Business News Magazine #24

Παναγιώτης Καλαφατάς Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, ΚALTEQ Group Το όραμα του ομίλου μας δεν έχει πήχυ DIRECTION BUSINESS NETWORK T Ο Π Ε Ρ Ι Ο Δ Ι Κ Ο Τ Ω Ν B U S I N E S S L E A D E R S • Σ Ε Π Τ Ε Μ Β Ρ Ι Ο Σ 2 0 2 2 • # 2 4 86η ΔΕΘ ΗΘεσσαλονίκη σε ρυθμό Εμιράτων Τονωτική ένεση για την ελληνική οικονομία ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Σε τροχιά ανόδου Hμεγάλη γιορτή του ελληνικού Λιανεμπορίου και της Βιομηχανίας LENOVO RETAILBUSINESS AWARDS 2022

ΕΚΔΟΤΗΣ-ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΛΙΝΑ ΤΣΑΓΚΑΡΑΚΗ-ΞΕΝΟΥ ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΥΛΗΣ ΛΙΛΗ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΠΕΤΡΟΣ ΑΝΤΩΝΑΚΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΓΑΡΑΣ ΕΥΑ ΠΕΤΡΟΒΑ ΑΘ. Χ. ΠΑΠΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΠΥΡΟΣ ΤΖΑΝΗΣ ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ ΒUSINESS DEVELOPMENT MANAGER KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΛΙΟΣ ΒUSINESS UNIT MANAGER ΜΕΜΑ ΚΑΤΩΠΟΔΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ ΥΠΟΔΟΧΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΜΑΡΙΑ ΤΣΩΝΟΥ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΥΛΗΣ ΓΙΩΤΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΘΥΜΙΑΝΟΣ ART DIRECTOR ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΟΥΛΗ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ - ΣΚΙΤΣΑ ΦΩΤΗΣ ΦΩΤΙΟΥ ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΙΣ ELITE LANGUAGE SERVICES ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟΥ ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Ετήσια συνδρομή: 200 ευρώ (περιλαμβάνεται ΦΠΑ 6%) ISSN έντυπης έκδοσης 2585-3929 ISSN ηλεκτρονικής έκδοσης 2732-8074 PRESS POST ΚΩΔΙΚΟΣ: 210153 Μικράς Ασίας 43 152 33 | Χαλάνδρι T: 210.77.12.400 | F: 210 77.85.097 e-mail: info@direction.gr www.direction.gr PAPALIOS MEDIA GROUP IKE editorial ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2022 H ΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα Ο χειμώνας που έρχεται θα είναι βαρύς και δύσκολος από κάθε άποψη και δεν αρκεί απλώς το περίφημο ελληνικό φως και ο ήλιος για να τον περάσουμε. Το επιχειρείν, όμως, το γνωρίζει αυτό καλά… Σκέψεις για το χειμώνα… O πιο δύσκολος χειμώνας φαίνεται πως είναι προ των πυλών και μας περιμένει. Αυτό τουλάχιστον προδικάζουν αναλυτές και ειδικοί, καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία εξακολουθεί να εξελίσσεται παρά τους μάλλον υπερβολικά αισιόδοξους υπολογισμούς της Μόσχας. Η Ευρώπη προετοιμάζεται για βαρυχειμωνιά με την κυριολεκτική έννοια του όρου, καθώς οι στρόφιγγες τουφυσικού αερίου από τη Ρωσία αναμένεται να είναι κλειστές, ενώη πληθωριστική κρίση που πραγματικά μαίνεται κάνει ακόμη πιο δύσκολα τα πράγματα, οδηγώντας σε τεράστιες αυξήσεις και ανατιμήσεις σχεδόν όλα τα αγαθά και υπηρεσίες. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, το καλοκαίρι, αν και δεν έχουν περάσει ούτε δύο μήνες, ήδηφαντάζει πολύ μακρινό, ενώ όλο και πιο δύσκολοφαίνεται να μπορέσουμε -μέσα σε αυτές τις συνθήκες- να ανακαλύψουμε «ένα ανίκητο καλοκαίρι» μέσα μας, όπως έγραφε οAlbert Camus. Το κόστος ζωής αυξάνεται σταθερά, η αβεβαιότητα και το άγχος επικρατούν, η πίεση γίνεται όλο και πιο αισθητή. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, τα συναισθήματα που πλέον προκαλούνται από την οικονομική κρίση στα νοικοκυριά λόγω της ενεργειακής κρίσης και των ανατιμήσεων είναι εξαιρετικά έντονα. Το 31% δηλώνει ότι νιώθει άγχος, το 29% θυμό, το 25% φόβο και το 23% ανασφάλεια, ενώ ένα ποσοστό 5% δηλώνει ακόμα και πανικό. Το πρόβλημα του πληθωρισμού και των ανατιμήσεων αξιολογείται ως το σημαντικότερο πρόβλημα των καταναλωτών από το 52% του κοινού, ενώ ακολουθεί το κόστος ενέργειας με 39%. Οι ελληνοτουρκικές σχέσεις αξιολογούνται ως το μεγαλύτερο πρόβλημα μόνο από το 4% και τέλος η πανδημίαCovid-19 μόλις από το 1% των ερωτηθέντων. Συγκρινόμενο μάλιστα το πρόβλημα των σημερινών ανατιμήσεων με παρελθούσες κρίσεις όπως η δημοσιονομική κρίση της δεκαετίας του 2010 ή η κρίση του κορονοϊού 2020-2021, το κοινό θεωρεί σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό (64%) ότι η σημερινή κρίση είναι χειρότερη. Όλα αυτά συμβαίνουν, μάλιστα, σε μια μακρά προεκλογική περίοδο, που έχει ξεκινήσει από τις αρχές του 2022. Μπορούμε ως χώρα, ως οικονομία, ως επιχειρήσεις, ως άνθρωποι να αντέξουμε αυτόν τον βαρύ χειμώνα; Ένα χειμώνα που έρχεται μετά από δύο εξαιρετικά δύσκολα χρόνια και στην κορύφωση 15 -τουλάχιστον- ετών διαδοχικών κρίσεων; Μπορεί μόνο του το περίφημο ελληνικό φως, ο ζωοφόρος ήλιος που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε στον γαλάζιο ουρανό της χώρας μας να ξορκίσει όλα αυτά τα δεινά; Οι περισσότεροι θα πουν πως δεν είναι εύκολο. Κάποιοι θα πουν πως δείχνει ακατόρθωτο. Κάποιοι ελάχιστοι θα αντιτείνουν πως όλα μπορούν να συμβούν. Το σίγουρο είναι πως δεν φτάνει μόνο ο ήλιος για να περάσουμε αυτόν το χειμώνα. Δεν αρκεί να υπάρχει μια αόριστου τύπου αισιοδοξία χωρίς βάση, την οποία θα προσπαθούμε να «περάσουμε» στο περιβάλλον μας. Χρειάζονται πλάνο και δράση - πρώτα από όλα από την κυβέρνηση. Απαιτούνται οργανωμένες και έξυπνες κινήσεις. Είναι αναγκαίο να δώσουμε ακόμημια μάχη. Ως χώρα, ως οικονομία, ως επιχειρήσεις, ως άνθρωποι. Θα απαιτηθεί για ακόμη μια φορά πολύ κουράγιο αλλά και περίσσια αλληλεγγύη, ιδιαίτερα για τους πιο ευάλωτους συμπατριώτες μας. Συνηθίζω να λέω πως οι επιτυχημένες επιχειρήσεις στη χώρα μας, τα λεγόμενα success stories και οι άνθρωποί τους, είναι οι «Survivors» της ελληνικής οικονομίας. Οχειμώνας που έρχεται είναι απλά μία ακόμη ευκαιρία να αποδείξουν πως μπορούν να αντέξουν και να ξεπεράσουν όλα αυτά τα εμπόδια που έχουν προκύψει. Ας ευχηθούμε να τα καταφέρουν και να μας πάνε μπροστά, να μας οδηγήσουν σε ό,τι καλό μπορεί να έρθει μετά τη «βαρυχειμωνιά»… Βαγγέλης Παπαλιός

06 news: Εξελίξεις από την Ελλάδα και το εξωτερικό 15business focus: Ανανέωση συνεργασίας Aegean & Newrest για τα επόμενα 5 χρόνια 35business focus: Σημαντικές ESG πρωτοβουλίες για την BAT Hellas 38business focus: Οι κλάδοι που επηρεάζονται άμεσα από την ενεργειακή κρίση 40business geopolitics: Πώς θα ξεπεράσει η Ευρώπη τις προκλήσεις ενόψει ενός δύσκολου χειμώνα; 44infographic: Αυξάνονται οι απάτες στο ecommerce, με τους εμπόρους να αναζητούν λύσεις 48business insider: Όλα όσα συμβαίνουν στην ελληνική αλλά και τη διεθνή αγορά 50άποψη: Ο Αθανάσιος Χ. Παπανδρόπουλος για την αντίσταση στο γήρας μέσω του σκοπού στη ζωή Ο Slumdog billionaire της Ινδίας GAUTAM ADANI 42 business tourism: Εκτίναξη εσόδων από τον τουρισμό ακόμη και πάνω από το ρεκόρ του 2019 28 business focus: Σε τροχιά ανόδου η ασφαλιστική αγορά, που βγαίνει ενισχυμένη από τις κρίσεις 20 business leadership: Στο όραμα της εταιρείας μπορούν να συμβάλλουν όλοι και όχι μόνο οι CEOs 24 start-up focus: Η ελληνική start-up εγκαινιάζει νέες τεχνολογίες στην εξυπηρέτηση πελατών 08 business awards: Οι 14 ελληνικές εταιρείες που βρέθηκαν ανάμεσα στις καλύτερες της Ευρώπης 36 business csr: Δωρεά στη μάχη κατά της κλιματικής κρίσης η εταιρεία Patagonia 46 business files: «Απόβαση» των Εμιράτων στην 86η ΔΕΘ, με σχέδια για σημαντικές επενδύσεις 26 the list: Οι CEOs με τις υψηλότερες αμοιβές το 2021 09 business innovation: Με οδηγό την καινοτομία επιβίωσαν από την κρίση και την πανδημία οι επιχειρήσεις 30 awards: Στα Lenovo RetailBusiness Awards 2022 γιορτάστηκαν τα 20 χρόνια του θεσμού 32 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2022 cover story: Ο Παναγιώτης Καλαφατάς για τις προκλήσεις στο χώρο της Υγείας και την είσοδο στον κλάδο του Φαρμάκου 16 H ΗΓΕΣΊΑ στην πρώτη σελίδα index

news InBrief Μega deal Sani/Ikos - GIC Ο Όμιλος Sani/Ikos και η GIC, διεθνής θεσμικός επενδυτής, προχώρησαν σε συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας, στο πλαίσιο της οποίας η GIC γίνεται βασικός μέτοχος του ομίλου μαζί με τη διοικητική του ομάδα. Για τη συναλλαγή αυτή, η αξία του Ομίλου Sani/Ikos αποτιμάται στα 2,3 δισ. ευρώ. Η συναλλαγή αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του τελευταίου τριμήνου του 2022 και υπόκειται σε συνήθεις κανονιστικές εγκρίσεις. Υπό τη διοίκηση των ιδρυτών του, Σταύρου Ανδρεάδη, Ανδρέα Ανδρεάδη και Mathieu Guillemin, οι οποίοι παραμένουν βασικοί μέτοχοι, οΌμιλος Sani/Ikos έχει εξελιχθεί από το εμβληματικό Sani Resort στη Χαλκιδική, που ιδρύθηκε από την οικογένεια Ανδρεάδη, στον ταχύτερα αναπτυσσόμενο και πιο επιτυχημένο ξενοδοχειακό όμιλο, που λειτουργεί ιδιόκτητα θέρετρα πολυτελείας σε όλη τηΜεσόγειο. Από την ίδρυσή του το 2015, ο όμιλος κατάφερε να τετραπλασιάσει το μέγεθος και τα περιουσιακά του στοιχεία, έχοντας την υποστήριξη επενδυτικών σχημάτων, στα οποία περιλαμβάνονται η Oaktree Capital Management L.P. καθώς και οι Goldman Sachs Asset Management, Moonstone, Florac και Hermes GPE, που μεταβιβάζουν το μερίδιό τους στην GIC, στο πλαίσιο αυτής της συμφωνίας. Τη διοίκηση τουΟμίλου Sani/Ikos συνεχίζουν να ασκούν, ως διευθύνοντες σύμβουλοι και Co-Managing Partners οΑνδρέας Ανδρεάδης και ο Mathieu Guillemin, ενώ ο Σταύρος Ανδρεάδης γίνεται επίτιμος πρόεδρος του ομίλου. Η νέα στρατηγική συμμαχία με την GIC θα ενισχύσει περαιτέρω τους απαιτούμενους πόρους για την υλοποίηση του φιλόδοξου 5ετούς επενδυτικού πλάνου του Ομίλου Sani/Ikos, ύψους άνω των 900 εκατ. ευρώ, που θα συμβάλει στη στήριξη των τοπικών οικονομιών και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στη Μεσόγειο. Άγγιξε τα 4 δισ. η Σκλαβενίτης Συνέχισε να αναπτύσσεται και το 2021 η Σκλαβενίτης, παρά το γεγονός πως ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου δεν σταμάτησε να αντιμετωπίζει προκλήσεις λόγωαφενός της πανδημίας στο πρώτο τετράμηνο της χρονιάς, αφετέρου των υψηλών τιμών που ξεκίνησαν να καταγράφουν οι πρώτες ύλες, τα καύσιμα και η ενέργεια στη διάρκεια του τελευταίου τριμήνου, με το συγκεκριμένο πρόβλημα να οξύνεται το 2022. Παρά το δύσκολο και απαιτητικό περιβάλλον, ο κύκλος εργασιών του Ομίλου Σκλαβενίτης ανήλθε στα 3,98 δισ. ευρώ σε σχέση με τα 3,79 δισ. ευρώ το 2020, ενώ τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων ανήλθαν σε 292,7 εκατ. ευρώ, όταν το 2020 είχαν κινηθεί στα 261,4 εκατ. ευρώ. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 92,5 εκατ. ευρώ, ποσοστό 2,3% επί του συνολικού κύκλου εργασιών. Όσον αφορά την (ΕΥΣ) Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, ο κύκλος εργασιών ανήλθε στα 3,3 δισ. ευρώ από 3.15 δισ. ευρώ το 2020 και τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων σε 251,2 εκατ. ευρώ έναντι 224,9 εκατ. ευρώ το 2020. Τα κέρδη προ φόρων της εταιρείας ανήλθαν σε 82,3 εκατ. ευρώ, αντιστοιχώντας σε ποσοστό 2,5% επί του συνολικού κύκλου εργασιών. Πρόκειται για επίτευξη κερδοφορίας για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, με πηγές κοντά στην εταιρεία να σημειώνουν πως στην επιτυχία συνέβαλε το στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης που ακολουθεί η ΕΥΣ και περιλαμβάνει επενδύσεις 63 εκατ. ευρώ το 2021. Κατά τη διάρκεια της περσινής χρονιάς δημιουργήθηκαν πάνωαπό 1.300 νέες θέσεις εργασίας, με τον όμιλο να απασχολεί περισσότερους από 31.700 εργαζομένους στο τέλος του 2021 (από 30.251 το 2020) και την ΕΥΣ περισσότερους από 27.400 (από 26.051 το 2020). Υπενθυμίζεται πως το δίκτυο του ομίλου απαρτίζεται από τις εταιρείες ΕΥΣ (440 καταστήματα και 4 κέντρα διανομής παραγγελιών eMarket), Σκλαβενίτης Κύπρου (18 καταστήματα), Χαλκιαδάκης (40 καταστήματα) και The Mart (13 καταστήματα). Μνημόνιο συνεργασίας ΣΕΒ - JaGreece Με την υπογραφήΜνημονίου Συνεργασίας εμβαθύνεται η σχέση μεταξύ του ΣΕΒ και του Junior Achievement Greece (JAGreece) και διευρύνονται ακόμα περισσότερο οι δράσεις και τα προγράμματα του JA για την εκπαίδευση των νέων στις αρχές και αξίες της επιχειρηματικότητας. Η συνεργασία ΣΕΒ - JA Greece ξεκινά άμεσα με επιμέρους δράσεις και πρωτοβουλίες σε δύο πυλώνες: uΣτήριξη των προγραμμάτων και των δράσεων του JA Greece που βοηθούν τους νέους να κατανοήσουν έννοιες συνδεδεμένες με την οικονομία, την επιχειρηματικότητα και την αγορά εργασίας και να συνειδητοποιήσουν την ευθύνη τους ως μελλοντικοί επαγγελματίες και επιχειρηματίες, με σεβασμό προς το κοινό καλό και το περιβάλλον. uΣχεδιασμός και εφαρμογή νέων κοινών δράσεων, ώστε να προσφέρονται στους νέους περισσότερες ευκαιρίες να ανακαλύψουν τον κόσμο της εργασίας, να γνωρίσουν τα επαγγέλματα, να εξοικειωθούν με την έννοια της επιχειρηματικότητας και να αντιληφθούν τη σημασία της οικονομίας και την αξία της ανταγωνιστικότητας, της καινοτομίας και της βιωσιμότητας. Στην Intrakat o Γιώργος Τσαπρούνης Στην Intrakat μετακινήθηκε ο Γιώργος Τσαπρούνης, ένα από τα πιο έμπειρα στελέχη στην εγχώρια αγορά επικοινωνίας. Μετά από 22 χρόνια στη Wind (πρώην Telestet, Tim και τώρα Nova) και με συνολική πορεία στον κλάδο που ξεπερνά τα 30 χρόνια, αναλαμβάνει ρόλο γενικού διευθυντή Επικοινωνίας στον Όμιλο Intrakat, με στόχο να συμβάλλει στην δυναμική αναπτυξιακή πορεία του. Όπως είναι γνωστό, στην εταιρεία που ίδρυσε ο Σωκράτης Κόκκαλης πλέον έχει εγκαθιδρυθεί ένα πολυμετοχικό σχήμα με βασικότερους μετόχους τους επιχειρηματίες ΔημήτρηΜπάκο και Ιωάννη Καϋμενάκη (ελέγχουν 31,7% των μετοχών) καθώς και τους Κωνσταντίνο Αγγέλου (13,6%) και Ηλία Γκότση (13%). Επίσης, οι παλιοί μέτοχοι όπως η Intrakom και ο Δημήτρης Κούτρας, διατηρούν συμμετοχή 5% και 8%, αντίστοιχα. Το εφοπλιστικό δίδυμο Μπάκου - Καϋμενάκη, μαζί τον στενό τους συνεργάτη Αλέξανδρο Εξάρχου (πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της Άκτωρ), αγόρασαν πριν από λίγους μήνες το 31,7% των μετοχών έναντι 70,2 εκατ. ευρώ, σε μια από τις δυναμικές κινήσεις που έχουν πραγματοποιήσει αφότου πούλησαν το 30% που διατηρούσαν στην Ελλάκτωρ έναντι 180 εκατ. ευρώ στη Motor Oil της οικογένειας Βαρδινογιάννη. Υπενθυμίζεται πως από τις αρχές Ιουλίου έχουν έρθει σε συμφωνία και με τον Διονύση Παναγιωτάκη και έχουν αποκτήσει τον τηλεοπτικό σταθμό Action 24. 6 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2022

Up & down Η Trade Estates ΑΕΕΑΠ τοποθέτησε τον Δημήτριο Παπούλη στη θέση του CEO, την οποία κατείχε ο πρόεδρος της εταιρείας, Βασίλης Φουρλής. Μαζί με τα νέα του καθήκοντα, θα διατηρήσει τη θέση του προέδρου της Επενδυτικής Επιτροπής της εταιρείας. Πρόκειται για στέλεχος με επιτυχημένη σταδιοδρομία και πολυετή πείρα σε ανώτατες διοικητικές θέσεις στον κλάδο του λιανικού εμπορίου και των εμπορικών αναπτύξεων. Ο διευθύνων σύμβουλος της της Unilever, Alan Jope, αποφάσισε να αποχωρήσει από τη θέση του επικεφαλής του πολυεθνικού ομίλου στο τέλος του 2023, μετά από πέντε χρόνια παραμονής στη θέση. Συνεχίζει τις δυναμικές κινήσεις στην ελληνική αγορά η διευθύνουσα σύμβουλος της United Group, Victoriya Boklag, και η πρόσφατη ανακοίνωση για επενδύσεις 2 δισ. ευρώ έως το 2027 με τα 500 εκατ. να αφορούν την ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών 10Gigabit, δείχνει τις προθέσεις της. Άλλη μια εταιρεία ισραηλινών συμφερόντων κάνει την είσοδό της στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά, μετά από μια σειρά επενδύσεων από Ισραηλινούς επιχειρηματίες τα τελευταία πέντε χρόνια. Πρόκειται για την Israel Canada, με μετόχους τους Barak Rosen και Assi Tuchmeyer με 68% και τον Reuven Εlkes, με 12%, να προχωρούν σε εξαγορά ξενοδοχείου στην Αθήνα, αλλά και να ενισχύει σταδιακά μέσα στο 2023, εκ νέου, το χαρτοφυλάκιό της στην πρωτεύουσα. Υπενθυμίζεται ότι ο Elkes είναι ο επικεφαλής της Fattal Hotels, η οποία, επίσης, επιχειρεί τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Σε δημοσιεύματα στο Ισραήλ γίνεται λόγος για εξαγορά μονάδας στην Αθήνα από την Israel Canada. Δεν αναφέρεται το όνομα του ξενοδοχείου, ωστόσο γίνεται λόγος για επένδυση η οποία αγγίζει τα 10 εκατ. ευρώ. Πληροφορίες θέλουν την εν λόγω -τεσσάρων αστέρων- μονάδα να βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας και πιο συγκεκριμένα στην ΠλατείαΘεάτρου. Ηεπένδυση αυτή αποτελεί το πρώτο βήμα της εταιρείας εκτός Ισραήλ, όπου διαθέτει δέκα ξενοδοχεία σε διάφορες περιοχές της χώρας, με την επωνυμία "Play". Η Israel Canada ιδρύθηκε λίγο πριν από την Covid-19, το 2019, και μέσα σε τρία χρόνια κατάφερε να αγοράσει, να αναπτύξει και να ανακαινίσει ξενοδοχεία σε διαφορετικές περιοχές της χώρας, κάνοντας, όπως τόνισε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο εκ των μετόχων Reuven Elkes, τους Ισραηλινούς να κάνουν ξανά «διακοπές στη χώρα τους». NewEntry Νέος παίκτης στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά #Νumbers Εντείνονται οι προσδοκίες της κοινωνίας για δράση των επιχειρήσεων σε θέματα ESG, όπως προκύπτει από πρόσφατη παγκόσμια έρευνα της EY “Long-TermValue and Corporate Governance Survey”. 66% των ηγετικών στελεχών θεωρούν, πρώτον, τη μακροπρόθεσμη αξία μέσω νέων προϊόντων και υπηρεσιών για θέματα ESG και, δεύτερον, την ανθεκτικότητα στους κινδύνους ESG, τα δύο κορυφαία πλεονεκτήματα της ενσωμάτωσης κριτηρίων ESG στην εταιρική τους στρατηγική 83% δήλωσαν ότι επιθυμούν την καθιέρωση υποχρεωτικών εταιρικών αναφορών για τις επιδόσεις σε θέματα περιβάλλοντος, κοινωνίας και διακυβέρνησης με βάση διεθνή πρότυπα. 84% των μελών των διοικητικών συμβουλίων και των ανώτατων στελεχών εκτιμούν ότι η πανδημία ενίσχυσε τις προσδοκίες των καταναλωτών, των εργαζομένων, των κυβερνήσεων και της ευρύτερης κοινωνίας και ότι οι επιχειρήσεις θα τεθούν επικεφαλής της προσπάθειας για θετικό κοινωνικό αντίκτυπο, περιβαλλοντική βιωσιμότητα και ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς 43% εκτιμούν, όμως, ότι τα διοικητικά συμβούλια δεν δεσμεύονται επαρκώς να ενσωματώσουν κριτήρια ESG 55% αναφέρουν ότι υπάρχει σημαντική διάσταση απόψεων μεταξύ των ηγετικών στελεχών των επιχειρήσεων σχετικά με τον τρόπο εξισορρόπησης των βραχυπρόθεσμων προβληματισμών με τις μακροπρόθεσμες επενδύσεις και τη βιώσιμη ανάπτυξη 85% θεωρούν τη βραχυπρόθεσμη οικονομική αβεβαιότητα την κορυφαία εξωτερική πρόκληση για την πρόοδο σε θέματα ESG 7 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2022

Γράφει ο Σπύρος Τζάνης Η εταιρεία pakketo είναι ένα μεγάλο διαδικτυακό κατάστημα επίπλων με έδρα τη Θεσσαλονίκη που διαθέτει ποιοτικά έπιπλα σε προσιτές τιμές. Έχει καταφέρει με επιτυχία μέσα σε 6 μόλις χρόνια λειτουργίας να αποτελεί μία από τις πρώτες επιλογές των καταναλωτών. Από μια μικρή ομάδα 5-7 ατόμων το 2016, σε μια μεγάλη οικογένεια 80+ ατόμων που αγαπούν να εξελίσσονται και να προσθέτουν νέα ενθουσιώδη μέλη στην ομάδα της, συνεχίζει δυναμικά την ανοδική πορεία. Ποια είναι όμως η εταιρεία pakketo και ποια η φιλοσοφία της για να φτάσει σε αυτή την κορυφή; Ο CEO Mάριος Κωνσταντινίδης νικητής της πρώτης θέσης στα φετινά Stelios Awards for Young Entrepreneurs in Greece, απαντά σε όλες τις ερωτήσεις. Τι διαφορετικό προσφέρει το pakketo σε σχέση με άλλες παρόμοιες εταιρείες πώλησης επίπλων; Κάθε πελάτης του pakketo είναι μοναδικός και είναι στο κέντρο των αποφάσεών μας. Δίνουμε πολύ μεγάλη βάση στο support και στο after sales. Αυτό αποδεικνύεται με το μεγάλο ποσοστό επαναλαμβανόμενων πελατών. Στο pakketo ακούμε τον πελάτη και πολλές φορές έχουμε μπει στη διαδικασία να εμπλουτίσουμε την γκάμα μας με βάση τα όσα μας ζητάνε οι πελάτες online αλλά και στα καταστήματα. Ποιες οι καινοτομίες που μπορεί να αξιοποιήσει ένας πελάτης σας; Οι καινοτομίες που έχουμε είναι ουσιαστικά οι αξίες μας - τις κάνουμε καθημερινά πράξη και δεν μένουμε στα λόγια και στη θεωρία. uΑξιοπιστία: Η συνέπεια του λόγου και των πράξεών μας, για την ομάδα και τους πελάτες. Όλα γίνονται πιο εύκολα όταν αγαπάς και σέβεσαι αυτό που κάνεις. Θέλουμε να γινόμαστε καλύτεροι και να πετυχαίνουμε τους στόχους μας. uΠροθυμία: Είμαστε πρόθυμοι να παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση στους πελάτες μας και το service μας να ανεβάζει τον πήχυ ολοένα και περισσότερο. uΗ ικανοποίηση του πελάτη: Θέλουμε ο πελάτης να φεύγει ικανοποιημένος, να διατηρούμε την προτίμησή του, προσφέροντας μια ευχάριστη αγοραστική εμπειρία και να του δίνουμε λόγους να επιστρέφει για νέες αγορές. uΌραμα: Έχουμε όραμα για το μέλλον μας, καθημερινά φροντίζουμε να κάνουμε βήματα προσεκτικά, μελετημένα, με σκοπό το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Πώς μία οικογενειακή επιχείρηση κατάφερε μέσα σε έξι χρόνια να αναμένει για το τρέχον έτος τζίρο της τάξης των 14 εκατ. ευρώ; Θα χαρακτήριζα το pakketo οικογενειακή επιχείρηση. Προέρχομαι από μια οικογένεια με μεγάλη εμπειρία στο χώρο του επίπλου και της διακόσμησης, με τη δική τους εμπειρία και τη στήριξή τους σε κάθε μου βήμα, με βοήθησαν να φτάσω στο σήμερα και στη βράβευση του pakketo. Η έναρξη της εταιρείας έγινε με 7 άτομα και τη δική μου συμμετοχή στην αρχή σχεδόν σε όλα τα τμήματα. Στην πορεία υπήρξε διαχωρισμός της διοίκησης και ενσωμάτωση στελεχών με γνώσεις ως προς τη σωστότερη οργάνωση και λειτουργία της εταιρείας. Το ανθρώπινο δυναμικό αυξήθηκε σταδιακά και διαχωρίστηκαν τμήματα και εργασίες. Το pakketo είναι μια εταιρεία που διαθέτει όλες τις βάσεις για να αποπνέει εμπιστοσύνη και αξιοπιστία ως προς τις ανάγκες των ατόμων που εργάζονται σε αυτό αλλά και προς τους πελάτες που το επιλέγουν. Πλέον το pakketo έχει πάνωαπό 80 εργαζόμενους, 3 αποθήκες και 3 εκθεσιακούς χώρους σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και ένα από τα μεγαλύτερα e-shop στην κατηγορία του επίπλου και της διακόσμησης και είναι σε θέση να καλύψει κάθε ανάγκη του καταναλωτικού κοινού.Μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι η επιτυχία οφείλεται στη συλλογική προσπάθεια όλων των τμημάτων της εταιρείας. Κάνατε τα πρώτα σας βήματα ως εταιρεία εν μέσω κρίσης. Τελικά υπάρχουν ευκαιρίες ακόμη και σε δύσκολες στιγμές; Φυσικά και υπάρχουν ευκαιρίες, αρκεί να δράσεις την κατάλληλη στιγμή και να έχεις ένα πλάνο. Από την αρχήηφιλοσοφία μας ήταν να πουλάμε προϊόντα στη χαμηλότερη δυνατή τιμή, σε συνδυασμό με την καλύτερη ποιότητα αλλά και design. Αποδείχθηκε ότι ήταν μια ανάγκη του αγοραστικού κοινού που την καλύψαμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η εξέλιξη που είχαμε σαν εταιρεία μέχρι το 2020 ήταν πολύ καλή και αυξητική. Με την έλευση όμως του κορονοϊού και της πρωτόγνωρης εμπειρίας που είχαμε όλοι μας με την πρώτη γενική καραντίνα, όλα άλλαξαν στην αγορά. Ο τρόπος σκέψης του αγοραστικού κοινού άλλαξε… Οι άνθρωποι άρχισαν να εμπιστεύονται ολοένα και περισσότερο το ηλεκτρονικό εμπόριο. Ο κόσμος μάς γνώρισε και κατορθώσαμε να χτίσουμε σχέση εμπιστοσύνης. Όταν κάποιος σε εμπιστεύεται, δεν πρέπει να τον απογοητεύσεις. Υπήρχε άπλετος διαθέσιμος χρόνος για τους περισσότερους για την οργάνωση του σπιτιού και κάνοντας έρευνα στο διαδίκτυο, βρήκαν στα προϊόντα μας αυτό που τους έλειπε, ενώ και με το σωστό service καταφέραμε αυτό που έχουμε σήμερα. Το πρώτο σας φυσικό κατάστημα ήρθε πριν από περίπου έναν χρόνο, πόσο διαφορετικό είναι από ένα online κατάστημα και ποια τα πλεονεκτήματά του; Έχετε σκοπό την επέκταση του δικτύου των καταστημάτων σας; Σταφυσικά μας καταστήματα, οι πελάτες μας πλέον έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε άμεση επαφή μαζί μας και να δουν τι ακριβώς πρεσβεύει το pakketo. Οσυνδυασμός της ποιότητας, του design και της τιμής των προϊόντων μας είναι άψογος! Σε Μάριος Κωνσταντινίδης, CEO pakketo Κάνουμε καθημερινά πράξη τις αξίες μας ένα online κατάστημα αγοράζεις βλέποντας μια φωτογραφία, αυτή η φωτογραφία στα καταστήματα αποκτά ζωή, χρώμα, υφή και εικόνα, και αυτό είναι αρκετό για να πείσει τον πελάτη να το αγοράσει και να μας εμπιστευθεί για τις επόμενες αγορές του. Στα μελλοντικά μας σχέδια είναι να επεκταθούμε και σε 4ο κατάστημα, καθώς έχουμε άλλα δύο στην Αθήνα, στην Αγία Παρασκευή και στη Μεταμόρφωση. Τι σημαίνει για εσάς η σπουδαία διάκριση στο θεσμό Stelios Awards for Young Entrepreneurs in Greece; Είναι μεγάλη τιμή και χαρά αυτή η διάκρισή, ειδικά για ένα νέο επιχειρηματία όπως εγώ, και μου δίνει το κουράγιο για να συνεχίσω να δημιουργώκαι να μη σταματήσω σε κανένα εμπόδιο. Ηδιάκριση αυτή είναι αποτέλεσμα της συλλογικής προσπάθειας όλων των τμημάτων της εταιρείας µας και της συνεργασίας, και τους ευχαριστώ για την εμπιστοσύνη. Πώς σκοπεύετε να αξιοποιήσετε το βραβείο των 50 χιλιάδων ευρώ; Όλο το ποσό του βραβείου θα επενδυθεί στην εταιρεία. Βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο αλλαγής γραφείων και νέων αποθηκών. Όπως ανέφερα και νωρίτερα, η βράβευση αυτή οφείλεται στη συνολική προσπάθεια όλων. Με τη μετεγκατάσταση των γραφείων στοχεύουμε στην παροχή πιο άνετων και ευχάριστων χώρων, που θα καλύπτουν όλες τις ανάγκες του ανθρώπινου δυναμικού. Εννοείται δεν σταματάμε να επενδύουμε σε νέες τεχνολογίες, που θα βοηθήσουν στην ακόμα καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών μας. Πολύ σύντομα θα καταλάβετε τι εννοώ, δεν μπορώ να αποκαλύψω ακόμη. Ποια είναι τα πλάνα σας για το μέλλον; Η σωστή εξυπηρέτηση πελατών αποτελεί σημαντικό παράγοντα και θεμέλιο της εταιρείας μας. Αυτό θα επιτευχθεί μεγαλώνοντας το δίκτυο εξυπηρέτησης, δεν είμαστε το ηλεκτρονικό κατάστημα που ξεκινήσαμε. Έχοντας ήδη 3 καταστήματα και ολοκληρωμένα σχέδια για τα επόμενα νέα καταστήματα, έχουμε τη δυνατότητά να υποστηρίξουμε το συνεχώς αναπτυσσόμενο πελατολόγιό μας, τόσο στο χώρο της λιανικής, όσο και της χονδρικής. Επίσης, δεν σας κρύβωότι τα βήματά μας στο εξωτερικό έχουν ξεπεράσει τις προσδοκίες μας και θα δώσουμε ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα επενδύοντας σε διάφορους τομείς. O ιδρυτής της pakketo μίλησε για τις καινοτομίες που προσφέρει η εταιρεία, για το βραβείο στα Stelios Awards for Young Entrepreneurs in Greece, ενώ αποκάλυψε ότι έρχονται νέες τεχνολογίες για την εξυπηρέτηση πελατών. startupfocus 8 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2022

Οι CEOs με τις υψηλότερες αμοιβές το 2021 thelist Ηλεκτροκίνηση, κυβερνοασφάλεια, προϊόντα ομορφιάς…Οι CEOs με τις αμοιβές που προκαλούν ίλιγγο, ηγούνται μιας ποικιλίας εταιρειών, που ανοίγουν νέους δρόμους μέσω της καινοτομίας και της επιχειρηματικής αριστείας. Γράφει ο Πέτρος Αντωνάκης 9 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2022

thelist O CEO και ιδρυτής της Rivian Automotive, R.J. Scaringe, πιστεύει πως η εταιρεία του μπορεί να παραγάγει 25.000 οχήματα το 2022, το μισό από την αρχική εκτίμηση των 50.000 λόγω των πληθωριστικών πιέσεων και της παγκόσμιας έλλειψης ημιαγωγών. Ένα γεγονός πουώθησε την αμερικανική start-up ηλεκτρικών οχημάτων να αυξήσει τις τιμές πώλησης κατά 20%, περίπου 15.000 δολάρια, κάτι που ο ElonMusk «καυτηρίασε» με το γνώριμο ύφος του στο Twitter. Ο παντρεμένος με τρία παιδιά, Scaringe, τονίζει συχνά πως η Tesla δεν είναι ο μεγάλος αντίπαλος της Rivian και δεν αντιγράφουν τις κινήσεις της· για την ακρίβεια, κινούνται στην αντίθετη κατεύθυνση. Ο Scaringe, που δηλώνει σοκαρισμένος γιατί η κοινωνία δεν κινείται ταχύτερα στη βιώσιμη ενέργεια («παίζουμε διαρκώς ρώσικη ρουλέτα με τη σταθερότητα του κλίματος του πλανήτη μας»), ίδρυσε την εταιρεία το 2009, με την αρχική δημόσια προσφορά μετοχών τον Νοέμβριο του 2021 να γράφει ιστορία, αφού συγκέντρωσε πάνω από 12 δισ. δολάρια, καθιστώντας την τη μεγαλύτερη στις ΗΠΑ, μετά εκείνη της Alibaba Group Holding Ltd, το 2014. Η Amazon κατέχει μερίδιο 20%, με τα delivery van της να αποτελούν βασικά κομμάτια της γραμμής παραγωγής στο εργοστάσιο της Rivian στο Ιλινόι, (η Amazon θα έχει παραγγείλει περίπου 100.000 μέχρι το 2024), μαζί με τα σπορ R1S και τα R1T pickups. Η Rivian παρέδωσε τουλάχιστον 1.000 ηλεκτρικάφορτηγάκια το 2021 και αν και είδε τη μετοχή της να χάνει περίπου 25% της αξίας της, η εταιρεία βρίσκεται μπροστά σε παραγωγή από την Tesla, που ανακοίνωσε πως το πολυαναμενόμενο Cybertruck της δεν θα βγει πριν από το 2023. Twitter, Μύκονος, Manchester United… Ο ιδρυτής της Tesla, Εlon Musk, μπορεί τη μία μέρα να ταρακουνά τα social media, την επόμενη να βολτάρει στα μέρη μας και την άλλη να κάνει πλάκα πως αγοράζει έναν ποδοσφαιρικό κολοσσό. Ο μεγαλύτερος CEOcelebrity του κόσμου είναι μια larger than life προσωπικότητα, που θέλει μέχρι το 2026 να έχει στείλει ανθρώπους στον Άρη και να «ανοίξει δουλειές» στον κόκκινο πλανήτη, που κάνει cameo εμφανίσεις στο Iron Man, στους Simpsons και το Saturday Night Live και αυτός που βρήκε εύηχο το X Æ A-XII για να ονομάσει το γιο που απέκτησε με την τραγουδίστρια Grimes το 2020. Τη δεδομένη στιγμή, περιμένει την πολύκροτη δίκη με το Twitter και την ακύρωση της συμφωνίας εξαγοράς, ένα deal που δεν έγινε ποτέ, μέτρησε αμέτρητα κεφάλαια και διανθίστηκε από δηλώσεις του στυλ «γιατί να το αγοράσω αφού θα γίνει Γ΄ Παγκόσμιος Πόλεμος;». H ζωή τουMusk γεμίζει τόμους και αποτυπώνεται μόνο σε φιλμ τριλογίες. Μικρός είχε πέσει θύμα bulling, μένοντας μάλιστα στο νοσοκομείο επί μία εβδομάδα. Είχε όμως -και έχει- ακόρεστη όρεξη για γνώση. Έπεισε τον πατέρα του να του αγοράσει ένα Commodore VIC-20 και αφού έμαθε μόνος του Basic, πούλησε το ηλεκτρονικό παιχνίδι που έφτιαξε έναντι 500 δολαρίων σε περιοδικό. Πολλά χρόνια αργότερα, πούλησε τη Zip2 (κάτι σαν πρώιμο Google Maps) για 307 εκατ. δολάρια, ήταν παρών στη «γέννηση» του PayPal αναλαμβάνοντας CEO, απολύθηκε και τελικά κέρδισε 165 εκατ. δολάρια με την εξαγορά από το Ebay. Μετά ήρθε η Tesla και η SpaceX και μαζί αμέτρητα επεισόδια επιχειρηματικής τρέλας και καινοτομίας. Συν κάποια δισεκατομμύρια περισσότερα… ElonMusk CEO Tesla 10.077.116.351 Robert Scaringe CEORivian Automotive, 2.289.370.481 Οι CEOs με τις υψηλότερες αμοιβές το 2021 ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΑΠΟΔΟΧΕΣ 10 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2022

«Είχα ένα αφεντικό που δεν μου φερόταν πολύ καλά»… Αυτό δήλωσε ο Peter Rawlinson CEOκαι CTO Lucid Group, με το «καρφί» του φυσικά να έχει αποδέκτη τον ElonMusk. Οι δύο πρώην συνεργάτες στην Tesla αντάλλαξαν ισχυρισμούς μέσω Twitter (που αλλού;), με τον Musk να υποστηρίζει πως ο Rawlinson δεν σχεδίασε το περίφημο πρωτότυπο Model S. Prototype, αφού ήταν έτοιμο προτού έρθει στην εταιρεία, τονίζοντας πως «μας άφησε όταν τα πράγματα δυσκόλεψαν». Παραδέχθηκε πως είχε συμβολή στη διαμόρφωση του σκελετού αλλά όχι στην μπαταρία, στα ηλεκτρονικά ή στο software. Από την άλλη, ο Rawlinson υποστηρίζει πως οι επαγγελματικές του κάρτες από την Tesla έγραφαν πως ήταν Chief Engineer του Model S, το γράφει και στο LinkedIn του, ενώ έχει αναφέρει πολλές φορές στο παρελθόν πως το συγκεκριμένο πρόγραμμα της Tesla τού χάρισε τη μεγαλύτερη εμπειρία που απέκτησε πάνω στην ηλεκτρική αυτοκίνηση. Και για τους λόγους αποχώρησής του, αναφέρει πως η ηλικιωμένη μητέρα του χρειαζόταν βοήθεια και δεν μπορούσε να κάνει διαφορετικά. Ο ψηλός Ουαλός Rawlinson, που πριν περάσει τον Ατλαντικό για την Tesla, υπήρξε βασικός μηχανικός στην Jaguar και αργότερα στη Lotus, πλέον ηγείται ως CEO το Lucid Group, που ιδρύθηκε το 2007 ως Atieva. Τον Σεπτέμβριο του 2021, ξεκίνησε να φτιάχνει το χλιδάτο Air sedan του στο εργοστάστιο της Αριζόνα, με τους πρώτους πελάτες να παραλαμβάνουν το αυτοκίνητό τους στα τέλη Οκτωβρίου. Στην ερώτηση γιατί σχεδίασε το Air ως sedan και όχι hatchback όπως το Model S, ο Rawlinson τονίζει πως το hatch επηρεάζει την ακαμψία του αυτοκίνητου. «Διορθώνω όλα τα λάθη που έκανα με αυτό», δηλώνει… Κατά πολλούς, ακόμα και πριν ο Steve Jobs να στείλει στο διοικητικό συμβούλιο της Apple την επιστολή που έγραφε πως πάντα πίστευε πως «αν έρθει η μέρα που δεν θα μπορώ να εκπληρώσω τα καθήκοντά μου ως διευθυντής της Apple, θα είμαι ο πρώτος που θα το πω», ο Tim Cook ήταν εκείνος που πραγματικά διοικούσε τον κολοσσό της τεχνολογίας. Σίγουρα δεν είναι οραματιστής όπως ο Jobs, κάτι που οι απαιτητικοί οπαδοί της Apple υποστηρίζουν πως φαίνεται στα τελευταία προϊόντα της Apple, αφού δεν είναι γεμάτα καινοτομίες όπως παλιά. Ωστόσο, ο Cook είναι εκείνος που δεν σταματά ποτέ να δουλεύει (ξεκινά να στέλνει email στις 4:30 το πρωί, γιατί είναι η μοναδική ώρα που έχει τον «έλεγχο», αφού μέσα στη μέρα συμβαίνουν πολλά και «χάνεσαι»), που γνωρίζει από επιχειρηματική στρατηγική όσο ελάχιστοι και που έχει οργανώσει την Apple τόσο καλά ώστε να λειτουργούν όλα ρολόι. Ο απόφοιτος του Ντιούκ, μεγάλωσε σε μία αγροτική περιοχή και δεν ξέχασε ποτέ την πρώτη φορά που είδε έναν αρχαίο Commodore. Εργάστηκε αρχικά στην Compaq και για 12 χρόνια στην ΙΒΜ πριν προσληφθεί στην Apple το 1998 («ήξερα πως ήταν η ευκαιρία μιας ζωής να δουλέψω με μία ιδιοφυία»). Τότε δεν υπήρχε ακόμα ούτε iMac, iPod, iPhone, ούτε iPad. Και όμως μετά από μόλις ένα χρόνο παρουσίας στην εταιρεία, ηApple παρουσίασε κέρδη. Κατάλαβε από πολύ νωρίς πως υπήρχε πρόβλημα στην αλυσίδα εφοδιασμού. Υιοθέτησε το just-in-time μοντέλο της IBM και όλα άλλαξαν. Και μέχρι σήμερα, συνεχίζει να διαβάζει αμέτρητα mail πελατών, γιατί θέλει να νιώθει τον παλμό της αγοράς… Peter Rawlinson CEO Lucid 575.681.738 TimCook CEO Apple 853.780.236 ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΑΠΟΔΟΧΕΣ 11 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2022

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=