businessresearch Ισότητα των δύο φύλων, τα οποία καταλαμβάνουν εξίσου ηγετικές θέσεις εταιρειών, ανθρώπινο δυναμικό χωρίς αποκλεισμούς αλλά και ψηφιακή μετάβαση για χιλιάδες επιχειρήσεις στην Ελλάδα, είναι μερικά μόνο από τα «καλά» που αφήνει πίσω της η πανδημία στη χώρα μας, σύμφωνα με την έρευνα της KPMG Global Female Leaders Outlook. Γράφει η Λιλή Καρακώστα Οι αλλαγές στο εργασιακό τοπίο στην Ελλάδα του 2021 είναι κάτι παραπάνω από ραγδαίες. Η πανδημία μπορεί να άφησε το βαρύ αποτύπωμά της στην παγκόσμια οικονομία αλλά, όπως όλα δείχνουν, δημιούργησε και το έδαφος για να συντελεστούν κοσμογονικές αλλαγές στο εργασιακό τοπίο, ωθώντας την Ελλάδα μπροστά. Σύμφωνα με την έρευνα της KPMG “Global Female Leaders Outlook”, oι γυναίκες σε ηγετικές θέσεις παγκοσμίως βλέπουν κάποιες θετικές πλευρές στην κρίση της νόσου Covid-19. Θεωρούν ότι η πανδημία θα μπορούσε να δράσει ισοσταθμιστικά για ένα ανθρώπινο δυναμικό χωρίς αποκλεισμούς, αναφέρουνως βασικό τους κίνητρο τον θετικό αντίκτυπο που θέλουν να έχουν στον κόσμο, ενώ υιοθετούν την ψηφιακή ατζέντα περισσότερο από ποτέ. Η παγκόσμια έρευνα της KPMG αποκαλύπτει ότι ενώ τέσσερις στις δέκα δεν θεωρούν πιθανή μια επιβράδυνση στα οφέλη που έχουν επιτευχθεί για την ποικιλομορφία και την ένταξη, σε ποσοστό 91% στην Ελλάδα αναφέρουν ότι οι επιχειρήσεις απέχουν πολύ από την επίτευξη πραγματικής ποικιλομορφίας σταΔ.Σ. και τις ομάδες διοίκησής τους. Ουτοπικό το ανθρώπινο δυναμικό εταιρειών χωρίς αποκλεισμούς; Πόσο ρεαλιστικό είναι, ωστόσο, ένα εργασιακό περιβάλλον όπου η έννοια του αποκλεισμού δεν θα περικλείει καμία κοινωνική ομάδα ανθρώπινου δυναμικού; «Σε ένα περιβάλλον όπου η προσέλκυση και διακράτηση του ταλαντούχου ανθρώπινου δυναμικού παραμένει βασική προτεραιότητα για τους CEO, η απουσία αποκλεισμών θα έχει πραγματικά θετική επίδραση στην επιτυχία τόσο των εταιρειών όσο και των οικονομιών», σημειώνει η Nhlamu Dlomu, Global Head of People της KPMG. «Τα ηγετικά στελέχη που το αντιλαμβάνονται αυτό και που έχουν την ικανότητα να στηρίζουν την ευελιξία, να προάγουν κουλτούρες χωρίς αποκλεισμούς και να δημιουργούν ένα περιβάλλον που επικεντρώνεται στο σκοπό και στις αξίες στον κόσμο όπως θα διαμορφωθεί μετά την πανδημία, θα είναι πιο ελκυστικά για τις γυναίκες, καθώς και για ένα εύρος ταλαντούχου δυναμικού που δεν εκπροσωπείται αρκετά, όπως τα άτομα που ζουν με αναπηρίες, εθνοτικές ομάδες και τα άτομα που αυτοπροσδιορίζονται ως ΛΟΑΤΚΙ». Η Πέγκυ Βελλιώτου, γενική διευθύντρια της KPMG στην Ελλάδα, με αφορμή τη δημοσίευση της έρευνας, δήλωσε: «H πανδημία της νόσου Covid-19 αποτελεί καθοριστική για την εποχή μας παγκόσμια κρίση. Έχει αλλάξει τους όρους του παιχνιδιού για τις κοινωνίες και τις οικονομίες. Σε σύγκριση με προηγούμενες κρίσεις, η νόσος Covid-19 έχει τη δυνατότητα να επιφέρει πιο μόνιμες αλλαγές, όχι μόνο στην προσωπική μας ζωή (τηλεργασία και τηλεκπαίδευση) και σε επιχειρηματικούς τομείς (ψηφιακός μετασχηματισμός και επικοινωνία), αλλά και στον δημόσιο χώρο (κυβερνητική συμμετοχή και ρυθμίσεις). Για τις Ελληνίδες σε διοικητικές θέσεις, οι προκλήσεις αυτές έρχονται σε μια περίοδο που βρίσκονται στην εκπνοή παρατεταμένης οικονομικής ύφεσης, έχοντας ήδη επιδείξει εξαιρετική ανθεκτικότητα και έχοντας διαχειριστεί συνθήκες γεμάτες ανατροπές. Θα ήθελα προσωπικά να τις συγχαρώ για το ρόλο που διαδραματίζουν στο ελληνικό επιχειρείν, αλλά και τη συμβολή τους στην κοινωνία, τον πολιτισμό και την οικονομία εν γένει. Η συνδρομή τους αποτελεί κορωνίδα και μοχλό ανάπτυξης για τη χώρα μας». Τι άλλαξε με την πανδημία; Η πανδημία μπορεί να «πάγωσε» όλο τον πλανήτη, όμως φαίνεται πως ανέδειξε τη σπουδαιότητα θεμάτων που πίεζαν για αλλαγές. Η ανισότητα των φύλων και η κλιματική αλλαγή αποτέλεσαν τα δύο βασικά ζητήματα που προσδιόρισανως τομείς για τους οποίους αισθάνονται πίεση να δράσουν από τα ενδιαφερόμενα μέρη τους: u42% των γυναικών παγκοσμίως και το 41% των Ελληνίδων αναφέρουν ότι οι δράσεις βιωσιμότητας για τον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής θα ληφθούν ακόμα περισσότερο υπόψη στις στρατηγικές αποφάσεις μετά την κρίση της πανδημίας uΠαραπάνω από τις μισές (58% παγκοσμίως και 52%στην Ελλάδα) δηλώνουν ότι θέλουν να εδραιώσουν τα οφέλη για τη βιωσιμότητα και την κλιματική αλλαγή, τα οποία καταγράφηκαν ως αποτέλεσμα της κρίσης, ενώ48% των γυναικών παγκοσμίως και το 38% των Ελληνίδων αναφέρουν ότι η ανταπόκρισή τους στην πανδημία έχει μετατοπίσει την εστίασή τους προς τα θέματα Περιβάλλον-Κοινωνία- Διακυβέρνηση (ΠΚΔ-ESG) u42% των γυναικών παγκοσμίως και το 38% των Ελληνίδων πιστεύουν ότι τα μέτρα που έχει πάρει η εταιρεία τους πρόσφατα για την καταπολέμηση των διακρίσεων και του ρατσισμού ήταν αποτελεσματικά. Ψηφιακό άλμα της Ελλάδας λόγω πανδημίας Μερικά χρόνια πριν, η σκέψη και μόνο πως θα μπορούσε μια εταιρεία να συνεχίσει να λειτουργεί κανονικά με τους μισούς και παραπάνωυπαλλήλους της να εργάζονται από το σπίτι τους, θα φαινόταν απλώς εξωπραγματική. Ωστόσο, η πανδημία φαίνεται πως το άλλαξε και αυτό. Σύμφωνα με την έρευνα, η πλειονότητα (80% παγκοσμίως και 85% στην Ελλάδα) των γυναικών είδαν τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεών τους να επιταχύνεται κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Οι μεγαλύτερες εξελίξεις έχουν σημειωθεί στον ψηφιακό μετασχηματισμό των λειτουργιών, όπου 30% παγκοσμίως και 38% στην Ελλάδα αναφέρουν ότι η πρόοδος που έχει σημειωθεί, τους έχει φέρει χρόνια μπροστά από το σημείο όπου περίμεναν να είναι σήμερα. Ωστόσο, εννέα από τις δέκα (92% παγκοσμίως και 94%στην Ελλάδα) που ερωτήθηκαν συμφωνούν ότι η εταιρεία τους έχει περιθώρια βελτίωσης στις διαδικασίες καινοτομίας και εκτέλεσης. Βελτίωση των προοπτικών των εταιρειών τους, παρά τις αντιξοότητες Πολλοί είναι εκείνοι που ανησυχούν πως η πανδημία έβαλε «φρένο» στην αναπτυξιακή τροχιά των επιχειρήσεων. Είναι όμως πράγματι έτσι; Σχεδόν μία στις δύο (58%παγκοσμίως και 56% στην Ελλάδα) συμμετέχουσες παραμένουν αισιόδοξες ή πολύ αισιόδοξες αναφορικά με την προοπτική ανάπτυξης των εταιρειών τους για την επόμενη τριετία. Ήτανωστόσο λιγότερο αισιόδοξες για την παγκόσμια οικονομία, με 46%παγκοσμίως και 38%στην Ελλάδα να αναμένουν αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης και μόλις 29%παγκοσμίως να δηλώνουν αισιόδοξες ή πολύ αισιόδοξες, με το ποσοστό της Ελλάδας να παραμένει σε ακόμη πιο χαμηλούς ρυθμούς (18%). Βελτιωμένη ψηφιακή επικοινωνία μεταξύ συνεργατών Αισθητά βελτιωμένη είναι η ψηφιακή επικοινωνία των επιχειρήσεων με τους συνεργάτες τους, ως ένα ακόμη «αγαθό» που άφησε πίσω της η πανδημία. Αρκεί να σημειωθεί ότι η πιο σημαντική αλλαγή που έφερε η κρίση είναι η αυξημένη χρήση των εργαλείων ψηφιακής επικοινωνίας και συνεργασίας.Μάλιστα, η πλειονότητα (97% και 94% στις παγκοσμίως και στην Ελλάδα αντιστοίχως) αναφέρει ότι επιθυμούν να συνεισφέρουν σε αυτήν την ψηφιακή ανάπτυξη. Επιπλέον, 58% των Φέρνει ισότητα η πανδημία; 34 ΜΑΡΤΙΟΣ - ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2021 Women & Leadership «Ηγεσία με άρωμα γυναίκας»
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=