Ο στόχος που έχει ορίσει η Ευρώπη, οι προσπάθειες της Ελλάδας, αλλά και η «απειλή» από την Κίνα, όσον αφορά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Γράφει ο Νίκος Σκοδριανός Στο χώρο του αυτοκινήτου περιστρέφονται όλα γύρω από την ηλεκτροκίνηση. Όλο και περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κάνουν την εμφάνισή τους στους δρόμους και, παράλληλα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν όλο και περισσότερα κεφάλαια στην ανάπτυξη τέτοιων οχημάτων. Στην ίδια κατεύθυνση κινούνται και οι κυβερνήσεις, κυρίως στην Ευρώπη, αφού είναι αναγκαία (λόγω κανονισμών της Ε.Ε.) η μείωση (ακόμα και εκμηδένιση) των ρύπων. Σε πορεία εξηλεκτρισμού έχει μπει η Ευρώπη Μάλιστα, στη Γηραιά Ήπειρο έχουν τεθεί και συγκεκριμένα ορόσημα, με το κυριότερο να είναι ότι μέχρι το 2030 θα πρέπει να κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους τουλάχιστον 30 εκατομμύρια αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών, ενώ έως το 2050 σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα, ελαφρά επαγγελματικά, τα λεωφορεία, καθώς και τα νέα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, θα πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών. Επίσης, η Ευρωπαϊκή Ένωση σκοπεύει να απαγορεύσει την πώληση νέων μοντέλων που τροφοδοτούνται με ορυκτά καύσιμα (βενζίνη, πετρέλαιο) από το 2035. Επιπρόσθετα, στα σχέδια είναι και η κατασκευή 25.000 σημείων φόρτισης έως το 2030. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση αυξάνονται ραγδαία. Συγκεκριμένα, τον Ιούλιο αυξήθηκαν σχεδόν κατά 61% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2022, αντιπροσωπεύοντας το 13,6% του συνόλου των πωλήσεων αυτοκινήτων. Σύμφωνα μάλιστα με έρευνα του Economics of Energy Innovation and System Transition (EEIST) του Πανεπιστημίου Exeter, εκτιμάται ότι τα EVs θα πλησιάσουν τις τιμές των συμβατικών αυτοκινήτων από το 2024 στην Ευρώπη, το 2025 στην Κίνα, το 2026 στις ΗΠΑ και το 2027 στην Ινδία. Η Ελλάδα ακολουθεί με τον δικό της ρυθμό Στη χώρα μας, οι εξελίξεις έχουν πάρει το δρόμο τους προς την ίδια κατεύθυνση. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν κάνει την εμφάνισή τους, ενώ αναμένεται να αυξηθεί ο αριθμός τους. Σε αυτό, φυσικά, έχει παίξει ρόλο και το πρόγραμμα επιδότησης «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και το γεγονός ότι το εθνικό δίκτυο φόρτισης συνεχώς αναπτύσσεται. H ελληνική κυβέρνηση, ακολουθώντας το χρονοδιάγραμμα και τις οδηγίες που έχει θέσει η Ε.Ε., έχει καθορίσει συγκεκριμένους στόχους για το 2025, 2030 και το 2050. Πρόκειται για το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, το οποίο περιλαμβάνει συγκεκριμένες κατευθύνσεις για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, των υποδομών φόρτισης, αλλά και για τις υποδομές εναλλακτικών καυσίμων έως το 2030. Όσον αφορά τις υποδομές φόρτισης, το 70% των κατόχων αυτοκινήτου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη δεν έχουν πρόσβαση σε ιδιωτικό πάρκινγκ, άρα ούτε σε ιδιωτικό φορτιστή. Είναι αναγκαίο, λοιπόν, να αναπτυχθούν σταθμοί φόρτισης, όπως ακριβώς ορίζει το σχέδιο του κανονισμού για τις Υποδομές Εναλλακτικών Καυσίμων. Μέχρι στιγμής, οι σταθμοί φόρτισης στην Ελλάδα ανέρTα νέα πρότυπα Euro 7 θα αυξήσουν το κόστος Ηλεκτροκίνηση Το μέλλον της αυτοκίνησης είναι στην… πρίζα χονται σε 3.775, σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ενώ ο στόχος είναι να γίνουν 25.000 έως το 2035. Όσον αφορά το σχέδιο για τον εξηλεκτρισμό του στόλου των επιβατικών αυτοκίνητων, ο στόχος είναι έως το 2035 οι πωλήσεις νέων αυτοκίνητων να αφορούν στο 100% ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Προς το παρόν, συνεχίζονται με σταθερό ρυθμό. Άλλωστε, όπως έκανε πρόσφατα γνωστό ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» έχουν ήδη υποβάλει αίτηση 2.629 πολίτες για υπαγωγή τους τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο έχει την ευθύνη προώθησης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας. Έχουν υποβληθεί 19.000 αιτήσεις για τον β’ κύκλο και έχουν εγκριθεί 11.175 από αυτές, ενώ μέχρι τέλος Οκτωβρίου αναμένεται ότι θα εξεταστούν άλλες 5.000 αιτήσεις. Αναφορικά με τα ποσά επιδοτήσεων, φτάνουν έως 8.000 ευρώ για αγορά ή leasing ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ανεξαρτήτως τιμής αγοράς ή λιανικής τιμής προ φόρων (ΛΤΠΦ), 500 ευρώ για αγορά φορτιστή wallbox, 1.300 ευρώ για αγορά ηλεκτρικού δικύκλου/τρικύκλου, 3.000 ευρώ για αγορά ηλεκτρικού μικροαυτοκινήτου και 800 ευρώ για αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου. Πέρα από τους ιδιώτες, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναμένεται να φέρει την άνοιξη στην Ελλάδα και τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία, ενισχύοντας και εκσυγχρονίζοντας το στόλο των μέσων μαζικής μεταφοράς. Ανάδοχος του έργου είναι η κινεζική YUTONG, τα οχήματα της οποίας θα φτάνουν σε μήκος τα 12 μέτρα και θα έχουν 180 χλμ. αυτονομία. Αναλυτικότερα, η προσφερόμενη τιμή για κάθε λεωφορείο είναι τα 440.720 ευρώ πλέον ΦΠΑ, ενώ η συνολική προσφορά ανέρχεται στα 110,8 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ, συμπεριλαμβανομένων και των 7 φορτιστών. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Υπουργείου, τα πρώτα από τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία θα τα δούμε στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης από τις αρχές του 2024, με 100 από αυτά να διοχετεύονται στη συμπρωτεύουσα. Τα νέα πρότυπα Euro 7 προτάθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Οκτώβριο του 2022 και αποτελούν ένα σύνολο κανόνων για την υποστήριξη ενός πιο πράσινου και υγιούς μέλλοντος στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Με απλά λόγια, οι κανόνες αυτοί έχουν ως σκοπό να διασφαλίσουν ότι τα αυτοκίνητα θα είναι πιο «καθαρά», σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης, κάτι που είναι εξαιρετικά αναγκαίο σε πόλεις, όπου τα προβλήματα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης είναι μεγαλύτερα. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με τα νέα πρότυπα οι εκπομπές οξειδίου του αζώτου NOx αναμένεται να μειωθούν από 2 έως 4%, Ωστόσο, τα νέα αυτά πρότυπα, που θα τεθούν σε ισχύ από το 2025, αποτελούν μια περίπλοκη και δαπανηρή μεταρρύθμιση για την αυτοκινητοβιομηχανία, αφού, όπως υποστηρίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, η τεχνολογία που πρέπει να χρησιμοποιηθεί για την εφαρμογή τους είναι αιχμής και αρκετά δαπανηρή. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να αυξηθούν οι τιμές των αυτοκινήτων (κατά περίπου 2.000 ευρώ) για τους καταναλωτές, πολλοί από τους οποίους ίσως να προτιμήσουν να κρατήσουν τα παλαιότερα, πιο ρυπογόνα οχήματά τους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, μόνο το 10% των αυτοκινήτων που θα έχουν κινητήρες εσωτερικής καύσης θα πληρούν τα πρότυπα Euro 7 έως το 2035. Παράλληλα, για να προχωρήσει η τεχνολογία των αυτοκινήτων, θα πρέπει να υπάρξει βοήθεια από τις κυβερνήσεις, ώστε να προωθηθούν οι πωλήσεις των αυτοκινήτων που πληρούν τα νέα αυτά πρότυπα. Τέλος, η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης αποτελεί τον κύριο μοχλό της οικονομικής ανάπτυξης της Ε.Ε. Η πρόταση Euro 7, λόγω αυξημένου κόστους, σημαίνει ότι ορισμένα μοντέλα και τμήματα οχημάτων δεν θα μπορούν πλέον να παράγονται στην ΕΕ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας. 36 #29 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2023 businessauto Συνέχεια στη σελίδα 38
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=