup focus: H Sentio Solutions έθεσε τη wearable τεχνολογία στην υπηρεσία της ψυχικής υγείας 10 interview: Η δifferentiate έχει μάθει να… διαφέρει 44 business insights: Tι πιστεύουν οι Έλληνες για την πανδημία 56 interview: O Adrien Koskas για τη στρατηγική Green Beauty της Garnier 34 the list: Οι πιο επιτυχημένοι Ευρωπαίοι CEOs, σύμφωνα με το HBR 11 interview: Ο Γιάννης Αρτινός αναλύει τις επιδόσεις-ρεκόρ της Άμβυξ 40 business files: Η επένδυση που αλλάζει τα βόρεια της Αθήνας 42 18 cover story: Ο CEO της Famar, Ian Cooper, στην πρώτη του συνέντευξη σε ελληνικό μέσο ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ - ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2020 H ΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα index
news InBrief Στον ΔημήτρηΜατεμτζή ο Όμιλος Ιntrafashion Μετά την ολοκλήρωση πολύμηνων διαδικασιών, η Intrafashion Group S.A, κάτοχος του ευρέως αναγνωρισμένου σήματος γυναικείας μόδας Pink Woman, ανακοίνωσε επίσημα την εξαγορά του συνόλου των μετοχών του ομίλου από τον ΔημήτρηΜατεμτζή, μέχρι πρόσφατα διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας. Η εταιρεία διαθέτει περίπου 100 καταστήματα λιανικής πώλησης στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Ιταλία, Κύπρος, Μάλτα και άλλες χώρες), τόσο ιδιόκτητα, όσο και με συνεργασίες Franchise, και ακολουθεί μια πλήρως καθετοποιημένη δομή λειτουργιών, από το σχεδιασμό έως και το σημείο πώλησης. Απασχολεί περισσότερα από 250άτομα και ο ετήσιος κύκλος εργασιών της αγγίζει τα 30 εκατ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί πως πρόσφατα βραβεύτηκεως «Greek Fashion Brand of the Year» από τον αναγνωρισμένοθεσμό «Best in Fashion 2020». Ο νέος ιδιοκτήτης του ομίλου Intrafashion και όπως σημειώθηκε -μέχρι πρόσφατα- διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Δημήτρης Ματεμτζής, αποτελεί καταξιωμένο υψηλόβαθμο στέλεχος, με πορεία άνω των 25 ετών σε επιτελικές θέσεις σε πολυεθνικούς ομίλους όπως η L’ Oréal, η Champion, και η Hanes Brands Inc, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Στο εντυπωσιακό track record του καταγράφεται, μεταξύ άλλων, ότι από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου Νοτίου Ευρώπης και Μέσης Ανατολής της Champion κατόρθωσε να εδραιώσει την αμερικανική μάρκα αθλητικών ειδών σε ηγέτιδα δύναμη σε πάνω από 15 χώρες, συμμετέχοντας στη διοικητική ομάδα που σχεδίασε και υλοποίησε την εξαγορά του ευρωπαϊκού της βραχίονα από την HBI Inc. για ένα τίμημα που ξεπέρασε τα 260 εκατ. δολάρια. Εξαγορά της Lamda Hellix από την Digital Realty H Lamda Hellix ανακοίνωσε, μαζί με την Interxion, μια εταιρεία της Digital Realty, ότι αποτελεί πλέον μέλος του ομίλου της Digital Realty, κορυφαίου παρόχου υπηρεσιών carrier και cloudneutral colocation data centres παγκοσμίως. Με την εξαγορά της Lamda Hellix, η Digital Realty αποκτά πρόσβαση σε ένα εξαιρετικά σημαντικό connectivity hub, σε μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές της περιοχής αλλά και σημαντικής πύλης εισόδου, ενώενισχύει την παγκόσμια θέση της, που περιλαμβάνει περισσότερους από 4.000 πελάτες σε πάνω από 280 data centres σε 23 χώρες. Επιβεβαιώνει, επίσης, τις συνεχείς επενδύσεις της Digital Realty στην πλατφόρμα PlatformDIGITAL, την παγκόσμια πλατφόρμα data centre που υποστηρίζει πελάτες σε όλο τον κόσμο, ενισχύοντας τις στρατηγικές ψηφιακού μετασχηματισμού τους και εξομαλύνοντας την πολυπλοκότητα της διαρκούς αυξανόμενης ανάγκης για παγκόσμια κάλυψη και ταυτόχρονη πρόσβαση σε επιπλέον world-class υποδομές data centre & cloud. Το management team της Lamda Hellix, ένα από τα πιο καταξιωμένα στην Ευρώπη με συνολική πείρα 60 ετών στον τομέα, θα συνεχίσει αυτούσιο, συμπεριλαμβανομένου του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου Απόστολου Κάκκου, ο οποίος θα συνεχίσει να ηγείται του ομίλου στην περιοχή. «Είμαστε εξαιρετικά υπερήφανοι για τη στρατηγική μας συμφωνία με τον όμιλο της Digital Realty και την ένταξή μας στην παγκόσμια πλατφόρμα PlatformDIGITAL», δήλωσε ο Απόστολος Κάκκος. «Η συνεργασία αυτή θα μας επιτρέψει όχι μόνο να παρέχουμε στους πελάτες μας τεράστιες δυνατότητες επέκτασης και ανάπτυξης σε 6 ηπείρους, 23 χώρες και 48 πόλεις σε όλο τον κόσμο, αλλά και να εκμεταλλευτούμε τις ευκαιρίες στην περιοχή μας, συμβάλλοντας στον περαιτέρω ψηφιακό μετασχηματισμό και στην ανάπτυξη της Ελλάδας. Παράλληλα, θα επιταχύνουμε τα σημαντικά αναπτυξιακά επενδυτικά μας πλάνα με νέα world-class data centers, καθιστώντας την Ελλάδα τον πλέον ανερχόμενο και σημαντικό κόμβο στη νέα ψηφιακή εποχή: 5G, Cloud & Big Data, AI, IoT, Industry 4.0». ΟΛεωνίδας Βρεττάκος στις ΕλληνικέςΑλυκές Ο Λεωνίδας Βρεττάκος ανέλαβε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος στις Ελληνικές Αλυκές. Πρόκειται για εταιρεία του ελληνικού δημοσίου που ιδρύθηκε το 1988, με πρωταρχικό στόχο την οικονομική εξυγίανση των βιώσιμων αλυκών σε όλη τη χώρα μέσωεκμηχάνισης και εκσυγχρονισμού της λειτουργίας τους, έτσι ώστε η χώρα να καταστεί τουλάχιστον αυτάρκης όσον αφορά τις ανάγκες της σε πρωτογενές αλάτι. Έμπειρο στέλεχος, συνεργάστηκε για 21 χρόνια με την ΑΒ Βασιλόπουλος, στην οποία διατηρούσε το ρόλο του Chief OperatingOfficer (COO), όταν αποφάσισε να αποχωρήσει στο τέλος Σεπτεμβρίου 2018. Ξεκίνησε την επαγγελματική του πορεία στο χώρο του Retail και των Πωλήσεων το 1990 στην εταιρεία Continent Hellas. Το 1997, προσελήφθη στην ΑΒΒασιλόπουλος, αναλαμβάνοντας τη θέση του διευθυντή Αγορών και το 1998 προήχθη στη θέση του εκτελεστικού εμπορικού διευθυντή και μέλους του Steering Committee. Στη θέση αυτή παρέμεινε μέχρι και 30/11/2007 και στη συνέχεια ανέλαβε εκτελεστικός διευθυντής Επιχειρησιακής Ανάπτυξης, Στρατηγικής & Marketing. Τον Ιούλιο του 2011, προήχθη σε Senior Vice President ΝΑ Ευρώπης, υπεύθυνος Strategy, Marketing & Business Development, θέση που κατείχε έως το 2013, όταν και ανέλαβε καθήκοντα COO. Avis: Διεθνή κεφάλαια ύψους 130 εκατ. ευρώ για επενδύσεις στην πράσινη κινητικότητα Η Avis εξασφάλισε διεθνή χρηματοδότηση για την ενίσχυση του στόλου της με ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα. Παρά τις πρωτόγνωρες συνθήκες, η εταιρεία συνεχίζει δυναμικά την υλοποίηση του στρατηγικού της πλάνου, πουπεριλαμβάνει την πράσινη κινητικότητα και τη δραστική μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος. Συγκεκριμένα, η Avis πέτυχε χρηματοδότηση ύψους 130 εκατ. ευρώ με μέσο επιτόκιο μικρότερο από 1,4%μέσωέκδοσης που καλύφθηκε στο σύνολό της από 3 διεθνείς θεσμικούς επενδυτές, ως εξής: Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων (EIF) με 43 εκατ. ευρώ, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) με 37 εκατ. ευρώκαι θεσμικός επενδυτής από τηνΟλλανδία με 50 εκατ. ευρώ, με την εγγύηση του EIF. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη τιτλοποίηση ενεργητικού (AssetBacked Securitization, ABS) που έχει πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα εκτός του τραπεζικού τομέα, τοποθετώντας παράλληλα την εταιρεία ανάμεσα στις ελάχιστες ελληνικές επιχειρήσεις που διαθέτουν την ικανότητα να αντλούν κεφάλαια εκτός του ελληνικού τραπεζικού συστήματος με διεθνώς ανταγωνιστικούς όρους. Τονίζεται ότι η τιτλοποίηση αυτή αποτελεί την πρώτη συναλλαγή πουαξιολογείται στο επίπεδο της επενδυτικής βαθμίδας (Investment Grade), μετά το 2010, στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, η συναλλαγή αξιολογήθηκε από τους δύο κορυφαίους οίκους, Fitch και S&P, με αξιολόγησηBBB+. Η αξιολόγηση αυτή βρίσκεται δύο βαθμίδες πάνω από το όριο του Investment Grade και είναι η μέγιστη δυνατή, με δεδομένη την τρέχουσααξιολόγηση της χώρας (BB). Η επιτυχής ολοκλήρωση αυτής της σύνθετης συναλλαγής πιστοποιεί τις ισχυρές οικονομικές επιδόσεις της εταιρείας και τουγιές και χαμηλού κινδύνου χαρτοφυλάκιό της. ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ - ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2020
Up & down Ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα χαρακτήρισε ο διευθύνων σύμβουλος της Mohegan Gaming and Entertainment, Mario Kontomerkos, την πρόταση των 150 εκατ. δολαρίων που επέτρεψε στην MGE σε σύμπραξη με τον Όμιλο ΓΕΚΤΕΡΝΑ να αναδειχθεί από την Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ) προσωρινός ανάδοχος για το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο (IRC) στο Ελληνικό, μια επένδυση συνολικού ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ. Οι δυσκολίες παραμένουν μεγάλες και το επόμενο διάστημα αναμένεται κρίσιμο για την MLS και τον πρόεδρο και βασικό μέτοχο Ιωάννη Καματάκη. «Ζεστά» 440 εκατ. ευρώθα εισέλθουν στο ταμείο του ομίλου Olympia, συμφερόντων του επιχειρηματία Πάνου Γερμανού, έπειτα από τοmega deal να πουλήσει στην Iliad του Γάλλου δισεκατομμυριούχου Xavier Nielτο 20%που κατείχε στην πολωνική εταιρεία κινητής τηλεφωνίας Play. Την είσοδό της στην Ελλάδα ετοιμάζεται να κάνει η γερμανική πολυεθνική tricontes360, καθώς όπως όλα δείχνουν η χώρα μας γίνεται όλο και πιο ελκυστική για τις εταιρείες που ασχολούνται στο χώρο των call-centers. H tricontes360 έχει για έδρα της την Κολονία και δραστηριοποιείται αυτήν τη στιγμή σε 18 διαφορετικές τοποθεσίες στη Γερμανία και την Ισπανία, ενώ λειτουργεί και ένα διεθνές hub στο Κόσοβο (Aschheim, Augsburg, Bremerhaven, Frankfurt, Gera, Hamburg, Hof, Itzehoe, Munich, Münster, Neubrandenburg, Neuss, Palma, Pristina και Rügen). Απασχολεί περισσότερους από 2.600εργαζομένους και CEOκαι foundingpartner είναι ο Klaus Gumpp, που στο παρελθόν έχει διατελέσει, μεταξύάλλων, και υπεύθυνος Κεντρικής Ευρώπης για την Teleperformance. Επίσης, Founding Partner είναι ο Dirk Scholand, που διατηρεί το ρόλο του CSO και έχει εμπειρία 20ετών στο χώρο. Αυτήν τη στιγμή, λοιπόν, η tricontes360 ετοιμάζεται να ξεκινήσει δραστηριότητα στη χώραμας, έχοντας επιλέξει τηΘεσσαλονίκησαν αφετηρία του εγχειρήματός της. H tricontes360Hellas έχει ήδησυσταθεί με έδρα το Δήμο Θεσσαλονίκης και σκοπός της εταιρείας είναι «η διεύθυνση, οργάνωση και παροχή υπηρεσιών κάθε είδους στους τομείς του άμεσου μάρκετινγκ, της συμβουλευτικής και των πωλήσεων, ιδίως διά της χρήσης σύγχρονων συστημάτων πολυμέσων και επικοινωνίας ενός Call Center». Σημειώνεται πως πρόκειται για μίαακόμηδιεθνή εταιρεία του χώρου των call centers που αποφασίζει το τελευταίο διάστημα να ξεκινήσει τη δραστηριοποίησή της στη χώρα μας. Πριν ακριβώς από έναν χρόνο, τονΟκτώβριο του 2019, οπολυεθνικός όμιλος Sitel Group, ένας από τους κορυφαίους παγκοσμίως παρόχους υπηρεσιών διαχείρισης πελατών, ο οποίος εξυπηρετεί πάνωαπό 3,5 εκατομμύρια κάθε μέρα, ανακοίνωσε το σχέδιό του να επενδύσει στην Ελλάδα, εγκαθιστώντας ένα κέντρο υπηρεσιών outsourcing στην Αθήνα, που θα δημιουργήσει 1.000 θέσεις εργασίας. Επίσης, τον Ιανουάριο του 2020, η 24-7 Intouch, πουδραστηριοποιείται στον τομέα των λύσεων customer care και τεχνολογίας (call & contact centers), ανακοίνωσε και αυτή την επέκτασή της στην Ευρώπημε τηδημιουργία θυγατρικής στην Αθήνα. NewEntry H tricontes360 έρχεται στην Ελλάδα #Νumbers Η LVMHσυμφώνησε να προχωρήσει στην εξαγορά της αμερικανικής κοσμηματοποιίας Tiffany &Co. μετά το αδιέξοδο που οδήγησε στην ακύρωση της αρχικής συμφωνίας και τους δύο κολοσσούς σε τροχιά σύγκρουσης στα αμερικανικά δικαστήρια. 75 ακόμη οίκοι ανήκουν στον κορυφαίο όμιλο μαρκών πολυτελείας LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton. 14.000 υπαλλήλους απασχολούν σε όλο τον κόσμο η Tiffany & Co και οι διάφορες θυγατρικές της. 300 καταστήματα σε όλο τον κόσμο διαθέτει ο οίκος Tiffany, o οποίος ιδρύθηκε το 1837, όταν ο Charles Lewis Tiffany άνοιξε το πρώτο του κατάστημα στο κέντρο του Μανχάταν. 16 δισ. δολάρια είναι η τελική αξία του deal, ελαφρώς μειωμένη σε σύγκριση με την αρχική συμφωνία. 425 εκατομμύρια δολάρια εξοικονόμησε συνολικά με όλες αυτές τις διαμάχες η LVMH, της οποίας βέβαια η κεφαλαιοποίηση αγγίζει τα 240 δισεκατομμύρια δολάρια. 30,3δισ. ευρώ ήταν ο κύκλος εργασιών της LVMH τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους, μειωμένος κατά 21% σε συγκρίσιμη βάση. ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ - ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2020
startupfocus Το μητρώο των ελληνικών start-ups τέθηκε σε λειτουργία και μαζί του τα μέτρα στήριξής τους. Γράφει ο Πέτρος Αντωνάκης Ξεκίνησε και επίσημα η χαρτογράφηση των νεοφυών επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Οι start-ups απέκτησαν το δικό τους μητρώο και πλέον το οικοσύστημα καινοτομίας θα βρίσκεται συγκεντρωμένο στη νέα διαδικτυακή πύλη του Υπουργείου Ανάπτυξης και Οικονομίας, το Elevate Greece. H ψηφιακή αυτή πλατφόρμα εγκαινιάστηκε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, παρουσία του υπουργού Ανάπτυξης & Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη, των υφυπουργών Χρίστου Δήμα και Γιάννη Τσακίρη και του γενικού γραμματέα Έρευνας και Τεχνολογίας, Αθανάσιου Κυριαζή. Πρόκειται για την «ηλεκτρονική πύλη», μέσω της οποίας θα εγγράφονται οι ενδιαφερόμενες νεοφυείς επιχειρήσεις και θα πιστοποιείται ότι χαρακτηρίζονται «επίσημα» από την πολιτεία ως νεοφυείς, εφόσον πληρούν δύο βασικά χαρακτηριστικά: α) της καινοτομίας (innovation) και β) της δυνατότητας κλιμάκωσης του εγχειρήματος (scalability), στην οποία ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στη ιδιαίτερη σημασία της, χαρακτηρίζοντάς τημια κίνηση που βάζει την Ελλάδα στο «δρόμο της καινοτομίας», όπως ανάφερε χαρακτηριστικά. Στην ομιλία του ο υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, ανέφερε: «Από την πρώτη στιγμή που πήραμε την εντολή από τον κύριο πρωθυπουργό να αναλάβουμε το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και ελήφθη η πρωτοβουλία να περάσει στο δικό μας υπουργείο η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας, ήταν μια σημαντική απόφαση που τότε πολλοί μπορεί να μην είχαν καταλάβει τη σημασία της. Όμως έναν χρόνο και κάτι μετά, ακόμα και οι πιο δύσπιστοι πρέπει να έχουν πειστεί ότι ήταν μια σωστή απόφαση που έγινε με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον. Έρχονταν στο γραφείο μας διάφοροι και μας έλεγαν: είμαστε νεοφυείς επιχειρήσεις, είμαστε επιχειρήσεις καινοτομίας. Στην πραγματικότητα, κανένας δεν ήξερε ποιες πραγματικά ήταν και ποιες όχι. Ο κύριος Δήμας είχε την πρωτοβουλία - και τον ευχαριστώ πάρα πολύ γι’ αυτό. Με τον κύριο Τσακίρη δεσμεύσαμε ευρωπαϊκούς πόρους για να γίνουν όλα αυτά πραγματικότητα και ο κύριος Δήμας ανέλαβε να φτιάξουμε την πλατφόρμα που θα είναι η διαδικτυακή πύλη εισόδου όπου όλες οι εταιρείες που έχουν καινοτομία και έρευνα θα μπορούν να καταγράφονται και να γίνονται αντικείμενο της κυβερνητικής πολιτικής και πάνω σε αυτές να μπορεί η εκάστοτε κυβέρνηση να ασκεί πολιτική, να έχει συνέχεια το κράτος και να αξιοποιούνται τα πραγματικά συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχει η πατρίδα μας, που είναι λαμπρά μυαλά, μυαλά που έχουν μείνει εδώ και πρέπει να παλέψουμε για να μείνουν εδώ με καλές θέσεις εργασίας στην Ελλάδα και λαμπρά μυαλά που έφυγαν και που δίνουμε αγώνα να γυρίσουν πίσω. Όλα αυτά είναι προϊόν σκληρής δουλειάς. Και σήμερα είναι μια ιστορική ημέρα, γιατί πάνω σε αυτή την πλατφόρμα πολλές επιχειρήσεις, επιχειρήσεις που σήμερα δεν ξέρουμε ποιες είναι αλλά που μετά από μερικά χρόνια μπορεί να μιλάμε γι’ αυτές με θαυμασμό, θα έχουν ξεκινήσει την πορεία τους μέσα από το Elevate Greece και θα έχουν τύχει από το κράτος της υποστηρίξεως που χρειάζονταν και πρέπει να δώσουμε». Από τη μεριά του ο υφυπουργός Χρίστος Δήμας πρόσθεσε: «Μέχρι σήμερα η ελληνική πολιτεία δεν γνώριζε πόσες νεοφυείς επιχειρήσεις υπάρχουν, σε ποιους τομείς δραστηριοποιούνται, πόσους εργαζομένους απασχολούν και τι κύκλο εργασιών έχουν. Το Elevate Greece είναι το απαραίτητο εργαλείο της πολιτείας για τη στοχευμένη υποστήριξη των νεοφυών επιχειρήσεων, προσφέροντας εξειδικευμένα κίνητρα και ευεργετήματα. Θα ήθελα να ευχαριστήσω προσωπικά τους Επίσημους Υποστηρικτές του Elevate Greece που συνέβαλαν τα μέγιστα στην ολοκλήρωση της προσπάθειας, ενώ ο Γιάννης Τσακίρης σημείωσε πως «το Elevate Greece έρχεται σήμερα να ενδυναμώσει σημαντικά το ελληνικό οικοσύστημα νεοφυών και καινοτόμων επιχειρήσεων. Σε αυτή την πρωτοβουλία θα προστεθούν και τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως είναι το Ταμείο Συνεπενδύσεων με Επιχειρηματικούς Αγγέλους, το πρόγραμμα Grants to Equity - ο σχεδιασμός του οποίου ολοκληρώνεται αυτές τις μέρες σε συνεργασία με τον όμιλο της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας-, αλλά και τα ΤαμείαΜεταφοράς Τεχνολογίας, που θα επακολουθήσουν. Στο αμέσως επόμενο διάστημα, με στόχο να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες ρευστότητας που δημιουργήθηκαν λόγω της πανδημίας, οι νεοφυείς επιχειρήσεις θα αποκτήσουν ένα νέο χρηματοδοτικό προϊόν «μαλακής χρηματοδότησης» (soft financing) ή εναλλακτικά ένα πρόγραμμα επιστρεπτέας ενίσχυσης, που θα χρηματοδοτεί το 50% του ετήσιου μισθολογικού κόστους τους, με μέγιστη ενίσχυση το ποσό των 100.000 ευρώ. Με έναν προϋπολογισμό 120 εκατ. ευρώ από πόρους του ΕΣΠΑ (ΕΠΑνΕΚ), στοχεύουμε να ενισχύσουμε περισσότερες από 1.200 νεοφυείς επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα. Η σχετική πρόσκληση, σε συνεργασία με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, αναμένεται μέσα στον Νοέμβριο». Στο ίδιο μήκος κύματος, ο γενικός γραμματέας Έρευνας & Τεχνολογίας, Αθανάσιος Κυριαζής, τόνισε τα εξής: «Ησημερινή ημέρα σηματοδοτεί τη διαμόρφωση ενός νέου παραγωγικού προτύπου ανάπτυξης της χώρας, με κατευθυντήριες γραμμές την έρευνα, την ανάπτυξη και την καινοτομία. Η ΓΓΕΤ είναι υπερήφανη που υλοποιεί την ανύψωση και την τόνωση της νεοφυούς επιχειρηματικότητας με επιστέγασμα το εθνικό μητρώο Νεοφυών επιχειρήσεων Elevate Greece. Ξεκινάμε αυτό το εγχείρημα με απώτερο σκοπό τη συγκέντρωση και χαρτογράφηElevate Greece Οι start-ups μπαίνουν σε σειρά Οι start-ups απέκτησαν το δικό τους μητρώο και πλέον το οικοσύστημα καινοτομίας θα βρίσκεται συγκεντρωμένο στη νέα διαδικτυακή πύλη του Υπουργείου Ανάπτυξης και Οικονομίας, το Elevate Greece O υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης Ο υφυπουργός Χρίστος Δήμας Ο υφυπουργός Γιάννης Τσακίρης 8 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ - ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2020
ση του οικοσυστήματος καινοτομίας των νεοφυών επιχειρήσεων, την ενίσχυση και δικτύωση μεταξύ των επιχειρήσεων για παροχή κινήτρων και διευκολύνσεων, τη λειτουργία της πλατφόρμας ως πόλου έλξης κεφαλαίων επενδυτών και εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού και την παρακολούθηση της πορείας των νεοφυών επιχειρήσεων και την εξαγωγή χρήσιμων μετρήσιμων συμπερασμάτων. Μία ακόμη αναγνώριση του ρόλου της ΓΓΕΤ στην Έρευνα και την Καινοτομία». Tα μέτρα στήριξης Η εγγραφή στο Μητρώο γίνεται απαραίτητη προϋπόθεση για να αναγνωρίζεται από την πολιτεία μια εταιρείαως start-up, αφού μόνο έτσι θα αποκτά πρόσβαση σε μια σειρά από ειδικά χρηματοδοτικά εργαλεία. Το μητρώο δεν έρχεται… μόνο του λοιπόν, αφού πολλά θα είναι τα μέτρα στήριξης για τις start-ups και τους επενδυτές τους. Στην τελική ευθεία βρίσκεται η δημιουργία του Ταμείου Συνεπενδύσεων με Επιχειρηματικούς Αγγέλους -για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ωστόσο στην υπόλοιπη Ευρώπη είναι μια ευρέως διαδεδομένη πρωτοβουλία- από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων και το Υπουργείο Ανάπτυξης. Η λειτουργία του νέου fund αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο πρώτο εξάμηνο της νέας χρονιάς και σκοπός είναι να διατεθούν κεφάλαια τουλάχιστον 20 εκατ. ευρώ για την υποστήριξη εταιρειών που βρίσκονται στα αρχικά στάδια, προκειμένου να ωριμάσουν και να μπορούν να αναζητήσουν επιπλέον κεφάλαια από Venture Capital funds και άλλους θεσμικούς επενδυτές. Η χρηματοδότηση του Ταμείου Συνεπενδύσεων θα προέρχεται από επιστροφές πόρων ύψους 20 εκατ. ευρώ του ταμείου χαρτοφυλακίου Jeremie. Πρόκειται για χρηματοδοτήσεις που επανέρχονται στο Ταμείο είτε μέσω της αποπληρωμής των δανείων είτε μέσω της επιτυχούς αποεπένδυσης επιχειρήσεων που στηρίχθηκαν από αυτό. Και τα πιο εξειδικευμένα μέτρα για τις start-ups θα συνεχίσουν να έρχονται. Οι φοροελαφρύνσεις στους “angels investors” είναι ένα βασικό, αφού για επενδύσεις έως 300.000 ευρώ ανά έτος για τη χρηματοδότηση έως τριών startups θα εκπίπτει από το φορολογητέο εισόδημα του ιδιώτη ποσό ίσο με το 50% του ποσού της εισφοράς του. Επίσης, στο αμέσως επόμενο διάστημα, με στόχο να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες ρευστότητας που δημιουργήθηκαν λόγω της πανδημίας, οι νεοφυείς επιχειρήσεις θα αποκτήσουν ένα νέο χρηματοδοτικό προϊόν «μαλακής χρηματοδότησης» (soft financing) ή εναλλακτικά ένα πρόγραμμα επιστρεπτέας ενίσχυσης, που θα χρηματοδοτεί το 50% του ετήσιου μισθολογικού κόστους τους, με μέγιστη ενίσχυση το ποσό των 100.000 ευρώ. Με έναν προϋπολογισμό 120 εκατ. ευρώ από πόρους του ΕΣΠΑ (ΕΠΑνΕΚ), στόχος είναι να ενισχυθούν περισσότερες από 1.200 νεοφυείς επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα. Η σχετική πρόσκληση, σε συνεργασία με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, αναμένεται μέσα στον Νοέμβριο. Τα παραπάνω εργαλεία είναι φυσικά συμπληρωματικά στο EquiFund, μέσω του οποίου έχουν επενδυθεί σε 98 νεοφυείς εταιρείες 112 εκατ. ευρώ και περισσότεροι από 150 επενδυτές έχουν συμμετάσχει στα επενδυτικά σχήματα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία. Η επενδυτική πλατφόρμα EquiFund χρηματοδοτείται με 200 εκατ. ευρώ από το ΕΠΑνΕΚ, με 60 εκατ. ευρώ από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων (European Investment Fund/ EIF) και με 40 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων - πόρους του ευρωπαϊκού ταμείου στρατηγικών επενδύσεων (ΕΤΣΕ - Junker Plan). Mε τη μόχλευση επιπρόσθετων κεφαλαίων από θεσμικούς και ιδιώτες επενδυτές, η εν λόγω πρωτοβουλία έχει αγγίξει τα 450 εκατ. ευρώ διαθέσιμων πόρων. Αυτές τις ημέρες ολοκληρώνεται και ο σχεδιασμός του προγράμματος Grants to Equity από τον όμιλο της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας. Το νέο χρηματοδοτικό προϊόν, που είχε ανακοινωθεί από τα τέλη του 2019, θα συμπληρώνει το Equifund και θα αφορά επενδύσεις μικρότερου μεγέθους από αυτές που χρηματοδοτεί τώρα το innovation window του Εquifund. Το ενδιαφέρον των νεοφυών επιχειρήσεων για τη νέα κατάσταση που υλοποιείται, είναι σημαντικό. Είναι χαρακτηριστικό πως ο αριθμός των start-ups που υπέβαλαν αίτηση για να εγγραφούν στη νέα διαδικτυακή πύλη στο πρώτο 24ωρο λειτουργίας της, ήταν τριψήφιος. Οι προϋποθέσεις Για να υποβάλει μια νεοφυής επιχείρηση αίτηση στο Elevate Greece, προκειμένου να εγγραφεί στοΜητρώο, πρέπει να πληροί τις εξής προϋποθέσεις: u Να διαθέτει νομική μορφή ΙΚΕ, ΕΠΕ, Α.Ε. (εξαιρούνται οι μονοπρόσωπες ΙΚΕ και ΕΠΕ). u Να μην ξεπερνά τα 8 έτη συμπληρωμένη λειτουργίας. u Να μην απασχολεί περισσότερους από 250 εργαζομένους (Ετήσιες Μονάδες Εργασίας). Οτελευταίος κύκλος εργασιών να μην υπερβαίνει τα 50 εκατ. ευρώ. Οι ενδιαφερόμενες νεοφυείς επιχειρήσεις μπορούν να υποβάλουν αίτηση μέσω του συνδέσμου elevategreece.gov.gr (η διαδικασία είναι απλή) και η προθεσμία, ειδικά για το 2020, «τρέχει» μέχρι το τέλος του έτους. Από το 2021, οι αιτήσεις προβλέπεται να υποβάλλονται σε τρεις κύκλους: 01/01 με 30/03, 01/05 με 30/07 και 01/09 με 30/11. Η εγγραφή στοΜητρώο γίνεται απαραίτητη προϋπόθεση για να αναγνωρίζεται από την πολιτεία μια εταιρείαως start-up, αφού μόνο έτσι θα αποκτά πρόσβαση σε μια σειρά από ειδικά χρηματοδοτικά εργαλεία O γενικός γραμματέας Έρευνας & Τεχνολογίας, Αθανάσιος Κυριαζής H ψηφιακή πλατφόρμα εγκαινιάστηκε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, παρουσία του υπουργού Ανάπτυξης & Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη, των υφυπουργών Χρίστου Δήμα και Γιάννη Τσακίρη και του γενικού γραμματέα Έρευνας και Τεχνολογίας, Αθανάσιου Κυριαζή 9 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ - ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2020
startupfocus Πώς η wearable τεχνολογία τέθηκε επιτυχώς στην υπηρεσία της ψυχικής υγείας από μία ελληνική start-up που εδώ και μία πενταετία διαρκώς μεγαλώνει. Γράφει ο Πέτρος Αντωνάκης Η παρακολούθηση των βιομετρικών δεδομένων ενός ανθρώπου με τη βοήθεια ενός wearable έχει μπει στη ζωή μας εδώ και αρκετά χρόνια. Υπάρχει όμως και ένα wristband που αυτά που κάνει είναι κάτι παραπάνω από «έξυπνα»· είναι πολύτιμα. Διαθέτει αισθητήρες και μπορεί να αναγνωρίζει τα ανθρώπινα συναισθήματα και συνδυάζοντας την τεχνολογία με την τεχνητή νοημοσύνη και την ψυχοθεραπεία, εξελίχθηκε σε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα κατάλληλο για ανθρώπους που πάσχουν από κατάθλιψη και αγχώδη διαταραχή. Πρόκειται για το Feel, μια ιδέα που γεννήθηκε το 2015 από τη Sentio Solutions, «μιαhealthtech start-up, που έχει ως στόχο να αλλάξει τον τρόπο που διαχειριζόμαστε και φροντίζουμε την ψυχική μας υγεία», όπως μας λένε οι founders της εταιρείας, που οραματίζονται «έναν κόσμο όπου θα μας επιτρέπει να παρέχουμε εξατομικευμένη υποστήριξη και φροντίδα 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, κάθε εβδομάδα, μέσα και έξω από το γραφείο του ψυχολόγου». Ηπορεία της ελληνικής healthtech startup, που ιδρύθηκε το 2015 από τον Γιώργο Ελευθερίου και τον Χάρη Τσίρμπα, με αφορμή τις δυνατότητες των wearables και τη μεγάλη απήχηση που έχουν στην αμερικανική αγορά -«αφού μπορούμε να μετρήσουμε πλέον τα πάντα, γιατί όχι και τα συναισθήματα;»- και με στόχο να βελτιώσει τον τρόπο «αντιμετώπισης» της ψυχικής ασθένειας, ήταν εντυπωσιακή. Το 2018 ολοκλήρωσε τον seed επενδυτικό κύκλο ύψους περίπου 2.000.000 δολαρίων έπειτα από τη χρηματοδότηση που έλαβε από την Anthemis Exponential Ventures (AEV), ενώ τον Φεβρουάριο του 2020, το πολλά υποσχόμενοwearable έλαβε μία νέα seed χρηματοδότηση, ύψους 4,5 εκατ. δολαρίων, από τη Felicis Ventures, με τη συμμετοχή των Anthemis Exponential Ventures και SOSV. Εν μέσω της πανδημίας, η εταιρεία βρίσκεται σε μια busy φάση. «“Τρέχουν” ήδη προγράμματα με ασφαλιστικούς κολοσσούς στο εξωτερικό όπως η SCOR και η Gothaer και ετοιμαζόμαστε να ξεκινήσουμε καινούργιες συνεργασίες με νοσοκομεία και φαρμακευτικές πολυεθνικές, ενώ συνεχίζουμε την ερευνητική δραστηριότητά μας με πανεπιστήμια σε Ελλάδα και εξωτερικό», μας λέει ο CEO Γιώργος Ελευθερίου. Τα προγράμματα της εταιρείας Feel & Feel Relief απευθύνονται σε ανθρώπους που χρειάζονται ψυχική υποστήριξηή πάσχουν από ήπιες έως μέτριες διαταραχές ψυχικής υγείας όπως στρες, κατάθλιψη και αγχώδης διαταραχή και είναι διαθέσιμα μέσω ασφαλιστικών εταιρειών και εργοδοτών στιςΗνωμένες Πολιτείες, στη Γερμανία και σε άλλες χώρες, όπως μαθαίνουμε από τον co-founder της εταιρείας, ο οποίος μας αναλύει ακόμα περισσότερο τη δημιουργία τους. «Το Feel Emotion Sensor συλλέγει δεδομένα (βιοσήματα) του χρήστη όπως θερμοκρασία, παλμοί, εφίδρωση, και μέσω μοναδικών αλγορίθμων τα μεταφράζει σε συναισθήματα, τα οποία καταγράφονται σε ειδική εφαρμογή στο κινητό. Τα δεδομένα αυτά είναι διαθέσιμα στις online εβδομαδιαίες συνεδρίες του χρήστη με τον ψυχοθεραπευτή, που παρέχεται δωρεάν μέσω του προγράμματος, για έγκαιρη υποστήριξη συναισθηματικής υγείας 24/7 σε όσους έχουν ανάγκη», μας λένε οι ιδρυτές της εταιρείας. Αυτό τοwristband έχει τραβήξει την προσοχή και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το έργο euPOLIS στοχεύει στη χρήση φυσικών λύσεων (nature-based solutions: NBS), οι οποίες έχουν σημαντικά περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη στον μελλοντικό πολεοδομικό σχεδιασμό για τη βελτίωση της δημόσιας υγείας και ευεξίας. Το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί σε τέσσερις ευρωπαϊκές πόλεις και έλαβε χρηματοδότηση από το πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας «EU Horizon 2020» της Ευρωπαϊκής Ένωσης. «Ο αισθητήρας Feel Emotion Sensor της Sentio Solutions θα χρησιμοποιηθεί για την παρακολούθηση και αξιολόγηση του αντίκτυπου όλων των NBS παρεμβάσεων, σε εκατοντάδες συμμετέχοντες των τεσσάρων πόλεων, ποσοτικοποιώντας και αναλύοντας τη συναισθηματική κατάσταση των χρηστών πριν και μετά την πραγματοποίηση του έργου. Μαζί με άλλους συνεργάτες του euPOLIS, όπως το Πανεπιστήμιο Imperial και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, και τη Sentio Solutions ευελπιστούν να δημιουργήσουν πόλεις που ενισχύουν την ποιότητα ζωής των ανθρώπων, παρέχοντάς τους ανοιχτούς δημόσιους χώρους που βελτιώνουν τις τοπικές περιβαλλοντικές συνθήκες και ενθαρρύνουν την κοινωνική αλληλεπίδραση και την ένταξη». Και εντός των συνόρων όμως η δραστηριότητα της εταιρείας μόνο μικρή δεν είναι - σε μια χώρα που η κρίση της τελευταίας δεκαετίας και η πρόσφατη πανδημία δοκιμάζουν τα όρια της ψυχικής υγείας και την αμφισβητούμενη ετοιμότητα της πολιτείας. Σύμφωνα με τον κ. Ελευθερίου, «η οικονομική κρίση της τελευταίας δεκαετίας επηρέασε αρνητικά την ψυχική υγεία των Ελλήνων, υποβαθμίζοντας πολλές πτυχές της καθημερινότητας και δημιουργώντας ανισότητες, που τελικά οδήγησαν σε αύξηση ψυχικών διαταραχών όπως κατάθλιψη, άγχος διαταραχές ύπνου κ.ά. Η δημοσιονομική λιτότητα δεν άφησε πολλά περιθώρια για στρατηγικές και επενδύσεις στον τομέα των κοινωνικών ή/και υγειονομικών υπηρεσιών και παροχών, συμπεριλαμβανομένου και του κλάδου της ψυχικής υγείας. Υπάρχει έντονη ζήτηση για προγράμματα και λύσεις πρωτογενούς παρέμβασης, πρόληψης και στήριξης της ψυχικής υγείας, όπως είναι η τηλε-υγεία (telehealth) και οι φορητές συσκευές (wearables), που προσφέρουν τη δυνατότητα εξατομικευμένης περίθαλψης σε πραγματικό χρόνο, μειώνοντας ταυτόχρονα το κόστος των δημοσίων δαπανών στο σύστημα υγείας. Σε αυτό το πλαίσιο, η Α’ Πανεπιστημιακή Ψυχιατρική Κλινική της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, σε συνεργασία με το πρόγραμμα ψυχικής υγείας Feel, ανέλαβε την πρωτοβουλία να δημιουργήσει έναν χρήσιμο οδηγό, για να βοηθήσει όλους τους πολίτες να διαχειριστούν το στρες και την ανασφάλεια που βιώνουν». Ηψυχική ασθένεια παραμένει ένα μεγάλο θέμα προς συζήτηση, με τις προκαταλήψεις να παραμένουν στο προσκήνιο. Η λύση της Sentio θέλει να τις αντιμετωπίσει. Ο κ. Ελευθερίου καταλήγει ότι: «οι ψυχικές διαταραχές, ήπιες ή και σοβαρότερες, ήταν ανέκαθεν ένα ζήτημα που προκαλούσε φόβο, αβεβαιότητα και αρνητική διάθεση, με αποτέλεσμα να υπάρχει μια προκατάληψη απέναντι σε όσους βίωσαν ή βιώνουν μια τέτοια κατάσταση. Η ψυχοθεραπεία επίσης ήταν ένα θέμα-ταμπού για πολλά χρόνια, με αποτέλεσμα ο θεραπευόμενος να αισθάνεται μοναξιά ή/και κοινωνική περιθωριοποίηση. Παράλληλα, μέσα από την επαφή μας με την ψυχική υγεία, παρατηρήσαμε ότι δεν υπάρχουν αντικειμενικά δεδομένα στον κλάδο, όπως συμβαίνει με άλλους κλάδους υγείας, ούτε έγκαιρη παρέμβαση, καθώς σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, η ψυχική υγεία δεν καλύπτεται επαρκώς από τις ασφαλιστικές. Μεσολαβεί έτσι μεγάλος χρόνος μεταξύ των συνεδριών, γεγονός που δυσχεραίνει την εξατομίκευση και τελικά τη θεραπεία κάθε περιστατικού. Στόχος μας είναι παρέχουμε 24/7 υποστήριξη, ώστε να μη χρειάζεται πλέον κανείς να υποφέρει μόνος του στο σκοτάδι». Sentio Solutions Μετρώντας συναισθήματα Το Feel Emotion Sensor συλλέγει δεδομένα του χρήστη όπως θερμοκρασία, παλμοί, εφίδρωση, και μέσω μοναδικώναλγορίθμων τα μεταφράζει σε συναισθήματα, τα οποία καταγράφονται σε ειδική εφαρμογή στο κινητό Γιώργος Ελευθερίου, CEO της εταιρείας Sentio Solutions 10 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ - ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2020
direction.grRkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=