Business News Magazine #32

σύμβολο του ελληνικού επιχειρείν Στόχος του ξεχωριστού τόμου είναι να καλύψει σφαιρικά την επιχειρηματική δραστηριότητα του Ωνάση λείται από εκατοντάδες αρχειακά κουτιά, στα οποία περιέχονται δεκάδες χιλιάδες έγγραφα. Το Αρχείο αποτυπώνει τη λειτουργία ενός πολυεθνικού επιχειρηματικού ομίλου, με εταιρείες σε τρεις ηπείρους (Ευρώπη, Ασία, Αμερική) και 14 χώρες (Ελλάδα, Γαλλία, Μονακό, Γερμανία, Νορβηγία, Σουηδία, Αγγλία, Αργεντινή, Ουρουγουάη, Παναμά, Ονδούρα, Ηνωμένες Πολιτείες, Σαουδική Αραβία και Λιβερία) και δραστηριότητες σε όλο τον πλανήτη· η συγκρότηση και η ταξινόμησή του αποτελούν καινοτομία στο χώρο της Ιστορίας Επιχειρήσεων όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και διεθνώς. Η οργάνωση, η καταλογογράφηση και η ταξινόμηση του Αρχείου Ωνάση, καθώς και η συγγραφή της ιστορίας των επιχειρήσεων Ωνάση, είναι προϊόν ερευνητικού έργου που ανέθεσε το Ίδρυμα Ωνάση στο Κέντρο Ναυτιλιακής Ιστορίας του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών του ΙΤΕ και είναι προϊόν συνεργασίας πλειάδας ερευνητών υπό τη διεύθυνση της κ. Τζελίνας Χαρλαύτη. Ο τόμος επιμερίζεται σε 14 κεφάλαια που αναπτύσσονται με άξονα την ανάλυση ενός συνδυασμού έξι παραγόντων που καθορίζουν την επιτυχία ενός επιχειρηματία, όπως ο εμβληματικός Αριστοτέλης Ωνάσης. Οι παράγοντες αυτοί είναι ακαδημαϊκώς αποδεκτοί και διδάσκονται από οικονομολόγους και ιστορικούς των επιχειρήσεων. Δεν είναι τυχαίο πως ο Βρετανός ιστορικός των επιχειρήσεων, Geoffrey Jones, διδάσκει εδώ και 15 χρόνια στο Harvard Business School την περίπτωση του ομίλου επιχειρήσεων Ωνάση ως υπόδειγμα παγκοσμιοποιημένης ναυτιλιακής επιχείρησης και μεταπολεμικής επιτυχίας των Ελλήνων στο χώρο των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών. Οι παράγοντες που συνέβαλαν στην επιχειρηματική επιτυχία του Αριστοτέλη Ωνάση είναι: uΟι κοινωνικές καταβολές, οι οποίες καθόρισαν τις δεξιότητες και τη διορατικότητά του στη λήψη αποφάσεων uΟι κρίσιμες αποφάσεις που έλαβε και η ικανότητά του να διαβλέπει ευκαιρίες που συνήθως ενέχουν κίνδυνο και αβεβαιότητα, κάτι το οποίο συνεπάγεται τεράστιες επιτυχίες, αλλά δυσκολίες και αποτυχίες uΗ αντίληψη και ικανότητά του να επιβιώνει σε διαφορετικά θεσμικά περιβάλλοντα, κάτι που τον έφερε, όμως, σε διαρκή αντιπαράθεση με τις εκάστοτε ελίτ, κυβερνήσεις και παγκόσμια συμφέροντα uΗ προσαρμοστικότητα και οι κοινωνικές δικτυώσεις, οι οποίες συνεισφέρουν στη συλλογή, αξιοποίηση και μεταφορά πληροφοριών uΗ καινοτομία που αφορά τόσο την τεχνολογία, όσο και τη διαχείριση uΗ επιχειρηματική φιλοσοφία και κουλτούρα του, η οποία καθόρισε τη διαχείριση οργάνωση των υλικών και ανθρώπινων πόρων του. Το εμβληματικό αυτό έργο φιλοδοξεί να χαρτογραφήσει την πολυσχιδή οικονομική δράση του Αριστοτέλη Ωνάση, χωρίς βέβαια να παραλείψει και την προσωπική του πορεία. Ο πρόεδρος του Ιδρύματος Αλέξανδρος Σ. Ωνάση, Αντώνης Παπαδημητρίου, περιγράφοντας τον Αριστοτέλη Ωνάση, επισημαίνει: «Ας μην αυταπατώμεθα: δεν ήταν όλα τα εγχειρήματα του Ωνάση επιτυχίες. Όταν απεβίωσε ο ιδρυτής μας, δεν ήταν ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο, ούτε καν ο πλουσιότερος Έλληνας εφοπλιστής. Η οικογενειακή του ζωή δεν ήταν υποδειγματική, ούτε φρόντισε να μεταφέρει στην επιζώσα θυγατέρα του στοιχεία της προσωπικότητάς του. Υπήρξαν σχέσεις που σήμερα, με τα κριτήρια της εποχής μας, θα απαιτούσαν εξηγήσεις. Όμως, κρίνοντας συνολικά την επιχειρηματική του δράση, είναι σαφές ότι η σκέψη του, οι πρωτοβουλίες που πήρε, η αντοχή που έδειξε στις αντιξοότητες ήταν εντελώς ξεχωριστές και με ιστορικό πρόσημο. Οδήγησε την εποχή του σε νέες μεθόδους του επιχειρείν. Άνοιξε δρόμους εκεί που δεν υπήρχαν. Πίστευε ότι πρέπει να απελευθερώσουμε τον εαυτό μας από την ελπίδα ότι η θάλασσα θα γαληνέψει. Πρέπει να μάθουμε να πλέουμε και με τους δυνατούς ανέμους». Ο όμιλος επιχειρήσεων Ωνάση, που ξεκίνησε τις δραστηριότητές του το 1924, κλείνει εκατό χρόνια δράσης: πενήντα χρόνια λειτουργίας με τον Αριστοτέλη Ωνάση και άλλα πενήντα χρόνια με την επιχειρηματική οικογένεια Ωνάση Κωνσταντίνος Μητσοτάκης και Αριστοτέλης Ωνάσης, 1966 Ο Ωνάσης με τον Σοφοκλή Βενιζέλο και τον Γεώργιο Παπανδρέου, Χανιά 1962 19 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2024 #32

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=