Δεν υπάρχει ένα και μοναδικό είδος νοημοσύνης, και όλοι μπορούμε να αναπτύξουμε τους 8 διαφορετικούς Γράφει ο Σωτήρης Κυριακού Η θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης, κυριότερος εμπνευστής της οποίας είναι ο Howard Gardner μέσω του βιβλίου του Frames of Mind, αποτελεί μια κριτική θέση απέναντι στην άποψη ότι γεννιόμαστε με μία μόνο νοημοσύνη, την οποία δεν έχουμε τη δυνατότητα να αλλάξουμε. Σύμφωνα µε τη θεωρία αυτή, που βασίζεται σε ένα ευρύ φάσμα επιστημονικών ερευνών (ψυχολογικών, ανθρωπολογικών, βιολογικών) και μετά από έρευνα του εγκεφάλου, της ανθρώπινης ανάπτυξης, της εξέλιξης και μέσα από διαπολιτισμικές συγκρίσεις, η νοημοσύνη µας χωρίζεται σε οκτώ τομείς οι οποίοι έχουν την έδρα τους σε διαφορετικά σημεία του εγκεφάλου µας. Είναι εξίσου σημαντικοί, όχι όμως και το ίδιο αναπτυγμένοι σε κάθε άτομο. Υποστηρίζεται, λοιπόν, ότι η νοημοσύνη είναι προϊόν μιας μακράς και συμμετοχικής αλληλεπίδρασης μεταξύ της φύσης (βιολογικές δυνάμεις και κληρονομικές προδιαθέσεις) και της ανατροφής (περιβαλλοντικές δυνάμεις και εμπειρίες της ζωής), δημιουργείται βιολογικά, αλλά ο βαθμός ανάπτυξής της εξαρτάται από τις προσωπικές εμπειρίες του καθενός. Όσο περισσότερο χρόνο ξοδεύει κανείς στη χρήση και στην ενίσχυση της νοημοσύνης και όσο καλύτερη καθοδήγηση και ενθάρρυνση δέχεται, τόσο μεγαλύτερος είναι ο βαθμός ανάπτυξης του συγκεκριμένου τομέα νοημοσύνης. Ο Γκάρντνερ τονίζει το ρόλο του πολιτισμού στην ανάπτυξη κάθε είδους νοημοσύνης. Σύμφωνα με αυτόν, κύριος «ένοχος» για την άνιση μεταξύ τους ανάπτυξη θεωρείται το σχολείο, το οποίο επικεντρώνεται στην καλλιέργεια δύο µόνο ευφυϊών -της γλωσσικής και της λογικομαθηματικής- αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα τις υπόλοιπες. Τα 4 σημεία της θεωρίας Τα τέσσερα σημαντικότερα σημεία της θεωρίας της Πολλαπλής Νοημοσύνης του Γκάρντνερ είναι: u Κάθε άτομο έχει ένα συνδυασμό των περισσότερων ειδών νοημοσύνης. u Κάθε άτομο μπορεί να αναπτύξει τις νοημοσύνες του σε επαρκές επίπεδο με εμπλουτισμό και κατάλληλη καθοδήγηση. u Τα διάφορα είδη νοημοσύνης αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους και συνεργάζονται. u Εξαιτίας γενετικών καταβολών και του περιβάλλοντος, δεν υπάρχουν δύο άνθρωποι που να έχουν το ίδιο προφίλ νοημοσύνης -ούτε ακόμη και οι απαράλλακτοι δίδυμοι- επειδή οι εμπειρίες τους είναι διαφορετικές και η νοημοσύνη τους συνεχώς εξελίσσεται στη βάση αυτών των εμπειριών. Για παράδειγμα, αν δύο άτομα διαθέτουν το ίδιο επίπεδο ισχυρής γλωσσικής νοημοσύνης, το ένα μπορεί να είναι καλύτερο στην ανάγνωση, ενώ το άλλο στον γραπτό λόγο. Παρατίθενται κάτωθι τα διαφορετικά είδη σε περιορισμένη ανάλυση => 1 ΛΕΚΤΙΚΗ-ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ Όταν σκεφτόμαστε με λόγια και χρησιμοποιούμε τη γλώσσα για να εκφράζουμε και να κατανοούμε σύνθετες έννοιες. Όταν μας αρέσουν τα παιχνίδια λέξεων, τα λογοπαίγνια, οι ρίμες ή οι γλωσσοδέτες. Όταν χρησιμοποιούμε τις λέξεις σωστά και πειστικά. Εάν προσελκύεστε από αυτόν τον τομέα, τότε τα καθήκοντα που απαιτούν γνώση της γλώσσας -ανάγνωση, γραφή και ομιλία- είναι τα φυσικά σας ταλέντα. Σημαίνει ότι είστε σε θέση να γράψετε με σαφήνεια και μπορείτε να καθοδηγήσετε ή να επικοινωνήσετε μέσω του προφορικού λόγου. Δείγμα δουλειάς που μπορείτε να απολαύσετε και να διαπρέψετε: δικηγόρος, δημοσιογράφος, ποιητής, διευθυντής δημοσίων σχέσεων. 2ΛΟΓΙΚΗ-ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ Η δυνατότητα σύνδεσης αιτίας και αποτελέσματος. Η κατανόηση της σχέσης μεταξύ ενεργειών ή ιδεών και η αποτελεσματική χρήση των αριθμών. Σας αρέσουν τα γεγονότα και οι αριθμοί. Εάν προσελκύεστε από αυτόν τον τομέα, τότε οι αριθμοί και η λογική -συλλογισμός, κριτική σκέψη και μαθηματική επίλυση προβλημάτων- είναι τα φυσικά σας ταλέντα. Είστε σε θέση να κατανοήσετε τον κόσμο σας ακολουθώντας ορθολογική προσέγγιση. Δείγμα εργασίας για εσάς: λογιστής, επιστήμονας, προγραμματιστής υπολογιστών, ηλεκτρολόγος μηχανικός. 3 ΕΙΚΟΝΙΚΗ-ΧΩΡΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ Σκέφτεστε οπτικά, σε εικόνες, και έτσι αντιλαμβάνεστε τον κόσμο με μεγαλύτερη ακρίβεια. Έχετε ζωηρή φαντασία και αντιλαμβάνεστε με ακρίβεια τα χρώματα, τις υφές, τα σχήματα και τις σχέσεις μεH θεωρία της πολλαπλής 44 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2023 businessleadership
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=