Καθήκον κάθε επιτυχημένου επικεφαλής είναι να εμπνεύσει τους εργαζομένους και να τους κάνει να ακολουθήσουν πιστά το όραμά του. Ισχύει όμως, μόνο για τους CEOs αυτό; Ποια στοιχεία κρίνουν ως επιτυχημένο έναν ηγέτη σε μια εταιρεία; Ηαποφασιστικότητά του να λαμβάνει γρήγορα σωστές αποφάσεις και το όραμά του για την πορεία της επιχείρησης, το οποίο οφείλουν να ακολουθήσουν στελέχη και υπάλληλοι, προκειμένου να οδηγηθούν από κοινού στην επιτυχία. Είναι όμως πράγματι έτσι; Άρθρο του HBR Leader’s Handbook αναφέρει πως στη διαδικασία «δημιουργίας οράματος» μπορούν να συμμετάσχουν όλοι οι εργαζόμενοι μιας εταιρείας χωρίς απαραίτητα να είναι… CEO. Μάλιστα, το άρθρο αναφέρει πως οι εργαζόμενοι που θα αναλάβουν αυτόν το ρόλο, δεν θα συνδράμουν απλώς στην επιτυχημένη πορεία της εταιρείας, αλλά θα εξασφαλίσουν και τη δική τους άνοδο στην ιεραρχία της επιχείρησης, καθώς θα έχουν βάλει και το δικό τους «λιθαράκι» στην επιτυχία, γεγονός που δεν θα περάσει απαρατήρητο… Βοηθώντας τον CEO να πλάσει το όραμα της εταιρείας Οι επικεφαλής είναι συνήθως εκείνοι που επιφορτίζονται με το καθήκον να οδηγήσουν στην επιτυχία μια εταιρεία. Και κάτι τέτοιο προϋποθέτει εμπειρία, στοχοπροσήλωση και καθαρή ματιά στο μέλλον. Ωστόσο, πόσο εύκολο είναι για κάποιο μεγαλοστέλεχος να σχεδιάσει ένα επιτυχημένο όραμα όταν είναι σχεδόν αποκομμένος από την καθημερινότητα της εταιρείας; Ηεπαφήμε πελάτες, η αγοραστική εμπειρία αλλά και οι προσδοκίες των εργαζομένων είναι στοιχεία που δύσκολα μπορεί να αντιληφθεί ένας CEOαπό το συνήθως πολυτελές και αποκομμένο από την εργασιακή ρουτίνα γραφείο του. Το άρθρο προτείνει στους εργαζομένους να συμμετάσχουν ενεργά στη διαδικασία δημιουργίας οράματος, καθώς οι εργαζόμενοι είναι συνήθως εκείνοι που γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα τις ελλείψεις αλλά και τις ανάγκες κάθε εταιρείας. Αναφέρει, μάλιστα, πως ο εργαζόμενος που θα μπει σε αυτήν τη διαδικασία θα βγει πολλαπλά κερδισμένος, καθώς αφενός θα κερδίσει πολύ μεγαλύτερη εμπειρία στις διαδικασίες της εταιρικής δομής και αφετέρου θα εξελιχθεί επαγγελματικά, γεγονός που σίγουρα δεν θα περάσει απαρατήρητο από τους προϊσταμένους του. «Μεταφράζοντας» το όραμα της εταιρείας στην ομάδα Μπορεί να μη συμμετέχει κάποιος εργαζόμενος στη δημιουργία οράματος της εταιρείας, όμως μπορεί κάλλιστα να βοηθήσει στη μεταλαμπάδευση του οράματος αυτού στους υπόλοιπους εργαζομένους. Ακόμη, εν μέσωμιας μικρής ομάδας μέσα στην εταιρεία, ένας εμπνευσμένος εργαζόμενος μπορεί να μεταφέρει το όραμα της εταιρείας και στους υπόλοιπους εργαζομένους, φέροντάς το στα δικά τους «μέτρα». Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Amazon, ένας παγκόσμιος κολοσσός στον οποίο αναφέρεται το άρθρο, που ενώ μοιάζει αδύνατο να μπει στο «καλούπι» μιας μικροσκοπικής επιχείρησης, ωστόσο ένας εργαζόμενος μπορεί απλά να εμπνεύσει μια ομάδα υπαλλήλων να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους ακόμη και αν εργάζονται στις αποθήκες, ώστε κάθε πελάτης σε οποιοδήποτε μέρος της γης να βρίσκει αυτό που ψάχνει. Κάθε κρίκος της αλυσίδας είναι σημαντικός, και αυτό θα πρέπει να μην το ξεχνούν οι εργαζόμενοι, σε όποιο πόστο και αν εργάζονται. Και, φυσικά, δεν χρειάζεται να είναι κανείς CEO για να το υπενθυμίζει στους συναδέλφους του. Το όραμα μπορεί να ξεκινά από χαμηλά… Ακούγεται περίεργο, αλλά τις περισσότερες φορές ένα νέο όραμα δεν ξεκινά απαραίτητα από τον CEO μιας εταιρείας. Δεν χρειάζεται να είναι κάποιος επικεφαλής μιας επιχείρησης για να δημιουργήσει μια νέα οπτική για την επιχείρηση που εργάζεται. Πολλές φορές, η νέα κατεύθυνση μιας εταιρείας ξεκινά από υπαλλήλους που μπορεί να μη βρίσκονται σε ανώτερες θέσεις στην ιεραρχία της εταιρείας, αλλά η καθημερινή τους ενασχόληση με συνεργάτες ή πελάτες να έχει δημιουργήσει ευκολότερους τρόπους συναλλαγής, «φωτίζοντας» έναν νέο δρόμο στον οποίο μπορεί να κινηθεί η επιχείρηση. Το άρθρο αναφέρει παραδείγματα πολυεθνικών που προχώρησαν σε επαναστατικές αλλαγές όχι μετά την υπόδειξη κάποιου ακριβοπληρωμένου CEO αλλά μετά τις εύστοχες παρατηρήσεις υπαλλήλων που εργάζονταν σε διάφορα πόστα της επιχείρησης και που μετέφεραν την καθημερινή εμπειρία τους με σκοπό την πιο αποτελεσματική λειτουργία του ομίλου. Δεν χρειάζεται επομένως να είσαι CEO για να δεις τι λειτουργεί και τι όχι σε μια επιχείρηση. Χρειάζεται απλώς να πεις θαρραλέα τη γνώμη σου, για να βελτιώσεις όχι μόνο τη λειτουργία της εταιρείας αλλά και την καθημερινότητά σου. Πώς το όραμα θα γίνει πράξη; Μπορεί ένας εργαζόμενος να έχει ιδέες που θα βοηθήσουν την επιχείρηση να εξελιχθεί, αλλά να μη γνωρίζει τον τρόπο που θα εισακουστεί από τους επικεφαλής της εταιρείας του. Πώς μπορεί επομένως κάποιος να μεταφέρει τις ιδέες του αν δεν κατέχει μια υψηλή θέση στην ιεραρχία της επιχείρησης που εργάζεται; Ηγέτες με όραμα δεν είναι μόνο οι CEOs Τα βήματα είναι απλά, αναφέρει το άρθρο, τονίζοντας ωστόσο πως κάθε περίπτωση είναι διαφορετική. Αρχικά, θα πρέπει ο εργαζόμενος να ξεκαθαρίσει τι είναι το όραμα μιας εταιρείας και γιατί είναι σημαντικό να υπάρχει. Αφού ξεκαθαρίσει ποιες είναι οι αξίες και οι αρχές της εταιρείας, στη συνέχεια θα πρέπει να αναζητήσει τους τρόπους με τους οποίους θα μπορέσει να βάλει το δικό του «λιθαράκι» σε αυτή την προσπάθεια. Είτε πρόκειται για έναν υψηλόβαθμο εργαζόμενο είτε για κάποιον που βρίσκεται χαμηλά στην επαγγελματική ιεραρχία, σκοπός είναι να βρεθεί η κατάλληλη ευκαιρία για να μεταφερθεί μια νέα εναλλακτική στο κέντρο λήψης αποφάσεων της επιχείρησης. Το άρθρο αναφέρει πως όταν ένας εργαζόμενος βρει τελικά μια νέα ιδέα, δεν θα πρέπει να προσπαθεί μόνος του να την φθάσει «ψηλά». Αντίθετα, είναι πολύ πιο χρήσιμο και αποδοτικό να την μοιραστεί με συναδέλφους ή συνεργάτες του, προκειμένου η ιδέα αυτή να εμπλουτιστεί, αλλά και να φθάσει εκεί που πρέπει. «Δύο μυαλά είναι πάντα καλύτερα από ένα», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά… Τέλος, χρήσιμη στη δημιουργία ενός νέου οράματος για την επιχείρηση είναι και η διαρκής ενημέρωση αλλά και η παρακολούθηση άλλων επιτυχημένων παραδειγμάτων. Συχνά ακούμε και διαβάζουμε ιστορίες ανθρώπων που ξεκίνησαν μια λαμπρή καριέρα χάρη σε μία και μόνο πρωτοποριακή ιδέα. Η «αντιγραφή» επιτυχημένων παραδειγμάτων μόνο όφελος μπορεί να έχει για το σύγχρονο επιχειρείν, που αναζητά τρόπους να εξελιχθεί, ακόμη και αν ακουμπά σε χνάρια άλλων. Άλλωστε, κάθε περίπτωση είναι διαφορετική και αρκεί μια λαμπρή ιδέα για μια μεγάλη αλλαγή. 24 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2022 businessleadership
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=