Ποιες είναι οι προκλήσεις για τους CEOs του retail, πώς τις αντιμετωπίζουν και πώς έχουν αντιδράσει οι καταναλωτές; Η έρευνα της Direction Business Network, που υλοποίησε η Circana, για τις επιπτώσεις των πρόσφατων κρίσεων, κατέγραψε τις απόψεων των leaders της αγοράς, ενώ παράλληλα η έρευνα της ΕΥ Ελλάδος, σε συνεργασία της MRB, σκιαγραφεί το προφίλ των Ελλήνων καταναλωτών σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο οικονομικό περιβάλλον. Η έρευνα που υλοποίησε η Circana αποκλειστικά για την Direction κατέγραψε τις απόψεις των leaders της αγοράς για το ποιος είναι ο αντίκτυπος της πανδημίας και της ενεργειακής κρίσης στις επιχειρήσεις λιανεμπορίου, ποιες είναι οι νέες προκλήσεις στο επιχειρείν, ποιες είναι οι προσδοκίες τους και ποιες οι προτάσεις τους για τη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος. Ο αντίκτυπος της πανδημίας Οι απόψεις των CEOs όσον αφορά την επίδραση της πανδημίας στην οικονομική πορεία της εταιρείας που ηγούνται, είναι μοιρασμένες, με τους μισούς περίπου ερωτώμενους να αναφέρουν ότι τα οικονομικά στοιχεία της επιχείρησης βελτιώθηκαν και τους άλλους μισούς να μιλούν για απώλειες. Ενίσχυση των πωλήσεων λόγω αύξησης της ζήτησης είναι η πιο συχνά αναφερόμενη θετική επίπτωση. Το υποχρεωτικό lockdown αποτέλεσε το μοχλό πίεσης για να επενδύσουν νωρίτερα και σε μικρότερο χρονικό διάστημα στον ψηφιακό μετασχηματισμό, που έτσι κι αλλιώς αυτές οι εταιρείες θα πραγματοποιούσαν στο μέλλον. Για να καλύψουν τις καινούργιες ανάγκες και απαιτήσεις των καταναλωτών, κάποιες αναγκάστηκαν να επαναπροσδιορίσουν τη δομή και την οργάνωσή τους. Μείωση πωλήσεων, που οδήγησε σε μείωση του κύκλου εργασιών και προβλήματα ρευστότητας, είναι η πραγματικότητα που βίωσαν οι CEOs των εταιρειών στις οποίες η πανδημία είχε αρνητικό αντίκτυπο. Η πλειονότητα των CEOs της έρευνας, 7 στους 10, πιστεύουν ότι τα οικονομικά της χώρας είναι καλύτερα συγκριτικά με το προηγούμενο διάστημα, ενώ είναι ακόμη μεγαλύτερη η αναλογία αυτών που δηλώνουν το ίδιο για την επιχείρησή τους, 9 στους 10. Προκλήσεις και δράσεις αντιμετώπισής τους Ανησυχία και αβεβαιότητα είναι τα επικρατέστερα συναισθήματα που αναφέρουν οι CEOs ότι νιώθουν οι υπεύθυνοι των επιχειρήσεων που καλούνται να πάρουν αποφάσεις στο σημερινό περιβάλλον, που διαρκώς αλλάζει. Τα παραπάνω δεν εμποδίζουν αρκετούς, 1 στους 4, να σχεδιάζουν με αισιοδοξία και αυτοπεποίθηση τις επιχειρηματικές στρατηγικές τους. Οι περισσότεροι CEOs που συμμετείχαν στην έρευνα, 9 στους 10, δηλώνουν ότι η εταιρεία τους είναι επαρκώς προετοιμασμένη να αντεπεξέλθει στις νέες προκλήσεις της αγοράς. Οι περισσότεροι CEOs που συμμετείχαν στην έρευνα, 9 στους 10, δηλώνουν ότι η εταιρεία τους είναι επαρκώς προετοιμασμένη να αντεπεξέλθει στις νέες προκλήσεις της αγοράς. Οι δυσκολίες στην εύρεση εξειδικευμένων ατόμων/στελεχών και το αυξημένο κόστος ενέργειας που ανεβάζει τα λειτουργικά έξοδα, τοποθετούνται στην κορυφή των προκλήσεων από τις διοικήσεις των επιχειρήσεων. Οι εταιρείες τον τελευταίο χρόνο υιοθέτησαν σειρά μέτρων για να ενθαρρύνουν τη ζήτηση και να αποφύγουν μείωση εσόδων ή/και απώλεια μεριδίων. Πέρα από τη φροντίδα για επάρκεια προϊόντων στην αγορά, η βελτίωση των ψηφιακών τους καναλιών για πιο αποτελεσματική ανταπόκριση στις αυξημένες απαιτήσεις των πελατών τους, οι προσφορές, η συγκράτηση των τιμών τους αλλά και ενέργειες ΕΚΕ, είναι αυτά που εφαρμόζονται από τις περισσότερες επιχειρήσεις. Διχογνωμία επικρατεί ανάμεσα στους ερωτώμενους για το αν και κατά πόσο τα μέτρα ενίσχυσης των καταναλωτών που πήρε η κυβέρνηση εκπλήρωσαν το στόχο τους. Μέσα στον τελευταίο χρόνο όλες σχεδόν οι διοικήσεις των εταιρειών του δείγματος είχαν προγραμματίσει και πραγματοποίησαν επενδύσεις. Επέκταση δικτύου με νέα καταστήματα ή/και ανακαινίσεις είναι οι συχνότερα αναφερόμενες. Προσδοκίες, εκτιμήσεις και στρατηγικές Ένας στους δύο ερωτώμενους είναι αισιόδοξοι ότι η αγορά θα επιστρέψει στα επίπεδα του 2019 σε λίγους μήνες. Δύο στους 5 πιστεύουν ότι θα χρειαστούν «χρόνια» και 1 στους 5 κρίνει ότι δεν είναι εφικτή καμιά χρονική πρόβλεψη. Οι περισσότεροι CEOs αντιλαμβάνονται ότι για να παραμείνουν οι εταιρείες τους βιώσιμες, θα πρέπει να συνεχίσουν να εξελίσσονται, και αυτό προϋποθέτει επενδύσεις. Οι CEOs που συμμετείχαν στην έρευνα είναι αισιόδοξοι ότι η εταιρεία τους θα εξακολουθήσει να είναι οικονομικά εύρωστη. Αισιόδοξοι, αλλά με λιγότερη ένταση Οι διαδοχικές κρίσεις και οι αντιδράσεις του λιανεμπορίου και των καταναλωτών είναι και για την οικονομία της χώρας, δεν έχουν όμως την ίδια αντίληψη για την παγκόσμια οικονομία. Προτάσεις για βελτίωση του κλίματος Κοινή συνισταμένη όλων όσοι συμμετείχαν στην έρευνα είναι η πρόταση για μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων προς τις επιχειρήσεις, μείωση της γραφειοκρατίας και στήριξη των επιχειρήσεις. Οι CEOs από τον κλάδο των σούπερ μάρκετ ζητούν από την πολιτική ηγεσία αλλά και τους άλλους θεσμικούς παράγοντες λιγότερο λαϊκισμό, περισσότερη ουσιαστική διαβούλευση, μέτρα επιτάχυνσης απονομής δικαιοσύνης και μείωση γραφειοκρατίας μέσω αλλαγής διαδικασιών. Προτείνουν και ζητούν επίσης τη δημιουργία του κατάλληλου πλαισίου για την προσέλκυση νέων κεφαλαίων για επενδύσεις στην Ελλάδα, αξιοποίηση πόρων Ταμείου Ανάκαμψης και σταθεροποίηση - αποκλιμάκωση ενεργειακού κόστους. Στα γενικότερα μέτρα που απαιτούνται για την ενίσχυση μακροπρόθεσμα του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, θεωρούν ότι απαιτείται αποτελεσματικότερη διασύνδεση τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με αγορά εργασίας και κίνητρα για επαναπατρισμό νέων που σήμερα εργάζονται στο εξωτερικό. Απαραίτητη προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και την εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός των δημοσίων υπηρεσιών. Στον κλάδο των καταστημάτων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών, κρίσιμο είναι το ζήτημα της ταχύτερης απορρόφησης των πόρων από τα ευρωπαϊκά προγράμματα στήριξης, μέσω της επιτάχυνσης των προδιαγεγραμμένων έργων αλλά και η εκπόνηση νέων προγραμμάτων που αφορούν την πράσινη μετάβαση αλλά και τον ψηφιακό αλφαβητισμό των ελληνικών νοικοκυριών. Οι CEOs του κλάδου θεωρούν αναγκαίες τις επενδύσεις σε εξειδικευμένο και καλά αμειβόμενο προσωπικό και την εντατικοποίηση ψηφιακού μετασχηματισμού επιχειρήσεων. όπως σχεδόν όλα τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα προτείνουν την περαιτέρω μείωση της εταιρικής φορολογίας και των εργοδοτικών εισφορών και την εντατικοποίηση καταπολέμησης των «αφορολόγητων» («μαύρων») δραστηριοτήτων. 30 #29 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2023
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=