Το λιμάνι του Πειραιά, από πρώτο της Μεσογείου σε σειρά προσέγγισης των πλοίων διερχόμενων από τη Διώρυγα του Σουέζ, έχει μετατραπεί σε τελευταίο. Με την απώλεια αυτού του σημαντικού πλεονεκτήματος, ο Πειραιάς είχε το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου μείωση 45% στα εισερχόμενα κοντέινερ, 14% στα εξερχόμενα και 20% στα διερχόμενα. Γράφει ο Αλέξανδρος Χασάνι Ερυθρά Θάλασσα Οι επιθέσεις των Χούθι έπληξαν τον… Πειραιά Από τα τέλη Οκτωβρίου, όταν και ξεκίνησαν οι Χούθι να επιτίθενται στα εμπορικά πλοία που ταξίδευαν μέσα από την Ερυθρά Θάλασσα, η παγκόσμια κοινότητα ήρθε αντιμέτωπη με το φόβο να επιδεινωθεί η κατάσταση της ανυπόφορης ακρίβειας που μάστιζε ήδη τον κόσμο εδώ και δύο χρόνια. Μετά από μήνες εχθροπραξιών, το κόστος είναι υπολογίσιμo, μη καταστροφικό αλλά και καθόλου αμελητέο. Περίπου το 12% του θαλάσσιου εμπορίου διέρχεται υπό κανονικές συνθήκες από τα στενά Μπαμπ αλ-Μαντέμπ, που ελέγχουν την πρόσβαση στην Ερυθρά Θάλασσα, αλλά από τα μέσα Νοεμβρίου ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 70%. Η Διώρυγα του Σουέζ είναι η θαλάσσια αρτηρία σύνδεσης Ασίας-Ευρώπης και η αναταραχή στην Ερυθρά θάλασσα έθεσε σε μεγάλο κίνδυνο τη ροή της εφοδιαστικής αλυσίδας, απειλώντας με νέο «πληθωριστικό κύμα» την ευρωπαϊκή οικονομία. Το επιπλέον κόστος σε όρους καυσίμου είναι περίπου 20%, σύμφωνα με την πλατφόρμα επιμελητείας Container xChange, η οποία εκτιμά ότι η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θα κάνει να αυξηθούν τα κόστη θαλάσσιας μεταφοράς κατά 60%, με προσαύξηση της τάξης του 20% για την ασφαλιστική κάλυψη των εφοπλιστών. Περισσότερα από 500 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που θα διέσχιζαν την Ερυθρά Θάλασσα από και προς τη διώρυγα του Σουέζ, μεταφέροντας από ρούχα και παιχνίδια μέχρι ανταλλακτικά αυτοκινήτων, προσθέτουν τώρα δύο εβδομάδες στα δρομολόγιά τους, για να ταξιδέψουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στο νότιο άκρο της Αφρικής, σύμφωνα με την Flexport. Διελεύσεις από τη Διώρυγα του Σουέζ Σύμφωνα με τη πλατφόρμα Port Watch του ΔΝΤ, μέχρι τον Ιανουάριο η πτώση στις ροές κυκλοφορίας σε αριθμό διέλευσης πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ μειώθηκαν κατά 42% και ο όγκος μεταφορών κατά 37%, συγκριτικά με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Ανάλογες είναι και οι μετρήσεις του οργανισμού UNCTAD του ΟΗΕ, που έδειξαν μείωση 67% σε εβδομαδιαία βάση και 30% σε ετήσια βάση, αφού το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου από 450 προγραμματισμένα πλοία μόνο 176 επέλεξαν την Ερυθρά και το Σουέζ για το ταξίδι τους από την Ασία στην Ευρώπη και αντίστροφα. Σύμφωνα με το Marine Traffic, οι μέρες πλεύσης από τα λιμάνια της Ασίας και κυρίως της Κίνας και της Ινδίας προς τα λιμάνια της Β. Ευρώπης και της Μεσογείου, από 17 έως 24 ημέρες έχουν αυξηθεί σε 38 έως 42 ημέρες, παρά την αύξηση της μέσης ταχύτητας των πλοίων κατά 1,5 κόμβο. Το διεθνές γραφείο Oxford Economics αλλά και η έκθεση του ΔΝΤ εκτίμησαν μακροοικονομικά το επιπλέον κόστος σε 0,7 της μονάδας επιπλέον παγκόσμιο πληθωρισμό στο τέλος του 2024, στο σενάριο κατά το οποίο «η Ερυθρά Θάλασσα θα κλείσει για τα πλοία για μήνες και τα έξοδα μεταφοράς θα παραμείνουν γύρω στο διπλάσιο της τιμής του Δεκεμβρίου». Το Bloomberg Intelligence εκτιμά ότι η αλλαγή δρομολόγησης προσθέτει περίπου 40% στην απόσταση του ταξιδιού. Για τους εισαγωγείς αυτό σημαίνει καθυστερήσεις, υψηλότερο κόστος, βασικά εξαρτήματα που έχουν εγκλωβιστεί στην ανοικτή θάλασσα, ενώ η αεροπορική μεταφορά αποτελεί περιορισμένη εναλλακτική λύση. Αξίζει να σημειωθεί πως το φορτίο μεταφοράς των πλοίων διαδραματίζει και αυτό ρόλο στο κόστος. Ο δείκτης Baltic Dry υπολογίζει πως τα πλοία μεταφοράς πρώτων υλών, η αξία των εμπορευμάτων των οποίων είναι πολύ μικρότερη σε σύγκριση με τα φορτηγά πλοία, τείνουν να επωμίζονται ένα κόστος τουλάχιστον 50% μικρότερο από τα φορτηγά πλοία. Σύμφωνα με τους Financial Times, οι Η Διώρυγα του Σουέζ είναι η θαλάσσια αρτηρία σύνδεσης Ασίας-Ευρώπης και η αναταραχή στην Ερυθρά θάλασσα έθεσε σε μεγάλο κίνδυνο τη ροή της εφοδιαστικής αλυσίδας, απειλώντας με νέο «πληθωριστικό κύμα» την ευρωπαϊκή οικονομία 54 #33 ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2024 businessfocus
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAxNzc=