Business News Magazine #33

στη χώρα μας, που αποτελεί και μια κομβική συγκοινωνιακή παρέμβαση, είναι σήμερα η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Πού βρίσκονται τα έργα, είναι ικανοποιητικός ο ρυθμός και πότε αναμένεται να παραδοθεί στην κυκλοφορία; Η Γραμμή 4 είναι το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που υλοποιείται στην Ελλάδα. Το πρώτο τμήμα της Γραμμής 4 «Άλσος Βεϊκου – Γουδή», επεκτείνει το δίκτυο Μετρό της Αττικής κατά περίπου 13 χλμ., καθώς εκτείνεται από την περιοχή του Άλσους Βεϊκου στο Γαλάτσι έως στο Γουδή με 15 νέους σταθμούς, ενώ διέρχεται από τα διοικητικά όρια τεσσάρων Δήμων: Αθηναίων, Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου. Έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του Λεκανοπεδίου, του κέντρου της Αθήνας, την αποσυμφόρηση υφιστάμενων κεντρικών σταθμών Μετρό από την συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού, την εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτιρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (π.χ. Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Νομική Σχολή του ΕΚΠΑ και Πανεπιστημιούπολη), τα Δικαστήρια, Υπουργεία (Υπουργείο Πολιτισμού), Μουσεία (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το Μουσείο Μπενάκη – κτίριο Κουμπάρη) και πολλά άλλα καθώς και την αύξηση της δικτύωσης των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό 2 & 3 με δύο σταθμούς μετεπιβίβασης επιβατών (Ακαδημία, Ευαγγελισμός). Το έργο υλοποιείται μέσω δύο συμβάσεων, οι οποίες υλοποιούνται ταυτόχρονα. Η πρώτη σύμβαση περιλαμβάνει την εκτέλεση των αρχαιολογικών εργασιών, την εκπόνηση των απαιτούμενων μελετών και την εκτέλεση των εργασιών για τις μετατοπίσεις δικτύων των Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας (ΟΚΩ), καθώς και τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις σε όλες τις θέσεις του έργου. Μέχρι σήμερα το συνολικό ποσοστό υλοποίησης του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης αυτής ανέρχεται στο 75%. Η δεύτερη σύμβαση αφορά στην κατασκευή δεκαπέντε (15) σύγχρονων υπόγειων σταθμών με τα φρέατά τους, 13χλμ. γραμμής με σήραγγα διπλής τροχιάς, ένα (1) νέο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας καθώς και ένα (1) νέο κτίριο συντήρησης και επισκευών των νέων συρμών, δύο (2) επιστάθμους (χώρους στάθμευσης και συντήρησης) της γραμμής - πριν από το σταθμό Άλσος Βεΐκου και μετά το σταθμό Γουδή και την προμήθεια 20 αυτόματων συρμών τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενων, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό. Μέχρι σήμερα έχουν υλοποιηθεί οι εγκαταστάσεις 15 εργοταξίων του έργου, όπως για παράδειγμα των σταθμών Κολωνάκι, Ακαδημίας, Δικαστήρια και Γαλάτσι. Παράλληλα, έχουν ολοκληρωθεί οι γεωτρήσεις σε όλες τις θέσεις του έργου, και είναι σε πλήρη εξέλιξη η εκπόνηση των γεωτεχνικών μελετών, των γενικών οριστικών μελετών και μελετών εφαρμογής των σταθμών και των φρεάτων του έργου. νες! Σας πληροφορώ ότι στο πλαίσιό της προστέθηκε ένας σταθμός (Ελικώνος), μετακινήθηκε άλλος (από τη Νήαρ Ηστ στο Πανεπιστήμιο), καμία όμως αντίρρηση ή σχόλιο δεν υπήρχε για τους σταθμούς Εξάρχεια ή Ριζάρη. Ξέρετε, θαυμάζουμε το επίπεδο ζωής σε μεγαλουπόλεις όπως το Παρίσι ή το Λονδίνο και τις δημόσιες μεταφορές τους. Το Παρίσι έχει 308 σταθμούς και κατασκευάζονται περισσότεροι από 100 αυτήν τη στιγμή. Το Λονδίνο έχει 272 σταθμούς. Στην Αθήνα έχουμε 62 (με τη Γραμμή 1), προσπαθούμε να κάνουμε 15 επιπλέον, και έχουμε προσφυγές στη Ριζάρη και στα Εξάρχεια. Και αντιδράσεις και σε άλλους σταθμούς. Ίσως θα πρέπει να μας προβληματίσει αυτό το φαινόμενο. Ποιες είναι οι προκλήσεις και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο ανάδοχος στην υλοποίηση του έργου; Η πρώτη δυσκολία είναι ότι υλοποιεί ένα μεγάλο έργο σε τέσσερις (4) πυκνοκατοικημένους δήμους της Αττικής, και ιδιαίτερα στο κέντρο του Δήμου Αθηναίων. Ο ανάδοχος του έργου αναγκάζεται να εργαστεί και να κατασκευάσει ένα έργο σε πολύ περιορισμένο χώρο, με αυξημένη κυκλοφοριακή συμφόρηση εντός του λεκανοπεδίου της Αττικής. Γι’ αυτό και η κατασκευή της Γραμμής 4 μελετήθηκε έτσι, ώστε να προκαλέσει την ελάχιστη δυνατή όχληση στους κατοίκους και στο περιβάλλον των περιοχών που υλοποιείται το έργο. Μία επιπλέον πρόκληση για την υλοποίηση του έργου είναι αυτή του συντονισμού του αναδόχου των πρόδρομων εργασιών με τους Οργανισμούς Κοινής Ωφέλειας και με τον ανάδοχο του κυρίως έργου, ώστε να μετατοπισθούν τα δίκτυα σε δημόσιους χώρους εκτός του περιγράμματος των ανοιχτών ορυγμάτων των σταθμών και των φρεάτων του έργου. Σκεφτείτε ότι στο κέντρο της πόλης, για παράδειγμα στην πλατεία Κολωνακίου ή στην πλατεία Κυψέλης, πρέπει να κλείσουμε τους δρόμους, να μεταφέρουμε όλα τα δίκτυα κάτω από αυτούς και μετά να «ξαναμπούμε» στο περίγραμμα της πλατείας για να κατασκευάσουμε το σταθμό. Άλλη μια δυσκολία αφορά στη δυσχέρεια του αναδόχου στην εξεύρεση εργατοτεχνικού προσωπικού, φαινόμενο που παρατηρείται εν γένει στην αγορά εργασίας στις μέρες μας. Τι θα αλλάξει με τη λειτουργία της Γραμμής 4 και πόσο σημαντικό είναι το έργο για το κυκλοφοριακό στο λεκανοπέδιο της Αττικής; Σε ό,τι αφορά τα Μηχανήματα Διάνοιξης Σηράγγων (Μετροπόντικες), ο ένας έχει ολοκληρώσει το 21% της διαδρομής του από την Κατεχάκη προς τον Ευαγγελισμό (1.000 μ.), ενώ ο άλλος έχει ξεκινήσει από το Γαλάτσι πρόσφατα τη διάνοιξη της σήραγγας προς τον Ευαγγελισμό. Με την ολοκλήρωση αυτού του εμβληματικού έργου, σύμφωνα με τη σύμβαση αυτό προβλέπεται το έτος 2029, οι πολίτες και οι επισκέπτες της πόλης θα έχουν τη δυνατότητα να μετακινούνται καθημερινά με ασφάλεια και ταχύτητα μέσω ενός σύγχρονου και φιλικού προς το περιβάλλον συστήματος μετρό. Κινδυνεύει το χρονοδιάγραμμα και ο προϋπολογισμός του έργου από δικαστικές προσφυγές σε περιοχές όπως τα Εξάρχεια; Σε ένα τόσο μεγάλο και σημαντικό δημόσιο έργο που εκτελείται σε έντονα πυκνοδομημένο αστικό περιβάλλον, όπως είναι η κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό στο κέντρο της Αθήνας, οι αντιδράσεις από τους άμεσα εμπλεκόμενους και επηρεαζόμενους κατοίκους καθώς και επαγγελματίες (ή επιχειρήσεις) στις περιοχές που υλοποιείται το έργο, λόγω της αναπόφευκτης όχλησης που δημιουργείται, είναι αναμενόμενη. H Ελληνικό Μετρό εξετάζει άμεσα όλες τις αντιδράσεις με ιδιαίτερη προσοχή και μέσω της νόμιμης οδού, ώστε να ελαχιστοποιηθούν η καθυστέρηση και το συνακόλουθο κόστος λόγω των προσφυγών, είτε αυτές αφορούν την περιοχή των Εξαρχείων ή οποιαδήποτε άλλη περιοχή στη ζώνη επιρροής της κατασκευής του έργου της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. Για να μιλήσουμε όμως καθαρά και με ειλικρίνεια, η απάντηση είναι σαφώς θετική. Ναι, κινδυνεύει το χρονοδιάγραμμα από τις επανειλημμένες δικαστικές προσφυγές. Αυτό άλλωστε συνέβη και στη Θεσσαλονίκη, με την κατασκευή του Μετρό και τις προσφυγές λόγω της κατά χώρα διατήρησης ή της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου. Ουσιαστικά, από το 2013 έως και το 2019 δεν προχώρησε καμία μελέτη και εργασία στον συγκεκριμένο σταθμό, παρασύροντας το χρονοδιάγραμμα του έργου. Η νομοθεσία, εκτός από τη δυνατότητα προσφυγών κατά τη διάρκεια εκτέλεσης ενός έργου στο πλαίσιο της διαβούλευσης, δίνει το δικαίωμα να δηλώσει με επιχειρήματα ο κάθε πολίτης τις αντιρρήσεις του. Και στη Γραμμή 4 η διαβούλευση ήταν η μεγαλύτερη σε δημόσιο έργο με διάρκεια οκτώ (8) μήΤο έργο αυτό θα εισαγάγει στο δίκτυο μετρό καινοτόμους τεχνολογίες όπως οι συρμοί σύγχρονης αισθητικής και χωρίς οδηγό, κατασκευασμένοι από ανακυκλώσιμα υλικά. Η νέα Γραμμή 4 θα λειτουργήσει με το πιο εξελιγμένο τεχνολογικά σύστημα σηματοδότησης και ελέγχου συρμών, εξασφαλίζοντας τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια σε παγκόσμια κλίμακα. Παράλληλα, με το σύστημα αυτοματοποιημένης λειτουργίας θυρών σε συρμούς και αποβάθρες, ενισχύεται η ασφάλεια των επιβατών. Οι αποβάθρες θα είναι «κλειστού τύπου». Έτσι, γεγονότα όπως το να ξεφύγει το παιδί από τη μέριμνα των γονέων και να κινδυνεύσει να πέσει στις ράγες ή να πέσει κάποιος ενήλικας στις ράγες, θα είναι αδύνατα. Εκτιμάται ότι κατά τη λειτουργία του έργου θα προστεθούν στο υφιστάμενο δίκτυο επιπλέον 340.000 επιβάτες ημερησίως - 125.000 από αυτούς θα είναι εργαζόμενοι, ενώ οι μετακινήσεις με ΙΧ αναμένεται να μειωθούν κατά 53.000 περίπου ημερησίως. Η ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα (CO2) που δεν θα εκλύεται στην ατμόσφαιρα της πόλης λόγω μείωσης των μετακινήσεων με ΙΧ εκτιμάται σε 17.000 τόνους ετησίως για το πρώτο έτος λειτουργίας του Τμήματος Α΄ της Γραμμής 4, το 2030. Στο σχεδιασμό περιλαμβάνεται η πρόβλεψη για μελλοντικές διασταυρώσεις και επεκτάσεις και έχει διαστασιολογηθεί για επιβατικό φόρτο μεγαλύτερο αυτού που αναμένεται το 2050. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τη βλάστηση, η οποία θα επηρεασθεί από τις εργασίες κατασκευής του υπόψη έργου, σημειώνεται ότι αυτή θα αποκατασταθεί όταν ολοκληρωθεί το έργο, με την αντισταθμιστική επαναφύτευση νέων δέντρων και θάμνων, ώστε σε κάθε περίπτωση να διασφαλίζεται το περιβαλλοντικό ισοζύγιο. Επιπροσθέτως, στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεργασίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Δήμου Αθηναίων, της «Ανάπλαση Α.Ε.» και της «Ελληνικό Μετρό Α.Ε.», για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια κατασκευής έργου Μετρό, θα φυτευτούν 2.975 νέα δέντρα σε θέσεις που θα υποδείξουν οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων. Ήδη φυτεύτηκαν τα πρώτα από αυτά. Επίσης, σημαντικό είναι να τονίσουμε ότι το έργο θα συμβάλει στην περιβαλλοντική/αστική αναβάθμιση των περιοχών που θα λειτουργήσουν οι νέοι σταθμοί του Μετρό, με την οικονομική αναβάθμιση και την αξία των ακινήτων και των καταστημάτων. Στο σημείο αυτό σας ενημερώνω ότι σε συνεργασία με την Ανάπλαση Α.Ε. υλοποιήσαμε οκτώ (8) αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς για τη σωστή χωρική και συνθετική διαμόρφωση των πλατειών πάνω από τους σταθμούς Μετρό της νέας Γραμμής 4. Έτσι, σημαντικοί δημόσιοι χώροι και πλατείες, όπως για παράδειγμα η πλατεία Κολωνακίου, η πλατεία Κυψέλης και η πλατεία Εξαρχείων, θα διαμορφωθούν οριστικά με βάση το αποτέλεσμα των σχεδιαστικών προτάσεων επιφανών αρχιτεκτονικών γραφείων. H Θεσσαλονίκη στα τέλη του 2024 θα έχει ένα σύστημα δημοσίων συγκοινωνιών πλήρως αναβαθμισμένο, το οποίο θα λειτουργεί με κύριο κορμό τη Βασική Γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης και ένα δίκτυο λεωφορειακών γραμμών αναδιαρθρωμένο κατάλληλα, με ρόλο συμπληρωματικό και υποστηρικτικό προς το Μετρό 19 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2024 #33

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=