πρέπει να δώσουν ευκαιρίες στα μέλη της νέας γενιάς, να ενθαρρύνουν και να στηρίξουν νέες ιδέες και τους παρέχουν μικρά ποσά από το οικογενειακό κεφάλαιο εκπαιδεύοντάς τους πώς να κρίνουν από μόνα τους και να λαμβάνουν υπολογισμένα ρίσκα. uΤο επιχειρηματικό πνεύμα αποτελεί μια αναγκαία, αλλά όχι ικανή συνθήκη για τη μακροημέρευση και ευημερία των οικογενειακών επιχειρήσεων. Οι ικανότητες της οικογένειας και το ισχυρό δέσιμο τους με την επιχείρηση αποτελούν, επίσης, σημαντική πηγή της αναζωογονητικής τους ικανότητας. uΤο στυλ ηγεσίας είναι ένας πρόσθετος και σημαντικός παράγοντας. Στον μετά Covid-19 κόσμο και με περαιτέρω απρόβλεπτα γεωπολιτικά και οικονομικά γεγονότα, πιστεύουμε ότι η τροφοδότηση της αναζωογονητικής δύναμης των οικογενειακών επιχειρήσεων θα απαιτεί περισσότερο χαρισματικά και μετασχηματιστικά στυλ ηγεσίας, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι οικογενειακές επιχειρήσεις συνεχίζουν να εξελίσσονται με επιτυχία, καθώς μεταβάλλονται οι ανάγκες της επιχείρησής τους και το περιβάλλον, στο οποίο λειτουργεί. uΜια ολιστική άποψη, τόσο για τα επιχειρηματικά όσο και για τα οικογενειακά αποτελέσματα, είναι ουσιώδης για την επιτυχία των οικογενειακών επιχειρήσεων. Ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις Οι ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έρευνα, εμφάνισαν χαρακτηριστικά που προσομοιάζουν περισσότερο στο προφίλ επιχειρήσεων «πρώτα η οικογένεια»: uΜικρομεσαίες επιχειρήσεις Είναι σε ποσοστό 90% μικρομεσαίες επιχειρήσεις και αποτελούν συνήθως τη μοναδική επιχειρηματική δραστηριότητα της οικογένειας. uΔεύτερης και επόμενων γενεών Το 54% είναι επιχειρήσεις που διοικούνται από τη δεύτερη γενιά και μόνο το 25% διοικείται από την 1η γενιά. Τα αντίστοιχα ποσοστά σε παγκόσμιο επίπεδο είναι 40%. u Διευθύνων σύμβουλος από την οικογένεια – οικογενειακός έλεγχος Η πλειονότητα διοικείται από διευθύνοντα σύμβουλο μέλος της οικογένειας και η οικογένεια έχει σχεδόν τον απόλυτο έλεγχο της ιδιοκτησίας. uΑυταρχικό στυλ ηγεσίας Στην Ελλάδα, έχουμε πολύ υψηλό το αυταρχικό στυλ διοίκησης και αυτό θα πρέπει να μας προβληματίσει, καθώς η διοίκηση ασκείται από τη 2η ή επόμενες γενιές. Είναι η παράδοση, ο τρόπος που μεγαλώνουμε, η κουλτούρα; Το γεγονός ότι συχνά η επόμενη γενιά εμπλέκεται από μικρή ηλικία στην οικογενειακή επιχείρηση, χωρίς να έχει αποκτήσει εμπειρίες από άλλα περιβάλλοντα και έτσι ακολουθούνται τα χνάρια των προηγούμενων γενιών σε μεγαλύτερο βαθμό; u Επιχειρηματική ικανότητα οικογένειας Από τις τρεις διαστάσεις του επιχειρηματικού προσανατολισμού, οι ελληνικές επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έρευνα, παρουσίασαν υψηλά επίπεδα προδραστικότητας. Ακολουθεί η ανάληψη επιχειρηματικού ρίσκου και τελευταία η καινοτομία. Οι ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις ίσως έχουν αναπτύξει ιδιαίτερα αντανακλαστικά, λόγω των συνεχών κρίσεων που έχουν βιώσει και είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένες στο να προβλέπουν τη μελλοντική ζήτηση της αγοράς, να σχεδιάζουν τρόπους αντιμετώπισης και αξιοποίησης νέων ευκαιριών. Η χαμηλότερη προδιάθεση για ανάληψη ρίσκου μπορεί να σχετίζεται με το ότι στο δείγμα έχουμε περισσότερες επιχειρήσεις 2ης γενιάς. Από άλλες μελέτες έχει αναδειχθεί ότι η 2η γενιά είναι πιο συντηρητική στις επιλογές της. Αισθάνεται το βάρος της διατήρησης όσων έχτισε η 1η γενιά, θέλει να φανεί αντάξια των ιδρυτών και να μη διακινδυνεύσει τη βιωσιμότητα της επιχείρησης, οπότε είναι πιο risk averse. Τέλος, η καινοτομία κυμαίνεται σε μεσαία και χαμηλά επίπεδα, γεγονός που χαρακτηρίζει αρκετές ελληνικές επιχειρήσεις και όχι μόνο οικογενειακές. uΟικογενειακός έλεγχος και επιρροή Σε ό,τι αφορά στα επίπεδα κοινωνικο-συναισθηματικού πλούτου στις ελληνικές επιχειρήσεις, από τις επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έρευνα, αναδεικνύεται ότι ποσοστό περίπου 70% των επιχειρήσεων επιδεικνύουν μεσαία επίπεδα συνολικού κοινωνικο-συναισθηματικού πλούτου. Παρά το γεγονός ότι μόνο το 2% των επιχειρήσεων του δείγματος επιδεικνύουν υψηλά επίπεδα, το συνολικό επίπεδο κοινωνικοσυναισθηματικού πλούτου παραμένει ικανοποιητικό. Ειδικά, όμως, σε ό,τι αφορά στη διάσταση του οικογενειακού ελέγχου και επιρροής, παρατηρούνται εξαιρετικές επιδόσεις με το 57% των επιχειρήσεων να αναφέρουν υψηλά επίπεδα οικογενειακού ελέγχου και επιρροής, τα υψηλότερα από όλες τις γεωγραφικές περιοχές. Αυτό δείχνει ότι για τις οικογενειακές επιχειρήσεις στην Ελλάδα το πρωτεύον είναι η εξουσία και ο έλεγχος των στρατηγικών αποφάσεων. Επίσης, το γεγονός ότι έχουμε περισσότερες επιχειρήσεις 2ης και επόμενων γενεών, μας δείχνει ότι κατά τη μετάβαση από τη μια γενιά στην άλλη η ταύτιση και το συναισθηματικό δέσιμο των ιδρυτών δεν έχει μεταλαμπαδευτεί σε τόσο Ποιος είναι ο κύριος κλάδος δραστηριότητας της επιχείρησής σας; ΠΗΓΗ: Step Project Global Consortium και KPMG Private Enterprise Παγκόσμια Μελέτη για τις Οικογενειακές Επιχειρήσεις 2022: Η αναζωογονητική δύναμη των οικογενειακών επιχειρήσεων 9% 6% 32% 33% 54% 53% 5% 8% Παγκοσμίως Ελλάδα Ευρώπη Αμερική Ασία - Ειρηνικός Μέση Ανατολή & Αφρική Γεωργία Κατασκευές Παραγωγή/ μεταποίηση Υπηρεσίες 6% 8% 34% 52% 7% 5% 25% 63% 2% 10% 42% 46% 5% 19% 26% 50% Πόσες γενιές ασχολούνται ενεργά στην επιχείρηση σήμερα; ΠΗΓΗ: Step Project Global Consortium και KPMG Private Enterprise Παγκόσμια Μελέτη για τις Οικογενειακές Επιχειρήσεις 2022: Η αναζωογονητική δύναμη των οικογενειακών επιχειρήσεων Μία γενιά Πολλαπλές γενιές Ελλάδα Παγκοσμίως 55% 65% 45% 35% Ευρώπη Αμερική Ασία - Ειρηνικός Μέση Ανατολή & Αφρική 64% 36% 63% 37% 66% 34% 65% 35% Ποια γενιά διοικεί σήμερα την επιχείρηση; ΠΗΓΗ: Step Project Global Consortium και KPMG Private Enterprise Παγκόσμια Μελέτη για τις Οικογενειακές Επιχειρήσεις 2022: Η αναζωογονητική δύναμη των οικογενειακών επιχειρήσεων Ελλάδα Παγκοσμίως 40% 14% 4% 40% 2% 13% 54% 25% 2% 6% 31% 43% 16% 5% 5% 44% 39% 13% 3% 1% 49% 38% 10% 1% 2% 41% 41% 12% 5% 1% Ευρώπη Αμερική Ασία - Ειρηνικός Μέση Ανατολή & Αφρική Πρώτη γενιά Δεύτερη γενιά Τρίτη γενιά Τέταρτη γενιά Πέμπτη ή επόμενη γενιά 35 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2024 #32
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=