coverstory Νίκος Κουρέτας Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Αθήνα και η ευρύτερη περιοχή ως προς το κυκλοφοριακό και τα μέσα μαζικής μεταφοράς και πώς μπορούν αυτά να αντιμετωπιστούν; Τα υψηλά ποσοστά χρήσης του ΙΧ έχουν επιφέρει σημαντική αύξηση των κυκλοφοριακών φόρτων, σημαντικές καθυστερήσεις στην καθημερινή μετακίνηση και οδικό δίκτυο με υψηλά επίπεδα κορεσμού και χαμηλές ταχύτητες κυκλοφορίας, σε ολοένα και περισσότερες ώρες της ημέρας. Κύριες αιτίες των ανωτέρω είναι ο υψηλός δείκτης ιδιοκτησίας ΙΧ και η χαμηλή πληρότητα επιβατών των ΙΧ οχημάτων, σε συνδυασμό με τη χαμηλή χρήση των λεωφορείων. Λύση στο πρόβλημα αποτελεί η περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου Μετρό, ως η ραχοκοκαλιά του συστήματος των Δημόσιων Μέσων Μεταφοράς, με νέες γραμμές Μετρό και επεκτάσεις των υφισταμένων, σε συνδυασμό με την κατάλληλη αναδιάρθρωση του δικτύου των λεωφορειακών γραμμών, σύμφωνα και με τα αποτελέσματα της συγκοινωνιακής μελέτης που εκπονείται αυτήν τη στιγμή από τον ΟΑΣΑ. Επίσης, σημαντικό είναι ότι το δίκτυο του Μετρό εξυπηρετεί το αεροδρόμιο και το λιμάνι του Πειραιά, κάνοντας για πρώτη φορά πράξη τις «συνδυασμένες μεταφορές» στην Αττική. Ποιες θα είναι και σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας; Πώς θα προχωρήσουν και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα; Η επέκταση που έχουμε ξεκινήσει στην Αττική είναι αυτή της Γραμμής 2 προς Ίλιον, μήκους περίπου 4 χλμ. με 3 σταθμούς (Παλατιανή, Ίλιον και Άγιος Νικόλαος). Παράλληλα, στο ίδιο έργο έχουν ενταχθεί και η επέκταση και ο εκσυγχρονισμός του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα καθώς και η κατασκευή ενός υπόγειου χώρου στάθμευσης. Έχει ολοκληρωθεί το πρώτο στάδιο του διαγωνισμού και σύντομα θα ακολουθήσει το δεύτερο στάδιο. Η εκτιμώμενη έναρξη της κατασκευής είναι το 2026 και η έναρξη λειτουργίας του το 2031. Ποιες είναι οι μελλοντικές επεκτάσεις για τις επόμενες δεκαετίες και με ποια κριτήρια σχεδιάζονται; Ο σχεδιασμός των επεκτάσεων είναι άλλο ένα σημαντικό τμήμα του αντικειμένου της εταιρείας. Στην Αθήνα ο αρμόδιος αυτού του επιπέδου σχεδιασμού είναι ο ΟΑΣΑ. Τον παρόντα χρόνο υλοποιεί τη συγκοινωνιακή μελέτη της Αττικής, από όπου θα προκύψουν και ο σχεδιασμός, η σκοπιμότητα και η βιωσιμότητα των επεκτάσεων του δικτύου Μετρό. Έχουν μελετηθεί από την Ελληνικό Μετρό σε προκαταρκτικό στάδιο η επέκταση της Γραμμής 2 νότια προς Γλυφάδα και η επέκταση του Μετρό προς Καλλιθέα, εξασφαλίζοντας τη σύνδεση του ΚΠΙΣΝ με το δίκτυο του Μετρό. Έχει διερευνηθεί η επέκταση της Γραμμής 4 δυτικά, από το σταθμό «Άλσος Βεΐκου» προς τους δήμους Ιλίου και Πετρούπολης, η οποία θα διέρχεται από τους δήμους Νέας Ιωνίας και Νέας Φιλαδέλφειας, με δυνατότητα μετεπιβίβασης στις Γραμμές 1 και 2. Ομοίως, η επέκταση της Γραμμής 4 βόρεια, από το σταθμό «Κατεχάκη» προς Μαρούσι, Πεύκη και Λυκόβρυση, με δυνατότητα μετεπιβίβασης στη Γραμμή 1. Επίσης, έχει μελετηθεί κλάδος της Γραμμής 4 από το σταθμό «Ευαγγελισμός» προς την ΠΥΡΚΑΛ, με δικτύωση στις Γραμμές 2 και 3. Ο κλάδος θα αποτελέσει τμήμα της μελλοντικής Γραμμής 5 προς Χαϊδάρι. Τέλος, διερευνάται η επέκταση της Γραμμής 1 βόρεια, από το σταθμό «Κηφισιά», προς Νέα Ερυθραία και την Εθνική Οδό (κόμβος Βαρυμπόμπης). Στη Θεσσαλονίκη υλοποιήσαμε μία πλήρη κυκλοφοριακή μελέτη στο ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα, κάτι που είχε να γίνει από το 2000 στην πόλη. Την ξεκινήσαμε το 2020 και την ολοκληρώσαμε το τέλος του 2023, προκειμένου να τεκμηριώσουμε την αναγκαιότητα και τις προτεραιότητες όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς και των επεκτάσεών τους, δεδομένου του πολύ υψηλότερου κόστους κατασκευής των έργων μετρό σε σχέση με τα οδικά έργα (δεκαπλάσιο έως εικοσαπλάσιο). Σύντομα θα διοργανωθεί από την Ελληνικό Μετρό μια ημερίδα στη Θεσσαλονίκη όπου οι αρμόδιοι υπουργοί, κ. Σταϊκούρας και κ. Ταχιάος, θα παρουσιάσουν τα αποτελέσματα της μελέτης αυτής καθώς και τις επεκτάσεις του Μετρό στην πόλη. Αυτά που μπορώ να σας πω είναι ότι η διερεύνηση της χρήσης και των επεκτάσεων Μετρό καθώς και του εξορθολογισμού των δρομολογίων του ΟΑΣΘ, κατέδειξε ότι τα έργα που πρόκειται να γίνουν στο μέλλον είναι δυνατόν να διαμορφώσουν νέες συγκοινωνιακές συνθήκες και, υπό προϋποθέσεις, να οδηγήσουν σε άλμα του ποσοστού της Δημόσιας Συγκοινωνίας από 15% σήμερα σε 50% στη Θεσσαλονίκη. Ποια είναι τα σχέδιά σας για το τραμ; Πρόσφατα, πριν από δύο χρόνια ολοκληρώσαμε την επέκταση του Τραμ στον Πειραιά και την αποδώσαμε σε κυκλονα επεκτείνουμε το σκοπό μας με νέες δραστηριότητες. Η πρώτη είναι αυτή της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης. Για πρώτη φορά μετά το 2011, η Ελληνικό Μετρό θα λειτουργήσει σύστημα Μετρό στην πόλη της Θεσσαλονίκης - με ιδιώτη λειτουργό, που προέκυψε από διεθνή διαγωνισμό. Επιπλέον, υλοποιούμε το διαγωνισμό του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου στην επέκταση προς Καλαμαριά, κάτι που μέχρι τα τέλη του 2023 ήταν αποκλειστική αρμοδιότητα του ΟΣΕΘ και δεν είχε προχωρήσει. Τέλος, προστέθηκαν στο σκοπό της εταιρείας η μελέτη και η κατασκευή όλων των συνοδών υποστηρικτικών έργων στο εύρος επιρροής των σταθμών αστικού σιδηροδρόμου του δικτύου της εταιρείας. Έτσι θα «καλύψουμε» το κενό και θα υλοποιήσουμε την πρόσβαση στο σταθμό Νέα Ελβετία στη Θεσσαλονίκη, κατασκευάζοντας και ένα σταθμό μετεπιβίβασης στο χώρο αυτό, αφού πρώτα λάβουμε όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις. Λειτουργούν αποτελεσματικά οι συνέργειες μεταξύ των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς ή χρειάζονται κάποιες παρεμβάσεις για την καλύτερη συνεργασία μεταξύ των φορέων και προς ποια κατεύθυνση; Οι λεωφορειακές γραμμές έχουν αναδιαρθρωθεί σε έναν βαθμό με σκοπό τη βέλτιστη συνεργασία Μετρό-λεωφορείων/τρόλεϊ, με αυτά να λειτουργούν τροφοδοτικά προς το Μετρό. Αυτό μειώνει και τα οχηματοχιλιόμετρα των λεωφορείων και ως εκ τούτου την οδική κυκλοφορία και την ατμοσφαιρική ρύπανση. Καθώς όμως αλλάζουν με το χρόνο οι ανάγκες της πόλης και τα χαρακτηριστικά των μετακινήσεων των πολιτών και καθώς υπάρχει περιθώριο περαιτέρω βελτιστοποίησης της συνέργειας μεταξύ των ΜΜΜ, ο ΟΑΣΑ παρεμβαίνει συχνά και υλοποιεί τέτοιες βελτιστοποιήσεις, κυρίως σε δρομολόγια λεωφορείων, ώστε οι λεωφορειακές γραμμές να μη λειτουργούν ανταγωνιστικά προς το Μετρό αλλά συμπληρωματικά με αυτό. Στην αποτελεσματική αναδιάρθρωση των συγκοινωνιών σημαντικό εργαλείο αποτελούν τα λεπτομερή δεδομένα προέλευσης-προορισμού των μετακινήσεων στα ΜΜΜ που καταγράφονται από το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Η επόμενη μεγάλη αναδιάρθρωση γραμμών λεωφορείων και τρόλεϊ αναμένεται να γίνει με τη θέση σε λειτουργία της Γραμμής 4. Δώστε μας μια σύντομη εικόνα για τα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας με βάση τον προϋπολογισμό του 2024 που έχει εγκριθεί από το εποπτεύον υπουργείο. Η Ελληνικό Μετρό, με βάση τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό της, χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Υλοποιεί μελέτες, έργα και τη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης. Οι εγκεκριμένοι πόροι της από το ΠΔΕ που αφορούν στο σύνολο του έργου της εταιρείας, ανέρχονται σε 365 εκατομμύρια ευρώ. φορία. Παράλληλα, προμηθευτήκαμε 25 νέους συρμούς Τραμ της ALSTOM, από τους πιο σύγχρονους παγκοσμίως. Είναι αυτοί με το πορτοκαλί χρώμα που βλέπετε να κυκλοφορούν στο δίκτυο. Σήμερα υλοποιούμε το έργο της επέκτασης του Αμαξοστασίου του Τραμ στο Ελληνικό, για τη στέγαση και συντήρηση των νέων συρμών. Έτσι ο υφιστάμενος σχεδιασμός περιλαμβάνει την εξυπηρέτηση του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού - Αγίου Κοσμά και το ευρύτερο παραλιακό μέτωπο. Αναμένουμε την υλοποίηση της συγκοινωνιακής μελέτης από τον ΟΑΣΑ, για να ξεκινήσουμε τις απαραίτητες μελέτες για νέες επεκτάσεις, όπου απαιτηθούν, του δικτύου. Η ολοκλήρωση και η συντήρηση των έργων με ποια χρηματοδοτικά εργαλεία γίνεται και τι προβλέπεται για το μέλλον; Υπάρχουν σκέψεις να χρησιμοποιήσετε και άλλους τρόπους χρηματοδότησης και ποιοι είναι αυτοί; Η κατασκευή των έργων Μετρό χρηματοδοτείται από κοινοτικά κονδύλια – Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων καθώς και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Στη συνέχεια η λειτουργία και η συντήρηση των έργων στην Αθήνα γίνεται από τη δημόσια εταιρεία λειτουργίας ΣΤΑΣΥ Α.Ε., ενώ στη Θεσσαλονίκη από την Ελληνικό Μετρό, μέσω του ιδιώτη λειτουργού (κοινοπραξία της ιταλικής ΑΤΜ και της γαλλικής EGIS) με σχετική 11ετή σύμβαση. Τον παρόντα χρόνο η Ελληνικό Μετρό ερευνά νέους τρόπους χρηματοδότησης των έργων της και σε σύντομο χρονικό διάστημα θα είναι σε θέση να τους ανακοινώσει. Στα τέλη του 2023 με ειδική διάταξη επανακαθορίστηκε ο σκοπός της εταιρείας. Τι ακριβώς προστέθηκε και τι σημαίνει αυτό για τις δραστηριότητες και το έργο της εταιρείας; Η Ελληνικό Μετρό εξελίσσεται και καλύπτει νέες ανάγκες που προκύπτουν στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη αναφορικά με τις δημόσιες μεταφορές. Έτσι μας δόθηκε η δυνατότητα από τη νομοθεσία 20 #33 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2024
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=