Ποιο είναι το μυστικό της ανθεκτικότητας των οικογενειακών επιχειρήσεων και της ικανότητάς τους να αναπτύσσονται με επιτυχία από δεκαετία σε δεκαετία και από γενιά σε γενιά; Πώς καταφέρνουν όχι μόνο να ευημερούν στις καλές εποχές, αλλά και να ανταποκρίνονται εποικοδομητικά κατά τη διάρκεια περιόδων αβεβαιότητας και δραματικών αλλαγών; ΕΡΕΥΝΑ Η αποτελεσματική διακυβέρνηση αυξάνει την αξία της επιχείρησης Η KPMG Private Enterprise και το STEP Project Global Consortium διεξήγαγαν παγκόσμια έρευνα με τη συμμετοχή περίπου 2.500 οικογενειακών επιχειρήσεων από 70 χώρες, μεταξύ αυτών και ελληνικών, αναζητώντας απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά. Θεματικές περιοχές έρευνας Στην έρευνα αυτή διερευνήσαμε τις απόψεις των οικογενειακών επιχειρήσεων για: uτον επιχειρηματικό προσανατολισμό uτην επίδραση της οικογένειας στην επιχείρηση uτο στυλ ηγεσίας. Επιχειρηματικός προσανατολισμός Εξετάζοντας στενά τον επιχειρηματικό προσανατολισμό των οικογενειακών επιχειρήσεων εντοπίζουμε τρεις βασικές διαστάσεις: wτην καινοτομία, δηλαδή την τάση για επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη νέων προϊόντων, υπηρεσιών και λειτουργικών διαδικασιών, wτην προδραστικότητα, δηλαδή την ικανότητα έγκαιρης και διαρκούς αναζήτησης και αξιοποίησης νέων ευκαιριών wκαι την προδιάθεση για ανάληψη επιχειρηματικού ρίσκου. Επίδραση της οικογένειας Η φύση των οικογενειακών επιχειρήσεων είναι εξ ορισμού διαφορετική από τις υπόλοιπες επιχειρήσεις και το στοιχείο που τις διαφοροποιεί είναι η «οικογένεια» και ο τρόπος που αλληλεπιδρά με την επιχείρηση. Ο όρος «κοινωνικο-συναισθηματικός πλούτος» της οικογένειας μπορεί να ακούγεται «ακαδημαϊκός», να πρωτοεμφανίζεται στη διεθνή βιβλιογραφία το 2007 και να μην είναι ευρέως γνωστός και άμεσα κατανοητός, αλλά όλες οι οικογενειακές επιχειρήσεις έχουν γνωρίσει στην πράξη και έχουν βιώσει το νόημά του. Αναφέρεται στις μη-οικονομικές διαστάσεις της επιχείρησης, δηλαδή στη συναισθηματική αξία, που αντλεί η οικογένεια από την ιδιοκτησία και τη διοίκηση της επιχείρησης και θεωρείται ένα κληροδότημα, μια, με άλλα λόγια, «προίκα», που επηρεάζει τις αποφάσεις και τις ενέργειες της οικογένειας. Οι τρεις διαστάσεις του κοινωνικο-συναισθηματικού πλούτου που διερευνήσαμε στην έρευνα είναι: uο έλεγχος και η επιρροή της οικογένειας στις σημαντικές στρατηγικές αποφάσεις, uη ταύτιση της οικογένειας με την οικογενειακή επιχείρηση, όταν η ταυτότητα του ιδιοκτήτη είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένη με την επιχείρηση και αυτή θωρείται από εσωτερικούς και εξωτερικούς παράγοντες ως προέκταση της ίδιας της οικογένειας και uτο συναισθηματικό δέσιμο της οικογένειας με την επιχείρηση, η συναισθηματική προσήλωση, η ανάπτυξη και καλλιέργεια ισχυρών συναισθημάτων των μελών της οικογένειας προς την επιχείρηση, που τη διαπερνούν και επηρεάζουν τις αποφάσεις. Στυλ ηγεσίας Στην έρευνα δεν αξιολογήσαμε τα στυλ ηγεσίας των συμμετεχόντων, αλλά τους προσκαλέσαμε να επιλέξουν το στυλ που προτιμούν ή το επικρατέστερο στυλ από τα τρία πιο συνηθισμένα: uτο αυταρχικό - πατερναλιστικό, το οποίο αντανακλάται σε ισχυρή εξουσία και ενδιαφέρον προς υφισταμένους uτο μετασχηματιστικό, που συμβάλλει στην αλλαγή στάσεων και πεποιθήσεων και παρακινεί τους ανθρώπους να αποδίδουν πέρα από τα αναμενόμενα, και uτο χαρισματικό, που εμπνέει και ενισχύει την αίσθηση συλλογικής ταυτότητας και καλλιεργεί σχέσεις βαθιάς εμπιστοσύνης προς τον ηγέτη. Βασικά συμπεράσματα της έρευνας Από την έρευνα αυτή μπορεί να αντληθούν τα παρακάτω σημαντικά συμπεράσματα για τους παράγοντες που ενισχύουν την αναζωογονητική δύναμη των οικογενειακών επιχειρήσεων και συμβάλλουν στην επίτευξη κορυφαίων επιδόσεων για τις οικογενειακές επιχειρήσεις: uΤο διαρκές επιχειρηματικό πνεύμα είναι μια πηγή αέναου ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος για τις οικογενειακές επιχειρήσεις, επειδή χτίζεται πάνω σε δύο παράγοντες που είναι δύσκολο να αντιγραφούν: στις ικανότητες και στους πόρους της ίδιας της οικογένειας και στην επιχειρηματική κληρονομιά της. Η δύναμη του επιχειρηματικού προσανατολισμού είναι ένα από τα πιο σημαντικά κλειδιά για το ξεκλείδωμα της ικανότητας των οικογενειακών επιχειρήσεων να προσαρμόζονται, να καινοτομούν, να αναπτύσσονται και συνεισφέρει σημαντικά σε υψηλότερες οικονομικές, κοινωνικές και μη οικονομικές επιδόσεις. uΠολλές οικογενειακές επιχειρήσεις έχουν αναγνωρίσει ότι, για να επιτύχουν υψηλές επιχειρηματικές επιδόσεις, Ποιο είναι το μέγεθος της επιχείρησής σας; ΠΗΓΗ: Step Project Global Consortium και KPMG Private Enterprise Παγκόσμια Μελέτη για τις Οικογενειακές Επιχειρήσεις 2022: Η αναζωογονητική δύναμη των οικογενειακών επιχειρήσεων Greece 49% 42% 41% 32% 10% 26% Global Small (emplo yees < 50) Medium (50 ≤ empl oyees < 250) Large (empl oyees ≥ 250) 42% 34% 24% 48% 30% 22% Europe The Americas 33% 30% 37% Asia P acific 31% 46% 23% Middle East & Africa 41% Ευρώπη Αμερική Ασία - Ειρηνικός Μέση Ανατολή & Αφρική Μικρές (εργαζόμενοι <50) Μεσαίες (50 ≤εργαζόμενοι <250) Μεγάλες (εργαζόμενοι ≥250) Ελλάδα Παγκοσμίως Πόσες επιχειρήσεις ανήκουν ή ελέγχονται από την οικογένειά σας; Greece Global 16% 84% 30% 70% Multi-business Mono-business 25% 75% 37% 63% Europe The Americas 29% 71% Asia P acific 28% 72% Middle East & Africa Πολλαπλές επιχειρήσεις Ελλάδα Παγκοσμίως Μία επιχείρηση Ευρώπη Αμερική Ασία - Ειρηνικός Μέση Ανατολή & Αφρική ΠΗΓΗ: Step Project Global Consortium και KPMG Private Enterprise Παγκόσμια Μελέτη για τις Οικογενειακές Επιχειρήσεις 2022: Η αναζωογονητική δύναμη των οικογενειακών επιχειρήσεων 34 #32 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2024 SPECIAL EDITION FAMILY BUSINESS businessfocus
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=