DIRECTION BUSINESS NETWORK Βασίλης Γ. Αποστολόπουλος Διευθύνων Σύμβουλος, Όμιλος Ιατρικού Αθηνών Ημεγάλη πρόκληση είναι να παραμένεις πάντα στην κορυφή «Αντίο» στον Γιάννη Αγγελικούση Τι συμβαίνει με τη βαριά βιομηχανία της χώρας; 2010-2020 Ηδεκαετία που σημάδεψε την οικονομία Ο Υπουργός Εργασίας απαντά για το πρόσφατο νομοσχέδιο ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΚΩΣΤΗΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ T Ο Π Ε Ρ Ι Ο Δ Ι Κ Ο Τ Ω Ν B U S I N E S S L E A D E R S • Ι Ο Υ Ν Ι Ο Σ - Ι Ο Υ Λ Ι Ο Σ 2 0 2 1 • # 1 9
71
ΕΚΔΟΤΗΣ-ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΛΙΝΑ ΤΣΑΓΚΑΡΑΚΗ-ΞΕΝΟΥ ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΥΛΗΣ ΛΙΛΗ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΠΕΤΡΟΣ ΑΝΤΩΝΑΚΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΝΣΟΛΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΓΑΡΑΣ ΑΘ. Χ. ΠΑΠΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ ΒUSINESS DEVELOPMENT MANAGER KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΒUSINESS UNIT MANAGER ΜΕΜΑ ΚΑΤΩΠΟΔΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ ΥΠΟΔΟΧΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΜΑΡΙΑ ΤΣΩΝΟΥ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΥΛΗΣ ΓΙΩΤΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΘΥΜΙΑΝΟΣ CREATIVE DIRECTOR ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ART DIRECTOR ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΟΥΛΗ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ - ΣΚΙΤΣΑ ΦΩΤΗΣ ΦΩΤΙΟΥ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ IMAGE PRO / ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΕΥΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΙΣ ELITE LANGUAGE SERVICES ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟΥ ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Ετήσια συνδρομή: 200 ευρώ (περιλαμβάνεται ΦΠΑ 6%) ISSN έντυπης έκδοσης 2585-3929 ISSN ηλεκτρονικής έκδοσης 2732-8074 PRESS POST ΚΩΔΙΚΟΣ: 210153 Μικράς Ασίας 43 152 33 | Χαλάνδρι T: 210.77.12.400 | F: 210 77.85.097 e-mail: info@direction.gr www.direction.gr editorial ΙΟΥΝΙΟΣ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2021 HΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα Κινούμαστε σε ένα στάδιο αναμονής, όπου τα πάντα είναι ακόμη ρευστά. Δεν πρέπει, όμως, να τραβήξουμε το βλέμμα μας από το μέλλον και το όραμα της ανάπτυξης. Στο ενδιάμεσο στάδιο… Η πανδημία υποχωρεί, αλλά είναι ακόμη εδώ. Η ζωή μας έχει αλλάξει, αλλά δεν γνωρίζουμε ποιες ακόμη μεταβολές θα πρέπει να περιμένουμε. Μερικές συνήθειές μας επέστρεψαν αλλά με διαφορετικό τρόπο. Ζούμε, εργαζόμαστε και κινούμαστε σε ένα καινούργιο περιβάλλον, αλλά η τελική μορφή της περιβόητης «νέας κανονικότητας» δεν έχει ακόμη σχηματοποιηθεί. Τα πάντα είναι ρευστά, όλα διαρκώς αλλάζουν. Ακόμη και ο ιός που μας ταλαιπωρεί όλο αυτό τον καιρό, παρουσιάζει συνεχώς μεταλλάξεις. Ηελληνική οικονομία βρίσκεται, επίσης, σε ένα ενδιάμεσο στάδιο. Άφησε πίσω της μία δεκαετία μεγάλων προκλήσεων και έντονων αναταράξεων, αντιμετώπισε το παγκόσμιο φαινόμενο της κρίσης της πανδημίας και τώρα αναμένει την εκκίνηση του Εθνικού Σχέδιου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, που αποτελεί τη μεγάλη ευκαιρία αλλά και τη μεγάλη πρόκληση για τη χώρα. Το επιχειρείν ετοιμάζεται να αξιοποιήσει αυτήν τη μεγάλη πρόκληση και οι υγιείς δυνάμεις της αγοράς εκτιμούν πως θα μπορέσουν να κατορθώσουν ακόμη περισσότερα σε ένα περιβάλλον ανάπτυξης και ευημερίας. Ακόμη όμως βρισκόμαστε στο στάδιο της αναμονής. Αν και οι προοπτικές και η δυναμική, οπωσδήποτε, υπάρχουν, σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να θεωρούμε πως έχουμε φτάσει ήδη στην επόμενη ημέρα. Δεν διαθέτουμε ακόμη όλα τα δεδομένα γι’ αυτό. Δεν ξέρουμε ακόμη πως θα εξελιχθούν τα πράγματα με την πανδημία, δεν γνωρίζουμε τι ακριβώς επιφυλάσσει το μέλλον. Δεν μπορούμε καν να εκτιμήσουμε ποια θα είναι η τελική εικόνα όσον αφορά το εμβολιαστικό πρόγραμμα ή τηφετινή πορεία του τουρισμού, που για πρώτη φορά φαίνεται πως δεν είναι «άτρωτος». Όλα κινούνται σε ένα ενδιάμεσο στάδιο. Η αγορά δεν είναι πλέον «παγωμένη» αλλά προφανώς και δεν έχει γυρίσει στα παλιά της επίπεδα. Μέτρα ανακοινώνονται, αλλά κανείς δεν ξέρει πότε θα εφαρμοστούν και κυρίως μέχρι πότε θα διαρκέσουν. Και το πιο σημαντικό; Όλοι έχουμε σε κάποιο μέρος του μυαλού μας τη σκέψη πως δεν έχουμε ξεμπερδέψει οριστικά με την καραντίνα και τα lockdowns. Παρά, όμως, αυτή την αβεβαιότητα, που εξακολουθεί να προβληματίζει τον επιχειρηματικό κόσμο, η αγορά δεν στέκεται με σταυρωμένα χέρια. Επενδύσεις, κινήσεις και deals ετοιμάζονται, σχέδια ανάπτυξης έχουν βγει από τα συρτάρια, δράσεις θωράκισης έχουν πάρει το πράσινο φως. Αυτός είναι, άλλωστε, ο ρόλος του επιχειρείν: να οραματίζεται το μέλλον και να ετοιμάζει το δρόμο για να φτάσουμε σε αυτό. Να οδηγεί στο επόμενο στάδιο. Αυτή είναι η δική μας άποψη στην Direction και καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια από τη μεριά μας, για να συμβάλουμε στη διαμόρφωση της επόμενης ημέρας για την επιχειρηματική σκηνή. Ακόμη και στις πιο δύσκολες στιγμές της προηγούμενης δεκαετίας, ακόμη και στην κρίση της πανδημίας, δεν εγκαταλείψαμε. Διατηρήσαμε σταθερά το βλέμμα μας στο μέλλον. Δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε διαφορετικά και σε αυτή την ιδιαίτερη σημερινή περίοδο. Το αποδεικνύουμε με τις διοργανώσεις «Πρωταγωνιστές» και «Lenovo RetailBusiness Awards», που υλοποιούμε μέσα στον Ιούλιο, αναδεικνύοντας για ακόμη μια φορά τους ανθρώπους και τις επιχειρήσεις που ξεχωρίζουν. Σε μια δύσκολη ακόμη αγορά δείχνουμε πως το επιχειρείν μπορεί όχι μόνο να αισιοδοξεί για το μέλλον αλλά και να αισθάνεται ικανοποιημένο για την πορεία του μέσα σε αυτά τα γεμάτα προκλήσεις τελευταία χρόνια. Θεωρώ δε πως οι επόμενες διοργανώσεις μας θα γίνουν σε μια χώρα και αγορά πολύ διαφορετικές, με τις συνθήκες βελτιωμένες προς το καλύτερο. Αξίζουμε να περάσουμε σε μια νέα εποχή και πιστεύω πως θα το κατορθώσουμε. Βαγγέλης Παπαλιός ΥΓ. Το τεύχος τιμά και αποχαιρετά δύο πολύ σημαντικούς Έλληνες του επιχειρείν, τον Γιάννη Αγγελικούση και τον Κωνσταντίνο Αγγελόπουλο. Καλή τους ανάπαυση…
06news: Εξελίξεις από την Ελλάδα και το εξωτερικό 38awards: Οι εργασιακοί παράδεισοι στην Ελλάδα 50business focus: Ο Δρ. Γιάννης Τζαβλόπουλος για την επιλογή συνεργάτη Παροχής Επαγγελματικών Υπηρεσιών 52in memoriam: Μια ζωή σαν σενάριο ταινίας για τον Κωνσταντίνο Αγγελόπουλο 54business leaders: Τι αποφάσισαν οι G7 για εταιρικό φόρο, κλίμα και κορονοϊό 56business HR: Η τηλεργασία στην Ελλάδα αλλάζει τα δεδομένα 58infographic: Πληρώνοντας με crypto στον κόσμο 60auto: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα του 2021 62business files: Αερομεταφορά φρέσκων αλιευμάτων με τις «έξυπνες» συσκευασίες Mediline 66άποψη: Ο Αθανάσιος Χ. Παπανδρόπουλος αναρωτιέται γιατί ένας CEO κερδίζει 5.000 φορές τον ετήσιο μισθό ενός εργαζομένου Πώς ο Γιάννης Αγγελικούσης μετέτρεψε μια επιχείρηση σε αυτοκρατορία IN MEMORIAM: 34 business focus: Το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης αλλάζει την Ελλάδα 30 business focus: Μια ταραχώδης δεκαετία για την ελληνική οικονομία 22 interview: Ο Γιάννης Αληγιζάκης για τις προκλήσεις που αντιμετώπισε η ΕΛΙΝΟΪΛ και τα πλάνα της 27 start up focus: Η κυβέρνηση εξετάζει τη θέσπιση κινήτρων για τις εγγεγραμμένες επιχειρήσεις στο Elevate Greece 08 business opinion: Ο Αντώνης Στελλιάτος καταθέτει προτάσεις για το ελληνικό yachting 46 interview: Η Ρόδη ΚράτσαΤσαγκαροπούλου για τα σημαντικά έργα στα νησιά του Ιονίου 48 interview: Ο Κωστής Χατζηδάκης για το νέο εργασιακό νομοσχέδιο και τις αντιδράσεις 28 the list: Οι 10 πλουσιότεροι τενίστες στον κόσμο 09 business tourism: Ο σχεδόν «άτρωτος» ελληνικός τουρισμός πληγώθηκε από την πανδημία 40 interview: Ο Κωνσταντίνος Μουτζούρης για την ενίσχυση του θεματικού τουρισμού 44 16 cover story: Ο Βασίλης Αποστολόπουλος για την ηγετική θέση και τα σχέδια του Ομίλου Ιατρικού Αθηνών ΙΟΥΝΙΟΣ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2021 C M Y CM MY CY CMY K H ΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα index
news InBrief Επένδυση 375 εκατ. ευρώαπό Μότορ Όιλ και ΓΕΚΤΕΡΝΑ Οι όμιλοι Μότορ Όιλ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμφώνησαν να συστήσουν νέα εταιρεία και να συνεργαστούν στην ανάπτυξη, κατασκευή και λειτουργία ενός νέου υπερσύγχρονουΑεριοστροβιλικού Σταθμού Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο, εγκατεστημένης μικτής ισχύος 877 MW, στη Βιομηχανική Περιοχή (ΒΙΠΕ) Κομοτηνής. Πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες επε ν δύσε ι ς στην ελληνική αγορά ενέργειας, ύψους 375 εκατ. ευρώ, που θα δημιουργήσει περίπου 500 θέσεις εργασίας κατά τη διάρκεια της περιόδου κατασκευής και 100 κατά την περίοδο λειτουργίας. Η τεχνολογία του κύριου εξοπλισμού που έχει επιλεγεί για το Σταθμό είναι η πλέον σύγχρονη και θα οδηγήσει σε πολύ υψηλούς βαθμούς συνολικής καθαρής απόδοσης. Στόχος είναι η κατασκευή της νέας μονάδας να ξεκινήσει εντός του 2021, ώστε να τεθεί σε εμπορική λειτουργία στις αρχές του 2024. Τις εργασίες κατασκευής θα αναλάβει η ΤΕΡΝΑ. Στην κοινή εταιρεία που θα αναπτύξει το Σταθμό, καθένα από τα δύο μέρη θα συμμετέχει με ποσοστό 50%. Ηανωτέρωσυμφωνία τελεί υπό την έγκριση των αρμοδίων Αρχών. Στην τελική ευθεία για το Ελληνικό Επτά χρόνια μετά τον διεθνή διαγωνισμό του 2014 για την παραχώρηση της εκμετάλλευσης της περιοχής του Ελληνικού στη Lamda Development, στις 25 Ιουνίου έπεσαν οι τελικές υπογραφές. Το εμβληματικό έργο μπαίνει σε τροχιά εκκίνησης μετά την υπογραφή από το ΤΑΙΠΕΔ και τη Hellinikon Global I S.A., θυγατρική της Lamda Development, του Ιδιωτικού Συμφωνητικού Μεταβίβασης Μετοχών για την απόκτηση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας Ελληνικό Α.Ε. Τημεταβίβαση των μετοχών της Ελληνικό Α.Ε. υπέγραψαν ο εντεταλμένος σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, και ο διευθύνων σύμβουλος της LamdaDevelopment, Οδυσσέας Αθανασίου, σηματοδοτώντας την έναρξη της αξιοποίησης της έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού και του παραλιακού μετώπου του Αγίου Κοσμά και τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Ευρώπης. Με την υπογραφή της σύμβασης καταβάλλεται στο ελληνικό Δημόσιο το πρώτο τίμημα ύψους 300 εκατ. ευρώ, από το συνολικό τίμημα μεταβίβασης των 915 εκατ. ευρώ καθώς και εγγυητική επιστολή ποσού 347 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, στο Ελληνικό Δημόσιο περνούν κεφάλαια 647 εκατ. ευρώ. Ηυπογραφή έγινε παρουσία του υπουργού Οικονομικών, Χρήστου Σταϊκούρα, του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη, του αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκου Παπαθανάση, και του διευθύνοντος συμβούλου του Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ), Γρηγόρη Δ. Δημητριάδη. Παράλληλα, η Lamda Development ανακοίνωσε τη σύναψη συμφωνίας με τη Fourlis S.A. για τη δημιουργία ενός Retail Park στη λεωφόρο Βουλιαγμένης. Σύμφωνα με όσα έχουν ήδη γίνει γνωστά, η συνεργασία προβλέπει την απόκτηση από τη Fourlis S.A. διηρημένων ιδιοκτησιών και του αντίστοιχου ποσοστού συνιδιοκτησίας επιμέρους του οικοδομικού τετραγώνου εντός του οποίου θα αναπτυχθεί το εμπορικό κέντρο, με σκοπό τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του Retail Park, μεγέθους 30.000 τ.μ. Το εμπορικό πάρκο λιανικής θα αποτελεί μια σύνθεση από καταστήματα μεγάλης επιφάνειας (Big Boxes). Η συνολική επένδυση για τη δημιουργία του Retail Park υπολογίζεται σε 55 εκατομμύρια ευρώ. Το εμπορικό κέντρο θα αναπτυχθεί σε συνέχεια του εμπορικού κέντρου της Lamda στη λεωφόρο Βουλιαγμένης. Πρόκειται για μια επένδυση ύψους 55 εκατ. ευρώ που αφορούν τόσο την αγορά της γης όσο και την κατασκευή και ανάπτυξη του εμπορικού πάρκου. Ο όμιλος Fourlis ανακοίνωσε πως τα 12.000 τετραγωνικά της δομημένης επιφάνειας αναμένεται να καλύψει το ΙΚΕΑ, ενώ ιδιαίτερα μεγάλο θα είναι το retail box του Intersport. Ωστόσο, ο όμιλος ανέφερε πως θα υπάρχουν συνεργασίες και με άλλα brands που θα φιλοξενηθούν στα Big Boxes. To μεγάλο deal PeopleCert - Αxelos H PeopleCert International Limited, που δραστηριοποιείται στην πιστοποίηση επαγγελματικών και γλωσσικών δεξιοτήτων, ανακοίνωσε την επίτευξη συμφωνίας για την απόκτηση της Axelos έναντι 380 εκατ. λιρών (περίπου 450 εκατ. ευρώ). Δηλαδή 11,5 φορές το EBITDA της Axelos. Ως μέρος της εξαγοράς της Axelos, η FTV Capital, με έδρα τις ΗΠΑ, θα αποκτήσει ποσοστό μειοψηφίας στην PeopleCert. Η Axelos, μια κοινοπραξία που ιδρύθηκε το 2013 από την Κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου και την FTV Capital -η τελευταία ελέγχει το 51% του μετοχικού κεφαλαίου-, είναι υπεύθυνη για την ανάπτυξη, την ενίσχυση και την προώθηση βέλτιστων πρακτικών κυρίως στη διαχείριση έργων, προγραμμάτων και IT, συμπεριλαμβανομένων των PRINCE2 και ITIL. Η PeopleCert, που ίδρυσε ο Βύρων Νικολαΐδης το 2000, πέρυσι εξαγόρασε την αμερικανική εταιρεία επαγγελματικών πιστοποιήσεων, International Association for Six Sigma Certification (IASSC), ενώμέσω της εξαγοράς της Axelos, με την οποία συνεργάζεται από το 2014, ευελπιστεί να επιταχύνει την ανάπτυξή της και για περαιτέρω εδραίωση της θέσης της στις επαγγελματικές δεξιότητες και στις αγορές πιστοποίησης γλωσσών. Ο γεννημένος στην Κωνσταντινούπολη Βύρων Νικολαΐδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της PeopleCert, δήλωσε: «Η PeopleCert είναι χαρούμενη που συμφώνησε να αποκτήσει την Axelos και προσβλέπει στο να είναι ο θεματοφύλακας των παγκοσμίως κορυφαίων επαγγελματικών προσόντων που έχουν αναπτυχθεί από την Κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου τα τελευταία τριάντα χρόνια». 50 εκατ. ευρώ «σήκωσε» η FlexCar H εταιρεία FlexCar, που δραστηριοποιείται στο χώρο της μίσθωσης οχημάτων (αυτοκίνητα, σκούτερ, επαγγελματικά βανάκια) και ιδρύθηκε το 2018 από τον Κωνσταντίνο Δάβαρη, πρώην στέλεχος πολυεθνικών εταιρειών, και τον Γιώργο Δεσύλλα, πρώην στέλεχος σε μεγάλες συμβουλευτικές εταιρείες, ανακοίνωσε ότι πέτυχε χρηματοδότηση 50 εκατ. ευρώ από την ισπανική Seaya Ventures, τη Frontline Ventures, τη VentureFriends και τη UniFund. Τα 50 εκατ. ευρώ θα επενδυθούν εξ ολοκλήρου για την ανάπτυξη της εταιρείας σε Ελλάδα και εξωτερικό και την αγορά οχημάτων. Επιπλέον, στόχος της FlexCar είναι να επενδύσει σε ταλαντούχους Έλληνες πτυχιούχους που μοιράζονται κυρίως κοινές αρχές και αξίες με την εταιρεία, επιθυμούν να είναι δυναμικά μέλη μιας δραστήριας ομάδας και εξειδικεύονται σε τομείς όπως η εξυπηρέτηση πελατών, η τεχνολογία, τα οικονομικά ή απλά λατρεύουν τα αυτοκίνητα και έχουν διάθεση να μάθουν και να εξελιχθούν.Μέχρι το τέλος του 2021, η εταιρεία θα απασχολεί περισσότερα από 100στελέχη σε Ελλάδα και Κύπρο, ενώ το πλάνο ανάπτυξης περιλαμβάνει επιπλέον 200 προσλήψεις μέσα στο 2022. Στα άμεσα πλάνα είναι η δημιουργία ενός διεθνούς FlexCar hub στην Ελλάδα, το οποίο θα απαρτίζεται από νέους πτυχιούχους Έλληνες οι οποίοι θα υποστηρίζουν την εκτός συνόρων ανάπτυξη της εταιρείας στους τομείς του μάρκετινγκ, της τεχνολογίας και των χρηματοοικονομικών. 6 ΙΟΥΝΙΟΣ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2021
Up & down Τις επόμενες επιχειρηματικές και επενδυτικές κινήσεις του Σπύρου Θεοδωρόπουλου περιμένει να δει η αγορά, μετά το μεγάλο deal των 2 δισ. δολαρίων για την απόκτηση της Chipita από τη Mondelēz…H ρευστότητα που πλέον διαθέτει σίγουρα επιτρέπει δυναμικές ενέργειες… Ο Απόστολος Βακάκης «πάγωσε» τα πλάνα της Jumbo εξαιτίας -όπως ανέφερε- της σημαντικής αύξησης στα κόστη μεταφοράς των εμπορευμάτων από την Ασία, ενώ προειδοποίησε πως και το 2021 και το 2022 μπορεί να αποδειχθούν «χαμένες χρονιές»… O Aπόστολος Ταμβακάκης είναι ο νέος αντιπρόεδρος της Πλαίσιο, με στόχο να την βοηθήσει με τη σημαντική πείρα του. Σημειώνεται πως ο επικεφαλής του EOS fund συμμετέχει ως ανεξάρτητο μέλος στο Δ.Σ. της εταιρείας και δεν μπορεί να έχει μετοχική σχέση με την εισηγμένη. Η εταιρεία Saint Laurent Greece συστάθηκε πρόσφατα στη χώρα μας. Πρόκειται για θυγατρική εταιρεία του γαλλικού οίκου «Υves Saint Laurent» και σκοπός της είναι η εισαγωγή, εμπορία, διανομή, πώληση, διάθεση και εκπροσώπηση στην ελληνική αγορά πολυτελών προϊόντων έτοιμων να φορεθούν, δερμάτινων ειδών και αξεσουάρ υπό το διακριτικό γνώρισμα και σήμα «Saint Laurent», καθώς και άλλων προϊόντων υπό το ίδιο σήμα, όπως αθλητικά είδη, επιτραπέζια προϊόντα, αρώματα και καλλυντικά, είδη διακόσμησης και είδη lifestyle. Το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας είναι 400.000 ευρώκαι η έδρα της βρίσκεται στο Χαλάνδρι. Στο πρώτο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας συμμετέχουν άκρως υψηλόβαθμα στελέχη του οίκου Υves Saint Laurent, ενώ δεν υπάρχει κάποια αναφορά σε πρόσωπο επιφορτισμένο ειδικά με την ελληνική αγορά. Αναλυτικότερα, πρόεδρος της Saint Laurent Greece είναι η Fransesca Belletini, CEO του οίκου Υves Saint Laurent, και αντιπρόεδρος ο Laurent Aymard, CFO και Head of Innovation του οίκου. Διευθύνων σύμβουλος στη νεοσύστατη ελληνική θυγατρική είναι ο Cayetano Fabry, πρόεδρος EMEA του Υves Saint Laurent. O οίκος Υves Saint Laurent ιδρύθηκε το 1961 από τον διάσημο Γάλλο σχεδιαστή Υves Saint Laurent και το συνεργάτη του, Pierre Barge, και θεωρείται ο πρώτος οίκος υψηλής ραπτικής που παρουσίασε το concept luxury prêtà-porter. Aπό το 1999 ανήκει στον Όμιλο Kerig (τότε PPR), στον οποίο ανήκουν επίσης τα luxury brands Gucci, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen, Brioni, Boucheron, Pomellato κ.ά. Ο κύκλος εργασιών του το 2020 ανήλθε σε 13,1 δισ. ευρώ, με τον όμιλο να απασχολεί περισσότερους από 38.000 εργαζομένους. Αξίζει να σημειωθεί πως η L’Oréal έχει αποκτήσει από το 2008 τη μυθική υπογραφή Yves Saint Laurent Beauté όσον αφορά τα καλλυντικά. Συγκεκριμένα, με αντίτιμο 1,15 δισ. ευρώ, απέκτησε από την Kerig (PPR) τις άδειες για τα αρώματα Stella McCartney και τα αρώματα και καλλυντικά Yves Saint Laurent και Boucheron, καθώς και τη μάρκα Roger & Gallet. NewEntry Yves Saint Laurent: Θυγατρική στην Ελλάδα #Νumbers Κοινωνική αλλαγή και υπευθυνότητα ζητούν από τις επιχειρήσεις και στην Ελλάδα Millennials και Gen Zs, όπως δείχνει πρόσφατη παγκόσμια έρευνα της Deloitte. 38% των millennials και το 50% των Gen Zs στην Ελλάδα έχουν κάνει επιλογές σχετικά με το είδος εργασίας που είναι διατεθειμένοι να κάνουν και τους οργανισμούς στους οποίους είναι διατεθειμένοι να εργαστούν βάσει της προσωπικής τους ηθικής. 86% των millennials και 75% των Gen Zs στην Ελλάδα πιστεύουν ότι ο πλούτος και το εισόδημα κατανέμονται άνισα σε ολόκληρη την κοινωνία. 11% των millennials και 20% των Gen Zs μόνο πιστεύουν ότι οι επιχειρήσεις και οι επικεφαλής τους κάνουν ό,τι μπορούν για να περιορίσουν τον συστημικό ρατσισμό. 35% των millennials και 42% των Gen Zs στην Ελλάδα αναφέρουν την ανεργία ως το ζήτημα που τους ανησυχεί περισσότερο. 62% των Ελλήνων millennials δηλώνουν ότι δεν έχουν μιλήσει ανοιχτά στους εργοδότες τους για το άγχος και την πίεση που βιώνουν από την αρχή της πανδημίας. 29% των Ελλήνων millennials και 36% των Gen Zs μόνο πιστεύουν ότι οι επιχειρήσεις αφήνουν θετικό αποτύπωμα στην κοινωνία. 7 ΙΟΥΝΙΟΣ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2021
Σημαντικές δράσεις για την ενίσχυση της νεοφυούς επιχειρηματικότητας και την ανάπτυξη του σχετικού οικοσυστήματος στη χώρα υλοποιούνται το τελευταίο διάστημα. Την καθιέρωση τοπικών κινήτρων ανά περιφέρεια εξετάζει η κυβέρνηση για την ανάπτυξη του νεοφυούς οικοσυστήματος και της καινοτομίας σε όλη τη χώρα για τις εγγεγραμμένες επιχειρήσεις στο Elevate Greece. «Δεν υπάρχει εργαλείο που δεν θα χρησιμοποιήσουμε για να ριζώσει η νεοφυής επιχειρηματικότητα στη χώρα μας» είπε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου για τη διεξαγωγή των πρώτων Εθνικών Βραβείων Νεοφυούς Επιχειρηματικότητας «Elevate Greece». Δύο στις τρεις καινοτομικές επιχειρήσεις είναι στην Αττική και τρεις στις τέσσερις στηΘεσσαλονίκη, ενώ ταυτόχρονα υπάρχουν περιφέρειες με μηδενική ή σχεδόν μηδενική παρουσία καινοτομίας, όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά ο υπουργός και ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας, Χρίστος Δήμας. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, με μηδενική παρουσία νεοφυούς επιχειρηματικότητας. «Όμως, στο πλαίσιο του ανασχεδιασμού του παραγωγικού μοντέλου από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, η ΔυτικήΜακεδονία αποτελεί βασικό στοίχημα της κυβέρνησης προκειμένου από το μοντέλο του λιγνίτη να περάσει σε νέες μορφές παραγωγής. Είμαστε σε συνεργασία με το συντονιστή του Σχεδίου για την Απολιγνιτοποίηση, κ. Μουσουρούλη, και έχουμε σχεδιάσει μια σειρά από δράσεις», σημείωσε ο κ. Δήμας. Ο ίδιος πρόσθεσε: «Πρέπει να δούμε πώς θα δώσουμε επιπλέον κίνητρα για την ανάπτυξη νεοφυών επιχειρήσεων εκτός αστικών κέντρων Σε μια περιοχή χωρίς πανεπιστήμιο ή ερευνητικό κέντρο ή κάποια επιχειρηματική εστία δεν είναι εύκολο να αναπτυχθούν κάποιες συγκεκριμένες δραστηριότητες, αλλά υπάρχουν και ο τουρισμός, το ηλεκτρονικό εμπόριο, η αγροτεχνολογία και η ενέργεια». Σύμφωνα με όσα είπαν ο υπουργός, ο υφυπουργός και ο γενικός γραμματέας Έρευνας και Τεχνολογίας, Θανάσης Κυριακής, μέσα από οριζόντια προγράμματα έχουν εξασφαλιστεί περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ για τη στήριξη της ερευνητικής και επιχειρηματικής κοινότητας, ανάμεσα σε αυτά είναι και κονδύλια για τα τεχνολογικά πάρκα (100 εκατ. ευρώ), όπου υπάρχουν και ώριμα έργα και σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα θα πρέπει να έχουν δοθεί οι πόροι του ταμείου μέχρι το τέλος του 2025. Aξίζει επίσης να σημειωθεί πως, όπως έχει γίνει γνωστό, το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων στοχεύει τη δημιουργία ενός ξεχωριστού οργανισμού εξωστρέφειας και υπηρεσιών προώθησης του ελληνικού οικοσυστήματος καινοτομίας και των start-up εταιρειών. Ο νέος οργανισμός θα λειτουργεί στα πρότυπα του Enterprise Greece, που είναι ο αρμόδιος εθνικός φορέας, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Εξωτερικών, για την προσέλκυση επενδύσεων στην Ελλάδα και την προώθηση εξαγωγών. Ημεταρρύθμιση, η οποία περιλαμβάνεται στην ελληνική πρόταση για το Ταμείο Ανάκαμψης, προβλέπει τη δημιουργια χωριστου οργανισμου με τιτλο Elevate Greece SA ως περαιτερω εξελιξη της πλατφορμας Elevate Greece που λειτουργει επι του παροντος στο πλαισιο της Γενικης Γραμματειας Ερευνας και Καινοτομιας. Με τη γλώσσα των αριθμών Σύμφωνα με τα στοιχεία του Elevate Greece για τους τομείς δραστηριότητας του ελληνικού οικοσυστήματος καινοτομίας στην πρώτη θέση είναι οι βιοεπιστήμες με 14,1%, ακολουθεί ο τουρισμός με 9,1%, το περιβάλλον με 9,1%, η αγροτεχνολογία με 7,1%, η διαφήμιση 7%, τα μεγάλα δεδομένα (6%), η χρηματοοικονομική τεχνολογία (5%), η μεταποίηση (4,3%), το ηλεκτρονικό εμπόριο (4%), τα ναυτιλιακά και το ανθρώπινο δυναμικό (3% το καθένα), η διασκέδαση (2,3%), η εκπαίδευση (2%) και τέλος υπάρχουν και οι άλλοι τομείς (24%). Στη λίστα που Elevate Greece Bραβεία και κίνητρα για start-up αφορά τον αριθμό των εργαζομένων που απασχολούνται στο οικοσύστημα καινοτομίας και ειδικότερα στις νεοφυείς επιχειρήσεις, όπως είπε ο υφυπουργός, πάλι κυριαρχούν οι βιοεπιστήμες, έχοντας το 11%, η διαφήμισημε 8,3%, το ηλεκτρονικό εμπόριο με 7,4%, τα μεγάλα δεδομένα με 7% και ο τουρισμός με 6,4%. Ακολουθούν τα ναυτιλιακά με 4,8%, η διασκέδαση με 4,4%, η αγροτεχνολογία, το περιβάλλον και η εκπαίδευση με 4,3% ο κάθε τομέας, η χρηματοοικονομική τεχνολογία με 4,1%, η μεταποίηση με 2,2% το ανθρώπινο δυναμικό με 2,1% και τέλος υπάρχουν και οι άλλοι τομείς με 29,4%. Όσον αφορά τα ποσοστά των νεοφυών επιχειρήσεων στις 13 διοικητικές περιφέρειες της χώρας, από τα συγκεντρωτικά στοιχεία προκύπτει ότι, όπως σημειώθηκε, 2 στις 3 νεοφυείς επιχειρήσεις βρίσκονται στην ΠεριφέρειαΑττικής. Ακολουθεί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με 14,7%, η Κρήτη με 6,5% και η Δυτική Ελλάδα με 4,2%. Tα Εθνικά Βραβεία Start-Ups Σε ό,τι αφορά τα βραβεία, η περίοδος υποβολής αιτήσεων είναι μέχρι 14 Ιουλίου και θα υπάρχει χρηματικό έπαθλο μέχρι 50.000 ευρώ για δέκα κατηγορίες βραβείων. Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να έχουν εγγραφεί στο Elevate Greece, να έχουν τουλάχιστον πέντε εργαζομένους και ελάχιστο κύκλο εργασιών 100.000 ευρώ το 2020 (μόνο για μία κατηγορία, για την καλύτερη νεοφυή επιχείρηση της χρονιάς το όριο του βραβείου σχετικά με τον ελάχιστο κύκλο εργάσιμων θα είναι τα 200.000 ευρώ). Η αξιολόγηση θα γίνει από τρεις ανεξάρτητους αξιολογητές για 10 κατηγορίες βραβείων και η πρώτη τελετή βράβευσης των Εθνικών Βραβείων Νεοφυούς Επιχειρηματικότητας θα γίνει φέτος, στη Διεθνή ΈκθεσηΘεσσαλονίκης, στις 11 Σεπτεμβρίου 2021. Γιατο2021, οι κατηγορίες τωνβραβείων τουElevate Greeceείναι οι εξής: u Νεοφυής Επιχείρηση της Χρονιάς u Ταχύτερα Ανερχόμενη Νεοφυής Επιχείρηση u Τεχνοβλαστός (Spin-off) της Χρονιάς u Βραβείο Κοινωνικής Συνεισφοράς u Βραβείο Περιβαλλοντικού Αντίκτυπου u Βραβείο Γυναικείας Επιχειρηματικότητας u Βραβείο Επιχειρηματικής Ανάπτυξης και Εξωστρέφειας u Βραβείο Αξιοποίησης Τεχνολογιών 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης u Startup hero: επίλυση προκλήσεων από την υγειονομική κρίση Covid-19 u Κορυφαία Νεοφυής Επιχείρηση από το οικοσύστημα / Best Ecosystem choice, όπου «ψηφίζει» αποκλειστικά το οικοσύστημα των νεοφυών επιχειρήσεων στην αξιολόγηση. 8 ΙΟΥΝΙΟΣ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2021 startupfocus
Οι 10 πλουσιότεροι τενίστες στον κόσμο thelist Λίγοι είναι οι αθλητές που έπαιξαν τένις στο υψηλότερο, απόλυτο επίπεδο. Όσοι τα κατάφεραν έχουν μπει σ’ ένα πολύ κλειστό κλαμπ μύθων του σπορ, με ένα παλμαρέ επιτυχιών τόσο εντυπωσιακό όσο και τα συνολικά τους έσοδα, που προκαλούν εύλογα ζάλη και τους συμπεριλαμβάνουν πάντα με άνεση στις λίστες με τα υψηλότερα net worth, ανεξαρτήτως σπορ. Γράφει ο Πέτρος Αντωνάκης 9 ΙΟΥΝΙΟΣ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2021
thelist Μέρος του «Big 3», μαζί με Federer και Nadal, που έχει μονοπωλήσει τους τίτλους και το ενδιαφέρον τα τελευταία 15 χρόνια, ο Σέρβος Novak Djokovic κατά πολλούς μπαίνει ακόμα και στην «GOAT» συζήτηση. Συνολικά 19 Grand Slam, 327 εβδομάδες στο Νο1, ρεκόρ σερί νικών (43), 9 φορές νικητής στο Australian Open, ο μόνος που έχει κερδίσει όλα τα ATP Tour Elite τουρνουά, 36 τίτλους σε ΑΤP Masters, ο μόνος μαζί με τον Nadal που έχουν κερδίσει Grand Slam τίτλο σε τρεις διαφορετικές δεκαετίες. Εκτός γηπέδου κάνει την ίδια θραύση. Μόνο από τη συμφωνία με τη Lacoste λαμβάνει ετησίως 9 εκατ. δολάρια. H Adidas ήταν η εταιρεία του από το 2003 μέχρι το 2018, όταν και άλλαξε στρατόπεδο, πηγαίνοντας στην Asics, που τον πληρώνει 4 εκατ. το χρόνο. Είχε περάσει ένα διάστημα από τη Sergio Tacchini, αλλά το δεκαετές deal διακόπηκε το 2012 επειδή το brand δεν μπορούσε να διαχειριστεί την υπερβολική επιτυχία του Djokovic το 2011, κοινώς να αποπληρώσει τα έξτρα bonus. Άλλα brands που έχει συνεργαστεί ή συνεργάζεται ακόμα είναι η Mercedes-Benz, η Peugeot, η Uniqlo (που στην πορεία τον άφησε για τον Roger Federer), η Head, που τον πληρώνει 7,5 εκατ. δολάρια το χρόνο μέχρι το 2023 για να χρησιμοποιεί τις ρακέτες της, η Seiko (5 εκατ. ετησίως), η Jacob Creek, από τα μεγαλύτερα brands κρασιού της Αυστραλίας (2 εκατ. ετησίως), η Australia and New Zealand Banking (4 εκατ. ετησίως), και η Ultimate Software, πλέον Ultimate Kronos Group, το logo της οποίας φορά συχνά- πυκνά στο δεξί του μανίκι. Είναι ο αδιαφιλονίκητος GOAT του τένις. Tο έχουν παραδεχθεί από τον Bjorn Borg μέχρι τον John McEnroe. Είναι αυτός που οι Financial Times έγραψαν πως το να παρακολουθείς τον Roger Federer να παίζει, μοιάζει με θρησκευτική εμπειρία. Και είναι αυτός που πρέπει να διπλο-τριπλοτσεκάρεις το networth του για να βεβαιωθείς πως δεν πρόκειται για λάθος. Από το 2003, πουκέρδισε τοπρώτο του Grand Slam στο Wimbledon, o Federer δεν ξανακοίταξε πίσω. Έχει κερδίσει 103 τουρνουά (!), συνολικά 20 τίτλους Grand Slamm (με 8 Wimbedon) και έμεινε στο Νο.1 επί 309 εβδομάδες. Το 2007, κέρδισε τα περισσότερα χρήματα εντός γηπέδου, 8,6 εκατ. δολάρια, όταν κατέκτησε τρία Grand Slam. Υπολογίζεται πως έχει κερδίσει ένα εκατομμύριο δολάρια σε έπαθλα επί 18 σερί σεζόν (2002-2019). Φυσικά, σαρώνει και εκτός γηπέδων, κερδίζοντας μέχρι σήμερα περίπου 770 εκατ. δολάρια από συμφωνίες με εταιρείες όπως οι Rolex, Mercedes, Moët, National Suisse, Credit Suisse, Lindt, Sunrise, Jura Elektroapparate, NetJets, Team8 και πολλές άλλες. Όταν το επί δύο δεκαετίες συμβόλαιό του με τη Nike έληξε το 2018, ο Federer κατέληξε στην αγκαλιά της ιαπωνικής Uniqlo για το αστρονομικό ποσό των 300 εκατ. δολαρίων. Και μιας και ηUniqlo δεν είναι στον sneaker χώρο, ο Federer επένδυσε χρήματα και ιδέες στην On, που λανσαρίστηκε το 2010 και έκτοτε διπλασιάζει τα κέρδη της κάθε χρόνο. Ένα σημαντικό μέρος από τα έσοδά του φροντίζει να τα γυρίζει πίσω στην κοινωνία μέσω του Roger Federer Foundation, που έχει επενδύσει περίπου 28,5 εκατ. δολάρια σε εκπαιδευτικά προγράμματα στην Αφρική και στην Ελβετία. Novak Djokovic 220 εκατομμύρια Roger Federer 900 εκατομμύρια δολάρια Οι 10 πλουσιότεροι τενίστες στον κόσμο 10 ΙΟΥΝΙΟΣ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2021
Νικητής σε 20 Grand Slam (αριθμός ρεκόρ, που μοιράζεται μόνο με τον Roger Federer), συνολικά 88 ΑΤP τίτλοι, χρυσός ολυμπιονίκης στοΠεκίνο το 2008. Ένας από τους σπουδαιότερους τενίστες όλων των εποχών, ο Rafael Nadal μετρά αμέτρητους fans που λατρεύουν να βλέπουν το παθιασμένο του παιχνίδι, ειδικά στο χώμα (νικητής στο Roland Garros 13 φορές!). Η Nike σπονσοράρει τον «Raging Bull» του τένις από τα 13 και όταν το δεκαετές συμβόλαιό τους έληξε το 2018, ανανέωσαν για άλλα πέντε χρόνια, ένα deal που του αποφέρει 10 εκατ. δολάρια ετησίως. Με την Kia συμπορεύεται από το 2004. Το 2020, η εταιρεία ρώτησε τους fans της εάν θα ήθελαν τον 34χρονο Ισπανό να συνεχίσει ως global ambassador και εκείνοι αποφάσισαν να παραμείνει μέχρι το 2025. Η γαλλική Babobat τον σπονσοράρει με τις ρακέτες της από 9 χρόνων, η εταιρεία δερματολογικών προϊόντων Cantabria Labs από το 2019, ενώ ήταν ή παραμένει ακόμα brand ambassador για τις Banco Santander, Banco Sabadell, Telefónica, Amstel Ultra, Tommy Hilfiger (2 έως 3 εκατ. δολάρια το 2014) και Mueller Sports Medicine. Το 2020 ο οίκος ρολογιών Richard Mille για να γιορτάσει τα 10 χρόνια συνεργασίας τους, κυκλοφόρησε το μοντέλο RM 27-04 που ζύγιζε μόλις 30 γραμμάρια, αλλά η αξία του έφτανε τα 1,05 εκατ. δολάρια! Ο Nadal έχει πανάκριβα σπίτια, ένα καταμαράν γιοτ αγνώστου αξίας, την αλυσίδα εστιατορίων Tatel μαζί με τους Enrique Iglesias και τον Cristiano Ronaldo, και ακαδημίες τένις σε Μαγιόρκα, Ισπανία (η ετήσια εγγραφή κοστίζει 62.000 δολάρια!), Κανκούν, Μεξικό, αλλά και στην Ελλάδα, στο Sani Resort, στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής. Η κορυφαία τενίστρια όλων των εποχών ξεκίνησε στα 14 και επί δύο δεκαετίες κυριάρχησε στα γήπεδα. Μετρά 39 Grand Slam (23 singles, 16 doubles) και net worth που ξεπερνά τα 200 εκατομμύρια δολάρια. Στην 25χρονη καριέρα της κέρδισε 90 εκατ. δολάρια σε χρηματικά έπαθλα. Κάποια στιγμή έφτασε στο σημείο να μην αγωνίζεται και να βρίσκεται στην κορυφή του Forbes. Το 2018, για παράδειγμα, ήταν η αθλήτρια με τις μεγαλύτερες αμοιβές, αν και κέρδισε στα γήπεδα μόλις 62.000 δολάρια, αφού λόγω της γέννησης της κόρης της έμεινε συνολικά εκτός δράσης για 14 μήνες. Πώς το κατάφερε; Με τα 18,1 εκατομμύρια που έβγαλε από τις πολλές και άκρως επικερδείς συμφωνίες με τα brands. To 2003, είχε περάσει από την Puma στη Nike, με το πενταετές συμβόλαιο να είναι αξίας 40 εκατομμυρίων δολαρίων. Επίσης, συνεργάζεται με την Gatoradeς, τα Accor Hotels, τη Lincoln Motors, το luxury παρακλάδι της Ford, την TempurPerid (11 χρόνια), την Intel, τη Wheaties, την Pepsi, την Beats by Dre, αλλά και το Mini της BMW και την Aston Martin, εκεί όπου της έχει αποδοθεί ο τίτλος Chief Sporting Officer από το 2015 τον οποίο απολαμβάνει ιδιαιτέρως. Το 2004, ξεκίνησε τη δική σειρά ρούχων Aneres (το Serena ανάποδα…), με όλα τα κομμάτια να κοστίζουν κάτωαπό 200δολάρια, ενώ το 2019 λανσάρισε τη βιώσιμη σειρά ρούχων “S by Serena”. Η φιλανθρωπική της δράση είναι πλούσια και ευρέως γνωστή. Έχει ιδρύσει το The Serena Williams Foundation, που προσφέρει υποτροφίες σε φτωχούς μαθητές και μέσω αυτού χτίστηκε το Serena Williams Secondary School στην Κένυα. Rafael Nadal 190 εκατομμύρια SerenaWilliams 200 εκατομμύρια 11 ΙΟΥΝΙΟΣ - ΙΟΥΛΙΟΣ 2021
direction.grRkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=