μεγάλο στοίχημα, για να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Και οι 5 δράσεις που καλύπτει το πρόγραμμα (δηλαδή η Εξωστρέφεια, η Ψηφιοποίηση, η Καινοτομία, η Πράσινη Ανάπτυξη και οι Επωφελείς Συνέργειες, που θα επιτρέψουν τη μεγέθυνση των ελληνικών επιχειρήσεων), απευθύνονται εξίσου σε μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις. Με βάση πρόσφατη ανάλυση συστημικής τράπεζας (ΕΤΕ), οι σχεδόν 870.000ΜμΕ στην Ελλάδα παράγουν ετήσιο κύκλο εργασιών 128 δισ. ευρώ, αλλά τα 4/5 αυτών αντιστοιχούν σε ατομικές επιχειρήσεις, Τημεγαλύτερη συμβολή σε κύκλο εργασιών (60%περίπου) παρουσιάζουν επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται με κάποια εταιρική μορφή, κυρίως κεφαλαιουχική. Το β΄ εξάμηνο του 2021 παρατηρήθηκε σε όλα τα μεγέθη επιχειρήσεων (πολύ μικρές, μικρές, μεσαίες), αξιοσημείωτη αύξηση του ενδιαφέροντος για συμμετοχή στους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Είναι εξαιρετικά ενθαρρυντικό ότι ένα σημαντικό μερίδιο ενδιαφέροντος προέρχεται από τις πολύ μικρές επιχειρήσεις. Λαμβάνοντας υπόψη (όπως ανέφερε ο πρόεδρος τουΔ.Σ. της ΕΕΤ, Β. Ράπανος, σε επίσημη ομιλία του στηΒουλή τον Οκτώβριο του 2021) τον έντονα ατομικό χαρακτήρα των ελληνικών επιχειρήσεων, θεωρώ ιδιαίτερα ευοίωνη την εκδήλωση ενδιαφέροντος για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης από τις πολύ μικρές ιδίως επιχειρήσεις. Αυτό σημαίνει, μεταξύ των άλλων, δυνατότητα και αυτών του μικρού μεγέθους επιχειρήσεων να καλύψουν με ίδια συμμετοχή (η οποία με βάση τους όρους του ΤΑΑ ανέρχεται σε 20% τουλάχιστον) το επενδυτικό τους σχέδιο. Υποδηλώνει, επίσης, διάθεση των επιχειρήσεων να δραστηριοποιηθούν σε έναν από τους πέντε πυλώνες. Παράλληλα, η ανάγκη να τηρηθούν τα κριτήρια επιλεξιμότητας, όπως επίσης η σχετική αξιολόγηση από τρίτο ανεξάρτητο εκτιμητή, εγγυώνται τη βιωσιμότητα της επένδυσης. Ο ρόλος των τραπεζών είναι εκ των πραγμάτων κομβικός. Όχι μόνο διότι οι τράπεζες αναλαμβάνουν να χρηματοδοτήσουν με ίδια διαθέσιμα ένα σημαντικό μέρος των σχεδίων που θα υπαχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και επειδή θα διαχειριστούν το σύνολο της δανειακής συμβάσεως. Η διαχείριση αυτή θα γίνει με αντικειμενικά πιστοληπτικά κριτήρια και οπωσδήποτε με τη σημαντική συμβολή του τρίτου ανεξάρτητου εκτιμητή, ο οποίος θα αξιολογήσει την επιλεξιμότητα του έργου. Το ελληνικό Δημόσιο θα διατηρήσει φυσικά την κεντρική παρακολούθηση του προγράμματος, κυρίως μέσω της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού του ΤαμείουΑνάκαμψης και της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου, και θα λαμβάνει σε τακτική βάση ενημέρωση από τις τράπεζες. Οι ελληνικές τράπεζες το πρώτο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου προχώρησαν σε αναλυτικές προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τις επιχειρήσεις, παρέχοντας στις περισσότερες περιπτώσεις, με ειδικές καταχωρίσεις, αναλυτικές πληροφορίες για όλο το πλαίσιο του προγράμματος και οδηγίες για τη δημιουργία και το περιεχόμενου του φακέλου. Καθώς, όμως, ήταν γνωστό το πρόγραμμα εδώ και αρκετούς μήνες, πιθανόν πολλές επιχειρήσεις είναι ήδη έτοιμες, και πριν από το καλοκαίρι θα δημοσιοποιηθούν τα πρώτα έργα που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα. Μεγάλη είναι η συμβολή του ελληνικού τραπεζικού συστήματος στις ψηφιακές υποδομές, μέσω των οποίων θα υποβληθούν οι αιτήσεις και θα γίνει και ο έλεγχος της επιλεξιμότητάς του, και σύντομα το έργο αυτό θα είναι σε πλήρη λειτουργία από την ανάδοχο εταιρεία. Σημαντικά μεγαλύτερες οικονομίες από την ελληνική, όπως λ.χ. η ισπανική, συμμετέχουν, επίσης, με αξιώσεις στο πρόγραμμα, ενώ ήδη οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον συμμετοχής στο συγκεκριμένο πρόγραμμα και μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται εύρωστες μεγάλες οικονομίες της Ε.Ε., όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία και η Δανία. Αποτελεί και για τη χώρα μας μια ιδιαίτερα ευνοϊκή συγκυρία να «μοιράζεται» κοινές πρωτοβουλίες με ισχυρές οικονομίες, γεγονός που αφενός περικλείει στοιχεία ισότιμης μεταχείρισης, αφετέρου ενισχύει τη διάθεση και τις προοπτικές για βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, που αποτελεί εδώ και πολλές δεκαετίας ένα σταθερό ζητούμενο για την ελληνική οικονομική πραγματικότητα. Και βεβαίως οι οικονομικές και επιχειρηματικές προοπτικές δεν εξαντλούνται στους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Πολύ πρόσφαταψηφίστηκε (ν. 4887/2022) ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, μέσω του οποίου προβλέπονται ποσοστά ενίσχυσης για τις επιχειρήσεις που φτάνουν το 75% για επενδυτικά σχέδια σε όλους τους τομείς της οικονομίας μέσα από δεκατρία στοχευμένα καθεστώτα ενίσχυσης που αφορούν το σύνολο των επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως εταιρικής δομής και μεγέθους. Με τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο και το σύγχρονο πρόγραμμα Ελλάδα 2.0 αλλά και το νέο Εταιρικό ΣύμφωνοΠεριφερειακής Ανάπτυξης, ΕΣΠΑ 20212027 (το οποίο έχει ήδη υποβληθεί προς έγκριση στις ευρωπαϊκές αρχές), η ελληνική οικονομία αλλάζει σελίδα. Σήμερα, που η πανδημία αρχίζει να υποχωρεί αλλά είναι ακόμη εδώ, που η ενεργειακή κρίση και οι πληθωριστικές τάσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη δεν έχουν τη σύντομη διάρκεια που περιμέναμε αρχικά, σε συνδυασμό με πολλές άλλες πρόσφατες σοβαρότερες προκλήσεις, είναι ίσως πρόωρο να κάνουμε μια θετική αποτίμηση. Δικαιολογείται, ωστόσο, η εκτίμηση ότι, ανεξαρτήτως αποτελεσμάτων, για τα οποία απαιτείται ακόμη στάση αναμονής, τουλάχιστον έχουμε όλες τις προϋποθέσεις για την επόμενη μέρα. Ο ρόλος των τραπεζών είναι εκ των πραγμάτων κομβικός. Όχι μόνο διότι οι τράπεζες αναλαμβάνουν να χρηματοδοτήσουν με ίδια διαθέσιμα ένα σημαντικό μέρος των σχεδίων που θα υπαχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και επειδή θα διαχειριστούν το σύνολο της δανειακής συμβάσεως 47 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2022
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=