Business News Magazine #33

coverstory Νίκος Κουρέτας Υπάρχουν αστάθμητοι παράγοντες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε επιπρόσθετες καθυστερήσεις; Την παρούσα στιγμή έχουμε επικεντρωθεί κυρίως στην ολοκλήρωση όλων των δοκιμών, με σημείο αιχμής τη λειτουργία των συρμών χωρίς οδηγό και τα σύνθετα καινοτόμα σύγχρονα και εξελιγμένα συστήματα όπως η σηματοδότηση, ο αερισμός σηράγγων, η πυρασφάλεια, η πυρανίχνευση και δεκάδες υπόλοιπα. Παράλληλα επιβλέπουμε και καθοδηγούμε με βάση τη σύμβαση και τη νομοθεσία, την οργάνωση της εταιρείας λειτουργίας και συντήρησης των υποδομών, των συστημάτων και των τρένων από τον ιδιώτη λειτουργό που έχει επιλεγεί με σύμβαση ΣΔΙΤ και ειδικότερα στην πρόσληψη προσωπικού, στην εξειδικευμένη εκπαίδευσή του και στην προσομοίωση όλων των πιθανών συνθηκών λειτουργίας, πριν από την ίδια τη θέση σε λειτουργία. Σε αυτό το πλαίσιο και με βάση την εμπειρία του λειτουργού από παρόμοια έργα που λειτουργεί στην Ευρώπη, γίνεται κάθε προσπάθεια να ελαχιστοποιηθούν οι πιθανοί αστάθμητοι παράγοντες. Παράλληλα, οι φορείς πιστοποίησης TÜV και η RINA ξεκίνησαν τους δικούς τους ελέγχους σε όλα τα συστήματα, για τη διασφάλιση της ορθής λειτουργίας και την αδειοδότησή της. Συνεπώς, εφόσον οι δοκιμές όλων των συστημάτων υποδομής και τρένων ολοκληρωθούν με επιτυχία από την Ελληνικό Μετρό, τον ανάδοχο κατασκευής, τον ανάδοχο λειτουργό και τους φορείς πιστοποίησης, τότε, με βάση τον προγραμματισμό μας, θα δοθεί στο τέλος του χρόνου το Μετρό σε εμπορική λειτουργία. Να είστε βέβαιοι ότι εάν κάτι θα πρέπει να δοκιμαστεί ξανά και ξανά, για την επίτευξη της απόλυτης ασφάλειας των επιβατών, δεν θα διστάσουμε να ολοκληρώσουμε τις δοκιμές, σε βάρος του προγραμματισμού μας. Μέχρι σήμερα όμως οφείλω να σας πω ότι όλες οι δοκιμές κυλούν ομαλά, παρά τον μεγάλο βαθμό δυσκολίας όλης της διαδικασίας. Επίσης, οριστικοποιούμε το συνολικό θεσμικό πλαίσιο και τις διαδικασίες, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τους αρμόδιους φορείς, όπως ο ΟΣΕΘ κ.λπ., καθώς είναι η πρώτη φορά που θα τεθεί στη χώρα μας σε λειτουργία σύστημα Μετρό χωρίς οδηγό και με νέας τεχνολογίας συστήματα σηματοδότησης, αερισμού κ.λπ. Το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι ένα εμβληματικό έργο, το οποίο, όταν τεθεί σε λειτουργία, όχι μόνο θα αναβαθμίσει τη Θεσσαλονίκη, αλλά θα αποτελέσει και ένα από τα πιο σύγχρονα έργα μετρό στην Ευρώπη. Ποιες είναι οι καινοτομίες του έργου; Τι θα αλλάξει στη ζωή της πόλης; Αρχικά, θέλω να σας ζητήσω να θυμηθείτε πώς ήταν η ζωή στην Αθήνα χωρίς το Μετρό. Μόνο έτσι θα καταλάβουμε την εφαρμογή ενός τέτοιου μέσου μεταφοράς σε μια μεγαλούπολη για πρώτη φορά. Το πιο αποδοτικό, μιας και μετακινεί μεγάλο αριθμό ατόμων σε μικρές αποστάσεις. Το πιο γρήγορο και το πιο αξιόπιστο, με ποσοστά έγκαιρης απόδοσης άνω του 99%. Το πιο ασφαλές και με τα μεγαλύτερα περιβαλλοντικά οφέλη, μιας και παράγει μηδενικές εκπομπές ρύπων λόγω αποκλειστικής κίνησης με ηλεκτρική ενέργεια. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης συνδυάζει σημαντικές καινοτομίες, όπως συρμοί χωρίς οδηγό (driverless), αυτόματες θύρες εισόδου/εξόδου επί των αποβαθρών (screen doors) και ένα σύστημα τελευταίας γενιάς σηματοδότησης και ελέγχου (CBTC) της κίνησης των συρμών, μεγιστοποιώντας τα επίπεδα ασφάλειας και αξιοπιστίας του Μετρό. Μία μεγάλη καινοτομία είναι η λειτουργία και συντήρησή του. Ακούμε και βλέπουμε ως χρήστες των δημόσιων υποδομών, ότι ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα δεν είναι να κατασκευάσεις κάτι, αλλά να το συντηρήσεις. Να είναι ασφαλές και λειτουργικό στο χρόνο. Έτσι μελετήσαμε και υλοποιήσαμε για πρώτη φορά στην Ευρώπη ένα διαγωνισμό ΣΔΙΤ με πληρωμές διαθεσιμότητας για τη λειτουργία και συντήρηση ενός συστήματος - θα μπορούσε να είναι οποιοδήποτε «σύστημα» όπως αεροδρόμια, λιμάνια, κ.λπ. Αναπτύξαμε την τεχνογνωσία σύνταξης των εξειδικευμένων τευχών δημοπράτησης και σε χρόνο ρεκόρ, λιγότερο από ένα χρόνο, ολοκληρώθηκε η διαγωνιστική διαδικακαι ποδηλατοδρόμων, αλλά και οργανωμένης μετεπιβίβασης, από λεωφορεία, με συχνά δρομολόγια, από ΙΧ, με δυνατότητα park & ride σε κατάλληλους χώρους, από ταξί/ΙΧ. Ιδιαίτερη προσοχή έχει δοθεί για την προσβασιμότητα των σταθμών από τα ΑμεΑ. Το έργο της επέκτασης της γραμμής προς την Καλαμαριά σε ποια φάση βρίσκεται και πότε προβλέπεται να ολοκληρωθεί; Το έργο της επέκτασης προς Καλαμαριά αφορά διπλή γραμμή μήκους 5 χλμ. με 5 σταθμούς. Έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί τα έργα πολιτικού Μηχανικού ενώ σήμερα κατασκευάζονται και εγκαθίστανται ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα του έργου. Ξέρετε όταν αναλάβαμε δεν υπήρχε καν η μελέτη των συστημάτων αυτών, τα οποία αποτελούν το μεγαλύτερο ποσοστό ενός έργου μετρό. Μελετήσαμε, δημοπρατήσαμε, ξεκινήσαμε και ολοκληρώνουμε όλα τα συστήματα, για να ξεκινήσουν οι δοκιμές τους. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό μας θα χρειαστούν τουλάχιστον έξι μήνες, μετά τη λειτουργία της βασικής γραμμής, για την ολοκλήρωση του έργου και των δοκιμών του καθώς και για τη διασύνδεσή του με αυτή. Ας περάσουμε στην πρωτεύουσα. Το μεγαλύτερο υπό κατασκευή έργο σία και υπογράψαμε τη σύμβαση με την ανάδοχη κοινοπραξία, που αποτελείται από δύο μεγάλες διεθνείς εταιρείες: τη γαλλική EGIS και την ιταλική ΑΤΜ. Το πρωτοποριακό στοιχείο είναι ότι ο λειτουργός και συντηρητής θα λαμβάνει ένα σταθερό ποσό για κάθε έτος της 11ετούς σύμβασης. Το Ελληνικό Δημόσιο ως ιδιοκτήτης του παγίου, με τον τρόπο αυτό θα έχει όλα τα έσοδα στα ταμεία του: εισιτήρια, διαφημίσεις, αξιοποιήσεις ακίνητων μέσα και έξω από το μετρό, ATMs, κινητή τηλεφωνία, κ.λπ. Και θα μπορεί να αυξήσει τα έσοδα, μέσω της πολιτικής κομίστρου και των ενεργειών μας: μέσα από τον διαρκή έλεγχο των διαγωνιστικών κριτηρίων που έχουν τεθεί από την Ελληνικό Μετρό θα μπορούμε να επιβάλλουμε ρήτρες στο λειτουργό, π.χ. για κάθε συρμό που δεν έρχεται κάθε 90 δευτερόλεπτα θα πληρώνει κάποιο σταθερό ποσό κ.λπ. Συνεπώς η Θεσσαλονίκη στα τέλη του 2024 θα έχει ένα σύστημα δημοσίων συγκοινωνιών πλήρως αναβαθμισμένο, το οποίο θα λειτουργεί με κύριο κορμό τη Βασική Γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης και ένα δίκτυο λεωφορειακών γραμμών αναδιαρθρωμένο κατάλληλα, με ρόλο συμπληρωματικό και υποστηρικτικό προς το Μετρό. Για τους πολίτες θα εξασφαλιστούν η ασφαλής και γρήγορη πρόσβαση στους σταθμούς του Μετρό, μέσω δικτύου πεζοδρόμων Να είστε βέβαιοι ότι εάν κάτι θα πρέπει να δοκιμαστεί ξανά και ξανά, για την επίτευξη της απόλυτης ασφάλειας των επιβατών, δεν θα διστάσουμε να ολοκληρώσουμε τις δοκιμές, σε βάρος του προγραμματισμού μας 18 #33 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2024

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=