Business News Magazine #32

news InBrief Για τους μύθους που διέπουν συχνά τις οικογενειακές επιχειρήσεις είχε αναφερθεί σε συνέδριο τον Δεκέμβριο του 2022 ο επίτιμος πρόεδρος του ΣΒΕ και πρόεδρος της EnExGroup Αθανάσιος Σαββάκης: «Ο πρώτος μύθος λέει ότι οι οικογενειακές επιχειρήσεις διοικούνται αντιεπαγγελματικά. Μάλιστα, όσοι το υποστηρίζουν, προσθέτουν ότι σχεδόν νομοτελειακά οι οικογενειακές επιχειρήσεις θα αποτύχουν στην τρίτη γενιά. Πώς εξηγείται, όμως, το γεγονός ότι σήμερα υπάρχουν οικογενειακές επιχειρήσεις 150 ή και 200 ετών στο εξωτερικό, και άνω των 100 ετών στην Ελλάδα; Άλλο, λοιπόν, είναι η ταχύτητα και η ευελιξία στη λήψη των αποφάσεων, και άλλο η δήθεν αντιεπαγγελματική διαχείριση». Ο δεύτερος μύθος λέει ότι «μόνο ο ιδρυτής (της επιχείρησης) δημιουργεί πλούτο και κανένας άλλος από εκεί και πέρα δεν προσθέτει αξία στην επιχείρηση. Σε πλήθος οικογενειών και μάλιστα παγκοσμίως γνωστών, οι ιδρυτές τους ήταν απλώς οι πρώτοι από μια σειρά διαδόχων που ακολούθησαν και δημιούργησαν και αυτοί με την σειρά τους πλούτο. Πολλές διεθνείς εμπειρικές μελέτες για τις οικογενειακές επιχειρήσεις αποδεικνύουν ότι μια οικογενειακή επιχείρηση, που θεωρεί ότι είναι παραγωγική για την οικογένεια και την κοινωνία, πάντα έχει πολλαπλούς δημιουργούς πλούτου, σε συνεχόμενες γενιές». Ο τρίτος μύθος αφορά «στη δήθεν προκαθορισμένη κάμψη ή και πτώση της οικογενειακής επιχείρησης, όταν αναλάβει τα ηνία η 3η γενιά. Είναι ο πιο διαδεδομένος μύθος, που υποστηρίζει ότι τα παιδιά και εγγόνια ενός ιδρυτή, είναι πιθανό να κακοδιαχειριστούν την οικογενειακή επιχείρηση. Αν παρατηρήσουμε προσεκτικά τις οικογενειακές επιχειρήσεις στην Ελλάδα και στον κόσμο, θα παρατηρήσουμε ότι οι οικογένειες ακολουθούν μάλλον έναν κύκλο συνεχούς προσπάθειας και ανάπτυξης, παρά μια πορεία -προφανώς ασυνείδητη- γραμμικής παρακμής». Ο τέταρτος μύθος λέει ότι «αν πουληθεί μια οικογενειακή επιχείρηση, τότε η οικογένεια παύει να ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα. Μάλλον, το αντίθετο. Η πλειοψηφία των οικογενειών σε αυτή την περίπτωση, επενδύει σε κάποια άλλη επιχειρηματική δραστηριότητα, συνεχίζοντας έτσι την παράδοση, που θέλει την οικογένεια να είναι ιδιοκτήτρια μιας οικογενειακής επιχείρησης». Σύμφωνα με το πέμπτο μύθο, «ο πλούτος μιας οικογένειας προκύπτει μόνο από μια οικονομική-επιχειρηματική δραστηριότητα. Και αυτό είναι λάθος, αφού αν κοιτάξουμε γύρω μας, θα διαπιστώσουμε ότι τα κέρδη από την οικογενειακή επιχείρηση, επενδύονται τόσο στην ίδια, όσο και σε άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες της οικογένειας». Τέλος, ο έκτος μύθος λέει ότι «η επιτυχία μιας οικογενειακής επιχείρησης στις επόμενες γενιές, στηρίζεται στο γεγονός ότι η οικογένεια έχει απομακρυνθεί από την διοίκηση της οικογενειακής επιχείρησης και ασκεί μια σχετικά μικρή επιρροή στη λήψη των αποφάσεων. Όσοι υποστηρίζουν ότι ο μύθος αυτός είναι πραγματικότητα, αγνοούν παντελώς ότι οι οικογενειακές επιχειρήσεις στηρίζονται πρωτίστως στις αξίες της οικογένειας, διότι το στιβαρό θεμέλιό τους είναι η οικογενειακή κουλτούρα. Βεβαίως, αρκετές φορές οι οικογενειακές αξίες και πρακτικές μπορεί να υπονομεύσουν τη βιωσιμότητα της οικογενειακής επιχείρησης . Είναι και αυτό γεγονός αδιαμφισβήτητο. Η συνηθισμένη, όμως, πρακτική είναι η οικογένεια να προσπαθεί διαρκώς να μειώσει τους τρόπους, με τους οποίους η επιχείρηση «στεγνώνει» οικονομικά και στο πλαίσιο αυτό προσπαθεί να μεγαλώσει και να βελτιστοποιήσει τα οφέλη για όλα τα μέλη της οικογένειας, ανεξαιρέτως». Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Σαββάκης είχε υπογραμμίσει ότι «έχουμε ανάγκη από την προβολή επιτυχημένων παραδειγμάτων οικογενειακών επιχειρήσεων που μακροημερεύουν, που αναπτύσσονται, που δημιουργούν νέες καλά πληρωμένες θέσεις εργασίας, που γίνονται πραγματικοί καταλύτες κοινωνικής συνοχής -ειδικά σε τοπικό επίπεδο- και εν τέλει είναι οι πραγματικοί στυλοβάτες της οικονομίας. Υπάρχουν πολλά τέτοια παραδείγματα στην Ελλάδα, η πρόκληση για εμάς είναι να τα ανακαλύψουμε και να τα προβάλουμε με τον σωστό τρόπο». Βοήθεια εκτός οικογένειας Τα τελευταία χρόνια, παρατηρούμε πως υπάρχουν ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις, που έχουν την τόλμη να διευρύνουν τα διοικητικά τους συμβούλια και να συμπεριλάβουν έμπειρα στελέχη της αγοράς ως μη εκτελεστικά μέλη, θέλοντας να αξιοποιήσουν την εμπειρία και τις γνώσεις τους. Η Μέλισσα - Κίκιζας, ήδη από το 2019, έχει εντάξει στο διοικητικό της συμβούλιο, τόσο τον ιδιοκτήτη της γαλακτοβιομηχανίας Κρι Κρι, Παναγιώτη Τσινάβο, όσο και τον Χρήστο Χαρπαντίδη της Philip Morris. H Οptima της οικογένειας Παντελιάδη πέρσι έκανε εννεαμελές το δικό της διοικητικό συμβούλιο και πλέον συμμετέχουν σε αυτό ο Γιάννος Μπενόπουλος (πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Καφέ και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Cafetex), ο Αλέξανδρος Κίκιζας (διευθύνων σύμβουλος της Μέλισσα Κίκιζας), ο Χρήστος Χαρπαντίδης (αντιπρόεδρος της Philip Morris International για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη) και ο Βασίλης Σταύρου (διευθύνων σύμβουλος της Valvis Holding SA, πρώην επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος). Πριν από λίγες ημέρες, και η Endless EC ανακοίνωσε την ανανέωση του διοικητικού της συμβουλίου, με την προσθήκη νέων μελών με ευρεία και ενεργή εμπειρία σε θέματα του επιχειρείν και της αειφόρου ανάπτυξης. Στο πλαίσιο αυτό, στο νέο Δ.Σ. εισήρθαν ως μη εκτελεστικά μέλη ο Δημήτρης Βαλαχής, Group CEO oμίλου Fourlis, ο Αρμόδιος Γιαννίδης, CEO Vitex Α.Ε., ο Λεωνίδας Βρεττάκος, πρόεδρος των Ελληνικών Αλυκών και η Δρ. Ευαγγελία Γκίζα, διευθύντρια διασφάλισης ποιότητας και ποιοτικού ελέγχου στην Π.Γ. Νίκας Α.Ε. Αθανάσιος Σαββάκης: Οι μύθοι για τις οικογενειακές επιχειρήσεις «Έχουμε ανάγκη από την προβολή επιτυχημένων παραδειγμάτων οικογενειακών επιχειρήσεων που μακροημερεύουν, που αναπτύσσονται, που δημιουργούν νέες καλά πληρωμένες θέσεις εργασίας» 6 #32 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2024 SPECIAL EDITION FAMILY BUSINESS

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=