Business News Magazine #32

Σε ένα πρόσφατο άρθρο σας υποστηρίζετε ότι οι γυναίκες που ανήκουν στην ιδιοκτήτρια οικογένεια διορίζονται όλο και περισσότερο σε ηγετικές θέσεις σε οικογενειακές επιχειρήσεις, αλλά οι διευθυντικοί αυτοί ρόλοι δεν συνδυάζονται καλά με τους πολλαπλούς ρόλους που διατηρούν στο πλαίσιο της οικογένειας και τις προσδοκίες που υπάρχουν για αυτές. Ως εκ τούτου, συχνά παγιδεύονται σε αυτό που αποκαλείται «χρυσό κλουβί». Θα θέλατε να μας δώσετε κάποια παραπάνω στοιχεία, όσον αφορά στα ευρήματα της έρευνάς σας σχετικά με αυτό το θέμα; Αυτή η πρόσφατη μελέτη, στην οποία αναφέρεστε, διερευνά τις μοναδικές προκλήσεις και ευκαιρίες για τις γυναίκες σε ηγετικούς ρόλους σε οικογενειακές επιχειρήσεις. Μεταξύ των βασικών ευρημάτων της περιλαμβάνονται τα εξής: uΔυναμική πολλαπλών ρόλων (multiple role dynamics): Οι γυναίκες στις οικογενειακές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν συχνά το δίλημμα του «χρυσού κλουβιού», καθώς καλούνται να ανακαλύψουν την ισορροπία ανάμεσα στους επαγγελματικούς τους ρόλους με τις παραδοσιακές οικογενειακές προσδοκίες. Οι ρόλοι τους ως κόρες, μητέρες και ηγέτες επιχειρήσεων «μπλέκονται» μεταξύ τους, επηρεάζοντας την εδραίωσή τους ως business leaders. uΑξιολόγηση και νομιμοποίηση: Η μελέτη εμβαθύνει στους τύπους των αξιολογήσεων (οργανικών, σχεσιακών και ηθικών), που ενισχύουν τη διαδικασία νομιμοποίησης των γυναικών στην ηγεσία. Αυτές οι αξιολογήσεις επηρεάζονται από τις δυναμικές εντός της οικογένειας και τους κοινωνικούς κανόνες. uΠορεία προς την ενδυνάμωση: Παρά τις προκλήσεις, η μελέτη διαπιστώνει ότι η ενδυνάμωση των γυναικών μπορεί να ενισχυθεί από τους διαφορετικούς ρόλους τους. Η έγκαιρη έκθεση στον κόσμο του επιχειρείν και η ύπαρξη ενός υποστηρικτικού οικογενειακού περιβάλλοντος είναι κρίσιμα για την ενίσχυση της εδραίωσης της αξιοπιστίας τους στην ηγεσία. Θα μπορούσατε να μας δώσετε κάποια παραπάνω στοιχεία για το Successful Transgenerational Entrepreneurship Practices (STEP) Project Global Consortium, στο οποίο διατηρείτε ρόλο global academic director; To STEP Project Global Consortium (SPGC) είναι ένα παγκόσμιο δίκτυο πανεπιστημίων, ακαδημαϊκών και επαγγελματιών, που εστιάζει σε διαγενεακές επιχειρηματικές πρακτικές οικογενειακών επιχειρήσεων. Από το 2005, συνεργαζόμενοι ερευνητές εξετάζουν τον τρόπο, με τον οποίο οι οικογένειες καλλιεργούν επιχειρηματικές νοοτροπίες, για να δημιουργήσουν αξία που διαχέεται σε διαφορετικές γενιές. Αναγνωρίζοντας τη μοναδικότητα, την έννοια της «διαγενεακής επιχειρηματικότητας» ως asset, αλλά και ως επιχειρηματική προσέγγιση, αναφορικά με τη διαχείριση πόρων, το SPCG συνδέει μελετητές, προκειμένου να προωθήσει το πεδίο έρευνας και πρακτικής, σχετικά με την οικογενειακή επιχείρηση. Προσφέρει ένα περιβάλλον συνεργασίας για έρευνα και mentorship μεταξύ περισσότερων από σαράντα ιδρυμάτων παγκοσμίως, με στόχο την αποτελεσματική εφαρμοσμένη έρευνα για επιχειρηματικές οικογένειες. Διεξάγει ποιοτικές μελέτες και ποσοτικές έρευνες, έχοντας έρθει σε επαφή με περισσότερες από 10.000 οικογενειακές επιχειρήσεις. Διοικείται από ένα παγκόσμιο συμβούλιο, δέχεται συμβουλές από ξεχωριστό επιστημονικό συμβούλιο και η κατά τόπους διοίκηση γίνεται από περιφερειακά συμβούλια. Κάθε χρόνο, διοργανώνει το Global Family Business Summit, που έχει στόχο να γεφυρώσει τη θεωρία και την πράξη γύρω από την οικογενειακή επιχείρηση. Τι θεωρείτε πως επιφυλάσσει το μέλλον για τις οικογενειακές επιχειρήσεις στην Ελλάδα; Θα τα συνοψίσω στα εξής: uΠροσαρμογή στις παγκόσμιες τάσεις: οι ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις θα πρέπει να ευθυγραμμίζονται όλο και περισσότερο με τις παγκόσμιες επιχειρηματικές τάσεις, συμπεριλαμβανομένων του ψηφιακού μετασχηματισμού, της βιωσιμότητας και της κοινωνικής ευθύνης, προκειμένου να παραμένουν επίκαιρες και ανταγωνιστικές τόσο σε τοπική, όσο και σε διεθνή κλίμακα. uΑντιμετωπίζοντας τις οικονομικές μεταρρυθμίσεις: Καθώς η Ελλάδα συνεχίζει να βιώνει μια οικονομική αναδιάρθρωση, οι οικογενειακές επιχειρήσεις θα βρίσκονται στην πρώτη γραμμή, όσον αφορά στην προσαρμογή τόσο σε νέα μέτρα και νομοθετικές πρωτοβουλίες, όσο και στις συνθήκες της αγοράς και θα πρέπει να τοποθετηθούν με τέτοιο τρόπο, που θα τους επιτρέψει να επωφεληθούν από οικονομικά κίνητρα και ευκαιρίες ανάπτυξης. uΑλλαγές γενεών: Με μια σημαντική μετάβαση γενεών στον ορίζοντα, οι ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις θα δουν μια στροφή προς σύγχρονες δομές διακυβέρνησης και καινοτόμες στρατηγικές, καθώς η επόμενη γενιά θα αναλάβει το τιμόνι, συνδυάζοντας τις παραδοσιακές αξίες με τις σύγχρονες επιχειρηματικές πρακτικές. Με βάση λοιπόν τα προαναφερθέντα, την τρέχουσα κατάσταση της οικονομίας της χώρας και τις αναταράξεις που αντιμετώπισε στο πρόσφατο παρελθόν, τι θα συμβουλεύατε τις οικογενειακές επιχειρήσεις στην Ελλάδα; Στο πλαίσιο της ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας, οι οικογενειακές επιχειρήσεις θα πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στον μετριασμό του κινδύνου μέσω διαφοροποίησης σε συναφείς τομείς, αξιοποιώντας τα υφιστάμενα δυνατά τους σημεία. Η έμφαση στην καινοτομία είναι ζωτικής σημασίας. Η επένδυση σε νέες τεχνολογίες μπορεί να προσφέρει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και να δημιουργήσει εναλλακτικά κανάλια εσόδων. Η ισχυρή οικογενειακή διακυβέρνηση είναι, επίσης, απαραίτητη συνθήκη για την οικογενειακή σταθερότητα και την επιχειρηματική ανάπτυξη. Οι ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις θα πρέπει να αξιοποιήσουν τον «οικογενειακό» χαρακτήρα τους και τα μοναδικά πλεονεκτήματα που διαθέτουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις και αφορούν στη δυναμική των σχέσεων και τη λήψη αποφάσεων. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό να διασφαλιστεί η διατήρηση των θεμελιωδών αξιών της επιχείρησης. Να προστατευθεί η κληρονομία, η παρακαταθήκη. Με αυτό τον τρόπο, θα διασφαλιστεί και η διαρκής πιστότητα των εργαζομένων και των πελατών, που αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα σε ταραγμένες περιόδους. Ωστόσο, είναι, επίσης, επιτακτική ανάγκη να ενσωματωθούν νεότερα μέλη της οικογένειας (μεταβίβαση κληρονομιάς/παρακαταθήκης), που μπορούν να προσφέρουν ψηφιακή εξοικείωση και μια διαφορετική νέα οπτική, στοιχεία αναγκαία για την εξέλιξη της επιχείρησης. Για να αντισταθμίσουν τις εγχώριες αβεβαιότητες, οι ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις θα μπορούσαν, επίσης, να επωφεληθούν από την εξερεύνηση περισσότερων διεθνών αγορών ενισχύοντας τη διεθνή τους παρουσία, διαχέοντας, έτσι, τον κίνδυνο. Η δικτύωση με άλλες οικογενειακές επιχειρήσεις για ανταλλαγή γνώσεων και πιθανές συνεργασίες μπορεί να προωθήσει την καινοτομία και την ανάπτυξη. Ουσιαστικά, οι ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις θα πρέπει να υιοθετήσουν μια στρατηγική, που να συνδυάζει τα εγγενή (ιστορικά) πλεονεκτήματά τους με μια δυναμική στάση, όσον αφορά στην καινοτομία και τη συμμετοχή τους στην παγκόσμια αγορά, έχοντας πάντα σαν βάση τις υγιείς χρηματοοικονομικές πρακτικές και τη δέσμευση στις βασικές τους αξίες, με στόχο τη βιώσιμη ευημερία. Who is who Ο Δρ Andrea Calabrò είναι συνδιευθυντής του IPAG Entrepreneurship & Family Business Center και καθηγητής Οικογενειακών Επιχειρήσεων και Επιχειρηματικότητας (Family Business & Entrepreneurship) στο IPAG Business School, στη Γαλλία. Είναι, επίσης, παγκόσμιος ακαδημαϊκός διευθυντής (global academic director) της Successful Transgenerational Entrepreneurship Practices (STEP) Project Global Consortium.) Είναι κάτοχος Ph.D. στη Διοίκηση και Διακυβέρνηση (Management & Governance) από το Πανεπιστήμιο της Ρώμης «Tor Vergata» και από το 2006, ασχολείται ενεργά με την έρευνα, τη διδασκαλία και την εφαρμογή πρωτοβουλιών για την ανάπτυξη οικογενειακών επιχειρήσεων παγκοσμίως. Είναι συνιδρυτής της Ομάδας Στρατηγικού Ενδιαφέροντος Έρευνας Οικογενειακών Επιχειρήσεων (Family Business Research Strategic Interest Group- FBR SIG) στην Ευρωπαϊκή Ακαδημία Management (European Academy of Management -EURAM) και είναι συνιδρυτής και διοργανωτής του Διεθνούς Φόρουμ Έρευνας Οικογενειακών Επιχειρήσεων (International Family Business Research Forum -IFBRF). Έχει δημοσιεύσει άρθρα για τις οικογενειακές εταιρείες, τη διεθνοποίηση και την εταιρική διακυβέρνηση σε κορυφαία διεθνή περιοδικά, όπως τα: Strategic Management Journal, Entrepreneurship Theory & Practice, Corporate Governance: An International Review, Harvard Business Review (Case Study Collection), Journal of Business Research, Journal of Business Ethics, International Journal of Management Reviews, Family Business Review, International Business Review, Journal of Small Business Management kai Journal of Family Business Strategy. Έχει, επίσης, συνεργαστεί με ιδιοκτήτες και διευθυντές οικογενειακών επιχειρήσεων από διάφορες χώρες, προσφέροντας ενεργή συμβουλευτική και καθοδήγηση σε θέματα σχεδιασμού και διαχείρισης διαδοχής, διαχείρισης συγκρούσεων, ανάπτυξης σε διεθνείς αγορές και σχεδίασης και εφαρμογής δομών και μηχανισμών οικογενειακής διακυβέρνησης. 17 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2024 #32

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=