Τα ειδικά ελαστικά για ηλεκτρικά αυτοκίνητα που αυξάνουν κι άλλο την τιμή Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν ελαστικά που διαρκούν περίπου 10.000 χιλιόμετρα. Η απόδοση αυτή είναι μικρότερη από την αντίστοιχη που προσφέρουν τα ελαστικά που χρησιμοποιούν τα συμβατικά οχήματα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα EVs να χρειάζονται πιο συχνές αλλαγές ελαστικών, άρα και να έχουν μεγαλύτερο κόστος συντήρησης. Σύμφωνα με την έρευνα της εταιρείας epyx, η οποία διαχειρίζεται στόλους αυτοκινήτων και φορτηγών άνω των τεσσάρων εκατομμυρίων οχημάτων, η πρώτη αλλαγή ελαστικών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πραγματοποιείται κατά μέσο όρο στα 28.776 χλμ. και αυτή γίνεται κατά μέσο όρο στις 551 ημέρες σε σύγκριση με 38.936 χλμ. και τις 670 ημέρες που πραγματοποιούνται στα συμβατικά αυτοκίνητα. Γιατί όμως τα ελαστικά των EVs φθείρονται τόσο γρήγορα; Όπως εξηγεί η ίδια έρευνα, οι συχνότερες αλλαγές στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στις υψηλότερες επιδόσεις τους σε σχέση με τα συμβατικά οχήματα, αλλά και στο μεγάλο τους βάρος. Η λύση των εταιρειών κατασκευής ελαστικών για τη μείωση του ρυθμού φθοράς είναι η ενίσχυση των τοιχωμάτων τους και η χρησιμοποίηση διαφορετικής, πιο σύνθετης, γόμας για την κατασκευής τους. Έτσι, μπορούν να αντέξουν τις μεγάλες πιέσεις και το μεγάλο βάρος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Επίσης, χρησιμοποιείται ειδική τεχνική επικόλλησης των ελαστικών, για να μειωθεί ο θόρυβος και για να υπάρχει χαμηλότερη αντίσταση κύλισης. Ορισμένα ελαστικά EV μπορεί να έχουν ακόμη και μειωμένο βάθος πέλματος, το οποίο θα επηρεάσει, επίσης, τον κύκλο αντικατάστασής τους. Όλα τα παραπάνω, φυσικά, αυξάνουν κατά πολύ το κόστος. Θα πρέπει να σημειωθεί πως, πριν από λίγες ημέρες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε επίσημα έρευνα κατά των επιδοτήσεων των ηλεκτρικών οχημάτων με συσσωρευτή (BEV) που εισάγονται από την Κίνα. Η έρευνα κατ’ αρχάς θα διακριβώσει κατά πόσον οι αξιακές αλυσίδες των οχημάτων BEV στην Κίνα λαμβάνουν παράνομες επιδοτήσεις και κατά πόσον οι εν λόγω επιδοτήσεις προκαλούν ή υπάρχει κίνδυνος να προκαλέσουν οικονομική ζημία στους παραγωγούς οχημάτων BEV της Ε.Ε. Εάν τα παραπάνω αποδειχθούν αληθή, η έρευνα θα εξετάσει τις πιθανές συνέπειες και επιπτώσεις των μέτρων στους Ευρωπαίους εισαγωγείς, χρήστες και καταναλωτές οχημάτων BEV. Βάσει των πορισμάτων της έρευνας, η Επιτροπή θα διαπιστώσει κατά πόσον είναι προς το συμφέρον της Ε.Ε. να άρει τις επιπτώσεις τυχόν αθέμιτων εμπορικών πρακτικών που θα διαπιστωθούν, επιβάλλοντας δασμούς κατά των επιδοτήσεων στις εισαγωγές οχημάτων με συσσωρευτή από την Κίνα. Η έρευνα, την οποία είχε προαναγγείλει η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στην ομιλία για την κατάσταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 13 Σεπτεμβρίου, θα τηρήσει αυστηρές νομικές διαδικασίες, σύμφωνα με τους κανόνες της Ε.Ε. και του ΠΟΕ, δίνοντας την ευκαιρία σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένων της κινεζικής κυβέρνησης και των εταιρειών/εξαγωγέων, να καταθέσουν παρατηρήσεις, αποδεικτικά στοιχεία και επιχειρήματα. Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δήλωσε σχετικά: «Ο κλάδος των ηλεκτρικών οχημάτων έχει τεράστιες προοπτικές για τη μελλοντική ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης και την πράσινη βιομηχανική υπεροχή. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της Ε.Ε. και οι συναφείς κλάδοι ήδη επενδύουν και καινοτομούν για την πλήρη ανάπτυξη αυτών των προοπτικών. Όπου διαπιστώνουμε ότι οι προσπάθειές τους παρεμποδίζονται από στρεβλώσεις της αγοράς και αθέμιτο ανταγωνισμό, θα ενεργούμε αποφασιστικά. Και θα ενεργούμε με πλήρη σεβασμό των ενωσιακών και διεθνών υποχρεώσεών μας, διότι η Ευρώπη τηρεί τους κανόνες, εντός των συνόρων της και παγκοσμίως. Η έρευνα αυτή κατά των επιδοτήσεων θα είναι διεξοδική, δίκαιη και τεκμηριωμένη». Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Επιτροπής και επίτροπος Εμπορίου, Βάλντις Ντομπρόβσκις, προσέθεσε: «Τα ηλεκτρικά οχήματα με συσσωρευτή είναι ζωτικής σημασίας για την πράσινη μετάβαση και την εκπλήρωση των διεθνών μας δεσμεύσεων για μείωση των εκπομπών CO2. Γι’ αυτό, ανέκαθεν επικροτούσαμε τον παγκόσμιο ανταγωνισμό στον κλάδο αυτό, ώστε να προσφέρονται περισσότερες επιλογές στους καταναλωτές και να ευνοηθεί η καινοτομία. Όμως, ο ανταγωνισμός πρέπει να είναι θεμιτός. Τα εισαγόμενα προϊόντα πρέπει να ανταγωνίζονται τη βιομηχανία μας επί ίσοις όροις. Λέξη-κλειδί της έρευνας αυτής είναι η δικαιοσύνη. Θα διαβουλευτούμε με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη και θα τηρήσουμε αυστηρά τους ευρωπαϊκούς και διεθνείς κανόνες. Ευελπιστούμε στην πλήρη συνεργασία όλων των ενδιαφερόμενων μερών. Η έκβαση της έρευνας θα βασίζεται σε στοιχεία». Αλλά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λαμβάνει μέτρα... Οι νέες πιο φθηνές μπαταρίες που θα φέρουν άνοδο στις πωλήσεις Δεν είναι άγνωστο ότι το 40% της αξίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου αντιστοιχεί στο κόστος των μπαταριών του, οι οποίες τροφοδοτούν με ηλεκτρικό ρεύμα τον ή τους κινητήρες του οχήματος. Ένα κόστος που, μέχρι στιγμής, έχει κάνει ακριβά και απρόσιτα τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα για την πλειονότητα των καταναλωτών. Όπως είναι, λοιπόν, εύκολα κατανοητό, η μείωση του κόστους παραγωγής των μπαταριών θα συμβάλει καθοριστικά στην πτώση των τιμών των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Μια πτώση που έχει ήδη ξεκινήσει με σταθερό ρυθμό, αφού οι αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν σε νέες χημικές ουσίες μπαταριών. Με αυτό τον τρόπο, όπως υποστηρίζει Η Κίνα που καραδοκεί μια σχετική έρευνα που δημοσίευσε πρόσφατα το Reuters, αν δηλαδή εξασφαλισθεί η καθοδική πορεία των τιμών των μπαταριών, τότε οι τιμές των EVs θα μπορέσουν να πλησιάσουν ή και να ισοφαρίσουν τις αντίστοιχες τιμές των αντίστοιχων μοντέλων που καταναλώνουν ορυκτά καύσιμα στην Ευρώπη το 2024 και στην αγορά των ΗΠΑ το 2026. Επιπλέον, μια έκθεση από το Rocky Mountain Institute (RMI) προβλέπει ότι μέχρι το 2030 το κόστος της μπαταρίας θα μειωθεί κατά 50% από 141,47 ευρώ ανά κιλοβατώρα (kWh) το 2022 σε μεταξύ 56,21 και 84,32 ευρώ ανά kWh. Αν συμβεί αυτό, τότε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι, για πρώτη φορά, τόσο φθηνά στην αγορά, όσο τα αυτοκίνητα που καταναλώνουν βενζίνη σε κάθε αγορά μέχρι το 2030, καθώς και φθηνότερα στο κόστος χρήσης. Η Κίνα έχει επενδύσει πολλά στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, με αρκετές από τις αυτοκινητοβιομηχανίες της, όπως οι MG, BYD και Xpeng, να έχουν κατασκευάσει και να έχουν προτείνει αρκετές επιλογές ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Επίσης, είναι γνωστό ότι οι εταιρείες αυτές έχουν βάλει στο… μάτι την ευρωπαϊκή αγορά, όπου οι πωλήσεις EV αυξήθηκαν σχεδόν κατά 55% σε περίπου 820.000 οχήματα τους πρώτους επτά μήνες, αποτελώντας περίπου το 13% του συνόλου των πωλήσεων αυτοκινήτων. Σύμφωνα, επίσης, με έρευνα της ACEA, η Κίνα είναι η τρίτη μεγαλύτερη αγορά για εξαγωγές οχημάτων προς την Ε.Ε., με τις ΗΠΑ να βρίσκονται στη δεύτερη θέση και το Ηνωμένο Βασίλειο στην πρώτη. Από την πλευρά τους, οι κινεζικές μάρκες αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 4% των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία στην Ε.Ε. το 2022, από 0,4% μόλις πριν από τρία χρόνια. Όσον αφορά τις πωλήσεις των ευρωπαϊκών μαρκών στην ασιατική χώρα, αντιπροσωπεύουν περίπου το 6% των κινεζικών πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία το 2022. Συγκεκριμένα, το μερίδιο αγοράς των ευρωπαϊκών εμπορικών σημάτων στις κινεζικές πωλήσεις μειώθηκε από 28,5% το 2019 σε 24% το 2022. Το μερίδιο αγοράς των κινεζικών εμπορικών σημάτων στις κινεζικές πωλήσεις αυξήθηκε από περίπου 36% το 2019 σε σχεδόν 45% το 2022. Ποιο είναι, όμως, το μυστικό των Κινέζων; Ένας από τους βασικότερους λόγους της επιτυχίας των κινεζικών EVs είναι οι κρατικές επιδοτήσεις, οι οποίες μειώνουν σημαντικά το κόστος κατασκευής, άρα και την τιμή πώλησης. Μάλιστα, μόνο εφέτος η κινεζική κυβέρνηση επιδότησε την εγχώρια βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της κατά πολλά δισεκατομμύρια γιουάν. Η CATL, για παράδειγμα, που είναι ένας από τους κορυφαίους παραγωγούς μπαταριών EV παγκοσμίως, έλαβε 2,8 δισεκατομμύρια γιουάν (372 εκατομμύρια ευρώ) σε επιδοτήσεις το πρώτο εξάμηνο του 2023. Σύμφωνα με την JATO Dynamics, το μέσο ευρωπαϊκό EV κόστιζε κάτι λιγότερο από 49.000 ευρώ το 2015 και έφθασε τα 56.000 ευρώ το 2022, ενώ στην Κίνα η μέση τιμή EV μειώθηκε από σχεδόν 67.000 ευρώ το 2015 σε 32.000 ευρώ το 2022. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση αυξάνονται ραγδαία. Συγκεκριμένα, τον Ιούλιο αυξήθηκαν σχεδόν κατά 61% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2022, αντιπροσωπεύοντας το 13,6% του συνόλου των πωλήσεων αυτοκινήτων 38 #29 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2023 businessauto
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=