Business News Magazine #32

coverstory Βαγγέλης Αποστολάκης τα Δ.Σ. είναι τυπικά, δεν επιτελούν το έργο για το οποίο συγκροτούνται και είναι στελεχωμένα με ανθρώπους εμπιστοσύνης μεν, ώστε αριθμητικά και διαδικαστικά να καλύπτουν τις επιταγές του νόμου, αλλά χωρίς την πείρα, τη γνώση και τη δύναμη της τεκμηριωμένης άποψης. Συχνά δε τα μέλη τέτοιων «τυπικών» Δ.Σ. υπολείπονται και των βασικών γνώσεων για τη λειτουργία μιας επιχείρησης. Σε περιβάλλον οικογενειακών επιχειρήσεων δε, όπου το advisory board θα συμβουλεύει την οικογένεια και ιδιαίτερα την επερχόμενη γενιά, μπορεί να «επιφορτιστεί» και με το καθήκον προετοιμασίας και υποστήριξης της επόμενης γενιάς, για να αναλάβει τα ηνία της επιχείρησης την κατάλληλη στιγμή. Επιστρέφοντας στην απόφαση να ασχοληθείτε με το χώρο αυτό, πώς ξεκίνησε αυτή η δραστηριότητα από την KPMG στην Ελλάδα; Πώς υποστηρίχθηκε από τη μητρική; Όταν πριν από έξι-επτά χρόνια η KPMG διεθνώς αποφάσισε να εντείνει το ενδιαφέρον της για αυτό το σημαντικότατο τμήμα της επιχειρηματικότητας, εμείς εδώ στην Ελλάδα ήμασταν από τους πρώτους που δώσαμε το «παρών» και είμαστε από την αρχή πολύ κοντά στα κέντρα αποφάσεων και ανάπτυξης στρατηγικής, μεθοδολογιών και εργαλείων, για να εξυπηρετήσουμε τις προκλήσεις αυτών των επιχειρήσεων και επιχειρηματιών. Ήταν σαν ένα μικρό start-up μέσα σε μια μεγάλη παγκόσμια εταιρεία, αξιοποιώντας όλα τα πλεονεκτήματα που προέρχονται από ένα τέτοιο σχήμα. Όπως: παγκόσμιο αναγνωρίσιμο brand, χρηματοδότηση, διεθνή κέντρα αριστείας, υποδομές marketing και επικοινωνίας, αναγνώριση ως premium service provider, έμπειροι και υψηλού επιπέδου σύμβουλοι. Εμπόδια και δυσκολίες υπήρξαν στην έναρξη αυτής της προσπάθειας; Υπήρξαν βέβαια και προκλήσεις, όπως η ανάγκη ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της επιχειρηματικής κοινότητας ότι οι προκλήσεις και τα ζητήματα που τους απασχολούν δεν χρειάζεται να μένουν κεκλεισμένων των θυρών, ούτε να τα βάζουμε κάτω από το χαλί με την ελπίδα και ευχή ότι «ο χρόνος θα τα λύσει», αλλά ότι υπάρχουν επαγγελματίες με πολυετή πείρα και πιστοποιημένη εξειδίκευση να χειριστούν τέτοια θέματα, με ευαισθησία, ενσυναίσθηση, επαγγελματισμό και απόλυτη εχεμύθεια. Πώς αντιμετωπίσατε αυτή την ανάγκη ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης που αναγνωρίσατε; Επιδοθήκαμε σε έναν πραγματικό αγώνα με πολλά άρθρα, συνεντεύξεις, έρευνες, μελέτες ακόμα και podcasts και εμφανίσεις στην τηλεόραση και τη δημιουργία ενός εξειδικευμένου site, με όλα αυτά αναρτημένα και πρόσβασιμα από όλους. Αναπτύξαμε επίσης ένα on line διαγνωστικό εργαλείο που εντοπίζει τις προκλήσεις, τις ανάγκες και τις προτεραιότητες μιας οικογενειακής επιχείρησης και, τέλος, διοργανώνουμε το Family Business Forum -αισίως στην όγδοη χρονιά- όπου αναπτύσσονται ποικίλα ζητήματα των οικογενειακών επιχειρήσεων με προσκεκλημένους επαγγελματίες, ακαδημαϊκούς και μέλη οικογενειακών επιχειρήσεων από την Ελλάδα και το εξωτερικό και είναι τόπος συνάντησης για ενημέρωση, απόκτηση γνώσης και δικτύωσης της ελληνικής οικογενειακής επιχειρηματικότητας. Σήμερα ποια είναι η εικόνα; Έχουν αλλάξει η φιλοσοφία και η νοοτροπία των οικογενειακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα; Εμπιστεύονται σε μεγαλύτερο βαθμό το consulting και όλα όσα μπορεί να προσφέρει; Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που υπάρχει ανταπόκριση στις προσπάθειές μας από επιχειρηματικές οικογένειες από όλη την Ελλάδα, το οποίο μας ενθαρρύχνουν οι οικογένειες που επιχειρούν στις σχετικές συμβουλευτικές υπηρεσίες της KPMG; Είμαι πολύ χαρούμενος που η επιλογή μου αυτή μετά από τόσα χρόνια συνεργασίας με επιχειρήσεις και τα στελέχη της, δηλαδή να συνεργαστώ πλέον από την πλευρά της οικογένειας, με τα μέλη της οικογένειας που επιχειρεί ανεξάρτητα από το εάν και τι ρόλο μπορεί να έχουν στην επιχείρηση, αρκεί να επηρεάζουν την πορεία της επιχείρησης, αποδεικνύεται χρήσιμη και επωφελής, βλέποντας ότι μπορώ να θέσω τη γνώση μου, τις εμπειρίες μου, την πολύχρονη πείρα μου στη διάθεση της οικογενειακής επιχειρηματικότητας και ότι πιάνει τόπο. Τα παραδείγματα είναι πολλά! Θα σας πω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα από έναν πελάτη μας και μάλιστα στην αρχή της προσπάθειας αυτής. Όταν είχαμε ολοκληρώσει τη δουλειά μας και αφού είχαν αναπτυχθεί σχέσεις εμπιστοσύνης και αλληλοεκτίμησης, θυμάμαι με έλεγαν «εξομολογητή» (!), τόλμησα να πάρω feedback και ρώτησα την επικίνδυνη ερώτηση: «πώς σας φάνηκε η δουλειά μας και η όλη εμπειρία;». Η απάντηση τα λέει όλα: «Δεν μας είπες και κάτι που δεν ξέραμε… ΑΛΛΑ, είναι η πρώτη φορά που βρεθήκαμε όλοι μαζί σε ένα τραπέζι, συζητήσαμε με ανοιχτό μυαλό και με οργανωμένο τρόπο δύσκολα και ευαίσθητα θέματα που τα αποφεύγαμε και τα βάζαμε κάτω από το χαλί, και βγάλαμε άκρη». Και εδώ θυμάμαι τον πατέρα μου, ο οποίος με ένα πλατύ χαμόγελο, πάντα, και με ιώβεια υπομονή, συζητούσε τα προβλήματα της μικρής επιχείρησής μας με όλους και έλεγε: «Τα μόνα προβλήματα που δεν λύνονται είναι αυτά που δεν θέλουμε και δεν προσπαθούμε να λύσουμε». νει να συνεχίσουμε να επενδύουμε στο χώρο αυτό. Ενδεικτικά αναφέρω ότι μας έχουν εμπιστευθεί να τους συμβουλέψουμε εταιρείες από κλάδους όπως εμπόριο, υπηρεσίες, βιομηχανία, με οικογένειες που βρίσκονται στη δεύτερη, τρίτη, ακόμα και τέταρτη γενιά, με εμπλεκόμενα μέλη της οικογένειας από τέσσερα-πέντε έως είκοσι. Με μέγεθος από μερικές δεκάδες εκατομμύρια τζίρο, μέχρι και επιχειρήσεις πλέον του ενός δισεκατομμυρίου, ακόμα και εισηγμένες και εταιρείες με στρατηγικούς επενδυτές στο μετοχικό σχήμα, όπου όμως ο έλεγχος είναι στην οικογένεια. Με ιδιαίτερη χαρά βλέπουμε ότι ένας σημαντικός αριθμός προέρχεται από επιχειρήσεις εκτός της Αττικής, όπου είχα την ευκαιρία και την τιμή να γνωρίσω σημαντικούς και πολύ αξιόλογους επιχειρηματίες και τις οικογένειές τους, που επιμένουν να επιχειρούν στον τόπο τους και να υποστηρίζουν ποικιλοτρόπως τις τοπικές κοινωνίες. Για εσάς προσωπικά τι σημαίνει αυτή η αυξανόμενη εμπιστοσύνη που δείΜας έχουν εμπιστευθεί να τους συμβουλέψουμε εταιρείες από κλάδους όπως εμπόριο, υπηρεσίες, βιομηχανία, με οικογένειες που βρίσκονται στη δεύτερη, τρίτη, ακόμα και τέταρτη γενιά, με εμπλεκόμενα μέλη της οικογένειας από τέσσερα-πέντε έως είκοσι 12 #32 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2024 SPECIAL EDITION FAMILY BUSINESS

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=